Regeling vervallen per 29-09-2018

BIBOB-Beleidslijn vergunningen gemeente Leudal

Geldend van 09-08-2007 t/m 28-09-2018

Intitulé

BIBOB-Beleidslijn vergunningen gemeente Leudal

Inleiding

De Wet BIBOB geeft overheidsinstanties, waaronder gemeenten, de mogelijkheid zich te beschermen tegen het risico dat zij ongewild criminele activiteiten faciliteren. De praktijk heeft uitgewezen dat (producten van)

de overheid soms wordt misbruikt voor het ontplooien van criminele activiteiten, of om uit criminele activiteiten verkregen voordelen te benutten. De Wet BIBOB geeft bestuursorganen een instrument in handen om zich tegen deze risico's te beschermen. Dit instrument betreft een extra weigerings- en/of intrekkingsgrond op grond waarvan vergunningen of subsidies kunnen worden geweigerd of ingetrokken. Bij overheidsopdrachten kan een bestuursorgaan gebruik maken van de Wet BIBOB om de door de Europese richtlijnen aangegeven weigerings- en intrekkingsgronden te onderbouwen.

De gemeente Leudal vindt het ongewenst dat het risico bestaat dat de gemeente wordt ingezet voor criminele activiteiten. De gemeente wil zich daarom beschermen tegen het risico dat criminele activiteiten worden gefaciliteerd. Om die reden zullen bestuursorganen van de gemeente Leudal gebruik maken van de mogelijkheden die de Wet BIBOB biedt. Omdat het gebruik van de Wet BIBOB zwaar kan ingrijpen in de persoonlijke levenssfeer van personen en om willekeur te voorkomen, wordt in deze beleidslijn aangegeven op welke wijze de Wet BIBOB gebruikt zal worden bij de verlening van vergunningen voor de horeca en seksinrichtingen.

De gemeente start gemeentebreed met de horeca en de prostitutiebranche. In een later stadium zal de gemeente nagaan of de Wet BIBOB zal worden geïmplementeerd voor de volgende gebieden/taakvelden:

  • -

    aanbestedingen in de sectoren milieu, bouw en ICT;

  • -

    vergunningen in het kader van de Wet Milieubeheer (milieuvergunning) en de Woningwet(bouwvergunning);

  • -

    subsidies.

Afbakening toepassing beleidslijn

In Leudal zijn circa 110 reguliere horecaondernemingen en 4 seksinrichtingen aanwezig. Jaarlijks worden veel vergunningen afgegeven aan nieuwe exploitanten en worden veel vergunningen gewijzigd. Omdat uit

landelijk onderzoek blijkt dat de horeca- en de prostitutiebranche veelvuldig wordt ingezet voor criminele activiteiten, is in de Wet BIBOB de mogelijkheid opgenomen om aanvragen voor deze branches diepgaander te toetsen.

In deze beleidslijn gaat het om de volgende vergunningen voor de branches horeca en prostitutie:

  • 1.

    horeca: exploitatievergunning op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening ("droge en natte horeca") en de vergunning op grond van de Drank- en Horecawet ("natte horeca");

  • 2.

    prostitutie: exploitanten van seksinrichtingen en/of escortbedrijven behoeven een exploitatievergunning op grond van de APV.

Bij alle aanvragen om een exploitatievergunning en/of drank- en horecavergunning voor horeca-inrichtingen zal een BIBOB-intake worden toegepast met uitzondering van:

  • *

    aanvragen voor inrichtingen als bedoeld in artikel 4 van de Drank- en Horecawet;

  • *

    aanvragen door rechtspersonen voor inrichtingen waarvoor al eerder een BIBOB-intake is toegepast en de wijziging ten opzichte van de eerdere aanvraag uitsluitend bestaat uit het toevoegen of verwijderen van leidinggevenden die als werknemer in dienst zijn bij de betreffende rechtspersoon.

Met de term BIBOB-intake wordt gedoeld op het aan de hand van een vragenformulier stellen en beoordelen van extra vragen aan de aanvrager of vergunninghouder. Deze vragen hebben onder meer betrekking op de

financiering van de inrichting en eventuele schulden die de aanvrager/vergunninghouder kan hebben. Deze vragen zijn vervat in een formulier (BIBOB-vragenformulier voor natuurlijke personen en rechtspersonen) dat als bijlage bij deze beleidslijn is opgenomen.

Volgens de Memorie van toelichting zijn de beginselen van subsidiariteit en proportionaliteit belangrijke uitgangspunten van de wet. De gemeente bekijkt eerst of er geen bestaande weigeringsgronden zijn zoals

genoemd in de APV en de Drank- en Horecawet. Deze bestaande weigeringsgronden hebben namelijk ook betrekking op de integriteit van de vergunningaanvrager c.q. houder. Te denken valt bijvoorbeeld aan de eis

"niet in enig opzicht van slecht levensgedrag zijn", of de eisen genoemd in het "Besluit eisen zedelijk gedrag", behorend bij de Drank- en Horecawet.

Op de tweede plaats dient de gemeente te onderzoeken of zij niet zelfstandig de Wet BIBOB kan toepassen.

Dit onderzoek vindt plaats met behulp van de in artikel 30 van de Wet BIBOB omschreven aanvraagformulieren. Hierin wordt ondermeer gevraagd wie de leidinggevenden dan wel de vermogensverschaffers van betrokkene(n) zijn, wie de eventuele onderaannemer is en wat de wijze van financiering is. Tenslotte kan de gemeente een advies aanvragen bij het bureau BIBOB. Dit houdt in dat alle personen onderworpen kunnen worden aan een "BIBOB-onderzoek".

Het BIBOB-instrument

De gemeente Leudal zal bij de procedure van vergunningverlening (of controle van de vergunning welke kan leiden tot intrekking daarvan) steeds onderzoeken of artikel 3 van de wet BIBOB van toepassing is. Artikel 3

bevat samengevat, de volgende elementen:

Een bestuursorgaan kan op basis van de Wet BIBOB een vergunning weigeren of intrekken wanneer er sprake is van ernstig gevaar dat de beschikking mede gebruikt zal worden voor:

  • a.

    het benutten van voordelen uit strafbare feiten;

  • b.

    het plegen van strafbare feiten en

  • c.

    wanneer feiten en omstandigheden erop wijzen of redelijkerwijs doen vermoeden dat ter verkrijging van de aangevraagde dan wel gegeven beschikking een strafbaar feit is gepleegd (bijvoorbeeld valsheid in geschrifte of omkoping).

Onderzoek door de gemeente

In het kader van de Wet BIBOB zal de gemeente Leudal een onderzoek instellen om te beoordelen of van een dergelijke situatie sprake is. Dit onderzoek behelst in ieder geval de controle en analyse van:

  • *

    de door de aanvrager/ houder van de vergunning beantwoorde vragen die zijn opgenomen in het standaard aanvraagformulier, inclusief de vragen van artikel 30 Wet BIBOB;

  • *

    de door hem/ haar aangeleverde documenten die moeten worden meegestuurd op grond van het aanvraagformulier;

  • *

    eventuele extra, op verzoek van de ambtenaar, overgelegde documenten of informatie;

  • *

    open bronnen onderzoek (Kamer van Koophandel, Kadaster enz.).

De gemeente Leudal zal uiteraard ook de bestaande in de relevante regeling opgenomen weigeringsgronden die te maken hebben met de integriteit van de aanvrager onderzoeken. Indien reeds op grond van een van deze gronden de vergunningen geweigerd/ingetrokken dient te worden, zal dit gebeuren.

Als de gemeente Leudal op basis van het eigen onderzoek in het kader van de Wet BIBOB genoeg aanwijzingen heeft om in redelijkheid te kunnen aantonen dat er sprake is van “ernstig gevaar” als bedoeld in de wet BIBOB, zal het bestuursorgaan de vergunning kunnen weigeren/intrekken.

Wanneer het standaardvragenformulier (inclusief de bijlage) niet volledig wordt ingevuld door de aanvrager, kan dit op grond van art. 4 Wet BIBOB worden aangemerkt als “ernstig gevaar”. Dit betekent dat de gemeente Leudal dan kan weigeren de vergunning af te geven, dan wel kan besluiten tot intrekking van de vergunning.

Aanvraag om advies bij het Bureau BIBOB.

Indien na de eigen gemeentelijke toets vragen blijven bestaan over:

  • *

    de bedrijfsstructuur;

  • *

    de financiering van het bedrijf;

  • *

    omstandigheden in de persoon van de aanvrager, de financier van de onderneming of de eigenaar van het pand waarin de onderneming is gevestigd of

  • *

    naar aanleiding van algemeen geldende beleidsindicatoren

kan het bestuursorgaan dat voor de afgifte van de vergunning verantwoordelijk is een advies vragen bij het landelijk Bureau BIBOB (artikel 9 wet BIBOB).

Adviesaanvraag na tip van Officier van Justitie

Indien het Openbaar Ministerie aan de gemeente Leudal adviseert een advies te vragen over de verlening of intrekking van een vergunning aan het landelijk Bureau BIBOB (artikel 26 wet BIBOB), kan het bevoegd gezag dit advies ook daadwerkelijk vragen.

Procedure

De beslissing van de gemeente Leudal een verzoek bij het Bureau BIBOB in te dienen tot het uitbrengen van een BIBOB-advies is geen besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Hiertegen kan derhalve geen bezwaar of beroep worden ingesteld. Wel is het de aanvrager van een vergunning te allen tijde toegestaan zich terug te trekken uit de aanvraagprocedure.

De gemeente Leudal doet het verzoek tot een BIBOB-advies bij het landelijk Bureau BIBOB.

Als er een BIBOB-advies wordt aangevraagd zal de aanvrager/houder van de vergunning worden geïnformeerd door het bestuursorgaan (mededelingsplicht).

Het landelijk Bureau BIBOB zal geen direct contact opnemen met de aanvrager van de vergunning of de andere bij het onderzoek betrokken personen of bedrijven. Meestal zullen eventuele aanvullende vragen van het landelijk Bureau BIBOB via de gemeente Leudal aan betrokkene(n) worden gesteld. Het Bureau BIBOB moet in beginsel binnen vier weken adviseren aan de gemeente Leudal. Deze termijn kan eenmaal met vier weken worden verlengd. Het Bureau BIBOB zal hiervan de gemeente in kennis stellen. De gemeente zal de aanvrager hiervan op haar beurt in kennis stellen. De termijn voor de gemeente om te beslissen op de vergunningaanvraag wordt opgeschort gedurende de adviestermijn van het landelijk Bureau.

De gemeente Leudal zal, indien het voornemen bestaat een negatieve beslissing te nemen op grond van een BIBOB-advies, de betrokkene in de gelegenheid stellen zijn zienswijze naar voren te brengen.

Betrokkene kan dan het BIBOB-advies inzien. Derden die genoemd zijn in de beslissing worden aangemerkt als belanghebbenden in de zin van artikel 4:8 Awb en moeten, indien te verwachten is dat zij hiertegen bedenkingen hebben, ook in de gelegenheid worden gebracht om hun zienswijze naar voren te brengen.

Derden hebben niet het recht om het advies in zijn geheel in te zien.

Tegen de uiteindelijke beslissing van de gemeente waarin een BIBOB-advies is verwerkt kan bezwaar en beroep worden aangetekend.

Op een ieder die beschikking krijgt over gegevens uit het advies, die betrekking hebben op anderen dan hemzelf, rust een geheimhoudingsplicht, behoudens voorzover de Wet BIBOB mededelingen toelaat.

Drie soorten adviezen

Het landelijk Bureau BIBOB kan drie soorten adviezen afgeven:

  • -

    er is geen sprake van een ernstige mate van gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet BIBOB;

  • -

    er is sprake van ernstige mate van gevaar;

  • -

    er is sprake van een mindere mate van gevaar.

In het eerste geval kan de vergunning niet worden geweigerd op grond van de Wet BIBOB. In het tweede geval dient de gemeente af te wegen of in dit concrete geval inderdaad de vergunning geweigerd zal worden op grond van de Wet BIBOB. Er kunnen omstandigheden aanwezig zijn dat de gemeente, ondanks het advies, toch besluit de vergunning te verlenen. Net zoals in het derde geval kunnen er extra voorwaarden verbonden worden aan de vergunning (bv. de voorwaarde om periodiek de boekhouding over te leggen om beter te kunnen controleren of er inderdaad geen sprake is van een situatie zoals bedoeld in artikel 3 van de wet).

Ondertekening

Aldus besloten door het College van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester van Leudal dd. 24 juli 2007
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN LEUDAL;
De secretaris, De burgemeester,
J.Dijkstra J.F.J. Zuidgeest