Regeling vervallen per 30-06-2011

Kaders evenementenbeleid gemeente Leudal

Geldend van 19-11-2009 t/m 29-06-2011

Intitulé

Kaders evenementenbeleid gemeente Leudal

1.Inleiding

In de gemeente Leudal vinden jaarlijks tal van evenementen plaats. Het betreft een aantal vaste terugkerende evenementen zoals schuttersfeesten, braderieën, jaarmarkten, dorpsfeesten, muziekevenementen, straat- en buurtfeesten enz. Daarnaast worden ook jaarlijks vele losse/incidentele evenementen georganiseerd.

Evenementen zijn een welkome bijdrage aan het culturele en sociaal-maatschappelijke leven in de gemeente Leudal. Daarnaast kunnen evenementen ook negatieve kanten hebben zoals geluidsoverlast, verminderde bereikbaarheid van gebouwen/terreinen, parkeerproblemen, verkeersopstoppingen en vervuiling van de openbare ruimte.

De gemeente speelt een belangrijke rol bij de organisatie van de evenementen aangezien de gemeente de benodigde vergunningen verleend. Daarnaast heeft de gemeente ook de verantwoordelijkheid voor het gebruik van de openbare ruimte en handhaving van de openbare orde en veiligheid.

In de vier voormalige gemeenten is volgens ongeschreven beleid anders omgegaan met de afgifte van de evenementenvergunning. Om duidelijkheid te scheppen voor alle bij de organisatie van een evenement betrokken partijen is het op dit moment wenselijk dat zowel de procedurele en inhoudelijke aspecten van het gemeentelijke beleid met betrekking tot evenementen eenduidig worden vastgelegd. Uit gesprekken met de afzonderlijke collegeleden is gebleken dat daarbij een uiterst belangrijk streven is de administratieve lasten en rompslomp te verminderen voor verenigingen en burgers die een evenement wensen te organiseren. Daarbij dient te worden opgemerkt dat dan de verantwoordelijkheid voor een goede gang van zaken bij beperkte regelgeving meer en meer richting de burgers opschuift.

2.Doelstelling

De doelstelling van deze nota is het vastleggen van het gemeentelijke evenementenbeleid en wel op zodanige wijze dat het voor aanvragers van vergunningen, organisatoren, ambtenaren en bestuurders duidelijk is wat wel en niet kan en mag, wat de betrokkenen van elkaar mogen verwachten en welke procedures gevolgd dienen te worden. Het vaststellen van een duidelijk eenvoudig kader waarbinnen evenementen kunnen plaatsvinden in de gemeente Leudal. Dit kader is de leidraad voor het college van burgemeester en wethouders bij de vaststelling van zonodig vereiste specifieke beleids-/spelregels.

Deze algemeen geformuleerde doelstelling kan op de volgende wijze worden geconcretiseerd.

  • -

    Het vastleggen van beleid en het beschrijven van procedures ten aanzien van de vergunningverlening van evenementen welke vanuit het particuliere initiatief binnen de gemeente Leudal worden gehouden met als aandachtspunten ambtelijk betrokkenheid, snelle afhandeling, eenvoudige regelgeving en beperkte lasten voor de organisator van het evenement;

  • -

    Het zorgen voor een goede relatie tussen de gemeente en evenementenorganisatoren door duidelijk vast te leggen wat van elkaar kan en mag worden verwacht;

  • -

    Het proactief meedenken van de gemeente bij de organisatie van grote evenementen;

  • -

    Het zomogelijk door de gemeente een bijdrage leveren aan de promotie van grote evenementen;

  • -

    Evalueren van de gang van zaken bij grote evenementen;

  • -

    Het komen tot een goede dienstverlening en advisering op het gebied van vergunningverlening;

  • -

    Waarborgen van gestructureerde zorg van de gemeente voor openbare orde, brand- en verkeersveiligheid en volksgezondheid voor zover het een relatie heeft met het organiseren van evenementen;

  • -

    Regels die gehanteerd worden dienen noodzakelijk en controleerbaar te zijn en zonodig dient handhavend te kunnen worden opgetreden;

  • -

    Aandacht voor deregulering en minder administratieve lasten voor verenigingen en burgers.

3.Begripsomschrijving evenement

Onder het begrip evenement kan een veelheid van publieksgerichte activiteiten worden samengevat. Hieronder worden bijvoorbeeld begrepen snuffel-, hobbymarkten, braderieën, muziekevenementen, wedstrijden op of aan de weg, herdenkingsplechtigheden, optochten, straat- en buurtfeesten enzovoorts, enzovoorts.

De Algemene plaatselijke verordening gemeente Leudal 2007 (APV) kent een veelheid van bepalingen die regels stellen ten aanzien van evenementen. Net als de in de meeste gemeenten in Nederland is de APV voor de gemeente Leudal gebaseerd op de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Naast de APV zijn ook regels opgenomen in diverse wetten, uitvoeringsbesluiten, gemeentelijke verordeningen en notities. Omdat deze nota vooral een praktisch stuk is zal zo weinig mogelijk wet- en regelgeving worden aangehaald. De precieze omschrijving van het begrip evenement zoals opgenomen in de APV is in bijlage 1 opgenomen.

Omdat in de APV onder een evenement wordt verstaan een “voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak” is het niet nodig een evenementenvergunning aan te vragen voor een evenement dat zich in besloten kring afspeelt. (Overigens andere vergunningen of ontheffingen dan een evenementenvergunning kunnen dan wel nodig zijn). Een organisator dient ook een evenementenvergunning aan te vragen indien het evenement wordt gehouden op een locatie die normaal niet voor het publiek toegankelijk is maar tijdens het evenement wel voor publiek toegankelijk is.

4.Met het evenement samenhangende vergunningen

De evenementenvergunning wordt verleend voor het organiseren van een evenement. Voor vele deelactiviteiten is vaak nog een andere specifieke vergunning of ontheffing vereist op grond van bijvoorbeeld de Brandweerwet, Brandbeveiligingsverordening, Woningwet, Bouwverordening, Wet Milieubeheer, Activiteitenbesluit, Drank- en Horecawet, Wet op de kansspelen, Wegenverkeerswet, Zondagswet, Wet op de Ruimtelijke Ordening/bestemmingsplannen. Overige benodigde vergunningen of ontheffingen zijn bijvoorbeeld een gebruiksvergunning voor een tent of gebouw; een tijdelijke verkeersmaatregel; een ontheffing op basis van de Zondagswet; een ontheffing op basis van de Drank- en Horecawet; een loterijvergunning; een ontheffing om vuur te stoken; een aanwijzing van een koopzondag; een verklaring van geen bezwaar voor het bezigen van vuurwerk enzovoorts. Het kan zijn dat de overige wetgeving regels stelt waardoor voor het evenement nadere voorwaarden gelden of specifieke eisen worden gesteld. De voor het evenement noodzakelijke, afzonderlijke vergunningen worden verleend door middel van één integrale vergunning zodat in principe kan worden volstaan met één document voor de organisator.

5.De procedure

5.1 Algemeen

De organisatoren van evenementen kunnen professioneel en niet professioneel zijn. Sommige organisatoren hebben een commercieel doel, anderen een cultureel-, charitatief-, buurtverbindend-, herdenkings-, of verenigingsondersteunend doel. De procedures zijn voor alle soorten organisatoren het zelfde. Uit het oogpunt van publieksgerichtheid dienen de procedures zondanig te zijn dat ze ook voor niet professionele partijen begrijpelijk zijn. Een begrijpelijke procedure leidt sneller tot acceptatie en medewerking.

Het vorenstaande laat onverlet dat er meestal een spanningsveld bestaat tussen de doelstellingen van enerzijds de gemeente zoals de veiligheidsmaximalisatie, beperking overlast omgeving. En anderzijds de doelstellingen van de organisator, zoals de maximalisatie van het rendement/winst en de beperking van de lasten en de kosten.

Er zal steeds een goede balans gezocht moeten worden in de strijdige belangen en risico’s.

5.2 Bevoegd bestuursorgaan

In de Gemeentewet is onder andere de veiligheid van het publiek met betrekking tot evenementen geregeld. De burgemeester is belast met de handhaving van de openbare orde en hij is bevoegd om bevelen te geven die noodzakelijk geacht worden voor de handhaving van de openbare orde. Daarnaast is de burgemeester ook belast met het toezicht op de openbare samenkomsten en vermakelijkheden, alsmede op de voor het publiek openstaande gebouwen en daarbij behorende erven.

Een evenementenvergunning op grond van de APV wordt afgegeven door de burgemeester. Voor de overige vergunningen of ontheffingen geldt dat afhankelijk van het soort vergunning of ontheffing op een aanvraag wordt beslist of door de burgemeester en/of door het college van burgemeester en wethouders.

Door het mandaatbesluit is de beslissing op aanvragen van de vergunningen op grond van de APV en een aantal bijzondere wetten gemandateerd aan het hoofd Publiek en ondergemandateerd aan de medewerkers van het Frontoffice. Dit betekent dat de afhandeling en de ondertekening van de evenementenvergunning in de praktijk door de medewerkers van het Frontoffice Vergunningen van de afdeling Publiek plaatsvindt.

5.3 Gang van zaken vergunningverlening

Zoals eerder vermeld gebeurde de vergunningverlening in de voormalige gemeenten behorende tot de gemeente Leudal op verschillende wijze. Ten behoeve van de harmonisering van het werkproces is voor de vergunningverlening voor evenementen in de gemeente Leudal een procesbeschrijving vergunningen APV gemaakt. De procesbeschrijving is gebaseerd op de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de APV. Vervolgens zal kortheidshalve op de hoofdzaken van het werkproces van de vergunningverlening worden ingegaan.

  • a.

    De procedure begint met het indienen van een vergunningaanvraagformulier van de gemeente Leudal door de organisator van het evenement.

    Het betreffende aanvraagformulier kan opgevraagd worden bij het team Frontoffice Vergunningen dan wel gedownload worden via de website van de gemeente Leudal.

    Afhankelijk van de aard van het evenement dienen er soms bijlagen te worden bijgevoegd, zoals een verklaring van sociale hygiëne ten behoeve een ontheffing op grond van de Drank- en Horecawet, een situatietekening van een gebouw of de plaatsing van een tent, een verzoek tot afsluiting van wegen enzovoorts.

    Het digitaal invullen van een aanvraagformulier op de website van de gemeente Leudal en het digitaal doorsturen van het betreffende aanvraagformulier naar de gemeente kan verminderde administratieve rompslomp voor de organisator van het evenement betekenen.

  • b.

    Na ontvangst en de verzending van de ontvangstbrief, bekijken de medewerkers van het Frontoffice Vergunningen van de afdeling Publiek de vergunningaanvraag en bepalen vervolgens aan welke interne of externe disciplines advies dient te worden gevraagd ten behoeve van de afhandeling van de vergunning. Vervolgens wordt advies ingewonnen of het evenement op een veilige en verantwoorde wijze kan plaatsvinden bij bijvoorbeeld de afdeling Veiligheid en Handhaving (brandweer), afdeling Beheer en Onderhoud (o.a. verkeer), afdeling ROEZ (Milieu), de politie (gebiedsmentor). Omdat er belangen van derden in het geding kunnen zijn wordt de aanvraag na ontvangst gepubliceerd in de Streekbode. Informatie over de ontvangen aanvragen kan worden ingewonnen bij de medewerkers Frontoffice Vergunningen. Het team Frontoffice Vergunningen is onder een apart telefoonnummer bereikbaar.

  • c.

    Nadat de adviezen zijn ontvangen, op elkaar zijn afgestemd en er geen reden is de vergunning te weigeren wordt door het Frontoffice Vergunningen de evenementenvergunning met daaraan gekoppeld een aantal vergunningvoorschriften klaargemaakt. Vervolgens wordt de evenementenvergunning naar de organisator van het evenement gestuurd. Een afschrift van de evenementenvergunning wordt ook zonodig toegestuurd aan de betrokken adviserende afdelingen, de afdeling Middelen (administratie), de politie, de Keuringsdienst van Waren en de Busmaatschappij Veolia. De politie kan de verleende vergunningen ook inzien op het evenementenoverzicht van het team Frontoffice Vergunningen. De verleende vergunning wordt geplaatst in de Streekbode met bezwaar- en beroepsmogelijkheden. Daar het indienen van een bezwaarschrift geen schorsende werking heeft voor de vergunning kan in geval van spoed een verzoek tot voorlopige voorziening worden ingediend.

Actiepunten

Er naar streven dat vergunningaanvraagformulieren op de website kunnen worden ingevuld en digitaal kunnen worden verzonden (Midoffice).

5.4 Vergunningen

Er wordt praktisch onderscheid gemaakt in vergunningen voor kleine evenementen (met een beperkt aantal vergunningvoorschriften) en vergunningen voor (grote) evenementen (met meerdere specifieke vergunningvoorschriften). Sinds de wijziging van de APV in het kader van de deregulering kunnen burgers voor zeer eenvoudige zaken een melding indienen die geaccepteerd wordt als aan alle voorwaarden is voldaan.

Voor grote evenementen is zoals vermeld vaak een advies nodig van verschillende disciplines om het evenement zo goed en veilig mogelijk te laten verlopen. De verschillende aparte adviezen worden zo goed mogelijk op elkaar afgestemd, soms kunnen echter knelpunten ontstaan. De afstemming van deze adviezen wordt belangrijker en noodzakelijk naarmate de risico’s van een evenement groter worden. Uiteindelijk kunnen deze risico’s leiden tot een calamiteit en in het ergste geval tot een ramp waarop door de hulpdiensten geen gecoördineerde voorbereiding is getroffen. Ter bevordering van de adequate afstemming is op regionaal niveau (Sector Veiligheid Noord- en Midden-Limburg) daarom een multidisciplinaire werkgroep opgericht met vertegenwoordigers van brandweer, politie, Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en alle gemeenten in deze regio. Deze werkgroep heeft het Multidisciplinair Evenementenbeleid Openbare Orde en Veiligheid (MEB OOV) opgesteld.

Ingevolge dit Multidisciplinaire Evenementenbeleid kan een evenement in drie klassen (Klasse A, B en C) onverdeeld worden. De klasse-indeling wordt uitgevoerd door middel van een risico-analyse. Deze risico-analyse bestaat uit een kwantitatieve analyse (uitgevoerd door de gemeente en uitgedrukt in risicopunten) en een kwalitatieve analyse (uitgevoerd door de hulpdiensten). Met behulp van het flowschema kan bekeken worden in welke categorie een evenement kan worden ingedeeld met alle consequenties van dien. De kwantitatieve en kwalitatieve analyse en het ook het flowschema zijn als bijlage 2 bijgevoegd.

5.4.1 Meldingen

Op grond van de APV (wijziging van 29 januari 2008, inwerking getreden 14 februari 2008) geldt er voor de kleinere categorieën van eendaagse evenementen, zoals straatfeesten en barbecues in de open lucht geen vergunningplicht meer. Er is een algemene regel voor in de plaats gekomen.

Praktisch worden deze evenementen afgehandeld met een meldingsformulier waarop de

organisator van het evenement de belangrijkste gegevens dient te vermelden. Het betreffende meldingsformulier kan worden verkregen bij het team Frontoffice Vergunningen dan wel via de website van de gemeente Leudal.

De ingevulde melding wordt door de medewerkers van het Frontoffice Vergunningen gecontroleerd en indien goedgekeurd per ommegaande met een brief of e-mail bericht geaccepteerd. Een vermelding van het evenement vindt plaats in de Streekbode.

Deze melding is niet vatbaar voor bezwaar en beroep omdat deze melding niet onder de definitie van het besluit valt zoals omschreven in de Awb. Belanghebbenden die zich eventueel niet met het desbetreffende evenement kunnen verenigingen, kunnen bij het bevoegde gezag een verzoek indienen om handhavend op te treden. De beslissing van het bevoegde gezag naar aanleiding van het verzoek staat wel open voor bezwaar en beroep.

Een dergelijk meldingsformulier wordt op dit moment ook gebruikt voor het plaatsen van driehoeks-/ en sandwichborden, het plaatsen van een puincontainer, het ingebruiknemen van een terras.

Indien het ingevulde meldingsformulier niet voldoet aan de betreffende criteria behorende tot de betreffende melding wordt door de medewerkers van Frontoffice Vergunningen contact opgenomen met de indiener van de melding. De mogelijkheid van een vergunningaanvraag in te dienen wordt dan besproken.

5.4.2 Kleine, eenvoudige evenementen (Klasse A)

Voor kleine evenementen met een laag risico worden eenvoudige vergunningen verleend met beperkt aantal voorschriften. Deze evenementen zijn veelal gering van omvang, vinden in de regel overdag plaats en veroorzaken een beperkte geluidsproductie. Als voorbeeld kan worden gedacht aan kleinschalige optochten (bijvoorbeeld ten behoeve van de St. Nicolaasoptocht, St. Maartensfeestoptocht, communieoptochten, lampionnenoptochten), puzzelritten, toertochten, wandeltochten, fietstochten, niet commerciële muziekoptredens van fanfare/harmonie of drumband, heilige missen in de openlucht, rommelmarkten/snuffelmarkten, fancy-fairs, straatspeeldagen, activiteiten Kindervakantiewerk enzovoorts.

Actiepunt(en)

* Voor kleine, eenvoudige evenementen (Klasse A) dient volstaan te worden met een melding in plaats van een vergunning.

* Er dienen aparte meldingsformulieren te worden ontworpen voor kleine, eenvoudige evenementen (Klasse A).

5.4.3 Grote evenementen met een gemiddeld risico (Klasse B)

Het publiek bij dergelijke grote evenementen is veelal afkomstig van binnen de gemeente. Voor deze evenementen zijn veelal specifieke voorwaarden nodig die aan de vergunning worden verbonden naar aanleiding van de adviezen van de hulpdiensten en er dienen vaak bijzondere maatregelen te worden getroffen omdat deze evenementen overlast kunnen veroorzaken voor de directe omgeving. Als voorbeelden kan gedacht worden aan grotere (tent)feesten, grotere schuttersfeesten.

Actiepunten

* Ten behoeve van de duidelijkheid en gelijkheid richting de organisatoren van grote evenementen wordt aanbevolen zo veel mogelijk te gaan werken met sjablonen van standaardvoorschriften/bouwstenen die vervolgens specifiek gemaakt dienen te worden voor de betreffende evenementenvergunning.

De (standaard)voorschriften dienen beperkt in omvang en helder en duidelijk te zijn.

* Voorgesteld wordt dat ambtelijk een proactieve rol wordt ingenomen bij het maken van een selectie van een aantal grote evenementen die jaarlijks worden georganiseerd waarbij aan de vergunningverlening uitgebreider aandacht zal worden besteed. Deze selectie van evenementen is bedoeld voor evenementen waarbij veel bezoekers worden verwacht, die een grote impact hebben op de omgeving, waarbij zich klachten hebben voorgedaan in het verleden dan wel waar problemen worden verwacht, zoals geluidsoverlast, parkeerproblemen, vervuiling enzovoorts. Een voorselectie van deze evenementen wordt ambtelijk gemaakt door de medewerkers van Frontoffice Vergunningen en de beleidsmedewerker APV/bijzondere wetten. In een gemeentelijk te organiseren multidisciplinair overleg met de districtspolitie, de gemeentelijke brandweer, de afdeling Beheer en Onderhoud, zonodig de beleidsmedewerker Veiligheid, de BOA’s, en eventuele andere betrokkenen kan deze selectie van evenementen aangepast worden. In een met de betrokken partijen en zonodig met de organisator te houden gemeentelijk multidisciplinair overleg wordt het evenement voorbesproken, worden nadere afspraken gemaakt (ook bijvoorbeeld ten aanzien van promotie) en kan na het evenement een evaluatie plaatsvinden. Dit overleg kan op van invloed zijn op de af te geven vergunning en de wijze waarop het evenement dient te worden georganiseerd.

* Aanbevolen wordt als handreiking voor de organisator van een evenement een folder met tips te ontwikkelen die kan dienen als handvat voor de organisatie van een evenement.

5.4.4 Grote evenementen met een verhoogd risico (Klasse C)

Bij een dergelijk evenement wordt niet alleen publiek uit de gemeente verwacht maar ook van daarbuiten. Gedacht kan worden aan grote popfestivals, het Oud Limburgs Schuttersfeest (OLS). Bij deze vergunningplichtige evenementen zijn aanvullende maatregelen nodig van hulpverleningsdiensten en een specifiek op het evenement afgestemd advies. Ingevolge het Multidisciplinair Evenementenbeleid Openbare Orde en Veiligheid dient er tevens een multidisciplinair calamiteitenbestrijdingsplan te worden opgesteld.

Een specifiek multidisciplinair overleg van lokale en regionale hulpverleningsdiensten voor een dergelijk evenement is noodzakelijk.

Van belang is dat ambtelijk vanuit het Team Frontoffice Vergunningen vroegtijdig een proactieve rol wordt ingenomen ten aanzien van organisator van het evenement en de multidisciplinaire disciplines. Daarbij dient ook aandacht te zijn voor de promotie van het evenement.

Actiepunt

* Bij dergelijke grote evenementen met een verhoogd risico is het van belang dat vroegtijdig een multidisciplinair overleg wordt opgestart waaraan lokale en zonodig ook de regionale hulpverleningsdiensten aan deel dienen te nemen. Hiervoor zal het handboek fysieke Veiligheid bij evenementen op grond van het Multidisciplinair Evenementenbeleid als handreiking dienen.

* Voor dergelijke grote evenementen dient aandacht te worden geschonken aan promotie van het evenement;

* Door de Provincie Limburg is voor de gemeenten een integraal evenementenplan opgesteld. Dit heeft tot doel het organiseren van grootschalige evenementen gemakkelijker te maken en de administratieve lasten te verminderen. Voor de organisatoren van grootschalige evenementen in de gemeente Leudal kan op termijn een draaiboek worden ontwikkeld waarbij ervaringen met verleende vergunningen voor grote evenementen van belang kunnen zijn.

6.Beslistermijnen

Het uitgangspunt van de gemeente Leudal is dat geplande, te organiseren evenementen in principe moeten kunnen plaatsvinden. Voor een goede beoordeling van een evenement is het van belang dat de vergunningaanvraag met voldoende benodigde gegevens en bescheiden tijdig wordt ingediend door de organisator van het evenement.

Met betrekking tot de beslissing van een vergunning gelden de volgende uitgangspunten zoals opgenomen in de APV en de Awb (zie bijlage 3).

  • a.

    In principe wordt binnen een termijn van acht weken na de dag waarop de aanvraag is ontvangen beslist.

  • b.

    In sommige gevallen is de termijn van acht weken te kort (bijvoorbeeld bij grote evenementen). Dan kan beslist worden de termijn met acht weken te verdagen. De beslissingstermijn bedraagt dan maximaal zestien weken.

  • c.

    Indien een vergunningaanvraag wordt ingediend minder dan drie weken vóór het evenementtijdstip wordt er door de medewerkers van Frontoffice Vergunningen naar gestreefd de vergunningaanvraag ondanks de beperkte beschikbare tijdsperiode tijdig te verlenen. Als er echter geen zorgvuldige belangenafweging kan plaatsvinden, kan door medewerkers Frontoffice Vergunningen worden overwogen de vergunningaanvraag niet te behandelen.

  • d.

    Als blijkt dat bij een vergunningaanvraag onvoldoende gegevens en/of bescheiden zijn toegevoegd wordt de organisator van het evenement zo snel mogelijk schriftelijk in de gelegenheid te worden gesteld om binnen een redelijke termijn (circa twee weken) de vergunningaanvraag aan te vullen, anders wordt de vergunningaanvraag niet in behandeling genomen. De termijn voor het geven van een beslissing wordt dan opgeschort.

    Indien de gegevens en/of bescheiden niet binnen de gestelde termijn worden ontvangen wordt de vergunningaanvraag niet in behandeling genomen en dient zonodig een nieuwe vergunningaanvraag met de betreffende gegevens en bescheiden te worden ingediend. Hiervan krijgt organisator schriftelijk bericht.

7. Toetsingscriteria en voorwaarden

7.1 Weigeringsgronden

In de APV worden de algemene, facultatieve weigeringsgronden benoemd wanneer het bevoegde gezag een vergunning of ontheffing kan weigeren, te weten in het belang van:

  • a.

    de openbare orde;

  • b.

    de openbare veiligheid;

  • c.

    de volksgezondheid;

  • d.

    de bescherming van het milieu.

Er kunnen ook nog andere weigeringsgronden dan hierboven vermeld, van toepassing zijn deze worden in het betreffende artikel van de APV specifiek benoemd.

Per vergunningaanvraag dient ook bekeken te worden of het tijdstip en de gevraagde locatie het toelaten dat een evenement wordt georganiseerd. Soms kan het voorkomen dat twee of meer evenementen op een gelijk moment plaatsvinden. Dit samenvallen van evenementen kan bijvoorbeeld gevaarlijke verkeerssituaties opleveren. Weigering op grond van samenloop van evenementen kan alleen plaatsvinden op grond van de specifieke weigeringsgronden.

En als voor een bepaald terrein al een vergunning is verleend, kan voor dat zelfde terrein geen andere vergunning worden verleend op hetzelfde tijdstip.

Klachten uit het verleden worden meegewogen bij de beoordeling van de vergunningaanvraag. Dit kan reden zijn om de vergunningaanvraag te weigeren of strengere voorschriften aan de vergunning te verbinden. Alvorens tot weigering of tot zodanige wijziging van de vergunningvoorschriften wordt overgegaan dient de organisator van het evenement op grond van de Awb in de gelegenheid te worden gesteld zijn zienswijze of bedenkingen naar voren te brengen.

Een weigering van de evenementenvergunning dient uiteraard goed gemotiveerd te zijn.

Actiepunt

* Bij het samenvallen van evenementen dient het uitgangspunt gehanteerd te worden dat jaarlijks terugkerende evenementen voor een nieuw te organiseren evenement gaan. In de overige situaties geldt het principe van volgorde van de binnenkomst van de aanvraag.

* Organisatoren van evenementen dienen hun evenementen tijdig door te geven op de evenementenkalender op de website van de gemeente Leudal. Op deze kalender kunnen organisatoren zelf zien wanneer en waar welke evenementen plaatsvinden. Vermelding op de website betekent overigens niet automatisch dat de vergunning is verleend voor het betreffende evenement.

De evenementenkalender op de website van de gemeente Leudal dient onder de aandacht te worden gebracht van de organisatoren van evenementen.

7.2 Vergunningvoorschriften, aandachtspunten

Er zijn mogelijkheden om vergunningen in hun uitvoering te beperken door zogenaamde vergunningvoorschriften. Op grond van de bovengenoemde weigeringsgronden kunnen voorschriften aan de vergunning worden verbonden. Deze voorschriften mogen slechts strekken tot bescherming van het belang of belangen in verband waarmee de vergunning is vereist. Verder mogen de voorschriften niet in strijd zijn met enige wettelijke regeling en niet in strijd zijn met enig beginsel van behoorlijk bestuur.

De vergunningvoorschriften kunnen onder andere betrekking hebben op: het kostenverhaal van de eventuele beschadiging van gemeentelijke eigendommen; het uitsluiten van gemeentelijke aansprakelijkheid; het reinigen van een terrein; het handhaven van de openbare orde; de inzet van verkeersregelaars; de aanwezigheid van brandblusapparatuur; de inzet van EHBO’ers; het informeren van omwonenden; verkeersregulerende maatregelen; benodigde verzekeringen; de bevoegdheid van ambtenaren van politie, brandweer, gemeente enzovoorts.

De aandachtspunten met betrekking tot de vergunningvoorschriften worden vervolgens kort nader toegelicht.

* Openbare orde

Het begrip openbare orde is een open begrip. Het omvat de bescherming tegen een werkelijke en voldoende ernstige bedreiging van een fundamenteel belang van de samenleving, en kan met name onderwerpen in verband met de menselijke waardigheid, de bescherming van minderjarigen en kwetsbare volwassenen, alsook dierenwelzijn omvatten. Op grond van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren kan in de volgende twee situaties een vergunning voor het organiseren van evenementen met dieren worden geweigerd: 1. als er sprake is van dierenmishandeling; 2. als de dieren op een weinig respectvolle wijze worden behandeld. Zo is het verboden om dieren als prijs, beloning of gift uit te loven of uit te reiken bij wedstrijden, verlotingen, weddenschappen of andere dergelijke evenementen.

* Openbare veiligheid

De veiligheid van de betrokkenen (bezoekers, deelnemers, omwonenden, passanten) dient bij een evenement gewaarborgd te zijn. Risico’s moeten vooraf worden beoordeeld aan de hand van de informatie van de organisator ingevolge het vergunningaanvraagformulier.

De bereikbaarheid van panden en percelen dient voor hulpdiensten zoals politie, brandweer en ambulance te allen tijde gewaarborgd te zijn. Zonodig dienen voor deze diensten aparte aanrij-routes te worden geregeld.

De organisator van het evenement dient te zorgen voor voldoende toezicht op het evenement. Op advies van politie kan worden aanbevolen dan wel worden opgedragen dat het toezicht afhankelijk van de aard van het evenement dient te geschieden door vrijwilligers of door een professioneel beveiligingsbedrijf. Indien een professioneel beveiligingsbedrijf benodigd is dient het beveiligingsbedrijf te voldoen aan de Nederlandse Technische Afspraak NTA 8020-30 (nl) Evenementenbeveiliging en publieksbeveiligingsdiensten. De kosten voor de beveiliging zijn voor rekening van de organisator van het evenement.

* Verkeersveiligheid

De veiligheid voor weggebruikers mag als gevolg van een evenement niet in gevaar komen. Gekeken wordt bij het verkeersaspecten naar de mogelijke negatieve gevolgen voor bezoekers en derden. Soms zijn verkeersmaatregelen nodig en dienen wegen te worden afgesloten en zijn omleidingsroutes noodzakelijk. Verder zijn er voor de regulering van het verkeer voldoende bevoegde verkeersregelaars nodig. In de nabijheid van het evenement dient te allen tijde voldoende parkeergelegenheid aanwezig te zijn.

* Wegafzettingen, leveren van materialen en diensten

Indien evenementen geheel of gedeeltelijk plaatsvinden op of zeer nabij een rijweg dan kan het gewenst of noodzakelijk zijn dat de rijweg(en) geheel of gedeeltelijk wordt afgezet of dat een stra(t)at

(en) geheel of gedeeltelijk voor het verkeer word(en) afgesloten en dat wegomleidingen plaatsvinden. Wegafzettingen vinden alleen plaats in overleg met en na instemming van de gemeente. Hiervoor is een tijdelijke verkeersmaatregel nodig.

Dranghekken en verkeersborden die ter uitvoering van een tijdelijke verkeersmaatregel nodig zijn worden geplaatst door de Afdeling Beheer en Onderhoud. De medewerkers van de afdeling Beheer en Onderhoud leveren, plaatsen zomogelijk (anders levering in depot) en halen na het evenement de betreffende materialen weer op. Hiervoor worden geen legeskosten in rekening gebracht.

Dranghekken en materialen die gevraagd worden door de organisator van het evenement zonder dat daarvoor een tijdelijke verkeersmaatregel nodig is, dienen door de organisator van het evenement zelf te worden opgehaald, zelf te worden geplaatst en zelf te worden teruggebracht na het gebruik. Voor de betreffende materialen kan door de organisator van het evenement een apart bestelformulier worden ingediend. Voor het gebruik van deze gevraagde materialen met uitzondering van de dranghekken worden kosten in rekening gebracht. De verantwoordelijkheid van de plaatsing van de materialen ligt bij de organisator van het evenement .

Omwonenden dienen uiterlijk één week voorafgaand aan het evenement door de organisator in kennis te worden gesteld van de wegafzetting en zonodig verzocht worden hun voertuigen elders te plaatsen. De organisator van het evenement dient tevens te zorgen voor verwijzingsbordjes voor bedrijven/instellingen die niet op de normale wijze bereikbaar zijn door de (tijdelijke) verkeersmaatregelen. Verkeersmaatregelen en wegafzettingen worden in de Streekbode geplaatst.

* Leveren van diensten

Het is mogelijk om gebruik te maken van water- en stroomvoorziening van de gemeente Leudal indien de gevraagde voorzieningen aanwezig zijn op de locatie van het evenement. De organisator van het evenement kan dit kenbaar maken op het vergunningaanvraagformulier. De kosten hiervan komen voor rekening van de organisator van het evenement.

* Brandveiligheid

In het belang van de brandveiligheid van een tent of een vast gebouw waarin meer dan 50 personen gelijktijdig aanwezig zijn, worden voorschriften verbonden aan de evenementenvergunning dan wel is een aparte te verlenen gebruiksvergunning nodig op grond van de Brandveiligheidverordening dan wel Bouwverordening. De brandweer bekijkt onder andere ook de benodigde blusapparatuur, het gebruik van bak- en braadapparatuur, brandpreventie voorzieningen enzovoorts. De brandpreventieve controles worden steekproefsgewijs uitgevoerd door de medewerkers van de afdeling Veiligheid en Handhaving dan wel door vrijwilligers van de plaatselijke brandweerkorpsen.

* Volksgezondheid

Ter bescherming van de volksgezondheid kunnen aparte voorschriften worden verbonden aan een evenementenvergunning. Met betrekking tot de EHBO wordt het uitgangspunt gehanteerd dat bij elk evenement tenminste een permanent bemande EHBO-post aanwezig dient te zijn met tenminste een persoon met een geldig EHBO-diploma. Verder dient één EHBO-er aanwezig te zijn per 750 gelijktijdig aanwezige bezoekers, startend met twee personen. De organisator van het evenement dient voor EHBO-assistentie zelf contact op te nemen met plaatselijke EHBO-vereniging.

De aanwezigheid van voldoende toiletvoorzieningen tijdens evenementen is uit het oogpunt van hygiëne een belangrijk onderdeel van een evenement. De organisator dient zelf zorg te dragen voor voldoende schone toiletvoorzieningen.

* Bescherming van het milieu

Geluidsoverlast, overlast veroorzaakt door stof, afval, vuurwerk enzovoorts valt onder bescherming van onder andere het milieu. De organisator van het evenement is hiervoor zelf verantwoordelijk.

De gemeente Leudal stelt geen afvalbakken en/of containers beschikbaar. Hiervoor kan de organisator contact opnemen met de Reinigingsdienst Maasland of een andere soortelijke organisatie. Indien de organisator niet of in onvoldoende mate de verplichtingen nakomt die worden opgelegd door vergunningvoorschriften, zal de gemeente de nalatige situatie herstellen op kosten van de vergunninghouder.

* Geluid

Met name met betrekking tot het ten gehore brengen van geluid is het van belang dat voor alle betrokken partijen (organisatoren, burgers, publiek, hulpverleningsdiensten, gemeente) duidelijke regels zijn. Ter harmonisering van het beleid van de voormalige gemeenten wordt aanbevolen de eindtijden te hanteren zoals die zijn opgenomen in het collegebesluit collectieve besluiten 2008. Ingevolge de APV is voor de houder van een horecabedrijf verboden het horecabedrijf voor bezoekers geopend te hebben tussen 02:00 uur en 07:00 uur (Met uitzondering van de horecabedrijven met een nachtvergunning). Met betrekking tot het terras is opgenomen in de APV dat het verboden is het terras geopend te hebben tussen 00:00 uur en 10:00 uur.

Actiepunt

* Conform het bepaalde in de APV en conform het collectieve festiviteiten besluit 2008 wordt het volgende voorgesteld.

Eindtijd van een evenement in een gebouw: 02:00 uur;

Eindtijd van geluid voor evenementen in een gebouw: 02:00 uur.

Gelet op de uniformiteit wordt voor de eindtijd van een evenement in de openlucht, inclusief tent eveneens :02:00 uur voorgesteld:

Voor de eindtijd van geluid bij evenement in de openlucht, inclusief tent, wordt iets eerder voorgesteld: 01:30 uur, in verband met de “cooling down”.

Opgemerkt dient te worden dat voor de duidelijkheid, controleerbaarheid en de handhandhaafbaarheid naar alle betrokken partijen toe is gekozen voor eindtijden en niet voor geluidsnormen.

* Verstrekking van alcoholhoudende drank

Bij evenementen wordt regelmatig alcohol geschonken. Voor het elders dan in een horeca-inrichting inclusief terras bedrijfsmatig verstrekken van alcoholhoudende drank is een ontheffing nodig van de burgemeester op grond van de Drank- en Horecawet. Een dergelijke ontheffing kan slechts worden verleend voor bijzondere gebeurtenissen van zeer tijdelijke aard (maximaal twaalf aaneengesloten dagen). Om een dergelijke ontheffing te kunnen verkrijgen dient er een verklaring van sociale hygiëne te worden overlegd en dient degene die in het bezit van deze verklaring sociale hygiëne als leidinggevende aanwezig te zijn tijdens het verstrekken van de alcoholhoudende drank tijdens het evenement. Geen ontheffing op grond van de Drank- en Horecawet is nodig als er sprake is van een besloten feest, waarbij geen entree wordt gevraagd én waar gratis alcohol wordt geschonken.

* Aansprakelijkheid, verzekeringen

De wettelijke aansprakelijkheid is vaak gekoppeld aan het criterium “zorgplicht”. De gemeente heeft zorgplicht voor de openbare weg en de vrije ruimte. Aan de hand van dit criterium kan worden bepaald of de gemeente in bepaalde gevallen wettelijk aansprakelijk is. Bij de vergunningverlening van evenementen blijft de gemeente zorgplicht houden ten aanzien van de veiligheid op de openbare weg, ook al is deze “verhuurd” of om niet ingebruik gegeven aan een organisator.

Met betrekking tot evenementen kan de vergunninghouder aansprakelijk worden gesteld voor de veroorzaakte schade. De gemeentelijke aansprakelijkheidsverzekering biedt uitsluitend dekking bij evenementen welke mede, door of namens de gemeente worden georganiseerd. Het is van belang dat de organisator van het evenement (veelal de vereniging) zowel voor kleine evenementen als bij grotere evenementen zelf een goede verzekering afsluit voor het betreffende evenement. Bij een klein evenement kan vaak met een WA-verzekering worden volstaan. Bij grotere evenementen gelden vaak andere risico’s en is een specifieke evenementenverzekering zeer gewenst/vereist. De verzekeringsbureau’s kunnen de organisatoren van evenementen ter zake nader te adviseren.

Actiepunt

Bij de vergunningverlening dienen de organisatoren van evenementen er nadrukkelijk op gewezen te worden dat voor te organiseren evenementen een goede, eigen aansprakelijkheidsverzekering dient worden afgesloten. De verantwoordelijkheid voor het evenement ligt bij de organiserende vereniging.

8.Circussen

Er worden regelmatig aanvragen ontvangen om in de gemeente Leudal circusvoorstellingen te houden.

Op grond van de APV is ook hiervoor een evenementenvergunning nodig.

In de gemeente Leudal zijn een aantal locaties geschikt om een circus te plaatsen:

Haelen

Terrein aan de Speckerweg ,Grote Kampweg

Heythuysen

Evenemententerrein aan de Noorderbaan

Horn

Terrein aan de Land van Eyckstraat

Ittervoort

Terrein voor Cultureel Centrum de Mortel, Leliestraat

Roggel

Evenemententerrein aan de Berkenlaan

Neer

Evenemententerrein aan het Ligteveld

Met betrekking tot de komst van een circus wordt het volgend voorgesteld.

* Een aanvraag dient vóór 1 oktober voorafgaande aan het daarop volgende kalenderjaar ingediend te zijn. Circussen die tijdig op de oproep reageren, krijgen zo spoedig mogelijk te horen of er in principe een vergunning kan worden verleend. Een definitieve vergunning wordt verleend als de aanvraag inhoudelijk getoetst is.

* Er wordt maximaal één circus per locatie per kalenderjaar toegewezen. Zogenaamde “uitkoopvoorstellingen” waarbij de circuskassa gesloten blijft, worden hierbij meegeteld.

* De vergunning wordt in het belang van de toestand van het evenemententerrein afgegeven gedurende de zogenaamde droge periode gedurende de maanden mei tot en met september;

* Actief dient door de medewerkers van Frontoffice Vergunningen de circusexploitant op de hoogte te worden gebracht van grote evenementen of kermissen, stuntshows en dergelijke die in dezelfde kern in de voorafgaande tijdsperiode hebben plaatsgevonden dan wel in overige kernen van de gemeente Leudal gelijktijdig zijn gepland. Zodat de gemeente niet aansprakelijk kan worden gesteld voor een samenloop van activiteiten dan wel verminderde publieke belangstelling.

* Bij de vergunningverlening van een circus dient rekening te worden gehouden met jaarlijks terugkerende evenementen, waarbij de jaarlijks terugkerende evenementen voorrang hebben.

* Geen vergunning voor een circus mag worden verleend als er een kern van de gemeente Leudal kermis wordt gevierd en tijdens de carnavalsdagen.

* Voor het terrein in Ittervoort wordt geen vergunning verleend voor de komst van een circus gedurende het weekend dat eerste Heilige Communie wordt gevierd. Er worden dan namelijk communiefoto’s op het betreffende terrein gemaakt.

* Bij relatief onbekend circus dienen de medewerkers van het team Frontoffice Vergunningen bij het secretariaat van de Vereniging van Nederlandse Circus Ondernemingen (VNCO) na te vragen of het circus in het bezit is van de vereiste papieren en of er belasting wordt afgedragen.

* Het circus dient er op geattendeerd dat de gemeente er vanuit gaat dat er geen dierenmishandeling plaatsvindt en dat de dieren op een respectvolle wijze worden behandeld.

Actiepunt

* Bovenstaande regels hanteren met betrekking tot de komst en vergunningverlening voor circussen.

* Met betrekking tot het verbod om wilde dieren uit circussen te weigeren het landelijk beleid afwachten en zonodig een nader standpunt innemen.

9.Controle en handhaving

Na verlening van de evenementenvergunning worden ten behoeve van de controle en handhaving de afdeling Veiligheid en Handhaving (Brandweer, BOA’s), de politie en zonodig de Keuringsdienst van Waren in kennis gesteld. De politie kan de verleende vergunningen ook inzien op het evenementenoverzicht van het team Frontoffice Vergunningen.

De medewerkers van Frontoffice Vergunningen publiceren de verleende vergunningen in de Streekbode. Net als in de vergunning wordt aangegeven in de Streekbode dat tegen de verleende vergunning zonodig bezwaar en beroep kan worden ingesteld. Daar het bezwaarschrift geen schorsende werking heeft kan in geval van spoed kan een verzoek tot voorlopige voorziening worden ingediend.

Bij de controle en handhaving van de evenementen worden in eerste instantie de afdeling Veiligheid en Handhaving en de politie ingezet. Om een goede handhaving te realiseren is duidelijkheid vereist over de rolverdeling tussen de verschillende betrokken partijen.

Gekozen is voor de volgende rolverdeling:

Politie

Handhaving van eindtijden en openbare orde

Afdeling Veiligheid en Handhaving, brandweer

Toezicht en controle op brandveiligheidsaspecten

Afdeling Veiligheid en Handhaving, BOA

Controle en handhaving op het gebied van parkeren, reclameborden en overige APV aangelegenheden

Afdeling Veiligheid en Handhaving, Milieu

Handhaving van de geluidsnormen

Het constateren van overtredingen bij evenementen kan verschillende gevolgen hebben. Afhankelijk van de aard en de ernst van de overtreding zal deze onmiddellijk beëindigd worden en/of zal proces-verbaal worden opgemaakt en/of zal overtreding gevolgen hebben voor de toekomst.

Deze gevolgen kunnen zijn:

  • -

    opleggen van een preventieve dwangsom;

  • -

    strengere voorschriften bij een volgend evenement;

  • -

    het evenement niet meer toestaan.

Klachten naar aanleiding van een gehouden evenement worden geregistreerd aan de hand van de in te vullen meldingsformulieren bij het team Receptie. Van belang is dat de medewerkers van het Frontoffice Vergunningen van de klachten in kennis worden gesteld om zonodig mee te nemen bij een evaluatie dan wel toekomstige vergunningaanvraag.

Actiepunten

* Bovenstaande rolverdeling bij handhaving van evenementen hanteren.

* Medewerkers Frontoffice Vergunningen in kennis stellen van ontvangen klachten met betrekking tot evenementen ten behoeve van evaluatie en eventuele toekomstige vergunningaanvragen

10.Kosten evenementen, legeskosten

De vergunningaanvrager van een evenementenvergunning is legeskosten schuldig op grond van de gemeentelijke legesverordening. In de tarieventabel behorende bij de legesverordening zijn de daadwerkelijke legeskosten opgenomen voor onder andere de evenementenvergunningen en andere vergunningen. Door de deregulering van de APV zijn diverse vergunningen afgeschaft en wordt ook gewerkt met meldingen waarvoor geen kosten in rekening worden gebracht. De hoogte van de kosten van de evenementenvergunning zijn bijgesteld zodat de kosten van de evenementenvergunning meer in de buurt komen van de kosten van het daadwerkelijke product. Opgemerkt dient te worden dat de tarieven niet naar het inkomen, de winst of het vermogen mogen worden gedifferentieerd volgens de VNG.

Ook kunnen er waarborgsommen gevraagd worden (voor circussen, stuntshow’s enzovoorts).

Onderzocht kan worden of voor het gebruik van waarborgsommen ingevolge de Tarievenverordening een andere oplossing mogelijk is gelet op de administratieve rompslomp die het gebruik hiervan met zich meebrengt.

Verder kunnen er kosten in rekening worden gebracht voor het gebruik van gemeentelijke materialen op eigen verzoek en voor het gebruik van water en elektriciteit. Onderzocht kan worden of voor het gebruik van water en elektriciteit standaard bedragen kunnen worden gebruikt voor respectievelijk kleine evenementen (meldingen) en grote evenementen.

Actiepunt

* Bezien kan worden of bij de volgende aanpassing van de tarieventabel van de legesverordening een lager, gedifferentieerd tarief in rekening kan worden gebracht van water en stroom bij kleine evenementen (meldingen) en bij grote evenementen.

* Onderzocht dient te worden of de waarborgsom in de Tarievenverordening kan worden afgeschaft en kan worden vervangen door een andere eenvoudigere oplossing.

11.Samenvatting

In deze notitie is het gemeentelijke evenementenbeleid beschreven dat voor aanvragers voor vergunningen, organisatoren, ambtenaren en bestuurders duidelijk is wat wel en niet kan en mag, wat de betrokkenen van elkaar mogen verwachten en welke procedures gevolgd dienen te worden. Op een aantal punten is nieuw beleid voorgesteld. Hierbij hebben de uitgangspunten van deregulering en vermindering van administratieve lasten en rompslomp op verzoek van de collegeleden een rol gespeeld.

Een overzicht van alle actiepunten voortvloeiende uit deze notitie zijn te vinden in bijlage 4.

Het geheel afschaffen van de evenementenvergunning is niet mogelijk vanwege de landelijke wettelijke vereisten (bijvoorbeeld op grond van de Drank- en Horecawet) en in verband met de risico’s voor de openbare orde en veiligheid.

Nog verdergaande deregulering van de APV wordt onderzocht.

Na de vaststelling van de kaders van het evenementenbeleid kan het college van burgemeester en wethouders zonodig nadere specifieke beleids-/spelregels vaststellen.

Heythuysen, 12 augustus 2008

Bijlage 1

Artikel 2.2.1 Begripsomschrijving

  • 1.

    In deze afdeling wordt onder evenement verstaan: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

    • a.

      bioscoopvoorstellingen;

    • b.

      markten als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder h, van de Gemeentewet en artikel 5.2.4 van deze verordening;

    • c.

      kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

    • d.

      het in een inrichting in de zin van de Drank en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;

    • e.

      betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

    • f.

      activiteiten als bedoeld in artikel 2.1.2.1 en 2.3.3.1 van deze verordening.

  • 2.

    Onder evenement wordt mede verstaan;

    • a.

      een herdenkingsplichtigheid;

    • b.

      een braderie;

    • c.

      een optocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2.1.2.2., op de weg;

    • d.

      een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg.

Artikel 2.2.2 Evenement

  • 1.

    Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.

  • 2.

    Het verbod van het eerste lid geldt niet voor eendaagse evenementen, indien:

    • a.

      het evenement een barbecue of straatfeest in de open lucht betreft;

    • b.

      het aantal bezoekers niet meer bedraagt dan 100 personen;

    • c.

      het evenement tussen 09.00 uur en 00.00 uur plaatsvindt op zondag tot en met donderdag;

    • d.

      het evenement tussen 09.00 uur en 01.00 uur plaatsvindt op vrijdag, zaterdag en dagen vóór een officiële feestdag;

    • e.

      het evenement niet meer dan in 1 straat gehouden wordt;

    • f.

      niet langer dan tot 23.00 uur live-muziek ten gehore wordt gebracht;

    • g.

      het evenement niet plaatsvindt op de rijbaan, fiets-, bromfiets- of parkeergelegenheid of anderszins een belemmering vormt voor het verkeer en de hulpdiensten;

    • h.

      slechts kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van minder dan 10 m2 per object en niet meer dan 3 objecten per straat;

    • i.

      er een organisator is;

    • j.

      de organisator de burgemeester tenminste 4 weken voorafgaand aan het evenement in kennis stelt met een door de burgemeester vastgesteld meldingsformulier;

    • k.

      indien de burgemeester van oordeel is dat het evenement niet zoals gemeld kan plaatsvinden, geeft hij daarvan binnen 2 weken na ontvangst vanhet meldingsformulier met opgaaf van redenen bericht.

  • 3.

    Het verbod van het eerste lid geldt voorts niet voor een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg, voorzover in het geregeld onderwerp wordt voorzien door artikel 10 juncto 148, van de Wegenverkeersweg 1994.

Bijlage 2

Bijlage 2

Bijlage 3

Artikelen APV

Artikel 1.2 Beslistermijn

  • 1.

    Het bevoegd bestuursorgaan beslist op een aanvraag voor een vergunning of ontheffing binnen acht weken na de dag waarop de aanvraag is ontvangen.

  • 2.

    Het bestuursorgaan kan zijn beslissing voor ten hoogste acht weken verdagen.

Artikel 1.3 Indiening aanvraag

  • 1.

    Indien een aanvraag voor een vergunning of ontheffing wordt ingediend minder dan drie weken vóór het tijdstip waarop de aanvrager de vergunning of ontheffing nodig heeft, kan het bestuursorgaan besluiten de aanvraag niet te behandelen.

  • 2.

    Voor bepaalde, door het bestuursorgaan aan te wijzen, vergunningen of ontheffingen kan de in het eerste lid genoemde termijn worden verlengd tot ten hoogste acht weken.

Artikel Awb

Artikel 4:5

  • 1.

    Indien de aanvrager niet heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag of indien de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag of voor de voorbereiding van de beschikking, kan het bestuursorgaan besluiten de aanvraag niet te behandelen, mits de aanvrager de gelegenheid heeft gehad binnen een door het bestuursorgaan gestelde termijn de aanvraag aan te vullen.

  • 2.

    Indien de aanvraag of een van de daarbij behorende gegevens of bescheiden in een vreemde taal is gesteld en een vertaling daarvan voor de beoordeling van de aanvraag of voor de voorbereiding van de beschikking noodzakelijk is, kan hetluiten de aanvraag niet te behandelen, mits de aanvrager de gelegenheid heeft gehad binnen een door het bestuursorgaan gestelde termijn de aanvraag met een vertaling aan te vullen.

  • 3.

    Indien de aanvraag of een van de daarbij behorende gegevens of bescheiden omvangrijk of ingewikkeld is en een samenvatting voor de beoordeling van de aanvraag of voor de voorbereiding van de beschikking noodzakelijk is, kan het bestuursorgaan besluiten de aanvraag niet te behandelen, mits de aanvrager de gelegenheid heeft gehad binnen een door het bestuursorgaan gestelde termijn de aanvraag met een samenvatting aan te vullen.

  • 4.

    Een besluit om een aanvraag niet te behandelen wordt aan de aanvrager bekendgemaakt binnen vier weken nadat de aanvraag is aangevuld of nadat de daarvoor gesteld termijn ongebruikt is verstreken.

Bijlage 4

Actiepuntenlijst