Regeling vervallen per 19-02-2022

Burgemeester en wethouders van Leudal;

Geldend van 22-04-2017 t/m 18-02-2022

Intitulé

Burgemeester en wethouders van Leudal;

Gelet op de artikelen 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek, 1 tot en met 4 Besluit burgerlijke stand en 4 Wet rechten burgerlijke stand;

BESLUITEN:

Vast te stellen het Reglement houdende bepalingen ten aanzien van ambtenaren en buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, en de openstelling van het bureau waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht.

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • a. de wet: Boek 1 Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van titel 4 Boek 1 BW (Stb.1993, 555) en latere wijzigingen.

  • b. het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb.1994,160 en latere wijzigingen).

  • c. ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 1, 2 en 3 Boek 1 BW);

  • d. buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand; een ambtenaar in dienst van de gemeente Leudal of van een andere gemeente, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 1, 2 en 3 Boek 1 BW);

  • e. gemeentehuis: alle vaste locaties (gebouwen) welke bij raadsbesluit als zodanig zijn aangewezen. Alle locaties binnen het grondgebied van de gemeente die voldoen aan de daaraan te stellen eisen zijn bij raadsbesluit van 13 maart 2012 aangewezen als ‘huis der gemeente’ (‘vrije locaties’).

  • f. college: college van burgemeester en wethouders van Leudal.

Artikel 2. Benoeming (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen ambtenaren in dienst van de gemeente Leudal of van een andere gemeente. Benoeming vindt plaats voor een in het besluit te bepalen periode die maximaal het tijdvak mag zijn gedurende welke de ambtenaar in dienst is van de gemeente.

  • 2. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voor een in het besluit te bepalen periode benoemen voor de voltrekking van huwelijken of partnerschapsregistraties. Als de benoeming voor één dag plaatsvindt is die onbezoldigd en is een actueel benoemingsbesluit met bijbehorende beëdiging in een andere gemeente vereist.

Artikel 3. Locatie

  • 1. Ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis, kasteel "Groot Buggenum"

  • 2. De vrije trouwlocaties worden onderverdeeld in permanente en eenmalige.

    • a.

      Een permanente vrije trouwlocatie is een locatie waarop een geldige drank- en horecavergunning rust en daarbij de locatie, onder meer, exploiteert als trouwlocatie. 

    • b.

      Als deze drank- en horecavergunning en/of het commerciële belang ontbreken is er sprake van een eenmalige vrije trouwlocatie.

  • 3. Voor de trouwceremonie op een vrije trouwlocatie gelden als toetsingscriteria “de openbare orde” en “passendheid” en de Beleidsregels voor trouwlocaties Leudal.

  • 4. Onverminderd het bepaalde in lid 1 kunnen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente in een bijzonder huis hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 4 Leiding bureau burgerlijke stand

De teamleider Klant Contact Centrum (KCC) is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 5 Kosteloze huwelijken/partnerregistraties of omzettingen van beide

  • 1. Tweemaal per week wordt gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. Op de tijdens de aangifte door de ambtenaar van de burgerlijke stand te bepalen eerstvolgende beschikbare maandag- of woensdagochtend om 09.00 uur in het gemeentehuis te Heythuysen, in een op dat moment beschikbare ruimte, waarbij buiten het bruidspaar maximaal 4 personen aanwezig zijn, gedurende een ceremonie die in totaal niet meer dan 15 minuten in beslag zal nemen en waarbij verdere (persoonlijke) wensen etc. niet aan de orde zijn. Uitgezonderd hiervan zijn de dagen waarop het bureau van de burgerlijke stand is gesloten overeenkomstig het bepaalde in artikel 6.

  • 2. Om in aanmerking te komen voor kosteloze voltrekking, registratie of omzetting dient tenminste één persoon ingeschreven te staan in de Gemeentelijke Basisadministratie personen (GBA) van de gemeente Leudal.

  • 3. Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties worden voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is geopend tijdens de openingstijden van het gemeentehuis.

  • 2. Huwelijksvoltrekkingen en partnerregistraties, in aanvulling op het onder lid 1 bepaalde, zijn mogelijk:

    maandag tot en met zondag van 09.00. uur tot 19.00. uur;

  • 3. Voor werkzaamheden niet zijndehuwelijksvoltrekkingen/partnerschapsregistraties is het bureau van de burgerlijke stand tijdens de openingstijden van het gemeentehuis enkel op afspraak geopend.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten voor de in lid 2 en 3 vermelde werkzaamheden indien de vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende feestdagen in de zin van artikel 3 Algemene Termijnenwet en 1e Paas- en 1e Pinksterdag, Dodenherdenking 4 mei vanaf 18.00 uur en de op grond van lid 3, art 3 gelijkgestelde dagen ingevolge de Algemene Termijnenwet of overige door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen, waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 5. Uitzondering geldt voor Nieuwjaardag, Goede Vrijdag, Bevrijdingsdag en de op grond van lid 3, art 3 gelijkgestelde dagen ingevolge de Algemene Termijnenwet waarop het bureau ingevolge lid 2 wel is geopend voor huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie.

  • 6. Het bureau van de burgerlijke stand kan op dagen dat het bureau gesloten is voor het publiek, beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorgaande

    bekendmaking, te bepalen uren.

  • 7. Het bureau van de burgerlijke stand zal voor werkzaamheden vermeld in lid 3 op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op dagen dat het bureau gesloten is, indien wordt aangetoond dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling.

  • 8. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in de leden 1 en 2 vermelde uren.

Artikel 7 Citeertitel/inwerkingtreding

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement burgerlijke stand Leudal 2011’.

  • 2. Dit reglement treedt in werking de dag na de datum van bekendmaking op welk tijdstip het op 7 juni 2007 vastgestelde reglement komt te vervallen.

Ondertekening

Heythuysen, 24 januari 2012.
BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN LEUDAL
De secretaris, De burgemeester,
mr. A.J.A. Rikken A.H.M. Verhoeven MPM