Regeling vervallen per 18-12-2008

Werktijdenregeling gemeente Leudal

Geldend van 11-09-2008 t/m 17-12-2008 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2007

Intitulé

Werktijdenregeling gemeente Leudal

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Ambtenaar:

    • 1.

      de ambtenaar in de zin van de CAR;

    • 2.

      de werknemer als bedoeld in artikel 2:5 van de CAR.

  • b.

    Leidinggevende:

    functionaris waaraan, volgens de hiërarchische organisatiestructuur, verantwoording verschuldigd is.

  • c.

    Werktijd:

    het aantal uren dat de ambtenaar volgens zijn aanstelling werkzaamheden verricht.

  • d.

    Bedrijfstijd:

    de tijd per week gedurende welke de gemeente Leudal diensten kan aanbieden aan burgers en bedrijven en waarbinnen werkzaamheden kunnen worden verricht.

  • e.

    Functiegroep:

    ambtenaren die hoofdzakelijk belast zijn met dezelfde of nagenoeg dezelfde aard van werkzaamheden.

Artikel 2 Werktijd, bedrijfstijd

  • 1. De werktijd bedraagt gemiddeld het aantal in de aanstelling vastgelegde uren per week. De reguliere werktijd bedraagt 36 uren hetgeen gelijk is aan 1 fte.

  • 2. De aaneengesloten werktijd bedraagt zowel voor als na de lunchpauze ten hoogste 5½ uur. De lunchpauze bedraagt minimaal 30 minuten.

  • 3. Per dag/week/13 wekelijkse periode mag maximaal het aantal uren worden gewerkt, dat overeenkomt met de bepalingen in CAR/UWO en Arbeidstijdenwet.

  • 4. De bedrijfstijd begint om 07.00 uur en eindigt om 19.00 uur.

  • 5. Specialistisch medisch bezoek wordt aangemerkt als werktijd en wordt bij de leidinggevende gemeld.

Artikel 3 Registratie

Registratie van werktijden, dienstreizen, cursussen e.d. is verplicht voor iedere ambtenaar en geschiedt met behulp van de daartoe voorgeschreven en beschikbare hulpmiddelen.

Artikel 4 Functiegroepen

Voor een ambtenaar behorend, tot een bepaalde functiegroep waarmee afzonderlijke afspraken zijn gemaakt, gelden de roostertijden van het overeengekomen werkrooster.

Artikel 5 Jaarafsluiting

  • 1. Aan het einde van de maand december van elk jaar mag het positieve urensaldo maximaal 36 uren bedragen voor een fulltimer, parttimers naar rato. Indien het maximum positief urensaldo op het einde van de laatste werkdag van de maand december overschreden wordt, komt het meerdere automatisch te vervallen tenzij het afdelingshoofd tevoren anders heeft beslist. Over het saldo van de algemeen directeur beslist het college.

  • 2. Aan het einde van de maand december van elk jaar mag het negatieve urensaldo maximaal 10 uren bedragen voor een fulltimer, parttimers naar rato. Indien het maximum negatief urensaldo op het einde van de werkdag van de maand december overschreden wordt, wordt het gehele negatieve urensaldo geacht als zijnde verlof te zijn opgenomen tenzij het afdelingshoofd tevoren anders heeft beslist. Over het saldo van de algemeen directeur beslist het college.

Artikel 6

  • 1. Bij de toepassing van deze regeling dient rekening te worden gehouden met beperkingen die vanuit de werksituatie kunnen voorkomen. De afweging tegen de dienstbelangen behoort primair tot de verantwoordelijkheid van de ambtenaar zelf, maar ook de leidinggevende is na overleg met de betrokken ambtenaar of ambtenaren bevoegd beperkingen op te leggen indien het dienstbelang dit naar zijn oordeel vordert. Een en ander na overleg tussen betrokkene(n) en de leidinggevende.

  • 2. Indien de werksituatie van de ambtenaar de toepassing van deze regeling naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet toelaat wegens strijd met het dienstbelang, stellen zij voor die ambtenaar of voor de groep waartoe hij behoort, de werktijden vast, na overleg tussen betrokkene(n) en de leidinggevende.

  • 3. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders van de bepalingen in deze regeling afwijken.

Artikel 7

  • 1. Deze regeling kan worden aangehaald als: "Werktijdenregeling gemeente Leudal".

  • 2. Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2007.

  • 3. Met ingang van de in het eerste lid genoemde datum vervallen:

    • a.

      de "Algemene regels met betrekking tot dienst- en werktijden voor het personeel van de gemeente Heythuysen” van 30 juli 2004;

    • b.

      de “Regeling arbeidstijden gemeente Roggel en Neer” van 24 mei 2005;

    • c.

      de “Werktijdenregeling”van de gemeente Hunsel van 29 augustus 2003; en

    • d.

      de “Regeling werktijden en verlof gemeente Haelen 2004” van 22 juli 2004.