Tarievenverordening 2010

Geldend van 01-01-2010 t/m heden

Intitulé

Tarievenverordening 2010

De gemeenteraad van gemeente Leudal

Gezien het voorstel van het college d.d. 17 november 2009 nummer

Gelet op de betreffende artikelen in de Gemeentewet;

Besluit vast te stellen de "Tarievenverordening 2010".

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1. Voor de hierna omschreven, door of vanwege de gemeente te verrichten diensten zal degene, die een aanvraag tot het verrichten daarvan heeft ingediend, door wie of op wiens last in openbare grond wordt gegraven of wiens eigendom zich in een zodanige toestand bevindt, dat op grond daarvan die diensten moeten worden verricht, een betaling worden gevorderd overeenkomstig de in deze verordening aangegeven tarieven.

  • 2. Betaling dient te geschieden ten kantore of op rekening van de gemeente Leudal.

Artikel 2 Aanvragen dienstverlening

De door of vanwege de gemeente te verrichten diensten dienen zo mogelijk zes weken voor het tijdstip waarop de diensten worden verlangd schriftelijk te worden aangevraagd.

Artikel 3 Huurovereenkomst

Alvorens materialen, opgesomd in de artikelen 6 en 10 worden uitgegeven zal door de huurder een overeenkomst worden getekend waarin goede ontvangst en aansprakelijkheidsstellingen bij beschadiging en vermissing zijn vastgelegd.

Artikel 4 Betaling

Voor alle diensten zoals in deze verordening opgesomd wordt het gestelde tarief geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel,nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de aanvrage bekendgemaakt.

Artikel 5 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moeten de tarieven worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 4:

    • -

      Mondeling wordt gedaan: op het moment van het doen van de kennisgeving

    • -

      Schriftelijk wordt gedaan: op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het 1ste lid gestelde termijnen.

Artikel 6 Verkeersvoorzieningen e.d.

  • 1. Materialen, zoals onder lid 3 van dit artikel opgesomd, worden voor culturele, charitatieve en/of ideële doeleinden in de gemeente gratis ter beschikking gesteld, mits is voldaan aan de bepalingen van de artikelen 2 en 3 van deze verordening.

  • 2. Verkeersmaatregelen, waarvan door het gemeentebestuur een besluit is genomen, zullen door of onder supervisie van de gemeente worden geplaatst.

  • 3. Voor het gebruik van andere dan in lid 1 genoemde doeleinden in de gemeente is per etmaal aan huur verschuldigd:

    a.voor het gebruik van een dranghek

    € 1,50

    b.voor het gebruik van een knipperlamp, incl. batterij

    € 5,00

    c.voor het gebruik van een vlag

    € 3,00

    d.voor het gebruik van een vlaggenmast

    € 3,00

  • De huur wordt berekend per etmaal, waarbij de materialen 24 uur voor de aanvang van de activiteit kunnen worden afgehaald en binnen 24 uur na afloop van de activiteiten dienen te worden terugbezorgd bij de gemeentewerf. De zaterdag en zondag en de direct daaraan voorafgaande of volgende zon- en feestdagen worden als één etmaal berekend.

  • 4. Het in lid 1 van dit artikel gestelde is alleen van toepassing indien de materialen 24 uur voor aanvang van de activiteit gehaald worden en binnen 24 uur na afloop van de activiteit, rekening houdende met zon- en feestdagen, worden terugbezorgd. Indien wordt afgeweken van deze tijdsperiode zal er huur berekend worden conform lid 3 van dit artikel.

  • 5. Voor het door de gemeente bezorgen of terughalen van ter beschikking gestelde materialen binnen de gemeente is een tarief verschuldigd van € 75,00. Het door de gemeente bezorgen en terughalen van ter beschikking gestelde materialen buiten de gemeente is uitgesloten.

Artikel 7 Het maken van inritten

  • 1. In de kom

    Voor het maken van vaste inritten, voor voertuigen met een maximale aslast van 1.750 kg (breedte inrit 4m¹, 5 rijen bkk-grijs/rood, 2 kwart bochten R=0,45m¹, maantegels).

    a.aanleg in een bestaande trottoir *

    450,00

    b.voor elke band méér dan 4 banden breedte

    95,00

    c.overige inritten: aanleg in groenstrook uitgevoerd in BKK-bestrating per m²

    50,00

    d.aanleg molgoot in beton 0,50m¹ breed per m¹

    46,50

    e.plaatsen kolk in molgoot

    215,00

    De tarieven onder a,b en c zijn niet van toepassing indien de vergunninghouder op een andere wijze de kosten van de inrit aan de gemeente heeft voldaan.

    * Indien een perceel gedeeltelijk door de gemeente wordt geleverd, dienen de kosten alleen over het resterende perceeloppervlak verrekend te worden.

  • 2. In het buitengebied

    Voor het maken van een vaste inrit in het buitengebied wordt een standaardinrit aangelegd van 4,00 m¹ breed, bestaande uit bkk bestrating met een maximale diepte van 2,50m¹

    a.aanleg

    880,00

    b.verrekening per m² bij grotere breedte

    62,00

    c.aanleg molgoot in beton 0,50m¹ breed per m¹

    46,50

    Indien een bermsloot aanwezig is welke watervoerend is komen daar de volgende kosten bij, voor het aanleggen van duiker Ø 300 beton of Pvc met een minimale lengte van 6,00 m¹

    a.aanleg

    431,00

    b.verrekening per m¹ bij grotere breedte

    61,80

  • 3. In groenstrook

    Voor het maken van een vaste inrit in groenstrook afm. 2,00 x 3,00 m¹

    276,00

Artikel 8 Het maken van rioolaansluitingen

Voor het op aanvraag aanleggen of wijzigen van een rioolaansluitleiding zijn de volgende tarieven van toepassing:

Rioolaansluiting

Voor zover niet op een andere wijze is bijgedragen in de kosten van riolering, worden voor elk direct of indirect op de gemeentelijke riolering aan te sluiten gebouwd eigendom of gedeelte daarvan dat een zelfstandige gebruikseenheid vormt, voor de aanleg of wijziging van een rioolaansluiting de "werkelijk gemaakte kosten" bepaald aan de hand van onderstaande eenheidsprijzenlijst, bij aanvrager in rekening gebracht.

Opruimingswerk

Klinkers opnemen en terzijde zetten per m²

5,90

Zagen asfaltverharding per m

19,50

Asfalt openbreken en afvoeren (incl. stortkosten) per m²

65,00

Opnemen en terzijde zetten betontegels 30*30 per m²

5,90

Grondwerk

Graven sleuf 70*120 cm en vrijkomende grond naast de sleuf deponeren per m

31,00

Leidingwerk

PVC betoninlaat 125mm leveren en aanbrengen in betonhuis per stuk

45,00

Boren aansluiting in bestaande betonhuis per stuk

135,00

PVC 125mm kl.34 leveren en leggen per m

18,50

PVC T-stuk 125*125 90º leveren aan aanbrengen per stuk

19,25

Straatpot, type PURA, met opschrift "riool" leveren een aanbrengen per stuk

58,50

Verhardingen

Aanvullen sleuf met uitgekomen grond per m

30,80

Betontegels 30*30cm leggen uit depot per m²

11,75

BSS grijs 8cm leggen uit depot t.p.v. rioolsleuf in asfalt per m²

23,50

Klinker bestraten per m²

23,50

Artikel 9 Herstellen van plantsoenen, gazons, bestratingen, verhardingen en opsluitingen

  • 1. Voor het herstellen van plantsoenen, gazons, bestratingen, verhardingen of opsluitingen met inbegrip van hergebruik van aanwezige materialen, is per m² herstelde oppervlakte verschuldigd:

    a.in plantsoenen

    8,90

    b.in gazons

    11,25

    c.in tegelbestrating (dik 4,5 cm)

    36,70

    d.in tegelbestrating (dik 6-8 cm)

    41,00

    e.in betonstraatstenen (bss/df/wf)

    41,00

    f.in gebakken straatstenen (kk/pkf)

    49,90

    g.in sierbestrating

    54,40

    h.in niet gebonden verharding (grond,steenslag, stol)

    33,60

    i.in gesloten wegdekconstructie (asfalt)

    178.00

  • .2 Voor het herstellen van trottoir- en opsluitbanden en goten is per m¹ verschuldigd:

    a.voor goot, 2 rijen bkk/kk/tegels 30.16.6

    14,50

    b.voor molgoot, 5 rijen bkk/7 rijen d.f.

    40,60

    c.voor opsluitbanden 5/15-6/20-8/20-10/20 in zand

    9,70

    d.idem 2 c in beton

    19,25

    e.voor trottoirbanden in beton (div. modellen)

    24,25

    f.vervangen van betontegels 45mm dik naar tegels 60mm dik

    48,25

  • .3 De in leden 1 en 2 genoemde tarieven gelden ook voor het herstellen van plantsoenen, gazons, bestratingen en verhardingen na het gereedkomen van bouw- en andere werkzaamheden waarbij beschadigingen zijn aangebracht, materialen zijn besmeurd, of anderszins niet meer in de staat verkeren waarin zij zich voor de aanvang van de werkzaamheden bevonden. Beschadigde of niet meer aanwezige materialen zullen extra in rekening worden gebracht.

Artikel 10 Voor het leveren van diensten en het gebruik van materieel

Diensten/materieel per uur

a.medewerker buitendienst

45,00

b.vrachtauto met chauffeur

75,00

c.tractor met chauffeur

65,00

d.(bestel)wagen/pickup met chauffeur

65,00

e.aanhangwagen

10,00

f.trilplaat met bediening

60,00

g.rioolontstopper (hogedruk met bediening)

65,00

h.rioolveer per etmaal

10,00

Bovengenoemde tarieven zijn inclusief overheadkosten

Artikel 11 Kermiskasten

Voor de elektriciteitsvoorziening middels de kermisaansluitingen worden de volgende tarieven in rekening

gebracht.

Aansluitwaarde

Tarief 2010

1 x 10A

64,70

1 x 16A

78,69

1 x 25A

91,80

1 x 35A

111,47

1 x 50A

132,69

1 x 63A

152,13

3 x 10A

104,91

3 x 16A

133,77

3 x 25A

174,86

3 x 35A

215,95

3 x 50A

234,31

3 x 63A

243,93

3 x 80A

395,18

3 x 100A

340,97

3 x 125A

381,19

3 x 160A

403,92

3 x 200A

431,90

3 x 225A

459,00

3 x 300A

508,83

Vorenstaande tarieven gelden voor een periode van drie tot vijf dagen.

Voor kermissen van 5 dagen worden de vorenstaande tarieven met 25 % verhoogd.

De kosten voor verenigingen of particulieren bedragen 1/3 van het genoemde tarief.

Deze tarieven zijn van toepassing voor zover dit niet op een andere wijze geregeld is.

Artikel 12

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen, onder nader door hen te stellen voorwaarde en bedingen, eigendommen tijdelijk ter beschikking stellen voor het houden van evenementen, festiviteiten en/of verenigingsactiviteiten

  • 2. Voor het tijdelijk gebruik, bedoeld in het eerste lid, is door de gebruikers een vergoeding verschuldigd, welke per evenement als volgt bedraagt:

    a.ten behoeve van een evenemententerrein en gemeentepark

    50,00

    b.voor overige locaties in de gemeente

    1: bij commerciële evenementen stellen burgemeester en wethouders bij afzonderlijk besluit een tarief vast. Hierbij wordt uitgegaan van een minimumbedrag van € 50,00 hetwelk afhankelijk van de aard, omvang van het evenement en de hiermee samenhangende van gemeentewege te leveren diensten kan worden verhoogd.

    2: bij evenementen enz. georganiseerd door plaatselijke verenigingen

    25,00

    c.voor alle categorieën evenementen worden deze tarieven verhoogd met de kosten van levering elektriciteit en water op basis van werkelijk verbruik

  • 3. Boven de in het tweedelid genoemde vergoedingsbedragen is door de gebruiker een waarborgsom verschuldigd:

    a.indien het betreft evenementen enz. als bedoeld in lid 2, sub a en b 1

    250,00

    b.indien het betreft evenementen enz. als bedoeld in lid 2, sub b 2

    125,00

    Deze waarborgsom wordt na oplevering terugbetaald, zo nodig onder aftrek van door de gemeente gemaakte c.q. te maken kosten.

Artikel 13

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet of de toepassing daarvan tot kennelijk onredelijke uitkomsten leidt, zijn burgemeester en wethouders bevoegd in de geest van de regeling tot een andere tariefstelling te besluiten.

Artikel 14

Alle in deze verordening genoemde tarieven zijn exclusief de verschuldigde omzetbelasting.

Artikel 15

  • 1. De "Tarievenverordening 2009" wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft voor belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2010.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als "Tarievenverordening 2010".

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van de gemeente Leudal. 15 december 2009.
Heythuysen, 15 december 2009.
DE RAAD VAN DE GEMEENTE LEUDAL
De griffierDe voorzitter,,
Drs. W.A.L.M. CornelissenA.H.M. Verhoeven MPM,