Beleidsnota Evenementen Gemeente Leudal

Geldend van 26-07-2012 t/m heden

Intitulé

Beleidsnota Evenementen Gemeente Leudal

1. Aanleiding

Met het ontstaan van de nieuwe gemeente Leudal door de samenvoeging van de gemeenten Haelen, Heythuysen, Hunsel en Roggel en Neer in januari 2007 is de uitdaging ontstaan om een eigen identiteit te vormen, strategische ambities te formuleren en de juiste keuzes voor de toekomst te maken. De uitdaging hield ook in beleid te vormen op allerlei gebieden. Zo ook op het gebied van evenementen was er behoefte aan eenduidig beleid. Het uitgangspunt was om zo snel mogelijk duidelijkheid te scheppen voor alle bij de organisatie van een evenement betrokken partijen. Het was wenselijk dat zowel de procedurele als inhoudelijke aspecten van het gemeentelijke beleid met betrekking tot evenementen eenduidig zou worden vastgelegd.

Deze wens resulteerde in de nota Kaders Evenementenbeleid gemeente Leudal, vastgesteld door de gemeente-raad in oktober 2008. In deze nota is inhoud gegeven aan de algemene doelstelling van het evenementenbeleid, namelijk het vastleggen van een juridisch kader waarbinnen evenementen kunnen plaatsvinden in de gemeente Leudal. Een nadere uitwerking van deze nota staat in het Uitvoeringsbeleid evenementen van de gemeente Leudal, dat in juni 2011 door de gemeenteraad is vastgesteld. De doelstelling van het Uitvoeringsbeleid is het vastleggen van het gemeentelijke uitvoeringsbeleid voor evenementen en wel op zodanige wijze dat het voor aanvragers van vergunningen, organisatoren, ambtenaren en bestuurders duidelijk is wat wel en niet kan en mag, wat de betrokkenen van elkaar mogen verwachten en welke procedures gevolgd dienen te worden. In de bovenstaande beleidsnota wordt echter géén antwoord gegeven op de vraag wat evenementen voor

de gemeente Leudal kunnen betekenen en welke rol de gemeente hierin kan spelen.

De laatste jaren heeft zich echter een sterke groei in het aantal evenementen afgetekend in Leudal. Naast de bekende evenementen als bijvoorbeeld Schutterfeesten, Het Limburg Festival, Picturama Leudal, Ell Nino, Open Poortendag, De Vijverfeesten en Glas in Historisch Licht, zijn er nieuwe initiatieven ontstaan, verschillend van aard, omvang en doelgroepen. Te denken valt hierbij aan evenementen als de Sleuteloverdracht, het Vastelaoves Pleinfestijn, het Cultuurweekend, de Maasplassen Trofee, The BaxFactor en het Pietendorp.

De toename van het aantal publieksactiviteiten en evenementen in de gemeente Leudal en de onderkenning van het belang van evenementen door het gemeentebestuur waren de aanleiding voor de ontwikkeling van de Beleidsnota Evenementen Gemeente Leudal.

2. Wat is een evenement?

De Algemene Plaatselijke Verordening Leudal geeft een zeer brede omschrijving van het begrip “evenement”. Volgens artikel 2.2.1 van de APV wordt onder een evenement verstaan: “Elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van weekmarkten, kansspelen, bioscoopvoorstellingen, dansgelegenheden en betogingen, samenkomsten, vergaderingen en manifestaties. Verder wordt mede onder evenementen verstaan herdenkingsplechtigheden, braderieën, optochten en feesten of wedstrijden op of aan de weg”

Op deze wijze kan onder het begrip evenement een veelheid van publieksgerichte activiteiten worden samengevat. Hieronder worden bijvoorbeeld begrepen snuffel-, hobbymarkten, braderieën, muziekevenementen, wedstrijden op of aan de weg, herdenkingsplechtigheden, optochten, straat- en buurtfeesten enzovoorts, enzovoorts. Deze begripsomschrijving is relevant bij de aanvraag van een evenementenvergunning.

Voor een stimulerend en sturend evenementenbeleid is het beter om een nadere afbakening van het begrip 'evenement' te hanteren. De definitie van “evenement” omvat meer en hoeft niet alleen een vergunningtechnische betekenis te hebben. Het verbeteren van het imago van de gemeente en de aard van het evenement moeten hierbij ook een rol spelen. De onderstaande definitie is dan ook een algemenere definitie, die met name zal worden gehanteerd met betrekking tot subsidieverlening en promotie van de gemeente. Een evenement is: een openbaar toegankelijke vertoning of gebeurtenis van tijdelijke aard die doelbewust is georganiseerd, gericht is op een relatief groot publiek die bijdraagt aan verbetering van de identiteit van de gemeente en een bovenlokale, regionale of (inter)nationale uitstraling heeft

Ter verduidelijking:

  • ·

    Het gaat hier om evenementen met een zekere impact. Ook (qua thema) samenhangende kleine(re) evenementen die samen een relatief groot publiek aantrekken, vallen hieronder;

  • ·

    Bezoekers kunnen uit de gemeente zelf, uit de regio, dan wel van verder, speciaal voor het evenement (toeristen/recreanten) komen;

  • ·

    Niet ieder georganiseerde activiteit valt onder de definitie van evenement;

  • ·

    Deze definitie wordt naast de definitie uit de APV (en niet in plaats van) gebruikt en is breder van aard

Bovenstaande omschrijving conflicteert niet met de definitie uit de Algemene Plaatselijke Verordening Leudal.

De APV is gericht op het verlenen van een vergunning en blijft uiteraard onverminderd van kracht. De begrips-omschrijving in deze notitie leent zich beter voor inhoudelijke sturing. Deze afbakening betekent dat onder

andere de volgende activiteiten nietals evenement worden beschouwd:

  • ·

    privéfeesten;

  • ·

    buurtbarbecues en buurtfeesten;

  • ·

    feesten en grootschalige activiteiten in scholen;

  • ·

    (demonstratieve) optochten en bijeenkomsten, al dan niet van politieke aard;

  • ·

    activiteiten die worden georganiseerd om redenen van promotie, public relations, publiciteit e.d. zoals de opening van tentoonstellingen, ontvangsten, prijsuitreikingen, symposia en productpresentaties;

  • ·

    (theater)voorstellingen zoals die regelmatig plaatsvinden in Cultureel Centrum De Bonbardon;

  • ·

    rommelmarkten, vlooienmarkten, kofferbakmarkten e.d.;

  • ·

    bioscoopvoorstellingen;

  • ·

    weekmarkten op basis van de gemeentewet;

  • ·

    kansspelen;

  • ·

    dansgelegenheden (gevestigd in horecazaken);

Om het onderscheid nog duidelijker te laten zijn, worden bovenstaande zaken “activiteiten” genoemd.

3. Stand van zaken (huidige situatie)

3.1 Aanbod evenementen (algemeen)

Het verenigingsleven in Leudal is levendig van aard. Gedurende het hele jaar worden er diverse publieks-activiteiten georganiseerd door diverse verenigingen en instellingen. De activiteiten en festiviteiten richten zich

voor het merendeel op de eigen kern. Er is ook een aantal evenementen dat niet alleen kernoverstijgend is, maar ook bovenlokale of zelfs regionale uitstraling heeft. Bij evenementen met regionale uitstraling valt te denken aan het Limburg Festival, Mega Piratenfestijn, de Grand Prix van Roggel met coureur Jenson Button, Glas in Historisch Licht

Ook op sportgebied worden er in Leudal regelmatig beeldbepalende evenementen georganiseerd. Denk hierbij aan de Limburgse Kampioenschappen pony’s en paarden in 2007 in Baexem, het Internationale Springconcours bij Manege de Leistert in Roggel alsmede aan het jaarlijks terugkerende internationale volleybaltoernooi in Heythuysen. Manege de Leistert zal binnenkort verhuizen naar de gemeente Horst aan de Maas.

Cultureel Centrum De Bonbardon programmeert gedurende het hele jaar een gevarieerd theater- en muziekprogramma. Tevens is het elke maandagavond filmavond in CC De Bonbardon. De kunstminnende club mensen van Stichting Kunst en Cultuur Leudal organiseert geregeld een reeks culturele activiteiten, waaronder kunstexcursies en cursussen kunstgeschiedenis. Twee keer per jaar staat een beeldende kunstexpositie van Limburgse kunstenaars in het gemeentehuis van Heythuysen op de rol. Daarnaast organiseert deze stichting maandelijks het literaire café Niet Direct en Jazz in de Tuin.

De exacte data en tijdstippen van de meeste evenementen, theater- en filmvoorstellingen, exposities, etc. in de gemeente Leudal staan vermeld op de gemeentelijke website www.leudal.nl, in Het Leudalnieuws en in veel gevallen ook in de Regionale uitwijzer, de (maandelijkse) krant voor uitgaan en vrije tijd in Noord- en Midden Limburg en op de website van VVV Midden-Limburg. Vanaf 2012 zullen de evenementen vermeld worden op

de Toeristische Informatiezuilen die op diverse plaatsen in de gemeente geplaatst gaan worden alsmede op de website Liefde voor Limburg van SPNL, de promotieorganisatie van Noord-Limburg.

Evenementen per kern

Als wordt gekeken naar de verdeling van het aantal evenementen per kern, kan worden vastgesteld dat Heythuysen met grote afstand de kern is met de meeste evenementen per jaar. Dit zijn er 56, dat is meer dan

22% van het totaal. Andere kernen die ook veel evenementen huisvesten zijn Roggel (27), Neer (27), Horn (20)

en Haelen (18).

Evenementen naar spreiding

Er stonden voor het jaar 2011 maar liefst 252 evenementen op het programma. De meeste hiervan worden georganiseerd in de maanden april, mei, juni, juli, augustus en september. De andere maanden, wintermaanden, worden er minder evenementen georganiseerd. Wel is er in december een stijgende lijn te zien. Dit komt door de vele kerstactiviteiten.

Evenementen naar soort

Het grootste gedeelde van de evenementen dat wordt georganiseerd valt in de categorie cultuur en muziek. Met een gezamenlijk aandeel van 42% van het totaal aantal evenement mag gerust worden gezegd dat cultuur en muziek de belangrijkste categorieën zijn. Wat opvalt is dat Roggel veruit de meeste muziekevenementen huisvest. Dit zijn er maar liefst 17 van de in totaal 48 in de hele gemeente. Dit is meer dan 35%. Dit komt door de aanwezigheid van het poppodium 't Sjor in Roggel. Daarnaast valt ook op dat Heythuysen veel sportevenementen aanbiedt in vergelijking met de andere kernen. Van de in totaal 26 sportevenementen vinden er 14 in Heythuysen plaats. Dit is 54%. Verder laten de gegevens zien dat in Limburg het schuttersleven nog altijd volop actief is. Met 20 evenementen per jaar, dit komt neer op 8% van het totaal, mag gerust gesteld worden dat de schutterijen nog altijd populair zijn. Ook zijn er in de gemeente Leudal een redelijk aantal sportevenementen, van klein tot groot. Veelal betreft het hier wandelingen en fietstochten. Ook tennisactiviteiten zijn goed vertegenwoordigd.

3.2 Huidige gemeentelijke betrokkenheid bij evenementen

3.2.1 Regulerende en coördinerende rol

De gemeente Leudal heeft middels de APV geregeld dat het voor het houden van een evenement noodzakelijk is om een vergunning aan te vragen. Dit met uitzondering van kleine eendaagse evenementen zoals straatfeesten en barbecues. Hiervoor geldt alleen een meldingsplicht.

3.2.2 Stimulerende en faciliterende rol

Subsidiëring

Het huidige evenementenbeleid van de gemeente Leudal gaat niet in op de mogelijkheden tot financiële onder-steuning bij het organiseren van evenementen. Het is wel mogelijk om subsidie te ontvangen voor het organiseren van een evenement. Echter, de beoordeling van deze aanvragen gebeurt op dit moment ad hoc, omdat het subsidiebeleid niet is vastgelegd. De aanvraag wordt getoetst op basis van niet formeel vastgestelde criteria.

Het is ook niet duidelijk aan te geven hoe groot het budget is voor subsidiëring van evenementen. In ieder geval worden er op dit moment verschillende subsidiebudgetten hiervoor ingezet. Zo zijn er stimuleringssubsidies voor kunst- en cultuurbevordering en kunstactiviteiten (deelverordening subsidiëring kunst en cultuur gemeente Leudal) en subsidies voor jubileum- en prestatiefeesten. Deze subsidies vallen onder het budget van het team Welzijn en Onderwijs. Anderzijds is er budget voor promotieactiviteiten vanuit het budget toerisme en recreatie (EZ) en ook vanuit het budget nieuwe ontwikkelingen. Deze budgetten vallen onder de verantwoordelijkheid van eenheid Strategie en Ontwikkeling.

Faciliteiten

In de Uitvoeringsnota evenementenbeleid zijn de afspraken over facilitaire ondersteuning opgenomen. Daarbij gaat het om afspraken over het leveren van materialen voor tijdelijke verkeersmaatregelen, overige materialen en het leveren van diensten

Coördinerende en organiserende rol

De gemeente Leudal organiseert zelf geen evenementen. Wel vervult de gemeente in enkele gevallen een sturende en adviserende rol. Dit gebeurt wanneer de organisatie van een evenement te weinig expertise in huis heeft en/of de organisatie moeite heeft om de vergunningsaanvraag rond te krijgen. De gemeente ondersteunt soms ook bij de promotie van een evenement.

4. Het evenementenbeleid voor 2012-2015

4.1Ambitie en doelstellingen evenementenbeleid Leudal

Evenementen zijn een meerwaarde voor zowel de recreanten en toeristen, als voor de eigen inwoners van Leudal. Evenementen zorgen immers voor gezelligheid, vertier en vermaak en dragen daarmee bij aan de leefbaarheid en dynamiek in de gemeente. Evenementen hebben voorts een sociaal-maatschappelijk functie, doordat ze mensen bij elkaar brengt en daarmee het gevoel van saamhorigheid in een dorp of wijk versterken. Evenementen kunnen verder gezien worden als een mogelijkheid om gemeentelijke beleidsdoelen, bijvoorbeeld op het gebied van sport, recreatie, kunst en cultuur, promotie etc. te realiseren.

Daarnaast leveren evenementen een belangrijke bijdrage aan de locale economie. Zou houden uiteenlopende bedrijven zich bezig met het accommoderen, organiseren en faciliteren van evenementen. Dit levert economische activiteit en werkgelegenheid op. Daarnaast geven bezoekers van publieksactiviteiten en evenementen de koopkracht een tijdelijke impuls. Een bijzonder evenement geeft een gemeente bovendien een positieve uitstraling en meer naamsbekendheid door de marketingactiviteiten die rondom een dergelijk evenement plaatsvinden. Het is dan ook niet vreemd dat steeds meer gemeenten organisatoren van activiteiten en evenementen op een of andere manier willen ondersteunen en stimuleren door hen bijvoorbeeld te subsidiëren, maar ook door hen te faciliteren.

Evenementenbeleid is zowel facetbeleid (integraal beleid) als instrumenteel beleid (ten dienste van het realiseren van doelstellingen op andere beleidsterreinen). Willen evenementen echter ook daadwerkelijk effect hebben en daarmee in aanmerking te komen voor gemeentelijke ondersteuning dienen deze aan te sluiten bij het karakter en de visie van Leudal en te passen binnen het lokale beleid op het gebied van economie, kunst en cultuur, sport, recreatie & toerisme en promotie, zoals dat in diverse beleidsnota’s is omschreven.

Hieronder volgt een opsomming van de meest relevante beleidsnota’s, die een richtsnoer zijn voor de doelstellingen van het evenementenbeleid:

4.1.1Strategische Overallvisie “Leven in Leudal”

Met het ontstaan van de nieuwe gemeente Leudal in januari 2007 is de uitdaging ontstaan om een eigen identiteit te vormen, strategische ambities te formuleren en de juiste keuzes voor de toekomst te maken. De gemeente Leudal is hiermee van start gegaan door middel van het schrijven van een Strategische Overallvisie, waarin belangrijke keuzes worden gemaakt voor de komende jaren. Deze toekomstvisie, “Leven in Leudal” genaamd, is op 11 december 2007 door de gemeenteraad vastgesteld en dient de komende jaren als leidraad.

Visie

Leudal is een aantrekkelijke gemeente om te wonen, te werken en te recreëren. Maar voor de toekomst is het noodzakelijk meer aandacht te besteden aan het oplossen van enkele knelpunten en in te spelen op een aantal ontwikkelingen. De uitdagingen voor de totale gemeente liggen vooral op de thema’s wonen, werken, vrije tijd en omgeving. Ook regionale samenwerking wordt steeds belangrijker. Leudal heeft een onderscheidende identiteit ten opzichte van de meer verstedelijkte gebieden rond Roermond en Weert. Echter om die identiteit te behouden en de veelzijdigheid in de regio als sterkte te benutten, heeft Leudal de regio ook nodig.

Missie

Voor de totale gemeente kiest Leudal daarom voor: de groene koers, die optimaal gebruik maakt van de groene en ruimtelijke kwaliteiten van de gemeente. Maar ook kiest voor een toekomst waarin ruimte is voor de noodzakelijke dynamiek in de samenleving, dus ruimte voor de ontwikkeling van bijvoorbeeld agribusiness, zorg en toerisme en aandacht voor de vitaliteit en kracht van de kernen. Kortom: Leudal is een groene parel met dynamiek!

De missie van Leudal is verder geoperationaliseerd in doelen op de vijf centrale thema’s van de strategische overallvisie:

  • -

    Samenleving: vitale kernen met ruimte om initiatieven te ontplooien en bestaande cultuur en sfeer te laten voortbestaan

  • -

    Omgeving: beschermen van de ruimtelijke kwaliteit van het (groene) buitengebied en de kernen, met duidelijke keuzes voor nieuwe investeringen

  • -

    Wonen: binnen de eigen gemeente zorg dragen voor passend huis voor elke inwoner plus gedoseerde ontwikkeling van enkele regionaal onderscheidende, concurrerende woonmilieus

  • -

    Werken: economische dynamiek faciliteren om versterking van de (ruimtelijke) kwaliteiten te kunnen financieren. Focus op innovatie en duurzaamheid in agribusiness, zorg en toerisme. Het gaat om groei van lokale bedrijven maar ook soms om investeringen van elders aan te trekken

  • -

    Vrije tijd: met focus op de behoefte aan natuur, beleving, afwisseling en eigenheid, de ‘parels’ in de gemeente duurzaam ontwikkelen en verbinden voor de bezoekers van buiten én de eigen inwoners

4.1.2 Beleidsnotitie recreatie en toerisme, Leudal Ontdek de Tuin van Leudal

Verder inzoomend op het beleidsterrein toerisme, recreatie en vrije tijd kan geconcludeerd worden dat Leudal zich ook op dit terrein positief kan onderscheiden ten opzichte van Roermond en Weert, doordat het als typische plattelandsgemeente een groene verbindingszone vormt tussen deze twee middelgrote steden. Leudal is daarmee een uitstekend uitloopgebied voor fietsers, wandelaars en rustzoekers.

Leudal zet dan ook in op kleinschalige toeristisch-recreatieve ontwikkelingen met focus op de behoefte aan natuur, beleving, afwisseling en eigenheid, de “parels” in de gemeente duurzaam ontwikkelen en verbinden en kiest voor een toeristisch-recreatief profiel als “De Tuin van Limburg”, omdat gelijk aan een tuin het geheel van toeristisch-recreatief Leudal meer is dan de optelsom van 16 kernen en het buitengebied. De moestuin met verse groenten en fruit uit de eigen streek, de siertuin met veelkleurige en veelzijdige bloemenperken, de sport- speel- en zonneweide en de visvijver vormen samen “de tuin”.

De volgende toeristisch-recreatievethema’s c.q. kernkwaliteiten zijn hieruit te onderscheiden:

  • -

    De Heemtuin: de heemtuin vertelt het verhaal van Leudal een bijzondere cultuurhistorie die bij velen nog onbekend is. Door gewijzigde functies, de verscholen ligging of achterstallig onderhoud ontgaat het de bewoners en bezoekers wellicht dat er in Leudal vele karakteristieke kastelen, kapellen, molens en oude kloosters en boerenhoeves te bezichtigen zijn. Ieder met een eigen verhaal, maar met elkaar verbonden door een gezamenlijk geschiedenis.

  • -

    De Speeltuin: het aantrekkelijke buitengebied van de gemeente Leudal biedt een prachtig decor voor allerlei vormen van actieve recreatie, zoals wandelen, fietsen, paardrijden en mountainbiken. Binnen het thema passen ook nieuwe vormen van buitenactiviteit, zoals nordic walking, struinen, natuurexcursies en survival. Ook moet gedacht worden aan het zoeken van combinaties met de overige toeristisch-recreatieve thema’s in de vorm van thematische kunst-, cultuur- en historische routes en aan actieve arrangementen en workshops;

  • -

    De Proeftuin: de van oorsprong sterk vertegenwoordigde landbouwsector staat al enige tijd onder druk. Het aantal bedrijven in de agrarische sector neemt af. Een aantal agrarische bedrijven zoekt continuïteit in verdere schaalvergroting. Dat is nodig om internationaal te kunnen concurreren met een lage kostprijs. Andere ondernemers zoeken daarentegen al dan niet gedwongen hun toekomst in verbreding van de activiteiten. De meeste plattelandsverbreders zijn actief op het terrein van educatie en toerisme/recreatie, een kleiner deel is agrarisch, actief in zorg, culinair actief, dienstverlenend of bezig met kunst en cultuur. De menselijke maat, een uniek karakter en rekening houden met natuur en landschap zijn de peilers van deze bedrijven. De gemeente Leudal wil een proeftuin zijn voor ondermeer dergelijke vernieuwende initiatieven op het platteland;

  • -

    (Ver)beelden(de) Tuin: cultuur vormt een wezenlijk onderdeel voor de leefbaarheid in de kleine kernen. Zij stimuleert mensen om elkaar te ontmoeten en om nieuwe dingen te ontdekken, op een andere manier naar iets te kijken en open te staan voor andere meningen, culturen en religies. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Leudal een ongekend reservoir kent aan kunstzinnigheid. Verspreid over 16 kernen, bijna honderd culturele verenigingen actief: fanfares, harmonieën, schutterijen, dans-, zang- en toneelverenigingen. Naast een rijk cultureel verenigingenleven herbergt Leudal ook veel (semi-)professionele kunstenaars, worden (nieuwe) wijken en dorpen gesierd met spraakmakende kunst in de openbare ruimte en worden er door verschillende organisaties regelmatig vernieuwende culturele activiteiten en evenementen georganiseerd van megagroot Piratenfestijn tot een jazz-optreden in de tuin;

  • -

    De Siertuin: dat Leudal ook letterlijk recht doet aan de naam Tuin van Limburg blijkt uit de vele siertuinen, pluktuinen en kwekerijen die Leudal rijk is. Naast prachtige particuliere tuinen op eigen erf kent Leudal enkele fraaie kasteeltuinen, waaronder die van kasteel Groot Buggenum in Grathem en Kasteel Horn;

De keuze voor bovenstaande thema’s geeft aan, waar Leudal op het gebied van toerisme, recreatie en vrije tijd zich met name in wil onderscheiden: cultuurhistorie, sport en bewegen, innovatieve ontwikkelingen op

het platteland, kunst en cultuur, natuur- en groenbeleving en streekproducten.

Evenementen, die onder te brengen zijn in een of meerdere van bovenstaande thema’s dragen uiteindelijke samen bij aan de overall kernwaarden en daarmee aan de identiteit en het karakter van de gemeente Leudal, te weten:

  • -

    Puur Natuur (groen)

  • -

    Lekker Leefbaar (blauw)

  • -

    Verrassend Energiek (rood)

  • -

    Prachtig Landelijk (okergeel)

4.1.3.Cultuurbeleid Leudal, pijlers van Cultuur

Eén van de pijlers van het cultuurnota waar de gemeente de komende jaren extra op wil gaan inzetten, is het Spotlicht, met name bedoeld om culturele projecten even extra in “het licht” te zetten, door deze net die extra push te geven om iets wél mogelijk te maken. Dit gebeurt vooral door het creëren van de juiste randvoorwaarden en het verstrekken van adviezen. Daar waar gewenst kan de gemeente ook extra middelen beschikbaar stellen.

Middels het Spotlicht wil de gemeente nieuwe samenwerkingsmogelijkheden stimuleren en vernieuwde projecten de ruimte bieden zich te ontplooien. Gemeentelijke financiering is hierbij echter het sluitstuk en niet de basis.

Eigen kracht en cultureel ondernemerschap zijn de belangrijkste uitgangspunten.

Het Spotlicht biedt kansen om culturele evenementen te verbinden met andere toeristische attracties in de vorm van toeristische evenementen, meer samenhang te creëren tussen de evenementen onderling alsmede tussen evenementen en culturele instellingen. Het Spotlicht bouwt hiermee voort op het uitgangspunt dat cultuur en kunst belangrijke economische dragers kunnen zijn.

4.2 Beleidsdoelen evenementenbeleid

Evenementen zijn een middel om bovenstaande ambities en doelstellingen uit te dragen en te realiseren. Na analyse en clustering van deze ambities, uitgangspunten en speerpunten kiest Leudal de komende jaren voor de volgende vijf beleidsdoelen:

  • 1.

    Evenementen moeten de identiteit en het gewenste imago van Leudal versterken;

  • 2.

    Evenementen moeten een bijdrage leveren aan de dynamiek en leefbaarheid in de dorpen;

  • 3.

    De uitstraling en profilering van Leudal als “Tuin van Limburg” moet worden versterkt door vernieuwende evenementen, bijvoorbeeld op het gebied van kunst en cultuur;

  • 4.

    De toeristische-economische potentie van Leudal moet door middel van evenementen beter benut worden;

  • 5.

    Het cultuurhistorisch profiel van Leudal moet door passende evenementen aangescherpt worden;

5. Evenementen en gemeentelijke ondersteuning

Het uitgangspunt is dat het organiseren van evenementen en activiteiten niet een taak is van de gemeente.

De voornaamste rol van de gemeentelijke overheid met betrekking tot evenementen is deze te initiëren, stimuleren, faciliteren en te coördineren, een en ander binnen de vastgestelde beleidskaders. Daarnaast heeft de gemeente natuurlijk een regulerende (in de zin van vergunningverlengende) en controlerende taak.

Om het evenementenbeleid succesvol te maken, is het belangrijk dat de gemeente de geformuleerde doelstellingen en ambities duidelijk uitdraagt naar de verschillende partijen. Samengevat is de gemeente voorwaardenscheppend bezig en zijn private partijen zoals organisaties, stichtingen, ideële en commerciële instellingen (de markt) verantwoordelijk voor het organiseren en uitvoeren van de geplande evenementen.

Instrumenten die de gemeente in kan zetten bij de ondersteuning en stimulering van evenementen zijn: subsidiebeleid, verlenen van facilitaire diensten, ondersteuning bij promotie en communicatie, verlenen van ambtelijke bijstand en het stimuleren van sponsoring door bedrijven en instellingen.

5.1 Gemeentelijke inbreng

De gemeentelijke inbreng bij evenementen en bij overige publieksactiviteiten:

  • ·

    Het verstrekken van vergunningen en ontheffingen op basis van wetten en verordeningen;

  • ·

    Het (beperkt) financieel en facilitair ondersteunen;

  • ·

    Zorg voor de openbare orde, (verkeers)veiligheid, milieu etc.;

  • ·

    Het afstemmen van de dienstverlening door de verschillende gemeentelijke afdelingen;

  • ·

    Het (beperkt) verlenen van ondersteuning in promotionele zin;

  • ·

    Het toezicht op de naleving van de gestelde voorschriften.

De gemeentelijke inbreng bij evenementen en activiteiten kan in de volgende vier segmenten worden gevat. De essentie is dat de bemoeienis van de gemeente bij het eerste segment (openbare orde en veiligheid) het grootst is en bij het vierde het kleinst.

Segment 1

(vergunningverlening en handhaving):

Het betreft hier met name de vergunningverlening en het toezicht op naleving van en de handhaving van de regels.

Segment 2

(faciliteren en subsidiëren):

Hier wordt onder andere bedoeld het in gebruik geven van gemeentelijke voorzieningen en materialen en daarnaast het financieel ondersteunen van evenementen/ activiteiten.

Segment 3

(promoten en stimuleren):

Het gaat hier om het opnemen van evenementen/activiteiten in de diverse gemeentelijke communicatie-instrumenten, alsmede het initiëren c.q. actief bevorderen van het organiseren van nieuwe evenementen.

Segment 4

(coördineren en  plannen):

Het betreft hier een ‘centrale’ gemeentelijke coördinatie en planning.

5.2Criteria bij het toekennen van subsidie

Een belangrijk instrument om sturing en inhoud te geven aan de kwaliteit van evenementen is het verstrekken van subsidies. Door het verlenen van subsidie voor evenementen kan het tevens financieel haalbaar worden om deze te organiseren. Naarmate een evenement een grotere bijdrage levert aan het realiseren van gemeentelijke doelstellingen kan deze meer of mindere mate gesubsidieerd worden.

Voor een heldere en eenduidige subsidietoekenning binnen het evenementenbeleid is een aparte deelsubsidieverordening publieksactiviteiten opgesteld. Deze is als bijlage bij deze nota opgenomen. In de verordening is onderscheid gemaakt in subsidie voor “evenementen” en “overige activiteiten”.

Van een “evenementen” in het kader van deze verordening is sprake als een activiteit een openbaar toegankelijke vertoning of gebeurtenis is van tijdelijke aard die doelbewust is georganiseerd, is gericht op een relatief groot publiek die bijdraagt aan verbetering van de identiteit van de gemeente en een bovenlokale, regionale of (inter)nationale uitstraling heeft.

Van een “overige publieksactiviteit” in het kader van deze verordening is sprake als een activiteit een openbaar toegankelijke vertoning of gebeurtenis van culturele of sportieve aard is, met een tijdelijk karakter, die doelbewust is georganiseerd voor met name het publiek uit de gemeente Leudal dan wel een specifieke doelgroep en een (sub)lokale uitstraling heeft.

5.3 Budget voor subsidiëring evenementen/ overige publieksactiviteiten

Voor de uitvoering van het subsidiebeleid evenementen wordt jaarlijks een apart evenementenbudget vastgesteld door het college. Het voorstel is om voor het eerste jaar hiervoor € 20.000 te reserveren. Dit budget voor de subsidiering van evenementen kan binnen het bestaande budget "nieuwe ontwikkelingen promotie activiteiten" van de Eenheid Strategie en Ontwikkeling worden opgevangen.

5.4 Subsidievoorwaarden

Als een publieksactiviteit voldoet aan de vastgestelde ambities en doelstellingen bepaalt de gemeente aan de hand van de volgende criteria of een evenement of overige publieksactiviteit al of niet in aanmerking komt voor subsidie of andersoortige gemeentelijke ondersteuning. Subsidies moeten jaarlijks worden aangevraagd.

De subsidievoorwaarden zijn:

  • ·

    De organisatie van het evenement moet in handen zijn van een niet-commerciële organisatie. De organisatie is een rechtspersoon die staat ingeschreven in het Handelsregister van of geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. Het evenement moet geheel of grotendeels in de gemeente Leudal worden gehouden.

  • ·

    Aanvragen worden beoordeeld op basis van de mate waarin ze aantoonbaar bijdragen aan vastgestelde doelstellingen.

  • ·

    Aanvragen kunnen alleen worden ingediend door middel van een speciaal daarvoor bestemd aanvraagformulier.

  • ·

    De organisatie van het evenement kan maximaal 3 jaar op rij een aanvraag indienen voor subsidie in het kader van deze beleidsnotitie

  • ·

    Aanvragen worden behandeld op basis van een inhoudelijke afweging.

  • ·

    Alle noodzakelijke vergunningen moeten zijn verleend of worden verleend. Wanneer een subsidie is verleend en de vergunning wordt geweigerd dan wordt het volledige subsidiebedrag niet uitbetaald resp. teruggevorderd.

  • ·

    Bij verlening wordt 80% van het toegekende bedrag bij voorschot verstrekt. De resterende maximaal 20% wordt pas vergeven na overlegging van een kort verslag van het evenement en een volledige afrekening van inkomsten en uitgaven op basis waarvan het subsidie wordt vastgesteld.

De wijze waarop het verstrekken van subsidies formeel is geregeld, staat in de deelsubsidieverordening publieksactiviteiten gemeente Leudal. De criteria bevatten zowel objectieve als subjectieve elementen. Uniforme benadering ten aanzien van het wel of niet toekennen van evenementensubsidies kan daardoor nooit 100% gegarandeerd worden. Ook politieke en maatschappelijke belangen kunnen een rol spelen bij het toekennen van subsidies. Verder bedraagt de subsidie ten hoogste het bedrag dat het college van burgemeester en wethouders als noodzakelijk acht om het evenement of publieksactiviteit te kunnen realiseren.

Het college van burgemeester en wethouders behoudt zich het recht voor om in bijzondere gevallen af te wijken van de bepalingen in de deelsubsidieverordening publieksactiviteiten. Het college houdt daarbij wel zoveel mogelijk rekening met de bepalingen in de verordening.

5.5 Communicatie, public relations en promotie

Een goed communicatietraject is essentieel voor het welslagen van een evenement. Goede communicatie is belangrijk voor de promotie van een evenement maar ook voor de informatievoorziening over het evenement, bijvoorbeeld over de duur en de toegestane geluidbelasting. Dit laatste met name richting organisatoren, burgers en andere belanghebbenden. Een goed communicatietraject is belangrijk om een breed draagvlak te creëren. Met gebruikmaking van eigen kanalen kan de gemeente bijdragen aan de bekendheid en uitstraling van een evenement en daarmee van de gemeente. Maar ook de organisatoren van evenementen moeten gebruik maken van de eigen communicatiekanalen. Een taak van de evenementenorganisator(en) is in samenwerking met de gemeente te zorgen voor goede bewegwijzering en folders met programma- en locatieaanduiding.

Gemeente Leudal wil door middel van de subsidiëring/sponsoring van evenementen de betrokkenheid tot uitdrukking brengen. De gemeente Leudal zal de regel hanteren dat er, voor het beschikbaar gestelde bedrag, een promotionele tegenprestatie vanuit de organisator moet zijn.

Het gaat hier om enerzijds de plaatsing van het gemeentelogo met de vermelding “mede mogelijke gemaakt door gemeente Leudal”op posters/ flyers , websites, advertenties in dag- en weekbladen en het anderzijds tijdens het evenement aandacht schenken aan de gemeente Leudal. Dit kan ook door middel van promotiematerialen van de gemeente zoals vlaggen e.d. Deze materialen moeten gratis zijn voor de organisatoren van evenementen. De gemeente zal de materialen en middelen ter beschikking te stellen.

Evenementen die door de gemeente Leudal worden gesubsidieerd moeten zich aan een aantal regels houden ten aanzien van reclame uitingen. Hieronder wordt verstaan de uitingen ten aanzien van de gemeente Leudal. Hieronder zijn regels opgesteld waar de organisatie zich aan dient te houden. De regels zijn als volgt:

  • ·

    Het evenement met tekst en foto te vermelden in de agenda op bijvoorbeeld www.vvvmidden-limburg.nl, www.liefdevoorlimburg.nl, www.3ml.nl en www.natuurlijkleudal.nl (bij een plattelands- of natuurevenement).

  • ·

    Er wordt ruime bekendheid gegeven aan de activiteit en/of het product wordt voldoende onder de aandacht gebracht binnen de gemeente Leudal door middel van advertenties, verspreiding van flyers, uitnodigingen, 3ml etc.

  • ·

    Plaatsing van een advertentie/promotie logo van de gemeente Leudal op het PR materiaal van het evenement zoals affiches/brochures/internetsite e.d.

  • ·

    Vermelding van de naam 'gemeente Leudal' op PR materiaal van het evenement of het vermelden van het 'mede mogelijk gemaakt door de gemeente Leudal'

  • ·

    Vermelden van algemene promotietekst van de gemeente Leudal in promotie- en informatiemateriaal van het evenement, waar mogelijk ondersteund met beeldmateriaal.

  • ·

    Bij grote evenementen: duidelijk zichtbaar ophangen van de vlag van de gemeente Leudal.

  • ·

    Het verspreiden van promotiemateriaal van de gemeente Leudal tijdens het evenement en/of het verstrekken aan deelnemers van het evenement.

6. Tot slot

Deze nota vormt de basis voor het evenementenbeleid in de gemeente Leudal voor de komende jaren.

De beleidsregels voor subsidiëring zijn vertaald in de deelsubsidieverordening publieksactiviteiten.