Regeling vervallen per 08-10-2020

Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering Gemeente Leudal 2016

Geldend van 27-07-2017 t/m 07-10-2020

Intitulé

Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering Gemeente Leudal 2016

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE LEUDAL

Overwegende:

dat bij besluit van 14 januari 2014 is vastgelegd dat de gemeente Leudal voor het beschrijven en waarderen van functies aansluiting zoekt bij het sectorale functiewaarderingssysteem HR21 en daartoe een licentieovereenkomst heeft gesloten;

dat het noodzakelijk is dat in lijn met de uitgangspunten van HR21 en het aangepaste organisatiemodel een nieuwe procedureregeling, afgestemd op een generieke wijze van beschrijven en waarderen, wordt vastgesteld.

Gelet op:

het bepaalde in de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Leudal;

de instemming van de ondernemingsraad d.d. 17 december 2013 met betrekking tot de aansluiting bij HR21;

de bereikte overeenstemming in de Commissie voor Georganiseerd Overleg van 26 april 2016 over de inhoud van deze regeling;

b e s l u i t e n :

vast te stellen de navolgende PROCEDUREREGELING FUNCTIEBESCHRIJVING EN –WAARDERING Gemeente Leudal 2016

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Functie:

    samenstel van opgedragen werkzaamheden met daaraan verbonden competenties binnen de kaders van het functieprofiel.

  • 2.

    Functiebeschrijving:

    de normbeschrijving dan wel de lokale functiebeschrijving die een resultaatgerichte weergave is van aard, overwegend karakter, niveau en complexiteit van taken.

  • 3.

    Normbeschrijving:

    de generieke functiebeschrijving zoals opgenomen in het normbestand van HR21.

  • 4.

    Lokale functiebeschrijving:

    de volgens het format van HR21 lokaal gewijzigde normbeschrijving of toegevoegde (nieuwe) functiebeschrijving.

  • 5.

    Functiehouder:

    de ambtenaar in de zin van artikel 1:1, lid 1, sub a van de CAR.

  • 6.

    Functiewaardering:

    het bepalen van de relatieve functiewaarde van een functiebeschrijving aan de hand van de in HR21 vastgelegde waarderingsmethode.

  • 7.

    Gemeentesecretaris / Algemeen directeur:

    de gemeentesecretaris / algemeen directeur die ook optreedt als bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).

  • 8.

    Bevoegd gezag:

    College van burgemeester en wethouders.

  • 9.

    Gecertificeerde gebruiker:

    de opgeleide gebruiker van de gemeente Leudal die door de systeemhouder geautoriseerd is om te werken met HR21.

  • 10.

    Systeemhouder:

    de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

  • 11.

    Externe deskundige:

    onafhankelijke extern gecertificeerde specialist op het gebied van HR21, aan te wijzen in overleg met de ondernemingsraad (OR).

  • 12.

    Externe toetser:

    onafhankelijke extern gecertificeerde toetser op het gebied van HR21, aan te wijzen in overleg met het georganiseerd overleg (GO).

  • 13.

    Conversietabel:

    de tabel die de uitkomsten van de functiewaardering omzet in salarisschalen.

  • 14.

    Commissie bezwaarschriften:

    vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften.

Artikel 2 Vaststelling functiebeschrijvingen

  • 1. De gemeentesecretaris / algemeen directeur selecteert op advies van de gecertificeerde gebruiker en de externe deskundige een normbeschrijving uit HR21. Indien de normbeschrijving voor de functie onvolledig is, of een voor de functie dekkende normbeschrijving niet beschikbaar is, wordt een lokale functiebeschrijving opgesteld.

  • 2. De geselecteerde normbeschrijving(en) en/of lokale functiebeschrijving(en), wordt door de gemeentesecretaris / algemeen directeur voorlopig vastgesteld. De voorlopig vastgestelde functiebeschrijving(en) wordt/worden door de gemeentesecretaris / algemeen directeur ter informatie aangeboden aan de OR.

  • 3. Indien sprake is van een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een organisatorische verandering zoals bedoeld in artikel 25 lid 1 van de WOR, stelt de gemeentesecretaris / algemeen directeur de OR in de gelegenheid advies uit te brengen over de voorgenomen vaststelling van de functiebeschrijvingen. Artikel 25 lid 2 tot en met 6 en artikel 26 WOR zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing.

  • 4. Met inachtneming van het bepaalde in lid 2 of 3, legt de gemeentesecretaris / algemeen directeur de functiebeschrijvingen ter vaststelling voor aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag stelt de voor de gemeentelijke functies tot stand gekomen (norm- en lokale) functiebeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.

Artikel 3 Vaststelling waarderingen

  • 1. In opdracht van het bevoegd gezag worden door de gecertificeerde gebruiker in afstemming met de externe deskundige, aan de hand van de in HR21 vastgelegde functiewaarderingsmethode, alle lokale functiebeschrijvingen gewaardeerd.

  • 2. De waarderingsresultaten van de lokale functiebeschrijvingen worden, voorzien van het advies van de externe deskundige, ter toetsing aangeboden aan de gemeentesecretaris / algemeen directeur.

  • 3. De waarderingsresultaten worden opgenomen in een eindadvies functiewaardering aan het bevoegd gezag. Het waarderingsadvies bevat in ieder geval:

    • a.

      een motivering, gerubriceerd per invalshoek en dimensie, van de subscores en de totaalscore per lokale functiebeschrijving;

    • b.

      een overzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle lokale functiebeschrijvingen;

    • c.

      een gecombineerd overzicht van de functiewaarderingsresultaten van alle geselecteerde normbeschrijvingen en lokale functiebeschrijvingen;

    • d.

      een verslag van de toetsing als bedoeld in lid 2 van dit artikel.

  • 4. Het bevoegd gezag stelt de waarderingen vast met inachtneming van het eindadvies functiewaardering. Afwijking van het advies kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten. Het bevoegd gezag stelt de waarderingen van de lokale functiebeschrijvingen en normbeschrijvingen bij algemeen verbindend voorschrift vast.

Artikel 4 Vaststelling conversietabel

  • 1. Het bevoegd gezag stelt op basis van de vastgestelde gemeentelijke salarisstructuur, na verkregen overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg, een conversietabel vast. Wijziging van de gemeentelijke salarisstructuur vindt niet plaats zonder overeenstemming binnen de commissie voor Georganiseerd Overleg.

  • 2. Door middel van toepassing van de vastgestelde conversietabel worden de waarderingen van alle geselecteerde normbeschrijvingen en lokale functiebeschrijvingen omgezet naar functionele schalen.

Artikel 5 Voorbereiding indelingsadvies, indelingsbesluit, bezwaar

  • 1. De gemeentesecretaris / algemeen directeur adviseert in samenspraak met de gecertificeerde gebruiker en de externe deskundige, het bevoegd gezag over de indeling van de functies in norm- en/of lokale functiebeschrijvingen.

  • 2. In geval van een organisatiebrede functiebeschrijvingsronde, of indien sprake is van een ingrijpende organisatorische verandering, wordt het indelingsadvies ter toetsing voorgelegd aan een externe toetser. De gecertificeerde gebruiker en/of extern deskundige zijn als adviseur(s) aanwezig bij deze toetsing.

  • 3. Het bevoegd gezag maakt aan de functiehouder schriftelijk bekend welke (norm- of lokale) functiebeschrijving zij voornemens is op de functie van toepassing te verklaren (indelingsbesluit). In het voorgenomen indelingsbesluit zijn tevens de gevolgen opgenomen voor de inschaling, het salaris en/of de bezoldiging.

  • 4. De functiehouder wordt in de gelegenheid gesteld zijn/haar zienswijze over de indeling van de norm- of lokale functiebeschrijving, schriftelijk en gemotiveerd binnen twee weken na het voorgenomen indelingsbesluit, kenbaar te maken aan het bevoegd gezag. Het bevoegd gezag legt de zienswijze ter advisering voor aan de gemeentesecretaris / algemeen directeur.

  • 5. Na het verstrijken van de termijn als bedoeld in lid 3, maakt het bevoegd gezag, indien van toepassing na kennisneming van de ingediende zienswijze(n) van de functiehouder(s) en het advies van de gemeentesecretaris / algemeen directeur, schriftelijk en gemotiveerd aan de functiehouder bekend in welke functiebeschrijving de functie van de functiehouder is ingedeeld en welke de gevolgen zijn voor de inschaling, het salaris en/of bezoldiging.

    Deze mededeling is een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 6 Nieuwe en gewijzigde taken

  • 1. Indien aan een functiehouder, door of namens de gemeentesecretaris / algemeen directeur, nieuwe of gewijzigde taken worden opgedragen, heroverweegt het bevoegd gezag, na en met inachtneming van het advies van de gemeentesecretaris / algemeen directeur, de indeling van de functiebeschrijving.

  • 2. Indien de heroverweging leidt tot een nieuw indelingsbesluit, is het bepaalde in artikel 5 van overeenkomstige toepassing. In het geval dat de heroverweging niet leidt tot een nieuw indelingsbesluit, wordt de functiehouder hiervan onverwijld in kennis gesteld.

Artikel 7 Wijziging functiebeschrijvingen

  • 1. Bij wijziging van de structuur, taken of doelstellingen van de organisatie wordt, onder verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag, door of namens de gemeentesecretaris / algemeen directeur bezien of de vastgestelde functiebeschrijvingen volledig en/of toereikend zijn. Het selecteren, wijzigen of opstellen van nieuwe functiebeschrijvingen verloopt volgens de procedure als beschreven in artikel 2.

  • 2. De gemeentesecretaris / algemeen directeur kan daar waar het gaat om ontwikkelingen inhet werkveld en de effecten hiervan op de functie en/of rol van medewerkers bij substantiële veranderingen een klankbordgroep in het leven roepen. Deze bestaat uit een afvaardiging van medewerkers van een afdeling of team waar veranderingen in het functiegebouw aan de orde komen. Het initiatief om met elkaar in gesprek te komen, kan liggen bij zowel de afdeling / het team als bij de gemeentesecretaris / algemeen directeur.

  • 3. Een verzoek tot heroverweging van zijn functiebeschrijving kan door de functiehouder zelf worden aangevraagd op basis van de feitelijk opgedragen werkzaamheden.

Artikel 8 Bezwaar en beroep

  • 1. De functiehouder kan binnen zes weken na de dag van bekendmaking van het besluit als bedoeld in artikel 5, lid 4 bij het bevoegd gezag hiertegen schriftelijk en gemotiveerd bezwaar aantekenen.

  • 2. Het bevoegd gezag zendt de functiehouder die bezwaar maakt een ontvangstbevestiging en stelt het bezwaar in handen van de commissie bezwaarschriften.

  • 3. Voor de behandeling van bezwaren op besluiten als bedoeld in artikel 5, lid 4, wordt een deskundige op het gebied van personeelsaangelegenheden toegevoegd aan de commissie.

  • 4. De bezwarencommissie hoort de bezwaarde. De bezwaarde kan zich laten bijstaan door een adviseur.

  • 5. Het staat de bezwarencommissie vrij bij de behandeling van het bezwaarschrift informanten te raadplegen. De commissie krijgt alle informatie die zij nodig acht om haar werkzaamheden naar behoren te kunnen verrichten.

  • 6. Zolang het bezwaar in behandeling is, blijft de verplichting aanwezig tot het verrichten van de werkzaamheden op grond van de functiebeschrijving waartegen het bezwaar zich richt.

  • 7. Tegen de beslissing op het bezwaarschrift als bedoeld in lid 1 staat voor de functiehouder binnen zes weken na de dag van bekendmaking van de beslissing op het bezwaar, beroep open bij de sector bestuursrecht van de Rechtbank Limburg.

Artikel 9 Overgangs- en slotbepalingen

  • 1. Het bevoegd gezag kan nadere regels stellen over hetgeen in deze procedureregeling is neergelegd voor zover aard en strekking van deze regeling zich daartegen niet verzet. Indien en voor zover bij nadere regels van deze regeling wordt afgeweken, dient hierover voorafgaand instemming te worden gevraagd aan de ondernemingsraad. Het bepaalde in artikel 27 lid 2 t/m 7 WOR is van overeenkomstige toepassing.

  • 2. In die gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, beslist het bevoegd gezag.

Artikel 10 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: "Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Leudal 2014" en treedt in werking met terugwerkende kracht tot 1 januari 2016.

  • 2.

    Met ingang van de datum van inwerkingtreding vervalt de "Procedureregeling functiebeschrijving en -waardering gemeente Leudal 2014".

Ondertekening

Aldus vastgesteld voor akkoord d.d. 10 mei 2016
Namens de werknemers, de vakorganisatie,
FNV Overheid C.N.V. Publieke Zaak
J.M.F.J. Bessems (adviseur) H.E. Tegelaers (adviseur)
Namens de werkgever, de gemeente Leudal,
A.H.M. Verhoeven, MPM D.J.E. Noppers,
Burgemeester Secretaris