Regeling vervallen per 25-08-2020

Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Leudal 2019

Geldend van 17-11-2018 t/m 24-08-2020

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Leudal 2019

De gemeenteraad van de gemeente Leudal;

Overwegende, dat burgemeester de heer A.H.M. Verhoeven MPM zijn functie, die hij sedert 1 september 2007 vervult, per 1 september 2019 gaat beëindigen;

Dat het om te komen tot de benoeming van een nieuwe burgemeester nodig is om, in afstemming met (het kabinet van) de gouverneur, procesafspraken te maken die een tijdige vacaturestelling, het voeren van selectiegesprekken en het doen van een voordracht voor benoeming door de raad mogelijk maken;

Gelezen het voorstel van de griffier d.d. 19 september 2018;

Gelet op de artikelen 61 en 61a van de Gemeentewet;

Kennisgenomen hebbende van de ‘Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester’ van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 1 oktober 2017;

Mede gelet op het in de raadsvergadering van 6 november 2018 aangenomen mondelinge amendement (10.1) van de fractie Progressief Akkoord Leudal dat er toe strekt dat de bij het onderhavige raadsbesluit vast te stellen verordening zodanig wordt vastgesteld dat de door de gemeenteraad, uit de commissieleden, nog (op grond van artikel 1 van de verordening) aan te wijzen voorzitter niet van dezelfde politieke groepering mag zijn als een wethouder die door de gemeenteraad (op grond van artikel 8 van de verordening) als adviseur wordt toegevoegd aan de commissie;

Besluit:

  • 1.

    Kennis te nemen van het proces om te komen tot de benoeming van een nieuwe burgemeester van de gemeente Leudal per 1 september 2019.

  • 2.

    De 'Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Leudal 2019’ – geamendeerd - vast te stellen.

Artikel 1 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit maximaal één lid per raadsfractie, door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 2. De gemeenteraad bepaalt wie van de commissieleden voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de commissie zijn, met dien verstande dat de voorzitter niet van dezelfde politieke groepering mag zijn als een wethouder die door de gemeenteraad (op grond van artikel 8 van de verordening) als adviseur wordt toegevoegd aan de commissie.

Artikel 2 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De raadsgriffier is de vertrouwenscommissiegriffier en geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 2. De raad kan bepalen dat de gemeentesecretaris ter ambtelijke ondersteuning aan de commissie wordt toegevoegd.

Artikel 3 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten. De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 2. De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter roept, afhankelijk van de agendapunten, de volgende personen schriftelijk tot de vergadering op:

    • a.

      de leden van de commissie;

    • b.

      de sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de desbetreffende sollicitant een gesprek plaatsheeft;

  • 3. De in het tweede lid bedoelde oproeping geschiedt ten minste zeven dagen voorafgaand aan de vergadering. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen kan van de in de eerste volzin van dit lid bedoelde termijn worden afgeweken doch geschiedt de oproeping ten minste 48 uren voorafgaand aan de vergadering.

Artikel 4 Stemming

De commissie besluit over de vaststelling van een conceptaanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Indien de stemmen staken, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel A.5 bedoelde verslag opgenomen.

Artikel 5 Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de gouverneur. Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de gouverneur bevat in ieder geval:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

  • b.

    een conceptaanbeveling met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1. Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de wet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot een ieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2. De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge de wet besloten. De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht.

  • 3. Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van ‘geheim’ door de voorzitter en de vertrouwenscommissiegriffier ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van ‘geheim’ gezonden aan de vertrouwenscommissiegriffier en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De vertrouwenscommissiegriffier ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

  • 4. Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de wet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 5. De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6. De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de wet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

Artikel 7 Archivering

  • 1. De vertrouwenscommissiegriffier draagt er zorg voor dat na afronding van de benoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als ‘geheim’, en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2. De vertrouwenscommissiegriffier draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

Artikel 8 Adviseur

  • 1. De gemeenteraad kan één of meer wethouders als adviseur toevoegen aan de commissie, met dien verstande dat de wethouder niet van dezelfde politieke groepering mag zijn als de door de gemeenteraad op grond van artikel 1, tweede lid, aanwezen voorzitter van de commissie.

  • 2. De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie. Artikel A.3, tweede lid, is van overeenkomstige toepassing.

  • 3. De rol van de adviseur is:

    • a.

      het in de voorbereiding op de sollicitatiegesprekken helpen bij het opstellen van vragen;

    • b.

      het deelnemen aan de beraadslagingen van de vertrouwenscommissie en geven van een advies over de geschiktheid van de kandidaten.

Artikel 9 Informatie over en gesprek met sollicitant

De vertrouwenscommissiegriffier nodigt namens de voorzitter sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook, is uitgesloten.

Artikel 10 Bijzondere bepalingen inzake verslaglegging

  • 1. De commissie brengt van haar bevindingen verslag uit aan de raad en aan de gouverneur.

  • 2. Het in artikel A.5 bedoelde verslag van bevindingen wordt in ieder geval vergezeld van de conceptaanbeveling van twee personen.

Artikel 11 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 12 Wijziging van de samenstelling van de commissie

De samenstelling van de commissie kan door de gemeenteraad tussentijds worden aangepast.

Artikel 13 Ontbinding

De commissie wordt ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature is voorzien.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad.

Artikel 15 Aanhalingstitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de vertrouwenscommissie benoeming burgemeester gemeente Leudal 2019.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeenteraad van Leudal d.d.
6 november 2018,
De griffier, De voorzitter,
Drs. W.A.L.M. Cornelissen. A.H.M. Verhoeven MPM.