Nadere regels naamgeving en nummering (adressen) gemeente Leudal 2018

Geldend van 22-10-2022 t/m heden

Intitulé

Nadere regels naamgeving en nummering (adressen) gemeente Leudal 2018

Burgemeester en wethouders van Leudal;

gelet op artikel 7 van de Verordening naamgeving en nummering (adressen) gemeente Leudal 2018, vastgesteld bij raadsbesluit van 5 februari 2019 , no. 08, gepubliceerd op 18 april 2019 en met terugwerkende kracht per 26 maart 2019 in werking getreden, hierna genoemd “de verordening”;

BESLUITEN:

tot vaststelling van de navolgende nadere regels naamgeving en nummering (adressen) gemeente Leudal 2018.

Artikel 1 Vaststelling woonplaatsen, wijken en buurten

  • 1 Het college dient op grond van artikel 2 lid 1 van de verordening voor het totale grondgebied van de gemeente een of meerdere woonplaatsen vast te stellen. Dit is noodzakelijk, aangezien in naamgevingbesluiten en adresbeschikkingen de woonplaats (waarin een straat of woonhuis valt) geregistreerd dient te worden. Voor het grondgebied van Leudal hebben burgemeester en wethouders dd. 28 juli 2009 een woonplaatsbesluit genomen, waarbij de namen en oppervlakten van de bestaande 16 woonplaatsen zijn vastgesteld. Door het vaststellen van dat woonplaatsbesluit worden de woonplaatsen in naamgevingbesluiten en adresbesluiten in overeenstemming met de Wet basisregistraties adressen en gebouwen vermeld.

  • 2 Van de bevoegdheid om een of meer woonplaatsen te verdelen in wijken en\of buurten en waar nodig daaraan namen, letters of nummers toe te kennen, maken burgemeester en wethouders vooralsnog geen gebruik.

Artikel 2 Naamgeving openbare ruimten en gebouwen\bouwwerken

Krachtens artikel 2 lid 2 van de verordening kennen burgemeester en wethouders per woonplaats namen toe aan delen van de openbare ruimte en zo nodig aan gemeentelijke gebouwen en bouwwerken. Het college zal daarbij de werkwijze, zoals in artikel 4 is beschreven, in acht nemen.

Artikel 3 Wijzigingen en intrekkingen

Indien burgemeester en wethouders voornemens zijn op grond van artikel 2 lid 3 van de verordening een besluit te nemen tot het wijziging of intrekking als bedoeld in artikel 2 leden 1 en 2 van de verordening, zal daarbij eveneens de werkwijze, zoals beschreven in artikel 4 is beschreven, in acht worden genomen.

Artikel 4 Werkwijze naamgevingbesluiten

  • 1 Bekendmaking voornemen

    Een voornemen om een naam toe te kennen aan een openbare ruimte en/of bouw- en kunstwerk, wordt digitaal bekend in het Gemeenteblad. In de bekendmaking zal worden gemeld dat naamgevingsuggesties kunnen worden ingebracht bij de dorpsraad van de woonplaats in kwestie.

  • 2 Adviesaanvraag over voornemen

a. De dorpsraad van de woonkern\woonplaats, waarop het voorgenomen besluit betrekking heeft, zal wordt gelijktijdig verzocht om binnen zes weken schriftelijk dan wel per email zijn advies uit te brengen aan burgemeester en wethouders.

b. De plaatselijke actieve heemkundevereniging ontvangt een afschrift van de adviesaanvraag aan de dorpsraad en kan desgewenst actief naamgevingvoorstellen aan de dorpsraad geven.

c. In de woonplaatsen, waarin (nog) geen dorpsraad actief is, vraagt het college zijn advies over de voorgenomen naamgeving rechtstreeks aan de plaatselijk actieve heemkundevereniging.

  • 3 Inhoud advies

    Het naamgevingadvies dient een of meerdere onderbouwde naamgevingvoorstellen per te benoemen openbare ruimte en\of bouw-\kunstwerk te bevatten. Daarbij wordt tevens toegelicht of vanuit de gemeenschap naamgevingsuggesties zijn ingebracht, en zo ja, en wat daarop het standpunt is.

  • 4 Besluit college

    a. Het college van burgemeester en wethouders neemt met inachtneming van het uitgebrachte advies een naamgevingbesluit, hetwelk op de gebruikelijke wijze openbaar bekend wordt gemaakt.

    b. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders gemotiveerd afwijken van het uitgebrachte advies.

    c. Indien na afloop van de adviestermijn van 6 weken geen advies is uitgebracht, nemen burgemeester en wethouders een besluit op basis van een ambtelijk uit te brengen advies.

Artikel 5 Tijdstip naamgeving openbare ruimten

Besluitvorming betreffende naamgeving aan openbare ruimten vindt in een zo vroeg mogelijk stadium plaats, doch bij voorkeur op het moment dat de indeling van de openbare ruimten een definitieve status heeft bereikt.

Artikel 6 Registratie naamgevingbesluiten

Een besluit tot naamgeving van een of meer openbare ruimten respectievelijk gebouwen\bouwwerken wordt vastgelegd in een naamgevingbesluit met bijbehorende situatietekening. Het besluit wordt tevens verwerkt in de gemeentelijke basisregistratie adressen en gebouwen.

Artikel 7 Naamgevingborden

De naamgevingborden (‘naamdragers’) en eventuele verwijs- en\of onderborden moeten voldoen aan de gestelde functionele eisen ten aanzien van de afmetingen, de uitvoering, de constructie, de kleursoorten en de licht-technische eigenschappen van de toegepaste materialen en de plaatsing van naamborden en -verwijsborden, zoals vervat in de Nederlandse norm NEN 1772, uitgave 1992.

Artikel 8 Systeem toekenning adressen

  • 1 Een adres bestaat krachtens de verordening uit een combinatie van woonplaatsnaam, naam openbare ruimte en nummeraanduiding. De wijze van toekenning van nummeraanduidingen gebeurt overeenkomstig systeem A uit de Nederlandse norm NEN 1773, uitgave 1983.

  • 2 Het college is bevoegd om van systeem A af te wijken, indien toepassing van dit systeem leidt tot een onduidelijke nummering binnen de bestaande adressering.

Artikel 9 Plaatsing nummeraanduidingen

  • 1 De vastgestelde nummeraanduiding(en) worden aangebracht door (een) functionaris(sen) van het team Beheer Openbare Ruimte. Door of namens het college kan worden besloten dat de nummeraanduiding(en) door derden worden aangebracht, in welk geval onderhavige uitvoeringsvoorschriften in acht moeten worden genomen.

  • 2 Voor het aanbrengen van nummeraanduidingen geldt het gestelde in de Nederlandse norm NEN 1773, uitgave 1983. De nummerdragers worden aangebracht:

    a. wanneer de hoofdingang van een gebouw of van een zelfstandig deel daarvan onmiddellijk aan de straat is gelegen:

    - in het vlak van de voorgevel naast die ingang, zodanig, dat het nummer van de straat af duidelijk zichtbaar is;

    - bij een zij-ingang op de voorgevel aan de kant van de zij-ingang

    b. ingeval de hoofdingang van een gebouw of een zelfstandig deel van een gebouw aan een binnenterrein is gelegen of zich althans niet onmiddellijk aan de straat bevindt: - naast die ingang en bovendien zodanig naast de aan de straat gelegen toegang, dat het nummer van de straat af duidelijk zichtbaar is; - en betreft het een toegang naar meer gebouwen of zelfstandige delen van één of meer gebouwen, dan wordt overeenkomstig de door of namens burgemeester en wethouders te geven aanwijzingen naast of in de onmiddellijke nabijheid van die toegang in beknopte vorm een aanduiding geplaatst van de nummers, die bij de ingangen van die gebouwen of zelfstandige delen zijn aangebracht;

    c. ingeval van een zij-ingang op de voorgevel aan de kant van de ingang;

    d. aan de rechterzijde van de hoofdingang en moeten zodanig worden geplaatst, dat zij zich tenminste 1.75 meter en maximaal 2.25 meter boven de begane grond bevinden. Dit geldt eveneens voor de zogenaamde verzamelborden.

  • lidnr

Artikel 10 Afmetingen, materiaalkeuze en vormgeving nummerdragers

  • 1 Nummerdragers moeten voldoen aan het gestelde inzake afmetingen en vormgeving in de Nederlandse norm NEN 1774, uitgave 1959.

  • 2 De nummerdragers die door de gemeente worden aangebracht bestaan uit een wit aluminium bord met een duidelijk leesbare zwarte nummeraanduiding, cijferhoogte 75 mm.

  • 3 Indien door of namens het college toestemming wordt verleend om een nummeraanduiding van afwijkende materialen en\of kleuren aan te (laten) brengen, dan:

    - moet die nummeraanduiding voldoende duurzaam worden bevestigd; - dient de nummeraanduiding voldoende bestand te zijn tegen weersinvloeden;

    - moet de kleur van die nummeraanduiding in voldoende mate afsteken tegen de achtergrond waarop hij wordt aangebracht, zodanig dat de nummeraanduiding van de straat af duidelijk zichtbaar is.

  • 4 Het materiaal dat wordt toegepast voor de vervaardiging van al dan niet te verlichten nummerdragers, is in overeenstemming met het over de uitvoering van de dragers gestelde in de Nederlandse norm NEN 1774, uitgave 1959.

  • 5 Indien niet kan worden voldaan aan de voorschriften van de leden 1 tot en met 4, moeten de nummerdragers een mate van leesbaarheid hebben, die ten minste gelijkwaardig is aan datgene wat daarin wordt beoogd.

Artikel 11 Het tijdstip adrestoekenning aan adresseerbare objecten

Besluitvorming betreffende toekenning van adressen vindt in beginsel plaats op het moment dat de ruimtelijke indeling van de adresseerbare objecten een definitieve status heeft bereikt.

Artikel 12 Registratie van besluiten betreffende nummering van objecten

Een besluit betreffende het toekennen van een of meer adressen wordt vastgelegd in een adresbeschikking met bijbehorende situatietekening. Het besluit wordt tevens verwerkt in de gemeentelijke basisregistratie adressen en gebouwen.

Artikel 13 Schadeloosstelling bij ongevraagde adreswijziging

  • 1 Indien het college een besluit neemt tot toekenning van een gewijzigd adres (bv. nieuwe straatnaam en\of nieuwe nummeraanduiding) aan een bestaand adresseerbaar object, dan wordt aan de particuliere rechthebbende(n) een schadeloosstelling van € 25,-- betaalbaar gesteld.

  • 2 Aan bedrijven en\of instellingen wordt bij adreswijzigingen geen schadeloosstelling uitgekeerd. Voor hen geldt dat kosten ten gevolge van adreswijziging moet worden beschouwd als een algemeen aanvaard maatschappelijk risico.

Artikel 14 Afwijking van nadere regels

In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders bij het nemen van naamgeving- en adresbesluiten gemotiveerd afwijken van het bepaalde in deze nadere regels.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze uitvoeringsvoorschriften treden met terugwerkende kracht per 26 april 2019 in werking.

Artikel 16 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Nadere regels naamgeving en nummering (adressen) gemeente Leudal 2018

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Leudal dd. 4 juni 2019.

De secretaris, De burgemeester,

H.K.W. Bekkers A.H.M. Verhoeven MPM