Regeling vervallen per 01-12-2020

Beleidsnotitie ‘bouwwerken ten behoeve van het rookverbod in de horeca’

Geldend van 30-03-2009 t/m 30-11-2020

Intitulé

Beleidsnotitie ‘bouwwerken ten behoeve van het rookverbod in de horeca’

Aanleiding

Op 1 juli 2008 is het rookverbod in de horeca van kracht geworden. Dit betekent dat in cafés, restaurants e.d. niet meer gerookt mag worden, tenzij daarvoor een speciale ruimte is aangewezen. Bij veel horeca gelegenheden is zo’n dergelijke ruimte niet aanwezig. Om de rokende klant te behouden, worden door ondernemers diverse oplossingen gezocht. De gemeente heeft reeds diverse bouwaanvragen lopen voor het realiseren van een aparte rookruimte of een overkapping. Deze bouwwerken worden getoetst aan het bestemmingsplan en welstand, zodat er een acceptabele toevoeging ontstaat aan of bij een bestaande horeca aangelegenheid.

Er zijn echter horeca gelegenheden welke een minder kwalitatieve oplossing willen kiezen, door het plaatsen van een partytent voor, naast of achter het gebouw. Vaak worden deze tenten voorzien van de nodige installaties zoals verlichting en terrasverwarming. Daarnaast staan deze bouwwerken vaak op gemeentelijk eigendom. Het ruimtelijke en esthetische beeld wordt hierdoor ernstig aangetast.

Doel

Aangezien de verwachting is dat deze oplossing vaker gekozen zal worden, is deze beleidsnotitie opgesteld, waarin eenduidig wordt aangegeven hoe met dergelijke bouwwerken wordt omgegaan. Horecaondernemers kunnen hiervan vooraf kennis nemen en deze nota zal voor de gemeente als toetsingskader dienen voor het wel of niet toestaan van dergelijke bouwwerken.

Wettelijke kaders

Indien een bouwwerk (in dit geval een partytent) niet meer dan in totaal 31-al dan niet aaneengesloten- dagen per kalenderjaar aanwezig is, is er géén bouwvergunning vereist voor het plaatsen van dergelijke tenten. De wetgever gaat ervan uit dat de aanwezigheid van een tent gedurende een zodanige periode géén blijvende planologische gevolgen heeft voor het betreffende gebied. Indien een tent op gemeentelijk eigendom wordt geplaatst, moet wel vooraf toestemming worden gevraagd aan de gemeente om de tent te mogen plaatsen (op privaatrechterlijke gronden).

Ook biedt de wet de mogelijkheid om een tijdelijke bouwvergunning en ontheffing aan te vragen voor een periode van maximaal 5 jaar. Voorwaarde is dat er concreet zicht is op een definitieve oplossing. Daarnaast kan het college aanvullende voorwaarden stellen met betrekking tot de locatie, uitstraling en dergelijke.

Als laatste is er de mogelijkheid om een definitieve bouwvergunning inclusief ontheffing aan te vragen.

Voorschriften/beleidskaders

Het plaatsen van partytenten bij horeca gelegenheden ten behoeve van een langere duur dan 31 dagen is zowel vanuit ruimtelijke en stedenbouwkundige overwegingen alsmede vanuit esthetisch oogpunt niet wenselijk. Ze tasten het openbare gebied zeer nadelig aan. Dergelijke bouwwerken worden dan ook niet acceptabel geacht en indien dergelijke partytenten illegaal geplaatst zijn, zal géén medewerking worden verleend aan een eventuele legalisatie, ook niet middels een tijdelijke bouwvergunning.

Om rokers toch een mogelijkheid te bieden om droog te kunnen roken, heeft het college besloten om mee te werken aan een de volgende mogelijkheden:

-het plaatsen van zonneschermen of vrijstaande parasols, die bijvoorbeeld elektrisch bedienbaar zijn en alleen geopend worden als daar behoefte toe is. Op andere momenten zijn ze gesloten en verstoren ze het beeld nauwelijks. Voorbeelden hiervan zijn er voldoende in Maastricht, Valkenburg, enz.  Installaties zoals verlichting en terrasverwarming kunnen ook worden geplaatst onder deze voorzieningen.

Wanneer het mobiele parasols betreft, die ’s avonds worden verwijderd, geldt hiervoor geen bouwvergunningplicht. Indien de parasols langer staan dan 31 dagen, is er wel een (lichte) bouwvergunning vereist. Dit geldt tevens voor het plaatsen van een zonnescherm aan de gevel. Plaatsing zal, in het kader van de bouwvergunningsprocedure, plaatsvinden in overleg met de gemeente (indien de gronden eigendom zijn van de gemeente en/of indien het bestemmingsplan dit voorschrijft) en de welstandscommissie. Bij de evaluatie van de welstandsnota zal bezien worden of voor deze bouwwerken loketcriteria opgesteld kunnen worden zodat de welstandstoets, mits voldaan wordt aan de loketcriteria, niet meer van toepassing is.

Handhaving illegaal geplaatste partytenten

Zoals uit bovenstaande beleidskaders blijkt, werkt het college niet mee aan het plaatsen van partytenten bij horeca gelegenheden, maar worden wel acceptabele alternatieven geboden. Indien geconstateerd wordt dat een dergelijk bouwwerk toch geplaatst is, zal de ondernemer in de gelegenheid worden gesteld om de tent binnen twee weken te verwijderen. Indien dit niet binnen de gestelde termijn gebeurt, zal handhavend worden opgetreden (middels een dwangsom of bestuursdwang).

Juridische procedure

De beleidsnotitie krijgt door vaststelling door het college en bekendmaking de status van "beleidsregel" als bedoeld in artikel 1:3 lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dit betekent dat de gemeente zich in eventuele latere juridische procedures zal kunnen beroepen op het op deze wijze algemeen bekend gemaakte en toegepaste beleid van het college en dat daarmee strijdige verzoeken kunnen worden afgewezen. Het blijft een mogelijkheid, dus in elk individueel geval is en blijft een belangenafweging noodzakelijk. Ingevolge artikel 4:84 Awb handelt het college overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn tot de met de beleidsregel te dienen doelen.