Regeling vervallen per 01-01-2023

Verordening op de ambtelijke bijstand voor de gemeenteraad van Leudal

Geldend van 16-07-2009 t/m 31-12-2022

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand voor de gemeenteraad van Leudal

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 14 april 2009;

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de Verordening op de ambtelijke bijstand voor de gemeenteraad van Leudal

Artikel 1

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

    • c.

      bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2. De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier, eenmedewerker van de griffie of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.

  • 3. Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 4. De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2

  • 1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de secretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op dewerkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden.

  • 2. De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 4

  • 1. Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand meldt hij dit aan de secretaris door tussenkomst van de griffier. Deze laatste neemt dan contact op met de secretaris.

  • 2. Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 5

De secretaris informeert de desbetreffende portefeuillehouder in het college over verzoeken om ambtelijke bijstand.

Artikel 6

  • 1. Een raadslid kan aangeven dat een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van hetgegeven advies geheim wordt gehouden.

  • 2. Indien het college of leden van het college informatie wensen over een verzoek omambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Artikel 7

Deze verordening treedt in werking daags na de bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 23 juni 2009.
DE RAAD VAN DE GEMEENTE LEUDAL
De griffierDe voorzitter,
Drs. W.A.L.M. CornelissenA.H.M. Verhoeven MPM