Beleidsregels speelautomatenhalverordening Leusden 2015

Geldend van 17-11-2015 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels speelautomatenhal

Inleiding

In de gemeente Leusden is de Speelautomatenhalverordening 2015 van kracht. Op basis van deze verordening en de Wet op de Kansspelen heeft de burgemeester bevoegdheden ter beschikking om speelautomaten en speelautomatenhallen te reguleren. Deze beleidsregels zijn opgesteld op grond van artikel 2 lid 4 van die verordening. In dat artikel is bepaald dat er beleidsregels worden opgesteld voor de situatie dat er meer dan één aanvraag zal worden ingediend voor de exploitatie van een speelautomatenhal.

In de voorliggende beleidsregel wordt vastgelegd op welke wijze de burgemeester de bevoegdheden op basis van de Speelautomatenhalverordening 2015 en de Wet op de kansspelen inzet.

Doel van de beleidsregels

De verordening betreft het kader voor aanvragen om exploitatievergunning van een speelautomatenhal. Het afwegingskader bestaat uit regels over vergunningplicht, vergunningprocedure en bijbehorende voorschriften. Een verordening bevat in beginsel voldoende regels om tot vergunningverlening over te gaan. Deze verordening is bijzonder omdat er slechts één exploitatievergunning kan worden verleend. Er is voor gekozen om deze vergunning niet willekeurig te verlenen (door middel van loting) of deze te verlenen naar aanleiding van het eerste verzoek dat wordt ingediend.

Het doel van de beleidsregels is het gericht vormgeven van het procedurele en inhoudelijke afwegingskader, zodat bij meerdere aanvragen er uiteindelijk gericht op kwaliteit beoordeeld kan worden. Het gaat daarbij om de kwaliteit van de exploitant en beheerder en de beoogde kwaliteit van de speelautomatenhal. Deze kwaliteit van de exploitant en de kwaliteit van de speelautomatenhal is gericht op het zo goed als mogelijk voorkomen en verminderen van gokverslaving. Daarnaast zijn die kwaliteiten van belang in het kader van de openbare orde en veiligheid. Het doel van de beleidsregels sluit daarmee aan bij het doel van de verordening dat erop is gericht om een hoogwaardige en hoogdrempelige speelautomatenhal te realiseren met een regionale functie.   

Proces

  • 1.

    Ontvankelijkheid

    Aanvragen worden in eerste instantie beoordeeld op ontvankelijkheid. Daarbij wordt beoordeeld of de aanvraag voldoet aan de eisen gesteld in artikel 3 van de verordening. Indien de aanvraag niet ontvankelijk blijkt, geeft de burgemeester de aanvrager een termijn van twee weken om de aanvraag aan te vullen.

  • 2.

    Weigeringsgrond

    Indien de aanvraag ontvankelijk is, wordt beoordeeld of zich een weigeringsgrond voordoet op grond van artikel 6 van de verordening.

    Als er meer dan één aanvraag ontvankelijk blijkt en geen van de weigeringsgronden zich voordoet, wordt overgegaan tot een inhoudelijke beoordeling van de aanvragen met inachtneming van de onderstaande criteria. Als er één aanvraag overblijft wordt niet overgegaan tot beoordeling op grond van onderstaande beoordelingscriteria maar wordt de aanvraag uitsluitend op grond van de Speelautomatenhalverordening 2015 afgehandeld.

  • 3.

    Beoordelingscriteria

    De burgemeester hanteert in het kader van de vergelijkende toets tussen de ingediende aanvragen de hierna weergegeven inhoudelijke criteria en uitgangspunten. In zijn algemeenheid geldt daarbij dat een aanvraag die concreter en inzichtelijker is gemaakt, beter kan worden beoordeeld en onze voorkeur verdient. De aanvrager wordt in het kader van de beoordeling uitgenodigd door de burgemeester om een presentatie te verzorgen over plan zoals dat is ingediend, de aanvrager kan hier naar vrijblijvendheid op ingaan.

Preventie gokverslaving

  • De door de aanvrager te treffen voorzieningen in het kader van preventie van risicovol en problematisch speelgedrag.

  • De afspraken die de aanvrager wil maken in het kader van het convenant.

  • Het te voeren personeelsbeleid.

Voorkomen van overlast

  • De te treffen voorzieningen om overlast door (en voor) bezoekers te voorkomen.

  • De wijze waarop de algemene sociale controle nog kan plaatsvinden.

  • De toepassing van cameratoezicht.

Het concept/bedrijfsplan

  • De wijze waarop de speelautomatenhal een regionale functie vervult.

  • De diversiteit aan automaten die wordt geboden.

  • De combinatie met andere recreatieve functies die worden gestimuleerd, en de mate van toevoeging aan het recreatieve aanbod in de gemeente.

  • Het maatschappelijk verantwoord ondernemen, zoals de mogelijkheden die de ondernemer biedt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

  • De gewenste openingstijden.

  • De financieel economische haalbaarheid.

  • De invulling van het begrip ‘goed gastheerschap’ en het gebruik van alcohol.

Referenties

  • Aan te tonen ervaring in het exploiteren van een speelautomatenhal.

  • De door de aanvrager aangereikte referenties die betrekking hebben op de beoogde exploitant van de speelautomatenhal.

  • Aan te tonen lidmaatschap van de brancheorganisatie VAN.

  • Een Verklaring Omtrent het Gedrag voor rechtspersonen: VOG RP.

Woon- en leefklimaat

  • De wijze waarop de speelautomatenhal wordt ingepast in de omgeving.

  • Het beschikken over voldoende parkeerplaatsen.

  • Het gebruik van reclame-uitingen.

Advisering door externe deskundigen

De burgemeester laat zich bij de afweging van de aanvragen in ieder geval adviseren door een deskundig medewerker van een instantie met betrekking tot verslavingszorg, te weten Victas verslavingszorg, en de politie. Indien daar behoefte aan bestaat, vraagt de burgemeester advies van een financieel economisch deskundige.

Waardering van de onderdelen

Bij de beoordeling van de aanvraag worden voor de voorgaande onderdelen de volgende waardering gehanteerd:

Preventie gokverslaving 25%

Voorkomen van overlast 20%

Het concept/bedrijfsplan 20%

Referenties 20%

Woon- en leefklimaat 10%

Presentatie 5%

Als er onduidelijkheden bestaan met betrekking tot de inhoud van de aanvraag, zal de gemeente contact opnemen met de aanvrager om opheldering te krijgen.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de dag na die van bekendmaking.

Ondertekening

Vastgesteld op 03 november 2015.

A. Vermeulen
burgemeester van Leusden