Verordening interne klachtbehandeling 2006

Geldend van 01-01-2006 t/m heden

Intitulé

Verordening interne klachtbehandeling 2006

De raad van de gemeente Leusden;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 15 november 2005, nummer 2005-11363;

gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de volgende

VERORDENING INTERNE KLACHTBEHANDELING 2006

HOOFDSTUK 1: ALGEMENE EN INLEIDENDE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    klacht: een mondeling of schriftelijk kenbaar gemaakte grief over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon heeft gedragen;

  • b.

    bestuursorgaan: de raad, burgemeester en wethouders, de burgemeester;

  • c.

    gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door een bestuursorgaan;

  • d.

    klachtencoördinator: de door burgemeester en wethouders krachtens artikel 4 aange-wezen ambtenaar.

Artikel 2 Algemene bepalingen

Het bestuursorgaan brengt klachten direct ter kennis van de klachtencoördinator.

Artikel 3 De klachtbehandelaar

  • 1.

    Een klacht wordt behandeld door degene die daartoe door het verantwoordelijke be-stuursorgaan is gemachtigd.

  • 2.

    Tenzij het bestuursorgaan zelf over de klacht oordeelt handelt de klachtbehandelaar de klacht gemandateerd af.

  • 3.

    Alvorens de klacht wordt afgedaan brengt de klachtbehandelaar het voorgenomen oordeel ter kennis van het verantwoordelijke bestuursorgaan.

Artikel 4 De klachtencoördinator

  • 1.

    Burgemeester en wethouders wijzen een ambtenaar aan die als klachtencoördinator belast is met het toezicht op de naleving van het gestelde in deze verordening.

  • 2.

    De klachtencoördinator registreert de ingediende klachten en legt deze zo spoedig mogelijk voor aan de klachtbehandelaar.

  • 3.

    Indien een klacht betrekking heeft op een gedraging van de klachtencoördinator vervult de gemeentesecretaris de rol van klachtencoördinator.

HOOFDSTUK 2 DE BEHANDELING VAN MONDELINGE KLACHTEN

Artikel 5 Mondelinge klachten

  • 1.

    Mondelinge klachten worden in principe mondeling afgedaan, waarbij degene die een dergelijke klacht in behandeling heeft genomen zich ervan vergewist dat de klacht naar tevredenheid is afgehandeld.

  • 2.

    Wordt een mondelinge klacht niet tot tevredenheid van de klager afgedaan, dan wijst de klachtbehandelaar de klager op de mogelijkheid van schriftelijke klachtbehandeling, zonder welke een klacht naderhand niet door de Nationale Ombudsman in behandeling kan worden genomen in het geval de interne klachtbehandeling niet tot een bevredigende afhandeling van de klacht heeft geleid.

HOOFDSTUK 3 DE BEHANDELING VAN SCHRIFTELIJKE KLACHTEN

Artikel 6 Ontvangstbevestiging

In de ontvangstbevestiging wordt medegedeeld wie de klacht zal behandelen en hoe de verdere gang van zaken is. De ontvangstbevestiging wordt verzonden binnen drie weken na ontvangst van de klacht.

Artikel 7 Openbaarheid hoorzitting

De hoorzitting vindt in beginsel plaats achter gesloten deuren, tenzij geen der partijen bezwaar heeft tegen een openbare zitting.

HOOFDSTUK 4 SLOTBEPALINGEN

Artikel 8 Rapportage klachtbehandeling

De burgemeester neemt in het inwonerjaarverslag jaarlijks een paragraaf op over de wijze waarop uitvoering is gegeven aan deze verordening en over de maatregelen die naar aanleiding van de klachtbehandeling zijn getroffen.

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2006.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening interne klachtbehandeling 2006".

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Leusden in zijn openbare vergadering van 22 december 2005
de secretaris, de voorzitter.
mr. M.N.J. Broers drs. C.J.G.M de Vet

Bijlage

De raad, burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Leusden;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 15 november 2005, nummer 2005/11363;

besluiten:

ieder voorzover zijn of haar bevoegdheid strekt:

te bepalen dat als klachtbehandelaar als bedoeld in artikel 3 van de Verordening interne klachtbehandeling 2006 worden aangewezen:

  • a.

    de direct leidinggevende indien het een gedraging van een ambtenaar betreft;

  • b.

    de burgemeester indien het een gedraging van de gemeentesecretaris, het college van burgemeester en wethouders of de raad betreft;

  • c.

    de loco-burgemeester indien het een gedraging van de burgemeester betreft.

te bepalen dat als klachtcoördinator als bedoeld in artikel 4 van de Verordening interne klachtbehandeling 2006 wordt aangewezen de directeur bestuurlijke/juridische zaken, tevens locosecretaris.

Aldus besloten d.d. 22 december 2005

De raad voornoemd,

de griffier de voorzitter

Burgemeester en wethouders voornoemd,

de secretaris de burgemeester

De burgemeester voornoemd,

de burgemeester