Regeling vervallen per 01-01-2013

Nadere subsidieregels Zorg 2012

Geldend van 28-09-2012 t/m 31-12-2012

Intitulé

Nadere subsidieregels Zorg 2012

NADERE SUBSIDIEREGELS ZORG 2012

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1 Project: een in tijd afgebakend samenhangend geheel van activiteiten op het gebied van gezondheid, (gezondheids)zorg of actief burgerschap.

  • 2 Smart: Specifiek: zo concreet mogelijk aangeven wie, wat, waar, wanneer, hoe Meetbaar: zo veel mogelijk in maat en getal uitdrukken Acceptabel: doelen dienen te passen binnen de Programmalijn Zorg dichtbij, het Uitvoeringsprogramma 2012 Zorg dichtbij en draagvlak te hebben Realistisch: doelen dienen binnen de gestelde tijd, financiële en personele randvoorwaarden te worden gerealiseerd Tijdgebonden: vooraf vastleggen welke doelen op welk moment gehaald moeten zijn

  • 3 Uitvoeringsprogramma Zorg dichtbij: het elk jaar door Gedeputeerde Staten vast te stellen overzicht van doelen en te behalen resultaten op het gebied van (gezondheids-)zorg en actief burgerschap.

Artikel 2 Doelstelling

De regeling biedt financiële ondersteuning aan projecten waarmee de doelstellingen gerealiseerd worden van Programmalijn 1.4 Zorg dichtbij, uitgewerkt in de Programmabegroting en in het Uitvoeringsprogramma Zorg dichtbij. De algemene doelstellingen zijn:

  • 1.

    Wijkgerichte aanpak zorg: de burger sociaal krachtig maken.

  • 2.

    Versterking eerstelijns- en ketenzorg: beschikbaarheid en bereikbaarheid bevorderen.

  • 3.

    Zorg en arbeidsmarkt: tekorten op de arbeidsmarkt in de zorg terugdringen.

     

Artikel 3 Doelgroep

De rechtspersonen die voor een projectsubsidie in aanmerking komen worden vermeld in de bijlagen met specifieke bepalingen per beleidsonderdeel. Voor een exploitatiesubsidie als bedoeld in hoofdstuk 5 komen de voor de periode 2009 tot en met 2012 erkende maatschappelijke organisaties in aanmerking

HOOFDSTUK 2 VOORWAARDEN/CRITERIA

Artikel 4 Algemene subsidiecriteria

Om voor een projectsubsidie in aanmerking te komen, gelden de volgende algemene criteria:

  • 1.

    Binnen deze regeling is per kalenderjaar per project eenmaal subsidie mogelijk.

  • 2.

    De looptijd van een project bedraagt maximaal 2 jaar.

  • 3.

    Het project moet maximaal een half jaar na de verzenddatum van de subsidiebeschikking starten.

  • 4.

    De begroting dient reëel en sluitend te zijn en er moet een transparant dekkingsplan voorgelegd worden.

  • 5.

    Uit de subsidieaanvraag moet blijken dat projectactiviteiten, doelstellingen en resultaten ‘smart’ zijn geformuleerd.

Artikel 5 Specifieke beleidsonderdelen

Subsidieaanvragen kunnen worden ingediend voor projecten die bijdragen aan het bereiken van de doelstellingen en resultaten van het Uitvoeringsprogramma Zorg dichtbij voor zover deze worden vermeld in de bijlagen. De bijlagen bevatten per beleidsonderdeel specifieke bepalingen en nadere informatie.

Artikel 6 Meldingsplicht

  • 1 De subsidieontvanger doet onverwijld schriftelijk melding aan Gedeputeerde Staten, zodra aannemelijk is dat:

    • a.

      de gesubsidieerde activiteiten niet of niet geheel zullen worden verricht; en/of

    • b.

      niet, of niet geheel aan de wettelijke en in de beschikking opgelegde verplichtingen en/of voorwaarden zal worden voldaan.

  • 2 De melding kan aanleiding zijn om het subsidiebedrag ten nadele van de subsidieontvanger te wijzigen.

Artikel 7 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 15 van de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg, gelden dat

  • a.

    de subsidie wordt geweigerd indien de projectactiviteiten onder een andere provinciale subsidieregeling vallen of indien reeds subsidie is verstrekt op grond van een andere provinciale regeling;

  • b.

    subsidie wordt geweigerd voor projecten die gericht zijn op de continuïteit van een instelling of organisatie met uitzondering van exploitatiesubsidies aan de voor de periode 2009 tot en met 2012 erkende maatschappelijke organisaties.

HOOFDSTUK 3 FINANCIËLE ASPECTEN

Artikel 8 Subsidieplafond en verdeling

  • 1 Gedeputeerde Staten stellen het subsidieplafond van deze nadere subsidieregels vast.

  • 2 Voor de verdeling van het plafond is het tijdstip waarop de aanvraag volledig is beslissend.

  • 3 Indien er meerdere volledige aanvragen zijn van dezelfde datum en deze binnen het subsidieplafond niet alle kunnen worden gehonoreerd vindt prioritering plaats door Gedeputeerde Staten.

  • 4 Aanvragen die worden ingediend nadat het subsidieplafond is bereikt, worden door Gedeputeerde Staten afgewezen.

Artikel 9 Subsidiebedrag

  • 1 Bij de bepaling van het subsidiebedrag houden Gedeputeerde Staten rekening met de mate waarin het project een bijdrage levert aan de invulling van het provinciaal beleid.

  • 2 Het subsidiebedrag bedraagt niet meer dan 50% van de totale projectkosten. Afwijking van de 50%-cofinancieringsnorm kan uitsluitend plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten, zoals het grote beleidsmatige belang van een project en ter beoordeling van Gedeputeerde Staten.

HOOFDSTUK 4 AANVRAAGPROCEDURE

Artikel 10 Indienen aanvraag

  • 1 Een subsidieaanvraag kan uitsluitend worden ingediend bij Gedeputeerde Staten met gebruikmaking van het standaard aanvraagformulier dat geplaatst is op de website van de Provincie Limburg: www.limburg.nl/subsidies > actuele subsidieregelingen.

  • 2 De aanvraag dient een volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend standaard aanvraagformulier te bevatten en zijn voorzien van bijlagen zoals aangegeven in het formulier en dient te worden verzonden naar Gedeputeerde Staten, afdeling Vergunningen en Subsidies, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht.

Artikel 11 Termijn voor indienen aanvraag

  • 1 De subsidieaanvraag kan worden ingediend vanaf inwerkingtreding van deze regeling tot en met 30 september 2012.

  • 2 De aanvraag dient 12 weken voor de aanvang van het project te worden ingediend.

  • 3 De 12-wekentermijn, zoals omschreven in het tweede lid, geldt niet voor subsidieaanvragen voor projecten die starten binnen 12 weken na inwerkingtreding van deze regeling. Echter de aanvraag moet wel ingediend zijn voor aanvang van het project.

Artikel 12 Behandeling aanvragen

Subsidieaanvragen worden behandeld in volgorde van binnenkomst:

  • a.

    De datum van de poststempel is bepalend. Bij persoonlijk aangeleverde aanvragen is de ontvangststempel van de Provincie Limburg dan wel de datum van het verkregen bewijs van ontvangst bepalend.

  • b.

    Bij onvolledig ingediende aanvragen geldt de datum waarop de aanvraag volledig is.

Artikel 13 Afwijzen aanvraag

Aanvragen die ontvangen zijn buiten de periode (en specifieke termijnen) zoals vermeld in artikel 11 worden afgewezen.

HOOFDSTUK 5 MAATSCHAPPELIJKE ORGANISATIES

Voor dit hoofdstuk is van belang dat het hier gaat om de verlenging van de subsidieperiode met 1 jaar voor de maatschappelijke organisaties die voor de periode 2009-2012 zijn erkend en reeds subsidie voor die periode hebben ontvangen. Erkenning van en subsidieverlening aan nieuwe maatschappelijke organisaties voor het jaar 2013 is dan ook niet meer mogelijk.

Artikel 14 Subsidieverlening en subsidieplafond

Gedeputeerde Staten verlenen de erkende maatschappelijke organisaties een exploitatiesubsidie (zoals bedoeld in artikel 1 van de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg) voor het jaar 2013 op basis van het ingediend jaarplan en jaarbegroting 2013.

Artikel 15 Subsidiebedrag en subsidieplafond

  • 1 Gedeputeerde Staten stellen jaarlijks de subsidieplafonds vast voor de exploitatiesubsidies voor de maatschappelijke organisaties.

  • 2 De hoogte van het bedrag van de subsidie wordt bepaald op basis van het inhoudelijke jaarplan.

  • 3 Bij de bepaling van het subsidiebedrag houden Gedeputeerde Staten rekening met de mate:

    • a.

      waarin het project een bijdrage levert aan de invulling van het provinciaal beleid;

    • b.

      van eigen (financiële) verantwoordelijkheid van de aanvrager;

    • c.

      waarin medefinanciering door derden plaatsvindt of kan plaatsvinden.

  • 4 Een subsidie kan worden geweigerd wanneer er sprake is van een bovenmatig beslag op het beschikbare budget ten opzichte van de te realiseren resultaten, zulks ter beoordeling van Gedeputeerde Staten.

  • 5 Verdeling van de middelen vindt plaats in de mate waarin subsidieaanvragen voldoen aan de criteria genoemd in artikel 17.

Artikel 16 Niet-subsidiabele kosten

De volgende kosten komen niet voor subsidiëring in aanmerking:

  • -

    investeringskosten in vaste activa (o.a. onroerend goed, inventaris)

  • -

    kosten van kinderopvang, reiskosten (niet project gerelateerd), presentiegelden, aanschafkosten van boeken, tijdschriften, periodieken en studiemateriaal.

Gedeputeerde Staten kunnen in hun beschikking ook andere kosten uitsluiten.

Artikel 17 Specifieke subsidiecriteria

Voor de erkende maatschappelijke organisaties gelden de volgende criteria:

  • a.

    Maximaal 80% van de provinciale subsidie wordt beschikbaar gesteld voor basisactiviteiten. Onder basisactiviteiten wordt verstaan die activiteiten die direct zijn gerelateerd aan de organisatiedoelstelling.

  • b.

    Minimaal 20% wordt beschikbaar gesteld voor projectactiviteiten. Onder projectactiviteiten wordt verstaan die activiteiten die aansluiten bij de provinciale doelstellingen op het brede terrein van zorg en gezondheid, op basis van het coalitieakkoord 2012 – 2015.

  • Dit betekent concreet dat de projectactiviteiten dienen aan te sluiten bij:

    • -

      actief burgerschap;

    • -

      verbeteren van de leefbaarheid door inzet op sociale cohesie;

    • -

      het bijdragen aan het verbeteren van gezondheid van burgers;

    • -

      het stimuleren van zich te gaan of te blijven inzetten in de informele zorg;

    • -

      internationalisering van de zorg;

    • -

      het bevorderen van maatschappelijke participatie;

    • -

      het bijdragen aan het wegnemen van sociaal-economische achterstanden gekenmerkt door diversiteit.

  • c.

    Cursussen op het gebied van ICT, Arbowetgeving en Algemene informatievoorziening komen alleen voor subsidiëring in aanmerking als deze in samenwerking met minimaal twee overige erkende maatschappelijke organisaties wordt uitgevoerd.

Artikel 18 Subsidieaanvraag

  • 1 Subsidieaanvragen kunnen uitsluitend worden ingediend door de Provincie Limburg aangemerkte erkende maatschappelijke organisaties voor de periode 2009 tot en 2012.

  • 2 In afwijking van artikel 11, eerste lid, dient de subsidieaanvraag voorzien van een activiteitenplan 2013 en een sluitende begroting vóór 1 november 2012 te zijn ingediend.

Artikel 19 Bevoorschotting

Subsidies vanaf € 25.000,00 worden bij de subsidieverlening voor 100% bevoorschot.

Artikel 20 Subsidievaststelling

Voor de subsidievaststelling zijn de bepalingen van de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg van toepassing.

Artikel 21 Monitoring, verantwoording en evaluatie

  • 1 Met ieder afzonderlijke erkende maatschappelijke organisatie vindt halverwege het lopende subsidiejaar - op initiatief van de organisatie - een voortgangsgesprek plaats over de tussentijdse resultaten van de activiteiten waarvoor een provinciaal subsidie is ontvangen. Gedeputeerde Staten kunnen naar aanleiding van de voortgangsgesprekken de outputresultaten van een activiteit aanscherpen.

  • 2 Tussentijdse wijzigingen in de uitvoering van een activiteit (inhoud en uitvoeringstermijn) worden vooraf schriftelijk ter goedkeuring voorgelegd aan Gedeputeerde Staten.

HOOFDSTUK 6 SLOTBEPALINGEN

Artikel 22 Hardheidsclausule

  • 1 In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslissen Gedeputeerde Staten.

  • 2 Indien toepassing van het bepaalde in deze regeling, naar het oordeel van Gedeputeerde Staten, tot kennelijke onbillijkheden leidt, dan kunnen Gedeputeerde Staten van enige bepaling afwijken.

Artikel 23 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel

  • 1 Deze nadere regels treden de dag na de dag van publicatie in het Provinciaal Blad in werking.

  • 2 Deze nadere subsidieregels vervallen met ingang van1 januari 2013, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op aanvragen die voor die datum zijn ingediend en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen.

  • 3 Deze regeling kan worden aangehaald als Nadere subsidieregels Zorg 2012.

Ondertekening

Gedeputeerde Staten voornoemd, drs. Th.J.F.M. Bovens, voorzitter mr. A.C.J.M. de Kroon, secretaris Uitgegeven, 27 september 2012 De secretaris, mr. A.C.J.M. de Kroon