Regeling vervallen per 26-11-2016

Reglement van orde voor de provinciale commissie gemeentelijke plannen

Geldend van 01-06-2001 t/m 25-11-2016

Intitulé

Reglement van orde voor de provinciale commissie gemeentelijke plannen

REGLEMENT VAN ORDE VOOR DE PROVINCIALE COMMISSIE GEMEENTELIJKE PLANNEN

HOOFDSTUK I De commissie

Artikel 1

  • 1.

    De commissie vergadert op de dagen die zijn vermeld in het vergaderschema dat is opgemaakt door de secretaris na overleg met de voorzitter en de leden. Het vergaderschema wordt voorafgaande aan het jaar waarop het schema betrekking heeft, vastgesteld.

  • 2.

    De voorzitter kan in bijzondere gevallen met opgaaf van redenen een vergadering laten vervallen. De leden worden tenminste zeven dagen voor de dag waarop de vergadering zou worden gehouden, bericht.

  • 3.

    De commissie vergadert tenminste eenmaal per jaar en voorts zo vaak de voorzitter dat nodig oordeelt of tenminste vijf leden hem daarom schriftelijk en met opgaaf van redenen hebben verzocht. Een door het vereiste aantal leden gewenste vergadering wordt binnen vier weken gehouden.

  • 4.

    De secretaris stelt, in overleg met de voorzitter de agenda voor de vergaderingen op.

  • 5.

    De leden hebben de mogelijkheid om op eigen initiatief stukken te doen agenderen. Zij kunnen daartoe rechtstreeks contact opnemen met de secretaris.

  • 6.

    De secretaris draagt er zorg voor, dat de oproep voor de vergadering, de agenda en de overige daarvoor in aanmerking komende stukken, tijdig voor de vergaderdatum worden toegezonden aan de leden.

Artikel 2

  • 1.

    Met betrekking tot elke vergadering wordt een presentielijst opgemaakt.

  • 2.

    Indien een lid verhinderd is de vergadering bij te wonen, geeft het daarvan tijdig kennis aan zijn plaatsvervanger en aan de secretaris. Indien het plaatsvervangende lid eveneens verhinderd is, brengt het plaatsvervangende lid dit ter kennis van de secretaris.

Artikel 3

  • 1.

    Het voorzitterschap wordt vervuld door het hoofd van de afdeling Ruimtelijke Inrichting Zuid c.q. de afdeling Ruimtelijke Inrichting Noord.

  • 2.

    Gedeputeerde Staten benoemen de leden alsmede de plaatsvervangende leden.

  • 3.

    Gedeputeerde Staten voorzien in het secretariaat van de commissie.

Artikel 4

  • 1.

    De (leden van de) commissie (kunnen) kan zich doen bijstaan door deskundigen.

  • 2. Leden van het provinciaal bestuur, ambtenaren en arbeidscontractanten in dienst van de Provincie kunnen de vergaderingen van de commissie en de subcommissies bijwonen voor het geven van toelichting en het verstrekken van informatie.

Artikel 5

Met uitzondering van spoedeisende zaken en zaken van eenvoudige aard, wordt in een vergadering niet over zaken beslist, waarvan de leden niet vooraf behoorlijk hebben kunnen kennisnemen.

Artikel 6 

  • a.

    De commissie adviseert aan de gemeenten over structuurplannen, ruimtelijke structuurvisies en daarmee vergelijkbare plannen of nota's en het voorontwerp van bestemmingsplannen

    • b.

      De commissie adviseert aan Gedeputeerde Staten omtrent de goedkeuring van vastgestelde bestemmingsplannen.

    • c.

      De commissie adviseert op basis van een door het hoofd van de afdeling Ruimtelijke Inrichting Zuid c.q. de afdeling Ruimtelijke Inrichting Noord voorbereid concept advies.

    • d.

      De commissie legt bij de uitoefening van haar taken met name op de afstemming met het ruimtelijk beleid van Rijk en Provincie en de uitvoerbaarheid van de aan haar ter advisering voorgelegde plannen.

  • 2.

    De adviezen worden schriftelijk uitgebracht binnen de bij de adviesaanvraag te stellen termijn.

  • 3.

    De adviezen worden uitgebracht overeenkomstig het gevoelen van de meerderheid van de vergadering.

  • 4.

    Op verzoek van de leden die ter vergadering een standpunt hebben ingebracht dat afwijkt van het gevoelen van de meerderheid, kan dat standpunt in het advies worden vermeld.

  • 5.

    Indien de adviesaanvraag daartoe aanleiding geeft, kan het advies worden uitgebracht op basis van een schriftelijke raadpleging van de leden.

  • 6.

    De adviezen worden ondertekend door de voorzitter en secretaris.

     

Artikel 7

Alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen. Indien geen stemming wordt gevraagd, wordt het nemen van het besluit door de voorzitter terstond mondeling geconstateerd.

Artikel 8

De secretaris maakt van elke commissievergadering een verslag op hoofdlijnen en een afsprakenlijst. Het verslag wordt ter vaststelling geplaatst op de agenda van de eerstvolgende vergadering.

Artikel 9

  • 1.

    De vergadering van de commissie is in beginsel openbaar, evenals het advies van de commissie. Indien het advies is gericht aan de gemeente vindt openbaarmaking niet eerder plaats dan nadat het advies aan de gemeente is toegezonden.

  • (Adviezen aan Gedeputeerde Staten inzake vastgestelde gemeentelijke bestemmings en structuurplannen worden aan de betrokken gemeentebesturen in afschrift toegezonden)

  • 2.

    Van het bepaalde in lid 1 wordt op een daartoe strekkend schriftelijk verzoek van de adviesvragende gemeente afgeweken indien het een voorontwerpplan of conceptnota betreft.

  • 3.

    Van het bepaalde in lid 1 kan in een uitzonderlijke situatie worden afgeweken voor wat betreft de openbaarheid van de vergadering indien een meerderheid van de commissie daartoe besluit.

HOOFDSTUK II De subcommissies

Artikel 10

De commissie kan voor de behandeling van bepaalde onderwerpen uit haar midden subcommissies instellen.

Artikel 11

Het bepaalde in hoofdstuk I is van overeenkomstige toepassing op de subcommissies.

Artikel 12

De beschouwingen, aanbevelingen of adviezen worden door de voorzitter ingebracht in een vergadering van de commissie, die haar eindoordeel daarop mede baseert.

HOOFDSTUK III Slotbepalingen

Artikel 13

Bij twijfel over de uitleg van dit reglement en in gevallen waarin dit niet voorziet, beslist de voorzitter.

Artikel 14

Dit reglement treedt onmiddellijk in werking nadat het door de commissie is vastgesteld.

Artikel 15

Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement van orde voor de Provinciale Commissie Gemeentelijke Plannen.

Ondertekening

Gedeputeerde Staten voornoemd  
MR. B.J.M. BARON VAN VOORST TOT VOORST, voorzitter  
MW. MR. E.H.M. BRANS, griffier.
 
Uitgegeven, 31 mei 2001.  
De Griffier der Staten van Limburg, mw. mr E.H.M. Brans