Regeling vervallen per 26-11-2016

Reglement voor het Adviesteam Zorgwoningen Zuid-Limburg(z-team)

Geldend van 09-02-2007 t/m 25-11-2016

Intitulé

Reglement voor het Adviesteam Zorgwoningen Zuid-Limburg(z-team)

Reglement voor het Adviesteam Zorgwoningen Zuid-Limburg (Z-team)

Artikel 1 Commissie

Er is een onder verantwoordelijkheid van Gedeputeerde Staten van Limburg opererende commissie onder de naam Adviesteam Zorgwoningen Zuid-Limburg (Z-team).

Artikel 2 Doelstelling

  • 1 Het adviesteam is ingesteld om in eerste instantie de bouw van zorgwoningen in de regio’s Westelijke Mijnstreek, Parkstad Limburg en Maastricht-Mergelland die opgenomen zijn in het convenant “Ruimte voor resultaat”, in het kader van een landelijke koploperspilot voor de modernisering van de AWBZ, te bespoedigen. Deze zorgwoningen dienen uiterlijk 31 december 2008 bij het College Bouw Zorginstellingen te zijn aangemeld en daadwerkelijk sleutelklaar opgeleverd te zijn uiterlijk 31 december 2010.Daarnaast dient het adviesteam een rol te spelen bij het doorbreken van geconstateerde knelpunten in de uitvoering van het huidig beleid rondom Wonen, Welzijn en Zorg in Limburg, zowel op provinciaal, regionaal als lokaal niveau, en adviseert hierover richting de betrokken partijen. Tot slot kan het adviesteam richtinggevend adviseren over nieuw beleid, initiatieven en ontwikkelingen op het terrein van Wonen, Welzijn en Zorg.

  • 2 Het adviesteam zal te zijner tijd deel uitmaken van een nog in te richten brede pool van adviseurs en deskundigen opererende onder verantwoordelijk van Gedeputeerde Staten van Limburg. Deze zullen daar waar nodig en geselecteerd op basis van de aard van de problematiek, ingeschakeld worden bij de uitvoering van provinciaal beleid op het gebied van wonen en stedelijke vernieuwing en thema’s / programma’s uit het nieuwe Coalitieakkoord 2007-2011.

  • 3 Gedeputeerde Staten van Limburg spannen zich in om over de activiteiten van het adviesteam en de bereikte resultaten zoveel als mogelijk en op verschillende manieren naar buiten te treden (communicatie/voorbeeldwerking).

Artikel 3 Taak

  • 1.

    Het adviesteam komt in actie op grond van door gemeenten c.q. marktpartijen en/of de provincie gesignaleerde knelpunten bij de realisering van voorgenomen of in ontwikkeling zijnde programma's/projecten op het terrein van de bouw van zorgwoningen zoals omschreven in artikel 2, lid 1. Vooralsnog wordt ervan uitgegaan dat deze knelpunten in de volgende categorieën onder te brengen zijn:

  • -

    procedureel

  • -

     programmatisch

  • -

     zorginhoudelijk

  • -

     grondprijstechnisch

  • -

    financieringstechnisch

  • -

    markttechnisch

  • -

     organisatorisch (samenwerking, afstemming).

  • 2.

    Het adviesteam onderneemt acties op basis van de knelpuntenanalyse die in het kader van de uitvoering van het convenant “Ruimte voor Resultaat”, zoals bedoeld in artikel 2, lid 1, is opgesteld en rapporteert gevraagd en ongevraagd schriftelijk over haar bevindingen en adviezen aan de voor het beleidsveld zorg verantwoordelijke portefeuillehouder binnen Gedeputeerde Staten van Limburg. In haar bevindingen en adviezen draagt het adviesteam mogelijke oplossingsrichtingen en de rol van de voor het beleidsveld zorg verantwoordelijke portefeuillehouder aan. Deze portefeuillehouder draagt zorg voor de nodige terugkoppeling naar Gedeputeerde Staten van Limburg en betrokken portefeuillehouders daarbinnen.

Artikel 4 Samenstelling en lidmaatschap

  • 1 Het adviesteam is een onafhankelijk team en bestaat uit een pool van externe deskundigen van overheden en marktpartijen op het terrein van het bouwen en wonen en de zorg.

  • 2 De leden van het adviesteam worden benoemd, geschorst en ontslagen door Gedeputeerde Staten van Limburg. De benoeming geschiedt in beginsel voor onbepaalde tijd.

  • 3 De leden van het adviesteam kiezen een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter; de benoeming van de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter wordt binnen twee maanden door Gedeputeerde Staten van Limburg bekrachtigd.

  • 4 Indien naar de mening van het adviesteam behoefte bestaat aan uitbreiding met externe deskundigen dienen zij daartoe een onderbouwd voorstel te richten aan Gedeputeerde Staten van Limburg.

  • 5 De leden van het adviesteam kunnen tussentijds ontslag nemen en houden daarbij een opzegtermijn van twee maanden in acht. Zij doen daarvan mededeling aan Gedeputeerde Staten van Limburg en aan de voorzitter.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1 De voorzitter bepaalt de datum, plaats en tijdstip van de plenaire vergaderingen.

  • 2 Hij roept de leden schriftelijk op voor een vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld.

  • 3 De voorzitter leidt de vergadering en ondertekent tezamen met de secretaris de adviezen.

Artikel 6 Secretaris

  • 1 De secretaris van het adviesteam wordt aangewezen door Gedeputeerde Staten van Limburg.

  • 2 Hij neemt de nodige initiatieven en maatregelen ter bevordering van de kwaliteit en de voortgang van de advisering.

  • 3 Hij bespreekt met de voorzitter de datum, plaats en tijdstip van vergadering alsmede de agenda en bijbehorende stukken.

  • 4 Hij ondertekent alle uitgaande stukken en draagt zorg voor een tijdige terugkoppeling en voor monitoring richting het adviesteam en de voor het beleidsveld zorg verantwoordelijke portefeuillehouder binnen Gedeputeerde Staten van Limburg.

  • 5 De secretaris heeft geen stemrecht.

Artikel 7 Deskundigen

  • 1 De voorzitter is, in samenspraak met de secretaris, bevoegd ambtenaren of andere deskundigen en aandragers van knelpunten uit te nodigen tot het deelnemen aan vergaderingen van het adviesteam.

  • 2 Indien het adviesteam de inschakeling/inhuur van adviesbureaus of deskundigen tegen betaling noodzakelijk acht, dient het daartoe - met inachtneming van het geldende provinciaal aanbestedingsbeleid - een verzoek in te dienen bij Gedeputeerde Staten. Deze zullen als formele opdrachtgever fungeren.

  • 3 Ambtenaren, andere deskundigen en initiatiefnemers die de vergaderingen bijwonen hebben geen stemrecht.

Artikel 8 Werkwijze

  • 1 De agenda en de vergaderstukken voor plenaire vergaderingen worden twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 2 Het adviesteam vergadert achter gesloten deuren.

  • 3 Het adviesteam vergadert slechts als tenminste zes leden, waaronder de voorzitter of diens plaatsvervanger alsmede de secretaris, aanwezig zijn.

  • 4 Bij alle plenaire vergaderingen van het adviesteam dient een presentielijst te worden ingevuld.

  • 5 De leden van het adviesteam bepalen onderling - onder meer aan de hand van een intake-gesprek met de partij die een knelpunt aandraagt - wie van haar leden zich buigt over het betreffende knelpunt.

  • 6 Per door het adviesteam in behandeling te nemen casus zal een dossier worden aangelegd.

  • 7 Het adviesteam heeft - mede met het oog op het bespoedigen van de bouw van zorgwoningen - de bevoegdheid om rechtstreeks te adviseren aan degene die een knelpunt aandraagt. Waar het beïnvloeding van beleid/versnelling van procedures c.q. regelgeving door de provincie betreft, zal (zullen) de betrokken portefeuillehouder(s) van Gedeputeerde Staten van Limburg spoedigst bij de advisering betrokken worden.

  • 8 Adviezen worden uitgebracht bij meerderheid van stemmen tijdens de vergadering. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter.

  • 9 Adviezen worden gemotiveerd, worden binnen vier weken uitgebracht en bevatten voor zover relevant de zienswijze van de leden.

  • 10 Ter voorkoming van ongewenste belangenverstrengeling zullen individuele leden van het adviesteam zich onthouden van adviezen over aanhangig gemaakte problemen met betrekking tot zaken waarin zij zelf belanghebbende(n) zijn.

  • 11 De leden van het adviesteam, de secretaris alsmede ambtenaren, andere deskundigen en aandragers van knelpunten die de vergaderingen bijwonen, zijn tot geheimhouding verplicht van al hetgeen schriftelijk dan wel mondeling in de vergadering is ingebracht.

  • 12 De adviezen van het adviesteam zijn openbaar. Adviezen aan Gedeputeerde Staten zijn niet bindend, maar Gedeputeerde Staten dienen in voorkomend geval wel te motiveren waarom van een advies van het adviesteam wordt afgeweken.

Artikel 9 Bezoldiging

De externe leden van het adviesteam kunnen aanspraak maken op een (sobere) onkostenvergoeding conform het bepaalde in Hoofdstuk III van de Verordening regelende de geldelijke en andere rechtspositionele voorzieningen van staten- en commissieleden. De secretaris van het adviesteam stelt hiertoe declaratieformulieren ter beschikking.

Artikel 10 Slotbepaling

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de voorzitter van het adviesteam.

Artikel 11 Citeertitel en inwerkingtreding

Dit reglement kan worden aangehaald als 'Reglement Adviesteam Zorgwoningen Zuid-Limburg'. Dit reglement wordt gepubliceerd en treedt in werking met ingang van de eerste werkdag na de bekendmaking.

Ondertekening

Gedeputeerde Staten voornoemd, L.J.P.M. Frissen, voorzitter
drs. W.L.J. Weijnen, secretaris
 
Uitgegeven, 8 februari 2007 De Secretaris,
drs. W.L.J. Weijnen