Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR51025
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR51025/2
Regeling vervallen per 01-01-2011
Verordening klachtbehandeling gemeente Lingewaard 2006
Geldend van 01-01-2011 t/m 31-12-2010
Intitulé
Verordening klachtbehandeling gemeente Lingewaard 2006besluit raad
besluitnummer 42/2006
onderwerp Vaststelling van de Verordening klachtbehandeling gemeente Lingewaard 2006
De raad van de gemeente Lingewaard, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, voor zover het ieder hun bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 6 maart 2006;
gelezen de instemming d.d.19 april 2006 van de Ondernemingsraad gemeente Lingewaard
gelet op het bepaalde in artikel 149 van de Gemeentewet en de bepalingen van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
besluit:
I vast te stellen de “Verordening klachtbehandeling gemeente Lingewaard 2006”
II te mandateren de afhandeling van klachten in de informele en de formele fase conform bijgevoegde mandaatbesluiten, bijlagen 1a tot en met 1e;
“Verordening klachtbehandeling gemeente Lingewaard 2006”
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- 1
Klacht: een uiting van onvrede over een gedraging van een gemeentelijk bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan van de gemeente Lingewaard;
- 2
Klager: de natuurlijke of rechtspersoon die een klacht heeft ingediend;
- 3
Beklaagde: degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft;
- 4
Klachtadviescommissie: de commissie die in de formele fase van de klachtbehandelingprocedure de klager en beklaagde hoort en aan de klachtbehandelaar advies over de klacht uitbrengt;
- 5
Klachtbehandelaar: het bestuursorgaan tegen wie de klacht is gericht of onder wiens verantwoordelijkheid de gedraging heeft plaatsgevonden;
- 6
Klachtcoördinator: degene die zorgdraagt voor de coördinatie, registratie, rapportage, voortgang van de behandeling van klachten en die zitting heeft in de klachtadviescommissie;
Artikel 2 Het indienen van een klacht
- 1
Het college van burgemeester en wethouders stelt een speciaal voor het registreren van klachten bedoeld klachtformulier vast.
- 2
Indien een klacht mondeling of telefonisch wordt ingediend, wordt de klager gewezen op het belang de klacht schriftelijk in te dienen dan wel een klachtformulier als bedoeld in het tweede lid in te vullen. Op verzoek van de klager wordt een klachtformulier toegezonden of vult de klachtcoördinator het klachtformulier in.
Artikel 3 Fasering
- 1
Een ingediende klacht wordt eerst informeel behandeld. Indien de klager na de informele afhandeling niet tevreden is, wordt, op verzoek van de klager, de klacht alsnog formeel behandeld.
- 2
Op verzoek van de klager kan de klacht direct formeel worden behandeld.
- 3
In de informele fase van de klachtbehandeling tracht de klachtbehandelaar de klacht zo direct mogelijk op te lossen.
- 4
Een klacht in de informele fase wordt binnen een termijn van vier weken afgehandeld. Behandeling in de formele fase blijft achterwege voor zover de klager daarmee instemt.
- 5
In de formele fase worden klager en beklaagde door de klachtadviescommissie gehoord, waarna de klachtadviescommissie een advies over de klacht uitbrengt aan de klachtbehandelaar, die vervolgens de klacht afhandelt.
Artikel 4 De klachtcoördinator
- 1
Het college van burgemeester en wethouders stelt een of meerdere klachtcoördinator(en) aan.
- 2
De klachtcoördinator registreert de ingekomen klacht en beoordeelt de ontvankelijkheid van de klacht aan de hand van artikel 9:4 Awb
- 3
De klachtcoördinator bewaakt de voortgang van de klachtbehandeling.
- 4
De klachtcoördinator brengt jaarlijks een rapportage uit, inhoudende een geanonimiseerd overzicht en analyse van de ingekomen klachten, tevens onderverdeeld naar afdeling, alsmede, indien relevant, een overzicht van veranderingen die naar aanleiding van de klachten zijn doorgevoerd dan wel een aanbeveling voor de veranderingen.
- 5
De klachtcoördinator treedt op als contactpersoon van de gemeente in contacten met de Nationale Ombudsman, die voortvloeien uit de externe klachtbehandeling. Tevens verzorgt de klachtcoördinator de correspondentie, de advisering en de dossiers omtrent de klachten die bij de Nationale Ombudsman zijn ingediend.
Artikel 5 Gelegenheid tot horen
- 1
De klachtbehandelaar stelt de klager en de beklaagde in de gelegenheid om in elkaars aanwezigheid te worden gehoord.
- 2
Op verzoek kunnen klager en beklaagde afzonderlijk worden gehoord.
Artikel 6 De klachtadviescommissie
-
1 Er is een gemeentelijke klachtadviescommissie als bedoeld in artikel 9:14 Awb.
-
2 Indien het een klacht tegen een commissie ex artikel 7:13 Awb betreft, wordt de klacht in de formele fase direct, dat wil zeggen zonder tussenkomst van een klachtadviescommissie, afgehandeld door de commissie zelf.
-
3 De klachtadviescommissie bestaat uit:
Bij een gedraging van:
Een medewerker gemeentesecretaris bijgestaan door de klachtcoördinator
Een afdelingshoofd gemeentesecretaris bijgestaan door de klachtcoördinator
Een adjunct-secretaris gemeentesecretaris bijgestaan door de klachtcoördinator
De gemeentesecretaris burgemeester bijgestaan door de klachtcoördinator
Raadsgriffier en griffiemedewerkers voorzitter van de raad bijgestaan door de klachtcoördinator
Een wethouder, de burgemeester een onafhankelijk persoon bijgestaan door de
(als collegelid, bestuursorgaan klachtcoördinator
of als voorzitter van de raad),
de plaatsvervangend voorzitter
van de raad, het college van
burgemeester en wethouders,
de raad of een commissie
ex artikel 82 Gemeentewet
- 4
Een onafhankelijk persoon, als bedoeld in bovengenoemd lid, wordt door het college van burgemeester en wethouders benoemd, geschorst en ontslagen. Het college van burgemeester en wethouders benoemt tevens een onafhankelijke plaatsvervanger.
- 5
Een onafhankelijk persoon en diens plaatsvervanger treden af op de dag van het aftreden van de raad. Zij kunnen terstond worden herbenoemd.
- 6
Een onafhankelijk persoon en diens plaatsvervanger kunnen op elk moment ontslag nemen.
- 7
Een aftredend onafhankelijk persoon of diens plaatsvervanger blijft zijn functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.
- 4
Artikel 7 Niet-openbaarheid, geheimhouding en inlichtingen
- 1
De vergaderingen van de klachtadviescommissie alsmede de hoorzittingen zijn niet-openbaar.
- 2
De klachtadviescommissie is bevoegd alle inlichtingen in te winnen dan wel bescheiden op te vragen of in te zien. Tevens is de commissie bevoegd tot het horen van getuigen en/of deskundigen.
- 3
De klachtadviescommissie, de klachtbehandelaar en andere bij de procedure betrokkenen hebben een geheimhoudingsplicht ten aanzien van hetgeen hen uit hoofde van hun functie als lid van de klachtadviescommissie, danwel uit hoofde van hun functie als klachtbehandelaar, danwel uit hoofde van hun betrokkenheid bekend is geworden, tenzij uit hun taak bij de uitvoering van de wet dan wel deze verordening de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.
Artikel 8 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op een nader door het college van burgemeester en wethouders te bepalen datum. Met ingang van die datum komt de “Verordening klachtbehandeling gemeente Lingewaard” geheel te vervallen.
Artikel 9 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening Klachtbehandeling gemeente Lingewaard 2006”.
Ondertekening
BIJLAGE 1a
MANDAATLIJST COLLEGE VAN B&W
Nr. |
Omschrijving van het onderwerp |
Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat |
Gemandateerde |
Wettelijke grondslag |
Datum mandaat |
1 |
Afhandelen van een klacht tegen een medewerker van de afdeling |
-Alleen in de informele fase |
Het afdelingshoofd |
9:1 en 9:2 Awb |
Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006 |
2 |
Afhandelen van een klacht tegen een afdelingshoofd |
-Alleen in de informele fase |
De gemeentesecretaris |
9:1 en 9:2 Awb |
Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006 |
3 |
Afhandelen van een klacht tegen een adjunct-secretaris |
-Alleen in de informele fase |
De gemeentesecretaris |
9:1 en 9:2 Awb |
Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006 |
4 |
Afhandelen van een klacht tegen de gemeentesecretaris |
-Alleen in de informele fase |
De burgemeester |
Artikel 9:1 en 9:2 Awb |
Datum inwerkingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006 |
5 |
Afhandelen van een klacht tegen een wethouder |
-Alleen in de informele fase -Gemandateerde wordt bijgestaan door het afdelingshoofd van de (meest) betrokken afdeling |
De burgemeester |
9:1 en 9:2 Awb |
Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehande-ling gemeente Lingewaard 2006 |
6 |
Afhandelen van een klacht tegen de burgemeester als lid van het college van burgemeester en wethouders |
-Alleen in de informele fase -Gemandateerde wordt bijgestaan door het afdelingshoofd van de (meest) betrokken afdeling |
De loco-burgemeester |
9:1 en 9:2 Awb |
Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehande-ling gemeente Lingewaard2006 |
7 |
Afhandelen van een klacht tegen het college van burgemeester en wethouders |
-Alleen in de informele fase -Gemandateerde wordt bijgestaan door het afdelingshoofd van de (meest) betrokken afdeling |
De burgemeester |
9:1 en 9:2 Awb |
Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehande-ling gemeente Lingewaard 2006 |
BIJLAGE 1b
MANDAATLIJST BURGEMEESTER
Nr. |
Omschrijving van het onderwerp |
Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat |
gemandateerde |
Wettelijke grondslag |
Datum mandaat |
1 |
Afhandelen van een klacht tegen de burgemeester als bestuursorgaan |
-Alleen in de informele fase -Gemandateerde wordt bijgestaan door het afdelingshoofd van de (meest) betrokken afdeling |
De loco-burgemeester |
9:1 en 9:2 Awb |
Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006 |
2 |
Afhandelen van een klacht tegen de burgemeester als voorzitter van de raad |
-Alleen in de informele fase -Gemandateerde wordt bijgestaan door de raadsgriffier |
De plaatsvervangend voorzitter van de raad |
9:1 en 9:2 Awb |
Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006 |
3 |
Afhandelen van een klacht tegen de plaatsvervangend voorzitter van de raad |
-Alleen in de informele fase -Gemandateerde wordt bijgestaan door de raadsgriffier |
De burgemeester |
9:1 en 9:2 Awb |
Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006 |
BIJLAGE 1c
MANDAATLIJST GEMEENTERAAD
Nr. |
Omschrijving van het onderwerp |
Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat |
Gemandateerde |
Wettelijke grondslag |
Datum mandaat |
1 |
Afhandelen van een klacht tegen de raad |
-Alleen in de informele fase -Gemandateerde wordt bijgestaan door de raadsgriffier |
De voorzitter van de raad |
9:1 en 9:2 Awb |
Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006 |
2 |
Afhandelen van een klacht tegen de raad |
-Alleen in de formele fase -Ondertekeningsmandaat voor de raadsgriffier |
De fractievoorzitters van de raad |
9:1 en 9:2 Awb |
Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006 |
3 |
Afhandelen van een klacht tegen de raadsgriffier of griffiemedewerker(s) |
-Alleen in de informele fase |
De voorzitter van de raad |
9:1 en 9:2 Awb |
Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006 |
4 |
Afhandelen van een klacht tegen de raadsgriffier of griffiemedewerker(s) |
-Alleen in de formele fase -Ondertekeningsmandaat voor de raadsgriffier bij een klacht tegen een griffiemedewerker -Ondertekeningsmandaat voor de voorzitter van de raad bij een klacht tegen de raadsgriffier |
De fractievoorzitters van de raad |
9:1 en 9:2 Awb |
Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006 |
BIJLAGE 1d
MANDAATLIJST COMMISSIE EX ARTIKEL 82 GEMEENTEWET
Nr. |
Omschrijving van het onderwerp |
Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat |
Gemandateerde |
Wettelijke grondslag |
Datum mandaat |
1 |
Afhandelen van een klacht tegen een commissie ex artikel 82 Gemeentewet |
-Alleen in de informele fase -Gemandateerde wordt bijgestaan door de commissiegriffier |
De voorzitter van de commissie |
9:1 en 9:2 Awb |
Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006 |
BIJLAGE 1e
MANDAATLIJST COMMISSIE EX ARTIKEL 7:13 Awb
Nr. |
Omschrijving van het onderwerp |
Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat |
Gemandateerde |
Wettelijke grondslag |
Datum mandaat |
1 |
Afhandelen van een klacht tegen commissie ex artikel 7:13 Awb |
-Alleen in de informele fase -Gemandateerde wordt bijgestaan door de commissiesecretaris |
De voorzitter van de commissie |
9:1 en 9:2 Awb |
Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006 |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl