Regeling vervallen per 01-01-2011

Verordening klachtbehandeling gemeente Lingewaard 2006

Geldend van 01-01-2011 t/m 31-12-2010

Intitulé

Verordening klachtbehandeling gemeente Lingewaard 2006

besluit raad

besluitnummer 42/2006

onderwerp Vaststelling van de Verordening klachtbehandeling gemeente Lingewaard 2006

De raad van de gemeente Lingewaard, het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester, voor zover het ieder hun bevoegdheden betreft;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 6 maart 2006;

gelezen de instemming d.d.19 april 2006 van de Ondernemingsraad gemeente Lingewaard

gelet op het bepaalde in artikel 149 van de Gemeentewet en de bepalingen van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

besluit:

I vast te stellen de “Verordening klachtbehandeling gemeente Lingewaard 2006”

II te mandateren de afhandeling van klachten in de informele en de formele fase conform bijgevoegde mandaatbesluiten, bijlagen 1a tot en met 1e;

“Verordening klachtbehandeling gemeente Lingewaard 2006”

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1

    Klacht: een uiting van onvrede over een gedraging van een gemeentelijk bestuursorgaan of een persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan van de gemeente Lingewaard;

  • 2

    Klager: de natuurlijke of rechtspersoon die een klacht heeft ingediend;

  • 3

    Beklaagde: degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft;

  • 4

    Klachtadviescommissie: de commissie die in de formele fase van de klachtbehandelingprocedure de klager en beklaagde hoort en aan de klachtbehandelaar advies over de klacht uitbrengt;

  • 5

    Klachtbehandelaar: het bestuursorgaan tegen wie de klacht is gericht of onder wiens verantwoordelijkheid de gedraging heeft plaatsgevonden;

  • 6

    Klachtcoördinator: degene die zorgdraagt voor de coördinatie, registratie, rapportage, voortgang van de behandeling van klachten en die zitting heeft in de klachtadviescommissie;

Artikel 2 Het indienen van een klacht

  • 1

    Het college van burgemeester en wethouders stelt een speciaal voor het registreren van klachten bedoeld klachtformulier vast.

  • 2

    Indien een klacht mondeling of telefonisch wordt ingediend, wordt de klager gewezen op het belang de klacht schriftelijk in te dienen dan wel een klachtformulier als bedoeld in het tweede lid in te vullen. Op verzoek van de klager wordt een klachtformulier toegezonden of vult de klachtcoördinator het klachtformulier in.

Artikel 3 Fasering

  • 1

    Een ingediende klacht wordt eerst informeel behandeld. Indien de klager na de informele afhandeling niet tevreden is, wordt, op verzoek van de klager, de klacht alsnog formeel behandeld.

  • 2

    Op verzoek van de klager kan de klacht direct formeel worden behandeld.

  • 3

    In de informele fase van de klachtbehandeling tracht de klachtbehandelaar de klacht zo direct mogelijk op te lossen.

  • 4

    Een klacht in de informele fase wordt binnen een termijn van vier weken afgehandeld. Behandeling in de formele fase blijft achterwege voor zover de klager daarmee instemt.

  • 5

    In de formele fase worden klager en beklaagde door de klachtadviescommissie gehoord, waarna de klachtadviescommissie een advies over de klacht uitbrengt aan de klachtbehandelaar, die vervolgens de klacht afhandelt.

Artikel 4 De klachtcoördinator

  • 1

    Het college van burgemeester en wethouders stelt een of meerdere klachtcoördinator(en) aan.

  • 2

    De klachtcoördinator registreert de ingekomen klacht en beoordeelt de ontvankelijkheid van de klacht aan de hand van artikel 9:4 Awb

  • 3

    De klachtcoördinator bewaakt de voortgang van de klachtbehandeling.

  • 4

    De klachtcoördinator brengt jaarlijks een rapportage uit, inhoudende een geanonimiseerd overzicht en analyse van de ingekomen klachten, tevens onderverdeeld naar afdeling, alsmede, indien relevant, een overzicht van veranderingen die naar aanleiding van de klachten zijn doorgevoerd dan wel een aanbeveling voor de veranderingen.

  • 5

    De klachtcoördinator treedt op als contactpersoon van de gemeente in contacten met de Nationale Ombudsman, die voortvloeien uit de externe klachtbehandeling. Tevens verzorgt de klachtcoördinator de correspondentie, de advisering en de dossiers omtrent de klachten die bij de Nationale Ombudsman zijn ingediend.

Artikel 5 Gelegenheid tot horen

  • 1

    De klachtbehandelaar stelt de klager en de beklaagde in de gelegenheid om in elkaars aanwezigheid te worden gehoord.

  • 2

    Op verzoek kunnen klager en beklaagde afzonderlijk worden gehoord.

Artikel 6 De klachtadviescommissie

  • 1 Er is een gemeentelijke klachtadviescommissie als bedoeld in artikel 9:14 Awb.

  • 2 Indien het een klacht tegen een commissie ex artikel 7:13 Awb betreft, wordt de klacht in de formele fase direct, dat wil zeggen zonder tussenkomst van een klachtadviescommissie, afgehandeld door de commissie zelf.

  • 3 De klachtadviescommissie bestaat uit:

    Bij een gedraging van:

    Een medewerker gemeentesecretaris bijgestaan door de klachtcoördinator

    Een afdelingshoofd gemeentesecretaris bijgestaan door de klachtcoördinator

    Een adjunct-secretaris gemeentesecretaris bijgestaan door de klachtcoördinator

    De gemeentesecretaris burgemeester bijgestaan door de klachtcoördinator

    Raadsgriffier en griffiemedewerkers voorzitter van de raad bijgestaan door de klachtcoördinator

    Een wethouder, de burgemeester een onafhankelijk persoon bijgestaan door de

    (als collegelid, bestuursorgaan klachtcoördinator

    of als voorzitter van de raad),

    de plaatsvervangend voorzitter

    van de raad, het college van

    burgemeester en wethouders,

    de raad of een commissie

    ex artikel 82 Gemeentewet

    • 4

      Een onafhankelijk persoon, als bedoeld in bovengenoemd lid, wordt door het college van burgemeester en wethouders benoemd, geschorst en ontslagen. Het college van burgemeester en wethouders benoemt tevens een onafhankelijke plaatsvervanger.

    • 5

      Een onafhankelijk persoon en diens plaatsvervanger treden af op de dag van het aftreden van de raad. Zij kunnen terstond worden herbenoemd.

    • 6

      Een onafhankelijk persoon en diens plaatsvervanger kunnen op elk moment ontslag nemen.

    • 7

      Een aftredend onafhankelijk persoon of diens plaatsvervanger blijft zijn functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 7 Niet-openbaarheid, geheimhouding en inlichtingen

  • 1

    De vergaderingen van de klachtadviescommissie alsmede de hoorzittingen zijn niet-openbaar.

  • 2

    De klachtadviescommissie is bevoegd alle inlichtingen in te winnen dan wel bescheiden op te vragen of in te zien. Tevens is de commissie bevoegd tot het horen van getuigen en/of deskundigen.

  • 3

    De klachtadviescommissie, de klachtbehandelaar en andere bij de procedure betrokkenen hebben een geheimhoudingsplicht ten aanzien van hetgeen hen uit hoofde van hun functie als lid van de klachtadviescommissie, danwel uit hoofde van hun functie als klachtbehandelaar, danwel uit hoofde van hun betrokkenheid bekend is geworden, tenzij uit hun taak bij de uitvoering van de wet dan wel deze verordening de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op een nader door het college van burgemeester en wethouders te bepalen datum. Met ingang van die datum komt de “Verordening klachtbehandeling gemeente Lingewaard” geheel te vervallen.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening Klachtbehandeling gemeente Lingewaard 2006”.

Ondertekening

alldus vastgesteld in zijn openbare vergadering
van 29 juli 2006.
De raad voornoemd,
de griffier, de wnd. voorzitter,
Th.G.L. Greep. P.J.J.M. Peters.
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris, de wnd. burgemeester,
mr. G.S. Stam. P.J.J.M. Peters.
De wnd. burgemeester,
P.J.J.M. Peters.
Mandaatbesluiten (bijlagen 1a tot en met 1e)
behorende bij de Verordening Klachtbehandeling
gemeente Lingewaard 2006

BIJLAGE 1a

MANDAATLIJST COLLEGE VAN B&W

Nr.

Omschrijving van het onderwerp

Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat

Gemandateerde

Wettelijke grondslag

Datum mandaat

1

Afhandelen van een klacht tegen een medewerker van de afdeling

-Alleen in de informele fase

Het afdelingshoofd

9:1 en 9:2 Awb

Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006

2

Afhandelen van een klacht tegen een afdelingshoofd

-Alleen in de informele fase

De gemeentesecretaris

9:1 en 9:2 Awb

Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006

3

Afhandelen van een klacht tegen een adjunct-secretaris

-Alleen in de informele fase

De gemeentesecretaris

9:1 en 9:2 Awb

Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006

4

Afhandelen van een klacht tegen de gemeentesecretaris

-Alleen in de informele fase

De burgemeester

Artikel 9:1 en 9:2 Awb

Datum inwerkingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006

5

Afhandelen van een klacht tegen een wethouder

-Alleen in de informele fase

-Gemandateerde wordt bijgestaan door het afdelingshoofd van de (meest) betrokken afdeling

De burgemeester

9:1 en 9:2 Awb

Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehande-ling gemeente Lingewaard 2006

6

Afhandelen van een klacht tegen de burgemeester als lid van het college van burgemeester en wethouders

-Alleen in de informele fase

-Gemandateerde wordt bijgestaan door het afdelingshoofd van de (meest) betrokken afdeling

De loco-burgemeester

9:1 en 9:2 Awb

Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehande-ling gemeente Lingewaard2006

7

Afhandelen van een klacht tegen het college van burgemeester en wethouders

-Alleen in de informele fase

-Gemandateerde wordt bijgestaan door het afdelingshoofd van de (meest) betrokken afdeling

De burgemeester

9:1 en 9:2 Awb

Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehande-ling gemeente Lingewaard 2006

BIJLAGE 1b

MANDAATLIJST BURGEMEESTER

Nr.

Omschrijving van het onderwerp

Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat

gemandateerde

Wettelijke grondslag

Datum mandaat

1

Afhandelen van een klacht tegen de burgemeester als bestuursorgaan

-Alleen in de informele fase

-Gemandateerde wordt bijgestaan door het afdelingshoofd van de (meest) betrokken afdeling

De loco-burgemeester

9:1 en 9:2 Awb

Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006

2

Afhandelen van een klacht tegen de burgemeester als voorzitter van de raad

-Alleen in de informele fase

-Gemandateerde wordt bijgestaan door de raadsgriffier

De plaatsvervangend voorzitter van de raad

9:1 en 9:2 Awb

Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006

3

Afhandelen van een klacht tegen de plaatsvervangend voorzitter van de raad

-Alleen in de informele fase

-Gemandateerde wordt bijgestaan door de raadsgriffier

De burgemeester

9:1 en 9:2 Awb

Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006

BIJLAGE 1c

MANDAATLIJST GEMEENTERAAD

Nr.

Omschrijving van het onderwerp

Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat

Gemandateerde

Wettelijke grondslag

Datum mandaat

1

Afhandelen van een klacht tegen de raad

-Alleen in de informele fase

-Gemandateerde wordt bijgestaan door de raadsgriffier

De voorzitter van de raad

9:1 en 9:2 Awb

Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006

2

Afhandelen van een klacht tegen de raad

-Alleen in de formele fase

-Ondertekeningsmandaat voor de raadsgriffier

De fractievoorzitters van de raad

9:1 en 9:2 Awb

Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006

3

Afhandelen van een klacht tegen de raadsgriffier of griffiemedewerker(s)

-Alleen in de informele fase

De voorzitter van de raad

9:1 en 9:2 Awb

Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006

4

Afhandelen van een klacht tegen de raadsgriffier of griffiemedewerker(s)

-Alleen in de formele fase

-Ondertekeningsmandaat voor de raadsgriffier bij een klacht

tegen een griffiemedewerker

-Ondertekeningsmandaat voor de voorzitter van de raad bij een

klacht tegen de raadsgriffier

De fractievoorzitters van de raad

9:1 en 9:2 Awb

Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006

BIJLAGE 1d

MANDAATLIJST COMMISSIE EX ARTIKEL 82 GEMEENTEWET

Nr.

Omschrijving van het onderwerp

Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat

Gemandateerde

Wettelijke grondslag

Datum mandaat

1

Afhandelen van een klacht tegen een commissie ex artikel 82 Gemeentewet

-Alleen in de informele fase

-Gemandateerde wordt bijgestaan door de commissiegriffier

De voorzitter van de commissie

9:1 en 9:2 Awb

Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006

BIJLAGE 1e

MANDAATLIJST COMMISSIE EX ARTIKEL 7:13 Awb

Nr.

Omschrijving van het onderwerp

Beperking van, toelichting op en/of voorwaarden aan het mandaat

Gemandateerde

Wettelijke grondslag

Datum mandaat

1

Afhandelen van een klacht tegen commissie ex artikel 7:13 Awb

-Alleen in de informele fase

-Gemandateerde wordt bijgestaan door de commissiesecretaris

De voorzitter van de commissie

9:1 en 9:2 Awb

Datum inwer-kingtreding Verordening Klachtbehan-deling gemeente Lingewaard 2006