Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lingewaard houdende regels omtrent de mandaatinstructie (Mandaatinstructie Omgevingsdienst regio Arnhem – gemeente Lingewaard 2020)

Geldend van 28-12-2019 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lingewaard houdende regels omtrent de mandaatinstructie (Mandaatinstructie Omgevingsdienst regio Arnhem – gemeente Lingewaard 2020)

Het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester van de gemeente Lingewaard, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

Gelet op:

  • -

    artikel 8 van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Arnhem;

  • -

    artikel 5 van het Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst regio Arnhem- Gemeente Lingewaard 2020;

  • -

    artikel 10:6 van de Algemene wet bestuursrecht;

Overwegende dat:

  • -

    de uitoefening van zijn daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden als bedoeld in het Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst regio Arnhem – gemeente Lingewaard 2020 is opgedragen aan de directeur van de Omgevingsdienst regio Arnhem waarbij het de directeur is toegestaan ondermandaat te verlenen;

  • -

    het ter wille van de eenheid van bestuur wenselijk is om de directeur van de Omgevingsdienst regio Arnhem algemene instructies te geven ter zake van de uitoefening van de aan hem opgedragen bevoegdheden;

BESLUITEN:

vast te stellen de navolgende instructie:

Mandaatinstructie Omgevingsdienst regio Arnhem – gemeente Lingewaard 2020

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze instructie wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lingewaard;

  • b.

    directeur: de directeur van de omgevingsdienst, bedoeld in artikel 25 van de gemeenschappelijke regeling;

  • c.

    gemeenschappelijke regeling: de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst regio Arnhem;

  • d.

    machtiging: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten die niet vallen onder de definitie van mandaat als bedoeld in sub e van dit artikel of volmacht als bedoeld in sub j van dit artikel;

  • e.

    mandaat: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb te nemen, alsmede de noodzakelijke feitelijke handelingen in het kader van de voorbereiding, bekendmaking en uitvoering daarvan te verrichten;

  • f.

    mandaatinstructie: de gebundeld op schrift gestelde algemene instructies van het bestuursorgaan aan de directeur omtrent de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden als bedoeld in artikel 10:6 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en welke niet reeds zijn vervat in dit besluit;

  • g.

    omgevingsdienst: de Omgevingsdienst regio Arnhem;

  • h.

    ondermandaat: de figuur dat de gemandateerde op zijn beurt mandaat verleent aan een ander;

  • i.

    plaatsvervangend directeur: degene die op grond van de vervangingsregeling directeur en afdelingshoofden Omgevingsdienst Regio Arnhem is aangewezen om de directeur te vervangen bij diens verhindering of ontstentenis;

  • j.

    volmacht: de bevoegdheid om namens het bevoegde bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten, alsmede de noodzakelijke feitelijke handelingen in het kader van de voorbereiding en uitvoering daarvan te verrichten.

Artikel 2 Schakelbepaling

  • 1. Voor de toepassing van deze instructie wordt met (onder)mandaat gelijkgesteld de verlening van (onder)volmacht, tenzij de aard van de desbetreffende bevoegdheid zich hiertegen verzet.

  • 2. Op door het bestuursorgaan aan de directeur gegeven instructies per geval is het bepaalde in deze instructie van overeenkomstige toepassing.

Artikel 3 Uitoefening van bevoegdheden

  • 1. De directeur neemt bij het uitoefenen van het verleende mandaat de algemene instructies als vermeld in deze instructie in acht.

  • 2. In de gevallen waarin de plaatsvervangend directeur de directeur vervangt wegens verhindering of ontstentenis, neemt deze krachtens deze instructie dezelfde instructies als de directeur in acht.

Artikel 4 Ondermandaat

Op het ondermandaat zijn de algemene instructies als vermeld in deze instructie onverkort van toepassing.

Artikel 5 Instemming

  • 1. Instemming met het verleende mandaat geschiedt schriftelijk.

  • 2. In het geval van bovenregionale en complexe taken die niet robuust kunnen worden uitgevoerd door de omgevingsdienst, dient de directeur van de andere omgevingsdienst in Gelderland die deze taken uitvoert, in te stemmen met het aan hem of haar verleende mandaat.

Artikel 6 Politieke en bestuurlijke sensitiviteit

De directeur mag geen gebruik maken van het mandaat als te verwachten is dat het bestuursorgaan of de portefeuillehouder door de raad of door raadsleden op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken. Om dit te bepalen, dient tijdig overleg plaats te vinden tussen het bestuursorgaan en de directeur.

Artikel 7 Informatieverstrekking

  • 1. De directeur verstrekt gevraagd en ongevraagd de inlichtingen die het bestuursorgaan nodig heeft om zijn verantwoordelijkheid te kunnen dragen.

  • 2. Inlichtingen kunnen zowel mondeling als schriftelijk worden gegeven.

  • 3. Schriftelijke inlichtingen worden gegeven via periodieke rapportages.

Artikel 8 Ondertekening

De ondertekening en goedkeuring van documenten in geval van afdoeningsmandaat kan ook plaatsvinden langs geautomatiseerde weg.

Artikel 9 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze instructie wordt aangehaald als ‘Mandaatinstructie Omgevingsdienst regio Arnhem – gemeente Lingewaard 2020’.

  • 2. Het bestuursorgaan draagt zorg voor de toezending van een exemplaar van deze instructie aan de directeur.

  • 3. Deze instructie treedt in werking gelijk met de inwerkingtreding van het Algemeen mandaatbesluit Omgevingsdienst Regio Arnhem – gemeente Nijmegen 2020 en is uitgewerkt na intrekking van dit Algemeen Mandaatbesluit.

Ondertekening

Aldus besloten op 17 december 2019 te Bemmel,

het college van burgemeester en wethouders van gemeente Lingewaard,

de secretaris,

J. Wijnia

de burgemeester,

J.P.M. Meijers

de burgemeester van gemeente Lingewaard,

J.P.M. Meijers