Regeling vervallen per 01-01-2012

Legesverordening 2011

Geldend van 03-11-2011 t/m 31-12-2011 met terugwerkende kracht vanaf 22-09-2011

Intitulé

Legesverordening 2011

De raad van de gemeente Lisse;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 23 november 2010, nr W018990;

gelet op het bepaalde in artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

Besluit:

vast te stellen:

De heffing en invordering van Leges 2011

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag": de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag van dezelfde kalendermaand;

  • d.

    “jaar” en "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Paspoortwet;

  • een 

    en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

  • c.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • d.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wabo.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 4.

    Belastingbedragen van minder dan € 5,00 worden niet geheven.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de rechten worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving dan wel ingeval van toezending daarvan, binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1.

    Vermindering van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2.

    Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van een doorberekening in de tarieven door wijziging van al bestaande tarieven van derden in de tarieventabel.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1.

    De Legesverordening 2010 van 18 februari 2010, laatstelijk gewijzigd op 14 september 2010, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      Die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    • b.

      Waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast, met dien verstande dat de van toepassing zijnde tarieven worden verhoogd met 4%, waarbij de uitkomst rekeningkundig wordt afgerond op twee decimalen.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als de "Legesverordening 2011".

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Lisse in zijn openbare vergadering van 16 december 2010.
B. Blonk mevr. C. Langelaar
griffier voorzitter

Tarieventabel behorende bij de Legesverordening 2011

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

 

 

 

2011

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, in het gemeentehuis, op:

 

 

1.1.1.1

maandag om 09.00 en 10.00 uur:

 

kosteloos

1.1.1.2

maandag van 11.00 tot en met 16.00 uur, dinsdag t/m donderdag van 09.00 tot en met 16.00 uur en vrijdag van 09.00 tot en met 13.00 uur:

205,35

1.1.1.3

vrijdag van 13.00 tot en met 16.00 uur:

256,60

1.1.1.4

zaterdag van 10.00 tot en met 13.00 uur:

548,80

1.1.1.5

voor een voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een andere locatie dan het gemeentehuis:

174,60

1.1.2

Voor het vastleggen van het tijdstip, de datum en de locatie voor het voltrekken van een huwelijk en/of registreren van een partnerschap:

31,00

1.1.2.1

Voor wijzigingen van de in artikel 1.1.2 genoemde onderdelen, per wijziging:

31,00

1.1.3.1

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partner-schapsboekje danwel een duplicaat:

8,00

1.1.3.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partner-boekje in een luxe uitvoering:

25,00

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het beschikbaar stellen van gemeentelijke getuigen bij een huwelijksvoltrekking en/of bij een registratie van partnerschap:

93,00

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan:

15,50

1.1.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk alsbedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

 

1.1.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, waarbij de aanwezigheid van de Buitengewoon Ambtenaar Burgerlijke Stand is gewenst, gelden de tarieven zoals genoemd in artikel 1.1.1.

 

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

 

 

 

 

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen:

52,10

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort):

58,25

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

52,10

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument:

9,20

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3:

21,50

1.2.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart:als bedoeld in artikel 2, tweede lid van de Paspoortwet

 

 

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt::

9,20

1.2.2.2

In andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.1

 

€ 43,90

1.2.3

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3 en 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van:

45,00

1.2.4

Het tarief als genoemd in 1.2.3 wordt bij een gecombineerde spoedleveringvan een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bij-schrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

 

 

1.2.5

Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij spoedlevering vermeerderdmet een bedrag per bijschrijvingssticker van:

21,40

1.2.6

Bij het afgeven van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument is verstrekt en de aanvrager, wegens vermissing en/of diefstal, een nieuw document aanvraagt, en de oorspronkelijke aanvraag moet worden opgevraagd bij een andere gemeente, wordt het bedrag van de verschuldigde rechten verhoogd voor de extra werkzaamheden met:

31,00

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

 

 

 

 

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs:

40,50

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij spoedlevering vermeerderd met:

33,50

1.3.3

Het tarief bedraagt voor in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen:

17,00

1.3.4

Het uitreiken van een aanvraagformulier voor een geneeskundige verklaring:

23,05

1.3.5

Bij het afgeven van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs is verstrekt en de aanvrager, wegens vermissing en/of diefstal, een nieuw document aanvraagt, en de oorspronkelijke aanvraag moet worden opgevraagd bij een andere gemeente, wordt het bedrag van de verschuldigde rechten verhoogd voor de extra werkzaamheden met:

31,00

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie

 

 

 

 

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

 

1.4.2

Het tarief voor het aanvragen van een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie bedraagt, per verstrekking:

7,75

1.4.3

Het tarief voor het vervaardigen van een overzicht naar leeftijdsopbouw uit het ge-automatiseerd systeem bedraagt:

31,00

1.4.4

Het tarief voor het vervaardigen van een overzicht anders dan naar leeftijdsopbouw bedraagt:

62,00

1.4.5

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan:

15,50

Hoofdstuk 5 Kiezersregister

 

 

 

 

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet, per inlichting:

15,50

Hoofdstuk 6 Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

 

 

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

 

 

1.6.1.1

Bij verstrekking op papier, per pagina:

15,50

1.6.1.2

Bij verstrekking anders dan op papier, per bericht:

15,50

1.6.1.3

Dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking:

31,00

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

 

 

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

6,20

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

 

 

 

 

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.7.1.1

een gebonden uitgave van de programmabegroting:

47,50

1.7.1.2

een gebonden uitgave van de productenraming:

47,50

1.7.1.3

een gebonden uitgave van de jaarstukken:

47,50

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het afsluiten van een abonnement op de verslagen of de stukken behorende bij de raadsvergadering, voor een kalenderjaar:

 

 

 

a. indien deze worden afgehaald:

52,75

 

b. indien deze worden toegezonden:

79,55

1.7.3

Het tarief bedraagt voor het afsluiten van een abonnement op de verslagen of de stukken van de vergadering van een raadscommissie, voor een kalenderjaar:

 

 

 

a. indien deze worden afgehaald:

52,75

 

b. indien deze worden toegezonden:

79,55

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verordening van de gemeente, de voorschriften, behorende bijbestemmingplannen daaronder begrepen, vermeerderd met € 0,05 per geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde:

15,75

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

 

 

 

 

1.8.1

Het tarief bedraagt voor van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie of een lichtdruk van een plan, zoals een bestem-mingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingplan:

 

 

1.8.1.1.1

per bladzijde A4-formaat:

14,80

1.8.1.1.2

in A3-formaat:

29,60

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift, per afschrift en/of uittreksel:

 

 

1.8.2.1

uit de gemeentelijke gebouwenadministratie:

14,80

1.8.2.2

uit de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet:

14,80

1.8.2.3

van de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid van de Monumentenwet 1988:

14,80

1.8.2.4

uit de openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 1988:

14,80

1.8.2.5

uit het register bedoeld in artikel 57, eerste lid, van de Woningwet:

14,80

1.8.2.6

uit de kadastrale massale output:

14,80

1.8.2.7

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie,dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen:

14,80

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

 

 

1.8.3.1

het gemeentelijk adressenbestand, per adres:

14,80

1.8.3.2

het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel, per perceel:

14,80

1.8.3.3

het gemeentelijke adres-coördinatenbestand, per adres-coördinaat:

14,80

1.8.3.4

de gebouwenregistratie, per bladzijde op A4-formaat:

14,80

1.8.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

 

1.8.4.1

een kopie van een digitale fotokaart, op A4-formaat tot schaal 1:1000, per pagina

1,00

1.8.4.2

een kopie van een digitale fotokaart, op A3-formaat tot schaal 1:1000, per pagina

2,00

1.8.5

Het tarief voor het raadplegen van de geautomatiseerde kadastrale stukken bedraagt:

 

 

1.8.5.1

per kadastraal perceel:

14,80

1.8.5.2

per hypotheekinschrijving:

14,80

1.8.5.3

per beslaglegging:

14,80

1.8.5.4

per inschrijving in het scheepsregister:

14,80

1.8.6

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een kopie (analoog) vanuit de digitale Grootschalige Basiskaart, per A4-formaat:

14,80

1.8.7

Het tarief bedraagt voor het uitvoeren van een historisch bodemonderzoek:

67,00

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

 

 

 

 

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.9.1.1

verklaring omtrent het gedrag

30,05

1.9.1.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita:

7,75

1.9.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening:

7,75

1.9.1.4

het waarmerken van een fotokopie:

 

1.9.1.4.1

eerste bladzijde:

7,75

1.9.1.4.2

voor elke volgende gelijktijdig verstrekte pagina onder 1.9.1.4.1, voor zover deze afkomstig is van het dossier:

0,50

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

 

 

 

 

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier:

14,50

1.10.2

Stukken, geprint vanaf microfiches, 1e pagina:

0,50

1.10.2.1

voor elke volgende gelijktijdig verstrekte pagina onder 1.10.2, voor zover deze afkomstig is van het zelfde dossier:

0,10

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

 

 

 

 

1.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.11.1.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet:

30,00

1.11.1.2

tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huis-vestingswet:

134,00

1.11.1.3

tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke ontrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet:

134,00

1.11.1.4

tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet:

134,00

1.11.1.5

tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet:

134,00

Hoofdstuk 12 Leegstandswet

 

 

 

 

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.12.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet:

134,00

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandswet:

33,50

Hoofdstuk 14 Standplaatsen

 

 

 

 

1.14.*)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een standplaats:

 

 

1.14.1*)

geldig voor één dag:

30,00

1.14.2*)

geldig voor één week:

36,00

1.14.3*)

geldig voor één maand:

 

 

1.14.3.1*)

voor één dag in de week:

34,00

1.14.3.2*)

voor meerdere dagen in de week:

40,00

1.14.4*)

geldig voor één jaar:

 

 

1.14.4.1*)

voor één dag per week:

82,00

1.14.4.2*)

voor meerdere dagen per week:

134,00

1.14.5

In afwijking van de voorgaande leden bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het innemen van een standplaats voor de verkoop van snijbloemen, bloemslingers, souvenirs en waren gedurende het bloembollenseizoen:

 

 

1.14.5.1

voor één dag:

30,00

1.14.5.2

voor de zaterdagen vanaf 12.00 uur, zondagen, alsmede 2e Paasdag en Hemelvaartsdag:

52,00

1.14.5.3

voor het gehele bloembollenseizoen:

156,00

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

 

 

 

 

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingsbesluit Winkeltijden:

60,00

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander:

60,00

1.15.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing:

60,00

Hoofdstuk 16 Wet op de Kansspelen

 

 

 

 

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de Kansspelen voor een periode van twaalf maanden voor één of twee speelautomaten:

60,00

1.16.2*)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de Kansspelen (loterijvergunning) of een vergunning als bedoel in artikel 28 van de Wet op de Kansspelen (prijsvraagvergunning):

60,00

1.16.2.1*)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een herhalingsaanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de Kansspelen (loterijvergunning) of een vergunning als bedoel in artikel 28 van de Wet op de Kansspelen (prijsvraagvergunning):

30,00

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

 

 

 

 

1.17

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.17.1

een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel:

31,50

1.17.2

inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per strekking:

31,50

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

 

 

 

 

1.18

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet:

126,00

1.18.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, per strekkende meter sleuf:

7,50

1.18.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf:

5,05

1.18.3

Het in 1.18 genoemde bedrag wordt: indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen de gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met:

252,00

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

 

 

 

 

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

 

1.19.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990:

30,00

1.19.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement:

31,00

1.19.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het B.A.B.W. en/of verstrekking van de daarvoor benodigde formulieren:

33,10

1.19.3.1

op basis van keuring bij de GGD indien:

 

 

1.19.3.1.1

uit onderzoek blijkt dat de verlenging van de gehandicaptenparkeerkaart kan geschieden op basis van dossieronderzoek bij de GGD:

33,10

1.19.3.1.2

uit onderzoek blijkt dat de verlenging van de gehandicaptenparkeerkaart volstaan kan worden met de raadpleging van het dossier van de ISD:

33,10

1.19.3.1.3

het verstrekken van een duplicaat van een eerder afgegeven gehandicaptenparkeerkaart met dezelfde einddatum:

30,00

1.19.4

voor een gehandicaptenparkeerplaats:

90,00

1.19.4.1

tot het realiseren van een gehandicapteparkeerplaats:

239,50

1.19.4.2

voor het wijzigen van een gehandicaptenparkeerplaats:

80,25

1.19.5

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer:

30,00

1.19.6

tot het verkrijgen van een schriftelijke ontheffing van de verplichting gevaarlijke stoffen te vervoeren langs de route aangegeven in de route gevaarlijke stoffen:

60,00

1.19.7

voor een ontheffing op grond van artikel 2.5 van de APV, lid 1, per week per aanvraag

30,00

1.19.7.1

voor een ontheffing op grond van artikel 2.5 van de APV, lid 1, langer dan een week per aanvraag

120,00

1.19.8

een aanvraag voor een ontheffing op grond van artikel 10 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (het houden van wedstrijden op de openbare weg):

30,00

Hoofdstuk 20 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

 

 

1.20.1*)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, of toestemming op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening Lisse, voorzover daaromtrent in deze verordening niet anders is bepaald, voor elke gelegenheid, waarvoor vergunning, ontheffing of toestemming is vereist:

120,00

1.20.1.1*)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een herhalingsaanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, of toestemming op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening Lisse, voorzover daaromtrent in deze verordening niet anders is bepaald, voor elke gelegenheid, waarvoor vergunning, ontheffing of toestemming is vereist:

90,00

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

 

1.20.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, vermeerderd met 0,10 per geheel of gedeeltelijke bedrukte bladzijde

15,75

1.20.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopiën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, vermeerderd met € 0,05 per geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde, uitgaande van A4 formaat:

0,50

1.20.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdeel 1.20.2.1 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk, omgerekend naar A4 formaat, per A4 formaat, vermeerderd met € 0,10 per geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde:

0,50

1.20.2.4

idem als artikel 1.20.2.2 en 1.20.2.3 maar dan in kleur, vermeerderd met € 0,10 per geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde:

1,00

1.20.2.5

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

15,75

1.20.2.6

stukken of uittreksels, welke op verzoek van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een een tarief is opgenomen, vermeerderd met € 0,10 per geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde:

15,75

1.20.2.7

Indien de stukken, genoemd in de bovenstaande artikelen, op A0 formaat afgedrukt worden, bedraagt het tarief:

 

 

1.20.2.7.1

voor de 1e afdruk:

6,30

1.20.2.7.2

voor elke volgende afdruk, uit hetzelfde dossier:

5,05

1.20.3

Voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een een tarief is opgenomen, wordt bij intrekking en/of weigering van de aanvraag, op schriftelijk verzoek van de aanvrager, teruggaaf van 75% van de geheven rechten (exclusief de externe kosten) verleend. Bovenstaande geldt niet voor artikel 1.1.2. en 1.1.2.1.

 

 

1.20.4

Teruggaaf van een bedrag, kleiner dan € 5,00, vindt niet plaats.

 

 

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

 

 

 

 

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

 

2.1.1.1

aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanleg- kosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.2

bouwkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.3

sloopkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economische verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

 

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

 

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een andere wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag (principeverzoek)

 

 

 

 

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag (principeverzoek):

 

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen   project of plan in het het kader van de Wabo vergunbaar is: 25% van de leges berekend op basis van de bouw- en/of realisatiekosten met een minimum van € 128,00 en een maximum van € 1.000,00

 

 

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning: 50% van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

 

 

 

Wordt het verzoek binnen een termijn van een jaar na datum van beslissing op het verzoek gevolgd door een aanvraag omgevingsvergunning voor hetzelfde plan,

 

 

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouw- activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

134,00

 

vermeerderd met 1,9% van de bouwkosten met een maximum van € 1.000.000,00

 

 

 

 

 

 

2.3.1.2

Welstandstoets

 

 

2.3.1.2.1

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien een welstandstoets noodzakelijk is:

 

 

 

 

 

 

 

Vastgestelde bouwkosten:

 

 

 

nihil tot 4.000 en reclames

55,00

 

4.000 tot 25.000

51,00

 

te verhogen met 0,2 % van de bouwkosten

 

 

 

25.000 tot 120.000

77,00

 

te verhogen met 0,11 % van de bouwkosten

 

 

 

120.000 tot 230.000

123,00

 

te verhogen met 0,11 % van de bouwkosten

 

 

 

230.000 tot 455.000

262,00

 

te verhogen met 0,06 % van de bouwkosten

 

 

 

455.000 en hoger

494,00

 

te verhogen met 0,025 % van de bouwkosten tot een maximum van € 20.000.000,00.

 

 

 

De advieskosten van de stichting Dorp, Stad & Land worden naar boven afgerond op € 5,00.

 

 

2.3.1.2.2

De advieskosten voor advisering in het kader van vooroverleg (principeverzoek) bedragen € 100,00. Van deze advieskosten wordt € 75,00 verrekend indien binnen een jaar na datum van beslissing op het vooroverleg (principeverzoek) een aanvraag om een omgevingsvergunning voor hetzelfde bouwwerk of dezelfde ruimtelijke activiteit wordt ingediend.

 

 

2.3.1.2.3

Onverminderd het bepaalde in artikel 2.3.1.1 en 2.3.1.2 wordt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan, de ruimtelijke activiteit of de gebruiksverandering en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is, verhoogd met de tarieven genoemd in artikel 2.3.1.2.1.

 

 

 

 

 

 

 

Verplicht advies agrarische commissie

 

 

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 en 2.3.2 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt gevraagd:

529,55

 

 

 

 

 

Achteraf ingediende aanvraag

 

 

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit 50 % van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

 

 

 

 

 

 

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanleg activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

469,00

 

 

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1:

 

 

 

 

 

 

2.3.3.1

Binnenplanse afwijking

 

 

 

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

134,00

 

 

 

 

2.3.3.2

Buitenplanse kleine afwijking (kruimelgevallen)

 

 

 

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast, een verhoging met een bedrag van:

368,50

 

 

 

 

2.3.3.3

Planologisch strijdig gebruik

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder c van de Wabo, een verhoging met een bedrag van:

1.340,00

2.3.3.4

Projectbesluit/buiten toepassingverklaring (niet van toepassing)

 

 

 

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast, een verhoging met een bedrag van:

670,00

 

 

 

 

2.3.3.5

Tijdelijke afwijking

 

 

 

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast, een verhoging met   een bedrag van: 

670,00

2.3.3.6

Afwijking van het exploitatieplan

 

 

 

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast, een verhoging met een bedrag van:

670,00

 

 

 

 

2.3.3.7

Afwijking van provinciale wetgeving

 

 

 

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet Ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast, een verhoging met een bedrag van:

670,00

2.3.3.8

Afwijking van nationale wetgeving

 

 

 

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast, een verhoging met een bedrag van:

670,00

2.3.3.9

Afwijking van voorbereidingsbesluit

 

 

 

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast, een verhoging met een bedrag van:

670,00

 

 

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouw- of aanlegactiviteit

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit of een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, onderscheidenlijk b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

 

 

 

 

2.3.4.1

Binnenplanse afwijking

 

 

 

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast, een verhoging met een bedrag van:

134,00

 

 

 

 

2.3.4.2

Buitenplanse kleine afwijking (kruimelgevallen)

 

 

 

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast, een verhoging met een bedrag van:

368,50

 

 

 

 

2.3.4.3

Buitenplanse afwijking (projectbesluit)

 

 

 

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo wordt toegepast, een verhoging met een bedrag van:

1.340,00

 

 

 

 

2.3.4.4

Vaststellen bestemmingsplan (postzegelbestemmingsplan)

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening:

1.876,00

 

 

 

 

2.3.4.5

Tijdelijke afwijking

 

 

 

indien met toepassing van artikel 2.12, tweede lid van de Wabo wordt toegepast, een verhoging met een bedrag van:

670,00

2.3.4.6

Afwjjking exploitatieplan

 

 

 

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder b van de Wabo wordt toegepast, een verhoging met een bedrag van:

670,00

 

 

 

 

2.3.4.7

Afwijking provinciale regelgeving

 

 

 

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast, een verhoging met een bedrag van:

670,00

 

 

 

 

2.3.4.8

Afwijking van nationale wetgeving

 

 

 

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast, een verhoging met een bedrag van:

670,00

2.3.4.9

Afwijking voorbereidingsbesluit

 

 

 

indien met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast, een verhoging met een bedrag van:

670,00

 

 

 

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 

 

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

 

0 t/m 100 m²:

300,00

 

101 t/m 500 m²:

500,00

 

meer dan 500 m²:

750,00

 

vermeerderd met € 0,07 per m² met een maximum van € 1.015,00.

 

 

2.3.5.2

Wijziging dan wel uitbreiding van een vergunning

 

 

 

Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld in 2.3.5.1 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging, danwel uitbreiding van een vergunning, bedraagt het legestarief, indien het gaat om:

 

 

2.3.5.2.1

uitbreiding van het bouwwerk, het legestarief vermeld in 2.3.5.1 met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de van de uitbreiding;

 

 

2.3.5.2.2

herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van het gehele bouwwerk, danwel een deel van het bouwwerk, 50% van het legestarief vermeld onder 2.3.5.1 met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik.

 

 

2.3.5.3

Tijdelijke omgevingsvergunning

 

 

 

Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld in artikel 2.3.5.1 betrekking heeft op het tijdelijk gebruik voor maximaal vier weken, bedraagt het tarief indien de gebruiksoppervlakte is:

 

 

2.3.5.3.1

minder dan 500 m²:

100,00

2.3.5.3.2

500 m² of meer:

200,00

2.3.5.4

Herhalingsaanvraag

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een herhalingsaanvraag tot het verstrekken van een tijdelijke gebruiksvergunning waarin een gebruiksoppervlakte wordt gebruikt van:

 

 

2.3.5.4.1

minder dan 500 m²:

87,50

2.3.5.4.2

500 m² of meer:

175,00

2.3.5.5

Gebruiksvergunning op grond van brandbeveiligings-verordening

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een (tijdelijke) gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting als bedoeld in artikel 2.1 van de brandbeveiligingsverordening met een oppervlakte van:

 

 

2.3.5.5.1

minder dan 500 m²:

100,00

2.3.5.5.2

500 m² of meer:

200,00

2.3.5.6

Herhalingsaanvraag gebruiksvergunning op grond van brandbeveiligingsverordening

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een herhalingsaanvraag tot het verstrekken van een (tijdelijke) gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting als bedoeld in artikel 2.1 van de brandbeveiligingsverordening met een oppervlakte van:

 

 

2.3.5.6.1

minder dan 500 m²:

87,50

2.3.5.6.2

500 m² of meer:

175,00

2.3.5.7

Onder gebruiksoppervlakte wordt verstaan de gebruiksoppervlakte als bedoeld in NEN 2580

 

 

2.3.5.8

Het overschrijven van een verleende gebruiksvergunning op naam van een ander:

25,00

 

 

 

 

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten (nvt)

 

 

 

 

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

 

 

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

 

 

2.3.7.1.1

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

301,50

2.3.7.1.2

In gevallen waarvoor op grond van hoofdstuk 8 van de bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, wordt het navolgend in rekening gebracht:

301,50

 

indien de sloopkosten meer bedragen dan € 50.000,00 vermeerderd met 1% van de sloopkosten met een maximum van € 100.000,00.

 

 

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.7.1.1 of 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

117,25

 

Indien de sloopwerkzaamheden slechts het verwijderen van asbest betreffen, wordt alleen het bedrag van artikel 2.3.7.2 in rekening gebracht.

 

 

 

 

 

 

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.6 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

117,25

 

 

 

 

2.3.9

Uitweg/inrit (nvt)

 

 

 

 

 

 

2.3.10

Kappen

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen van doen vellen van houtopstand, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2 van de Bomenverordening Lisse 2010 een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

105,00

 

 

 

 

2.3.11

Opslag van roerende zaken

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4:29 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

105,00

 

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

117,25

 

 

 

 

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuur-beschermingswet 1998

 

 

2.3.12.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

529,55

2.3.12.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitas en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuur-beschermingswet 1998:

529,55

 

 

 

 

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:

529,55

 

 

 

 

2.3.14

Andere activiteiten

 

 

 

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

 

 

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

301,50

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

 

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft:

301,50

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevings- vergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de tiende werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze tiende werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

 

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

 

2.3.15.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: 60% van het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

 

 

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: 60% van het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

 

 

 

 

 

 

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

 

 

 

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

 

 

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport:

134,00

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport:

134,00

 

 

 

 

2.3.17

Advies

 

 

2.3.17.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijk verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de (voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning) aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

2.3.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de tiende werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze tiende werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

 

 

 

 

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen

 

 

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

 

 

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

804,00

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

 

2.3.18.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de tiende werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze tiende werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

 

Hoofdstuk 4 Vermindering

 

 

 

 

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag (principeverzoek) als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges, in mindering gebracht overeenkomstig artikel 2.2, op de kosten voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

 

2.4.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17. De vermindering beloopt:

 

 

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten: 2% van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

 

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten: 3% van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

 

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten: 5% van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

 

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

 

 

 

 

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7, intrekt, binnen 12 maanden na het indienen van de aanvraag, bestaat er aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder houder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevings-vergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

 

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

 

Een bedrag minder dan € 5,00 wordt niet teruggeven.

 

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.2, 2.3.1.3, 2.3.16, 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

 

 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

 

 

 

 

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

67,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

 

 

 

 

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

134,00

Hoofdstuk 8 Sloopmelding (nvt

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 

 

 

 

2.9.1

Overige in deze titel niet genoemde beschikking Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

301,50

 

 

 

 

2.9.2

Overschrijving

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van de omgevingsvergunning:

67,00

 

 

 

 

2.9.3

Definitief buiten behandeling laten

 

 

 

Het tarief bedraagt indien een aanvraag omgevingsvergunning definitief buiten behandeling wordt gelaten vanwege het niet voldoen aan de indieningsvereisten zoals aangegeven in de Ministriële regeling Omgevings Recht (MOR).

117,25

 

 

 

 

2.9.4

Vergunningvrije bouwwerken

 

 

 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken van een schriftelijke verklaring met betrekking tot de vraag of een bepaald bouwplan al dan niet omgevingsvergunningvrij is:

117,25

Hoofdstuk 10 Woonschepen

 

 

 

 

2.10

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning tot het innemen van een ligplaats, het overschrijven van een ligplaats- vergunning op de naam van een nieuwe rechtsverkrijger, of het wijzigen van de ligplaatsvergunning:

120,00

 

 

 

 

 

vergunning op de naam van een nieuwe rechtsverkrijger, of het wijzigen van de ligplaatsvergunning:

120,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

 

 

 

 

3.1.1*)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet:

240,00

3.1.1.1*)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een herhalingsaanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet:

210,00

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet:

240,00

3.1.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of een verklaring als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet bedraagt het tarief:

30,00

3.1.4

In afwijking van het onder 3.1.1 bepaalde bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet, voor zover het uitsluitend gaat om een wijziging van de rechtsvorm en/of wijziging van leidinggevenden:

30,00

Hoofdstuk 2 Organiseren van evenementen of markten

 

 

 

 

3.2.1*)

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoel in artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

 

 

3.2.1.1*)

een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel:

240,00

3.2.1.2*)

een herdenkingsplechtigheid:

120,00

3.2.1.3*)

een braderie:

120,00

3.2.1.4*)

een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg:

120,00

3.2.1.5*)

een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg:

240,00

3.2.1.6*)

een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2.25, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

240,00

3.2.2*)

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 5.21 van de Algemene plaatselijke verordening:

240,00

3.2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een markt als bedoeld in artikel 4 van de Marktverordening 2008 (vergunning organisatie):

240,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

 

 

 

 

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

 

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.1.2:

 

 

3.3.1.1

voor seksinrichting:

2.412,00

3.3.1.2

voor een escortbedrijf:

2.412,00

3.3.2

wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

 

 

3.3.2.1

voor een seksinrichting:

30,00

3.3.2.2

voor een escortbedrijf:

30,00

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

 

 

 

 

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet:

134,00

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

 

 

 

 

3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing of vergunning als bedoeld in de Leefmilieuverordening:

134,00

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

 

 

 

 

3.6

Het tarief bedraag voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekkinig tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening:

 

 

 

inrichtingen met een gebruiksoppervlakte van

 

 

 

0 t/m 100 m²:

402,00

 

101 t/m 500 m²:

670,00

 

vermeerderd met € 0,53 per m²

 

 

 

501 m² t/m 2.000 m²:

1.005,00

 

vermeerderd met € 0,27 per m²

 

 

 

2.001 m² t/m 5.000 m²:

1.005,00

 

vermeerderd met € 0,09 per m²

 

 

 

meer dan 5.000 m²

1.005,00

 

vermeerderd met € 0,03 per m².

 

 

3.6.1

Indien de aanvraag om een vergunning als bedoeld in 3.6 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging, danwel uitbreiding van een vergunning, bedraagt het legestarief, indien het gaat om:

 

 

 

Uitbreiding van het bouwwerk, het legestarief vermeld in 3.6 met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de uitbreiding;

 

 

3.6.2

Herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van het gehele bouwwerk, dan- wel een deel van het bouwwerk, 50% van het legestarief vermeld onder 3.6 met dien verstande dat de toeslag uitsluitend wordt berekend over de oppervlakte van de herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik.

 

 

3.6.3

Indien een aanvraag om een vergunning als bedoeld in artikel 3.6 betrekking heeft op het tijdelijk gebruik ten behoeve van een evenement voor maximaal vier weken, wordt het legestarief verminderd tot 10% van het legestarief op grond van artikel 3.6.

 

 

3.6.4

Onder gebruiksoppervlakte wordt verstaan de gebruiksoppervlakte als bedoeld in NEN 2580

 

 

3.6.5

Het overschrijven van een verleende gebruiksvergunning op naam van een ander:

33,50

Hoofdstuk 7 Ventvergunning (niet van toepassing)

Hoofdstuk 8 Terrasvergunning

 

 

 

 

3.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het inrichten van een terras:

 

 

3.8.1

voor de 1e aanvraag van een een vergunning:

180,00

3.8.2

voor elke vervolgaanvraag, per aanvraag:

60,00

Hoofdstuk 9 Uithangborden en andere daarmee gelijk te stellen voorwerpen

 

 

 

 

3.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning tot het hebben van een uithangbord, reclamebord, lichtreclame en andere daarmede gelijk te stellen voorwerpen, per aanvraag:

301,50

3.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het tijdelijk plaatsen van reclame- en sandwichborden en/of spandoeken op de openbare weg, per aanvraag:

30,00

3.9.2

Indien met betrekking tot een aanvraag voor op grond van artikel 3.9 door een welstandscommissie een advies over de welstandsaspecten en/of door een monumentencommissie wordt uitgebracht, bedragen de rechten onverminderd het vermelde onder artikel 3.9 en ongeacht of tot verlening van een vergunning wordt overgegaan:

55,00

Hoofdstuk 10 Overige op grond van de APV

 

 

 

 

3.10.1

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

 

 

3.10.1.1

een nachtverblijfregister:

30,00

3.10.1.2

een register op grond van het Honden- en Kattenbesluit:

30,00

3.10.1.3

een register op grond van de Waarborgwet:

30,00

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of ander beschikking

 

 

 

 

3.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking:

301,50

Vastgesteld door de raad van de gemeente Lisse in zijn openbare vergadering van 16 december 2010.

B. Blonk mevr. C. Langelaar

griffier voorzitter

*)

Voor deze artikelen kan de compensatieregeling van toepassing zijn. Het gehanteerde tarief wordt dan met 75% verlaagd.