Privacyverordening

Geldend van 24-02-2005 t/m heden

Intitulé

Privacyverordening

Privacyverordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel 1. Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening: de Privacyverordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

  • d.

    GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • e.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    beheerder: degene die op grond van de Beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;

  • g.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet in de GBA van de gemeente is opgenomen;

  • h.

    afnemer: de afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • i.

    binnengemeentelijke afnemer: de binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • j.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

  • k.

    vrije derde: de derde als bedoeld in artikel 100 van de wet.

Artikel 2. Beheer van de GBA

Beheerder van de GBA is de door de verantwoordelijke aan te wijzen leidinggevende op het taakgebied Burgerzaken.

Artikel 3: Doel van de GBA

De GBA heeft tot doel:

  • a.

    informatie te leveren aan de beheerder en aan de door de beheerder aangewezen medewerkers werkzaam op het taakgebied Burgerzaken ten behoeve van de vervulling van hun taken;

  • b.

    de binnengemeentelijke afnemers, genoemd in de artikelen 4, 5 onder d en 6, te voorzien van gegevens voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de vervulling van de taken van die afnemers;

  • c.

    een ingeschrevene te voorzien van hem betreffende gegevens;

  • d.

    de derden genoemd in artikel 7, te voorzien van gegevens in de gevallen bedoeld in deze verordening;

  • e.

    gegevens te verstrekken ten behoeve van genealogisch onderzoek onder de in artikel 7, eerste lid, onder e genoemde voorwaarden;

  • f.

    selecties gegevens te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek;

  • g.

    selecties gegevens te leveren ten behoeve van activiteiten in het kader van de gezondheidszorg;

  • h.

    selecties gegevens te leveren ten behoeve van doeleinden die rechtstreeks samenhangen met de uitvoering van gemeentelijk beleid.

Artikel 4. Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de wet worden, teneinde verbanden te leggen tussen de GBA en andere gegevensverzamelingen van de gemeente, door de verantwoordelijke aan te wijzen gegevens uit de GBA verstrekt ten dienste van door de verantwoordelijke aan te wijzen binnengemeentelijke afnemers en door deze laatste gebruikte gegevensverzamelingen.

Artikel 5. Rechtstreeks toegang tot de GBA

Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op het taakgebied Burgerzaken;

  • c.

    personen belast met het systeemonderhoud ten aanzien van de GBA voor zover hun werkzaamheden die toegang vereisen;

  • d.

    met inachtneming van artikel 88 en 89 van de wet de dienstonderdelen van de gemeente die door de verantwoordelijke als binnengemeentelijke afnemers worden aangewezen, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;

Artikel 6. Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

  • 1. Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan door de verantwoordelijke aan te wijzen binnengemeentelijke afnemers van de gemeente gegevens uit het GBA systematisch verstrekt ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

  • 2. Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet kan de beheerder, ook buiten de gevallen bedoeld in artikel 5 en in het eerste lid van dit artikel, gegevens uit de basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers verstrekken ten behoeve van hun taakvervulling. Gegevens mogen slechts worden verstrekt om deze te toetsen aan gegevens berustend bij die afnemers.

Artikel 7. Overige verstrekkingen

  • 1. Onverminderd het elders in de wet bepaalde kan de beheerder met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, gegevens aan derden verstrekken en wel:

    • a.

      systematisch aan door de verantwoordelijke aan te wijzen derden, ten behoeve van de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.

    • b.

      aan door de verantwoordelijke aan te wijzen personen en niet-commerciële instellingen op schriftelijk verzoek, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad;

    • c.

      ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek of statistiek, de in artikel 100, tweede lid van de wet genoemde gegevens, aan degene die het onderzoek verrichten;

    • d.

      aan derden die de gegevens behoeven voor doeleinden die rechtstreeks samenhangen met de uitvoering van gemeentelijk beleid, de in artikel 100, tweede lid van de wet bedoelde gegevens;

    • e.

      ten behoeve van genealogisch onderzoek, betreffende individuele personen, ook als zij niet met naam zijn aangeduid en wel de in artikel 100, tweede lid van de wet genoemde gegevens. Deze gegevens worden slechts verstrekt indien de verzoeker aannemelijk maakt dat de te verstrekken gegevens betrekking hebben op bloed- of aanverwanten van de verzoeker.

  • 2. In bijzondere gevallen kan de de verantwoordelijke gegevens als bedoeld in artikel 100, derde lid van de wet aan derden verstrekken, voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 8. Beveiliging

De beheerder stelt een beveiligingsplan vast waarin de noodzakelijke maatregelen ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging zijn opgenomen.

Artikel 9. Overgangs- en slotbepalingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie in het gemeenteblad.

  • 2.

    Het Reglement gemeentelijke bevolkingsadministratie (2001) wordt met ingang van het in het eerste lid bedoelde tijdstip ingetrokken.

  • 3.

    Verzoeken van afnemers die zijn ingediend vóór de inwerkingtreding van deze verordening worden afgehandeld met inachtneming van het Reglement genoemd in het tweede lid.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Privacyverordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van Loon op zand van 24 februari 2005.
Burgemeester en wethouders van Loon op Zand,
De secretaris,
Mr. M. van der Heijden
de burgemeester,
H.J.G.J. van Hoek- Martens