Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Losser houdende nota Armoedebeleid gemeente Losser

Geldend van 22-11-2016 t/m heden

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Losser houdende nota Armoedebeleid gemeente Losser

De raad van de gemeente Losser;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 6 september 2016;

BESLUIT:

  • 1. De nota Armoedebeleid gemeente Losser vast te stellen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad op 11 oktober 2016;

griffier,

voorzitter,

Inleiding

Het bestrijden van armoede is een thema, dat politiek de afgelopen tijd nadrukkelijk in de belangstelling staat. Er is, in Nederland en ook in Losser, een groeiend aantal mensen dat op of onder de armoedegrens leeft.

Armoede

Armoede is volgens de definitie van de Verenigde Naties het niet kunnen voorzien in de eerste levensbehoeften. Armoede ontstaat wanneer een persoon of groep mensen onvoldoende betaal- en/of ruilmiddelen heeft om in de primaire levensbehoeften te kunnen voorzien. Primaire levensbehoeften omvatten zaken als schoon en drinkbaar water, voedsel, kleding, huisvesting en gezondheidszorg. Ook gebrek aan secundaire levensbehoeften kan een onderdeel zijn van armoede. Denk aan: deelname aan sociale activiteiten, telefoon, computer en internet.

Er bestaat geen eensluidende definitie van armoede. Armoede is lastig te meten en te definiëren. De hoogte van het inkomen zegt bijvoorbeeld niet alles over wat een huishouden te besteden heeft. Ook iemand met een hoog inkomen, maar met schuldenproblematiek en/of hoge lasten, kan weinig te besteden hebben. Het 'niet mee kunnen doen' is ook een richtlijn die het CBS hanteert. "Armoede is een contextueel verschijnsel: of iemand arm is, hangt af van wat er in de eigen samenleving op een gegeven moment onontbeerlijk is" (Rapport: “Armoede en sociale uitsluiting 2015”, dec. 2015).

Om toch een vergelijking te kunnen maken tussen de situatie in Losser, de regio en de landelijke situatie is een aantal gegevens opgenomen over huishoudens die een inkomen hebben onder de 101% van het sociaal minimum (zie hoofdstuk 2).

Ophalen inbreng voor beleid

Het Lossers armoedebeleid dient geactualiseerd te worden. In september 2015 heeft het college de Raad geïnformeerd over de instrumenten die op dit moment in het kader van armoedebeleid worden ingezet en heeft het college aangegeven met relevante partijen in gesprek te gaan om te komen tot een integraal gedragen armoedebeleid. Naast deze partijen zijn ook bewoners uitgenodigd om over dit onderwerp mee te praten om zo breed mogelijk inzichten en visies te ontvangen.

De uitkomsten van twee bijeenkomsten in Losser en Overdinkel staan in bijlage 1. Als basis voor deze bijeenkomsten is een discussienota gebruikt waarvan delen in deze beleidsnota zijn overgenomen. Op 12 april 2016 heeft vervolgens een discussie bijeenkomst plaatsgevonden met de Raad over het nieuwe armoedebeleid. Voor deze bijeenkomst zijn externe deskundigen, relevante partijen en inwoners van de gemeente Losser uitgenodigd. De Participatieraad was bij deze bijeenkomsten goed vertegenwoordigd. Zie voor een kort verslag van deze bijeenkomst bijlage 2. Daarnaast heeft de wethouder Werk en Inkomen individueel gesproken met een aantal inwoners van Losser die onder de armoedegrens leven.

Alle tijdens deze bijeenkomsten en gesprekken opgehaalde gegevens, ervaringen, opmerkingen en ideeën zijn zoveel mogelijk in deze nota verwerkt.

Samenvatting

Als beleidsuitgangspunt kiest de gemeente voor de volgorde:

  • 1.

    zelfredzaamheid;

  • 2.

    samenredzaamheid;

  • 3.

    professionele hulp.

 

Daarmee sluiten we aan bij de uitgangspunten van de transformatie sociaal domein. Mensen zijn in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor hun financiële situatie. Maar waar nodig worden mensen ondersteund, bij voorkeur door hun eigen sociale omgeving, door particuliere initiatieven, waar vrijwilligers zich voor inzetten, of door inzet van professionals.

 

De ondersteuning is deels gericht op de financiële situatie van mensen maar nadrukkelijk ook op het vergroten van de deelname aan maatschappelijke activiteiten. Het kunnen blijven meedoen aan maatschappelijke activiteiten is belangrijk.

 

Allereerst wil de gemeente bestaande regelingen en ondersteuningsmogelijkheden beter een eenvoudiger toegankelijk maken. Daarom worden bepaalde regelingen (vooral de kortingsregeling) aangepast aan andere regelingen. En wordt de toegang tot regelingen zoveel mogelijk gestroomlijnd.

Dit wordt vastgelegd in nieuwe minimabeleid 2017.

 

Verder werken we in Losser aan het aanbieden van een makkelijk toegankelijk kindpakket, dat overigens grotendeels al gerealiseerd is.

 

We streven naar een breder bereik van de bestaande regelingen en ondersteuningsmogelijkheden. Het Sociaal Team, maar ook andere intermediairs, spelen een belangrijke rol bij het bijtijds signaleren van financiële problemen.

 

Door inzet van een coördinator uitvoering armoedebeleid, gedurende één jaar, worden bestaande initiatieven verder op elkaar afgestemd, zowel gemeentelijke als particuliere initiatieven. Nieuwe, aanvullende initiatieven worden gestimuleerd.

Daarnaast wordt geïnvesteerd in communicatie, in brede zin, om mensen die nu in “stille armoede” leven, beter te bereiken. Hiervan moet een preventieve werking uitgaan: het voorkomen dat financiële problemen verder toenemen. En er geen grote schulden ontstaan die moeilijk op te lossen zijn.

 

Binnen de gemeente Losser hebben we te maken met concentraties van overerfbare armoede in sommige wijken. De Academische Werkplaats Twente is gestart met een onderzoek naar de gevolgen van armoede op de gezondheid van kinderen. In het onderzoek wordt gezocht naar effectieve interventies die de negatieve gevolgen van (overerfbare) armoede op de gezondheid van kinderen doorbreken. Losser probeert mee te doen aan dit onderzoek en/of wil gebruik maken van de uitkomsten van dit onderzoek binnen een wijkgericht aanpak waar dat nodig is.