Regeling vervallen per 29-09-2010

Privacyverordening gemeente Losser voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Geldend van 29-09-2010 t/m 28-09-2010

Intitulé

Privacyverordening gemeente Losser voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

De raad van de gemeente Losser;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 2 oktober 2001;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsregistratie, laatstelijk gewijzigd bij wet van 5 april 2001, Stb 180;

BESLUIT:

vast te stellen de: PRIVACYVERORDENING GEMEENTE LOSSER VOOR DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSOONSGEGEVENS.

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a De wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA),

b Basisadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens over de bevolking als bedoeld in artikel 2 van de wet GBA,

c Verantwoordelijke: degene die de zeggenschap heeft over de persoonsregistratie. Het college van burgemeester en wethouders,

d Beheerder: de functionaris die is belast met de dagelijkse zorg voor de registratie. Het afdelingshoofd Burgerzaken,

e Geregistreerde: degene over wie gegevens zijn opgenomen in de basisadministratie van de gemeente Losser

f Afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA,

g Binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente,

h Derde: een persoon of instantie buiten de organisatie van de verantwoordelijke.

 

Artikel 2 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Met inachtneming van artikel 96 van de wet worden de gegevens genoemd in bijlage 1 systematisch verstrekt aan de in de bijlage genoemde binnengemeentelijke afnemers.

Artikel 3 Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie

Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben:

a de beheerder

b de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Burgerzaken

c met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet, de binnengemeentelijke afnemers, genoemd in bijlage 2

Artikel 4 Verstrekkingen van gegevens

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, verstrekkingen van gegevens incidenteel, spontaan of periodiek plaatsvinden aan:

A.

Rechtspersonen zonder winstoogmerk, voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen, waarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte, in een juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en dit doel niet op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt.

Het gaat hier om de volgende derden:

­ verpleegcentrum Twente-Oost

­ de Twentse zorgcentra locatie LosserHof

­ de herkenningdienst van de politie Twente

­ stichting woningbelangen Losser

­ diverse Duitse overheidsinstanties in de grensstreek

­ instellingen en organisaties voorzover zij de gegevens nodig hebben ten behoeve van het houden van enquêtes waarvan de resultaten van wetenschappelijk en/of algemeen belang zijn.

B.

Natuurlijke personen, ten behoeve van een persoonlijk, niet-commercieel belang, met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene van wie gegevens worden verstrekt.

De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerder geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 5 Protocolplicht

Met inachtneming van artikel 103 van de wet worden door de bewerker onder verantwoordelijkheid van de beheerder vastgelegd welke persoonsgegevens over welke personen zijn verstrekt aan afnemers en/of derden. Jaarlijks biedt de beheerder aan de verantwoordelijke een controleverslag aan.

De verantwoordelijke verstrekt aan de geregistreerde op diens verzoek binnen vier weken een schriftelijk overzicht van de gegevens die het afgelopen jaar voorafgaande aan het verzoek uit de basisadministratie aan derden en/of afnemers zijn verstrekt.

Het overzicht kan in algemene termen worden gesteld indien de verstrekking is gedaan op basis van de Wet GBA of de Privacyverordening gemeente Losser.

Aan het verzoek wordt geen gevolg gegeven indien dit in het belang is van de veiligheid van de staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten.

Artikel 6 Inzagerecht

Met inachtneming van artikel 78 zendt de verantwoordelijke de geregistreerde binnen vier weken na vestiging of hervestiging kostenloos een begrijpelijk en volledig overzicht van zijn persoonslijst. Bij de persoonslijst wordt informatie verstrekt over de werking van de gemeentelijke basisadministratie en over de rechten en de plichten van de geregistreerde. Tevens wordt de geregistreerde bij aangifte van verblijf en adres gewezen op het recht op geheimhouding zoals dat in artikel 102 van de Wet GBA is omgeschreven.

 

Gelet op artikel 79 van de wet GBA verleent de verantwoordelijke de geregistreerde binnen vier weken kostenloos inzage in de basisadministratie of zendt aan de geregistreerde op diens verzoek een begrijpelijke persoonslijst toe. Het recht op inzage wordt pas verleend nadat de identiteit is vastgesteld.

Artikel 7 Geheimhouding

Met inachtneming van artikel 102 van de wet kan de geregistreerde de verantwoordelijke verzoeken om geheimhouding van haar/zijn persoonsgegevens als bedoeld in art. 34 van de wet. Op dit schriftelijk verzoek kan de verstrekking van persoonsgegevens aan derden beperkt worden. Door de verantwoordelijke wordt een schriftelijke procedure vastgelegd over het verzoek tot geheimhouding en het verstrekken van gegevens.

Artikel 8 Correctie

Met inachtneming van artikel 82 van de wet voldoet de verantwoordelijke kosteloos binnen vier weken aan het schriftelijk verzoek van de geregistreerde om gegevens in de basisadministratie te verbeteren, aan te vullen of te verwijderen, indien de gegevens onjuist dan wel onvolledig zijn of ten onrechte zijn opgenomen.

Artikel 9 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het door de verantwoordelijke vastgestelde beveiligingshandboek GBA.

Artikel 10 Overige bepalingen

De bij deze verordening behorende bijlagen kunnen door de verantwoordelijke worden aangepast. Van de aanpassing wordt aan de raad mededeling gedaan.

Artikel 11 Slotbepaling

Deze verordening kan worden aangehaald als Privacyverordening gemeente Losser. De verordening ligt ter inzage bij de beheerder en treedt in werking één dag na publicatie.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad op 18 oktober 2001;
voorzitter,
Secretaris,

Bijlage

Bij artikel 2 van de Privacyverordening gemeente Losser. afbeelding binnen de regeling

 

Bij artikel 3 van de Privacyverordening gemeente Losser.

De medewerkers van de sectoren Middelen, Grondgebied, Welzijn; van de stafafdelingen Personeel &Organisatie, Informatisering en Automatisering, Bestuurssecretariaat en Brandweer; van het Gemeentebestuur en de gemeentesecretaris kunnen door de beheerder geautoriseerd worden tot het raadplegen van de onderstaande persoonsgegeven.

 

01 Categorie Persoon

Voornaam, Adellijke Titel, Voorvoegsels, Geslachtsnaam, Voorletters, Eerste voornaam + voorletters, Geboortedatum en Aanduiding Naamgebruik.

 

05 Categorie Huwelijk

Voorvoegsels partner, Geslachtsnaam partner, Reden ontbinding huwelijk en Soort verbintenis.

 

06 Categorie Overlijden

Datum overlijden, Plaats overlijden, Land overlijden, Registergemeente akte, Nummer overlijdensakte, Gemeente Document, Datum ontlening gegevens, Beschrijving document, Aanduiding gegevens in onderzoek, Datum ingang onderzoek. Datum einde onderzoek, Ingangsdatum geldigheid en Datum opneming gegevens.

 

08 + 58 Categorie verblijfplaats (historie)

Gemeente van inschrijving, Datum inschrijving in de gemeente, Functie adres, Gemeentedeel, Datum aanvang adreshouding, Woonplaats afkorting, Code gemeentedeel, Straatnaam, Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode, Straatcode. Locatie, Land waarnaar vertrokken, Datum vertrek uit Nederland, Land vanwaar, Datum vestiging in Nederland, Aangifte adreshouding, Indicatie document, Aanduiding gegevens in onderzoek, Datum ingang onderzoek, Datum einde onderzoek, Ingangsdatum geldigheid, Datum opneming gegevens.

 

09 Categorie afstamming kind

A-nummer kind, Sofi-nummer kind, Voornamen kind, Voorvoegsels kind, Geslachtsnaam kind, Voorletters kind, Geboortedatum kind en Geboorteplaats kind

 

10 en 60 Categorie verblijfstitel (historie)

Aanduiding verblijfstitel, Einddatum verblijfstitel, Aanduiding gegevens in onderzoek, Datum ingang onderzoek, Datum einde onderzoek, Ingangsdatum geldigheid en Datum opneming gegevens.

 

21 Verwijzing

Voornamen, Adellijke titel, Voorvoegsels, Geslachtsnaam, Voorletters, Geboortedatum, Geboorteplaats, Gemeente waarheen uitgeschreven, Datum uitschrijving, Straatnaam, Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode, Locatiebeschrijving, Indicatie geheimhouding, Aanduiding gegevens in onderzoek, Datum ingang onderzoek, Datum einde onderzoek, Ingangsdatum geldigheid en datum opneming gegevens.

 

De binnengemeentelijke afnemers kunnen via een combinatie van vier zoekfuncties sofinummer, naam, adres en geboortedatum toegang krijgen tot de basisadministratie.

De reeds verstrekte autorisaties per individuele medewerker liggen bij de beheerder ter inzage.