Regeling vervallen per 01-07-2020

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Maasgouw houdende regels omtrent cliëntenparticipatie Verordening clientenparticipatie gemeente Maasgouw

Geldend van 12-05-2017 t/m 30-06-2020 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2017

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Maasgouw

Raadsvergadering 16-02-2017

BESLUIT

verordening cliëntenparticipatie participatiewet

De raad van de gemeente Maasgouw;

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 17 januari 2017;

Gelet op artikel 47 van de Participatiewet;

Besluit vast te stellen de Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Maasgouw.

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet en de Algemene wet bestuursrecht.

    • a.

      cliëntenplatform: vorm van cliëntenparticipatie als bedoeld in artikel 47 Participatiewet

    • b.

      burgemeester en wethouders: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maasgouw.

Artikel 2. Doel en taken

  • 1. Het doel van cliëntenparticipatie is dat cliënten en/of vertegenwoordigers van belangenorganisaties invloed moeten kunnen uitoefenen op het lokale beleid op het terrein van werk, inkomen en zorg.

  • 2. Het cliëntenplatform heeft tot taak:

    • a.

      Advisering over het beleid en de uitvoering in het kader van de Participatiewet en daarmee samenhangende regelingen en over het minimabeleid;

    • b.

      Het cliëntenplatform is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen.

Artikel 3. Het cliëntenplatform

  • 1. Burgemeester en wethouders zijn verantwoordelijk voor het instellen en in stand houden van een adviesraad in de vorm van een cliëntenplatform, bestaande uit cliënten en vertegenwoordigers van cliënten.

  • 2. Burgemeester en wethouders stellen in overleg met het cliëntenplatform een huishoudelijk reglement vast.

  • 3. In het kader van de cliëntenparticipatie adviseert het cliëntenplatform over het gemeentelijk beleid op het terrein van werk, inkomen en zorg.

  • 4. Het cliëntenplatform houdt zich niet bezig met de behandeling van individuele cliëntzaken.

Artikel 4. Werkwijze cliëntenplatform

  • 1. Burgemeester en wethouders vragen het cliëntenplatform advies over het gemeentelijk beleid op het terrein van werk, inkomen en zorg.

  • 2. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het uitgebrachte advies met een reactie van burgemeester en wethouders toegevoegd kan worden aan de aan de Raad ter beschikking te stellen stukken.

  • 3. Het cliëntenplatform is ook gerechtigd uit eigen beweging advies uit te brengen aan burgemeester en wethouders.

  • 4. Burgemeester en wethouder betrekken alle schriftelijk uitgebrachte adviezen van de adviesraad zichtbaar bij de besluitvorming en indien het college van het advies afwijkt, doet het dat gemotiveerd.

  • 5. Burgemeester en wethouders wijzen een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de communicatie met het platform.

  • 6. Tussen de contactambtenaar en het platform vindt minimaal per kwartaal een structureel overleg plaats om te informeren maar vooral om de input van het platform mee te kunnen nemen bij de totstandkoming van beleid en initiatieven daaraan gekoppeld.

  • 7. Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor dat aan het cliëntenplatform de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren kunnen functioneren van het cliëntenplatform.

Artikel 5. Faciliteiten

  • 1. Ten behoeve van het cliëntenplatform wordt jaarlijks in de begroting een budget opgenomen.

  • 2. Ten laste hiervan kunnen, ter beoordeling van burgemeester en wethouders, onder meer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering en organisatiekosten.

  • 3. De leden van het cliëntenplatform ontvangen vanuit het budget een onkostenvergoeding. Voor het bijwonen van de vergadering wordt geen presentiegeld verstrekt.

  • 4. Het budget wordt verstrekt in de vorm van een subsidie.

Artikel 6. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet gemeente Maasgouw.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking 3 dagen na publicatie en werkt terug tot 1 januari 2017.

  • 3.

    De “verordening cliëntenparticipatie WIJ en Wwb 2010” wordt met ingang van de datum genoemd in het 2e lid ingetrokken.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van 16 februari 2017.

De raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

H.M.L van Soest S.H.M. Strous