Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maasgouw houdende regels omtrent het convenant Beschermd Wonen en Opvang gemeenten Noord- en Midden-Limburg 2020-2021

Geldend van 07-02-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maasgouw houdende regels omtrent het convenant Beschermd Wonen en Opvang gemeenten Noord- en Midden-Limburg 2020-2021

Partijen

Gemeente Beesel, te deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer W.G.H.M. Rutten, in de functie van waarnemend burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 10 december 2019,

Gemeente Bergen, te deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door mevrouw M.H.E. Pelzer, in de functie van burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 10 december 2019,

Gemeente Echt-Susteren, te deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer J.W.M.M.J. Hessels, in de functie van burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 10 december 2019,

Gemeente Horst aan de Maas, te deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer R.F.I. Palmen, in de functie van burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 10 december 2019,

Gemeente Leudal, te deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door mevrouw D.H. Schmalschläger, in de functie van burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 10 december 2019,

Gemeente Maasgouw, te deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer S.H.M. Strous, in de functie van burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 10 december 2019,

Gemeente Nederweert, te deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door mevrouw B.M.T.J. Op de Laak, in de functie van burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 10 december 2019,

Gemeente Peel en Maas, te deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door mevrouw W.J.G. Delissen-Van Tongerlo, in de functie van burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 10 december 2019,

Gemeente Roerdalen, te deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door mevrouw M.D. de Boer-Beerta, in de functie van burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 10 december 2019,

Gemeente Roermond, te deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door mevrouw M.J.D. Donders-de Leest, in de functie van burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 10 december 2019,

Gemeente Venlo, te deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer A.S. Scholten, in de functie van burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 10 december 2019,

Gemeente Venray, te deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer J.J.P.M. Gilissen, in de functie van burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 10 december 2019,

Gemeente Weert, te deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer A.A.M.M. Heijmans, in de functie van burgemeester, handelend ter uitvoering van het besluit van burgemeester en wethouders d.d. 10 december 2019,

hierna gezamenlijk te noemen: Partijen,

overwegende,

  • -

    dat op 1 januari 2015 de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (hierna: de Wet) in werking is getreden, welke alle gemeenten opdracht geeft zorg te dragen voor maatschappelijke ondersteuning, waaronder onder meer het bieden van beschermd wonen en opvang wordt verstaan;

  • -

    dat de Wet voor het bieden van beschermd wonen en opvang geen formeel onderscheid meer kent tussen Centrumgemeenten en Regiogemeenten;

  • -

    dat echter voor beschermd wonen en opvang tussen het Rijk en de VNG is afgesproken de in 2014 bestaande materiële situatie, dus de constructie met de Centrumgemeenten, voorlopig te handhaven tot en met 2021;

  • -

    dat de middelen voor beschermd wonen en opvang daarmee voorlopig worden uitgekeerd aan de Centrumgemeente Venlo;

  • -

    dat het daarom van belang is om afspraken te maken over de samenwerking tussen Regiogemeenten en Centrumgemeente,

komen overeen als volgt:

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. Beschermd wonen: de maatwerkvoorziening beschermd wonen die kan worden ingezet in twee ondersteuningsvormen:

    • o

      ondersteuningsvorm Beschermd Wonen:

      • °

        wonen in een accommodatie van een instelling met daarbij behorende toezicht en begeleiding, gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie, het psychisch en psychosociaal functioneren, stabilisatie van een psychiatrisch ziektebeeld, het voorkomen van verwaarlozing of maatschappelijke overlast of het afwenden van gevaar voor de cliënt of anderen, bestemd voor personen met psychische of psychosociale problemen, die niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving; en,

      • °

        de begeleiding wordt planbaar en onplanbaar (24 uur per dag) geboden op gevraagde en ongevraagde momenten, zodat er goed kan worden ingespeeld op de (al dan niet geëxpliceerde) zorgvraag van de cliënt;

    • o

      ondersteuningsvorm Beschermd Thuis:

      • °

        de begeleiding is te allen tijde 24 uur per dag aanwezig of op afroep beschikbaar, en;

      • °

        de begeleiding wordt planbaar en onplanbaar (24 uur per dag) geboden op gevraagde en ongevraagde momenten, zodat er goed kan worden ingespeeld op de (al dan niet geëxpliciteerde) zorgvraag van de cliënt.

  • 2. Centrumgemeente: gemeente Venlo

  • 3. Opvang: onderdak en begeleiding voor personen die de thuissituatie hebben verlaten en niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving.

  • 4. Pgb: Persoonsgebonden budget.

  • 5. Regio Noord- en Midden Limburg (NML): geografisch grondgebied van de centrumgemeente en regiogemeenten gezamenlijk.

  • 6. Regiogemeenten: de gemeenten Beesel, Bergen, Echt-Susteren, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venray en Weert.

  • 7. Wet: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015: wet van 9 juli 2014 houdende regels inzake de gemeentelijke ondersteuning op het gebied van zelfredzaamheid, participatie, beschermd wonen en opvang.

Artikel 2 Doel van het convenant

Dit convenant heeft tot doel om de samenwerking in de Regio NML tussen de Centrumgemeente en Regiogemeenten en tussen de regiogemeenten onderling te beschrijven en vast te leggen. Dit ten behoeve van de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het bieden van voorzieningen voor Beschermd wonen en Opvang alsmede de toegang daartoe binnen de Regio NML.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden Centrumgemeente

  • 1. De Centrumgemeente is belast met borging van de continuïteit en kwaliteit van Beschermd wonen en Opvang, alsmede de toegang daartoe, binnen de Regio NML.

  • 2. Hiertoe draagt de Centrumgemeente in overleg met de Regiogemeenten zorg voor:

    • a.

      Inrichting, bemensing en uitvoering van de toegangsfunctie ten behoeve van de beoordeling van ondersteuningsvragen op het gebied van Beschermd wonen en Opvang;

    • b.

      alle benodigde activiteiten in het kader van verwerving, bekostiging en accountmanagement van aanbieders van Beschermd wonen en Opvang ten behoeve van de Regio NML;

    • c.

      inrichting van de administratie ten behoeve van onder andere:

      • i.

        het afgeven van beschikkingen voor maatwerkvoorzieningen;

      • ii.

        het administratief beschikbaar stellen van pgb’s voor cliënten Beschermd wonen en Opvang in de Regio NML, alsmede de uitvoering richting de Sociale Verzekeringsbank (SVB) rondom trekkingsrechten in het kader van het pgb en de uitvoering richting Centraal Administratie Kantoor (CAK) omtrent de inning van de eigen bijdrage, waaronder het doorvoeren van mutaties in cliëntgegevens;

      • iii.

        het aanleveren van gegevens ten behoeve van pgb’s;

      • iv.

        het aanleveren van managementinformatie aan regiogemeenten.

    • d.

      uitvoeren van overig regionaal beleid en inspanningen op het terrein van Beschermd wonen en Opvang.

  • 3. De Centrumgemeente neemt het initiatief in het gezamenlijk ontwerpen en uitvoeren van regionaal beleid ten aanzien van Beschermd wonen en Opvang alsmede criteria en beleidsregels ten behoeve van de toegang tot beschermd wonen en opvang. De Regiovisie Bijzondere Doelgroepen Noord- en Midden-Limburg vormt de basis voor de beleidsontwikkeling.

  • 4. Ten behoeve van een adequate uitvoering van haar taken treedt de Centrumgemeente namens de regio NML desgewenst in overleg met regiogemeenten, aanbieders, cliëntenorganisaties, het Zorgkantoor, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), het CAK, de SVB alsmede het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

  • 5. De Centrumgemeente draagt voorts zorg voor alle uit dit convenant voortvloeiende werkzaamheden die nodig zijn in het belang van de uitvoering van deze taken.

  • 6. De Centrumgemeente draagt zorg voor voldoende personele capaciteit en overige middelen ten einde de taken en bevoegdheden zoals hierboven genoemd adequaat te kunnen uitvoeren.

  • 7. Waar nodig maken Partijen nadere concrete afspraken over de hierboven genoemde taken en inspanningen.

Artikel 4 Taken en bevoegdheden Regiogemeenten

  • 1. De Regiogemeenten doen maximale inspanningen om zorg te dragen voor continuïteit en kwaliteit van Beschermd wonen en Opvang alsmede de toegang daartoe.

  • 2. Hiertoe verrichten de Regiogemeenten maximale inspanningen om zorg te dragen voor:

    • a.

      adequate, afdoende en passende (preventieve) voorzieningen en activiteiten op onder meer het terrein van werk/inkomen/schulden, maatschappelijke ondersteuning (met name ambulante begeleiding, dagbesteding, vervoer, huishoudelijke hulp en ambulante begeleiding door organisaties van maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp en wonen, die complementair zijn aan de voorzieningen voor Beschermd wonen en Opvang;

    • b.

      voldoende, adequate en betaalbare (sociale) woonmogelijkheden in de eigen gemeente, bijvoorbeeld door middel van prestatie-afspraken met woningcorporaties, zodat uitstroom uit voorzieningen van Beschermd wonen en Opvang geen of minder belemmeringen ondervindt als gevolg van een tekort aan betaalbare, adequate en goed gespreide woonmogelijkheden.

    • c.

      een lokale sociale infrastructuur die vroegtijdig signalen van mogelijk maatschappelijke uitval, multiproblematiek alsmede psycho-sociale en psychische problemen herkent en van daaruit pro-actief handelt (daarbij indien nodig gebruik makend van ggz-expertise en/of ervaringsdeskundigheid);

    • d.

      (regionale) toegang tot voorzieningen voor Beschermd wonen en Opvang in gezamenlijkheid met de andere regiogemeenten en de centrumgemeente alsmede in samenhang met de (lokale) toegang op het terrein van maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp, werk/participatie en inkomensondersteuning;

    • e.

      uitvoeren van overig gezamenlijk met de overige Regiogemeenten opgesteld en lokaal beleid en inspanningen om zodoende zo veel als mogelijk dakloosheid en de noodzaak tot beschermd wonen bij inwoners te voorkomen;

    • f.

      het in samenhang en overleg met de overige Regiogemeenten aanwijzen van een toezichthouder voor calamiteiten, incidenten en het toezicht houden op de kwaliteit van de voorzieningen voor Beschermd wonen en Opvang alsmede de rechtmatigheid van de voorzieningen Beschermd wonen en Opvang.

  • 3. De Regiogemeenten verlenen bij separaat publiekrechtelijk besluit mandaat aan de Centrumgemeente om namens hen de toegang tot het Beschermd wonen en Opvang uit te voeren.

Artikel 5 Financiering

  • 1. De Centrumgemeente heeft door het rijk de taak van budgetbeheerder toegewezen gekregen. De Centrumgemeente consulteert de Regiogemeenten over de inzet van dit budget, voorafgaand aan besluitvorming door de Centrumgemeente.

  • 2. De Centrumgemeente geeft de Regiogemeenten periodiek (minimaal jaarlijks) inzage in de besteding van het budget Beschermd wonen en Opvang.

  • 3. De Centrumgemeente is financieel verantwoordelijk voor de uitvoering van de taken als bedoeld in artikel 3. Eventuele over- dan wel onderschrijding van het budget als bedoel in lid 1 leidt niet tot meer- dan wel minderkosten voor de Regiogemeenten.

Artikel 6 Overleg

  • 1. Ten behoeve van de uitvoering van dit convenant wordt de volgende overlegstructuur gehanteerd:

    • a.

      Bestuurscommissie Wmo: dit overleg vindt tenminste drie keer per jaar plaats en bestaat uit de bestuurlijk portefeuillehouders van de Centrumgemeente en de Regiogemeenten. De portefeuillehouder van de Centrale gemeente vervult de rol van voorzitter. Een medewerker uit het ambtelijk overleg fungeert als ambtelijk secretaris.

    • b.

      Ambtelijk overleg : dit overleg vindt tenminste drie keer per jaar plaats en bestaat uit ambtenaren van de Centrumgemeente en de Regiogemeenten.

    • c.

      Werkgroepen: de werkgroepen bestaan uit ambtenaren van de Centrumgemeenten en Regiogemeenten. Deze werkgroepen kennen een tijdelijk of structureel karakter en behelzen diverse (beleids)thema’s. In onderling overleg tussen de deelnemers wordt de vergaderfrequentie bepaald.

  • 2. De bestuurscommissie Wmo:

    • a.

      zorgt voor onderlinge afstemming over de beleidskoers, taken en uitvoering in het kader van Beschermd wonen en Opvang;

    • b.

      fungeert als bestuurlijk klankbord voor het ambtelijk overleg;

    • c.

      stellen de opdrachten vast voor de werkgroepen.

  • 3. Het ambtelijk overleg:

    • a.

      bereidt met input van de werkgroepen de agenda voor de bestuurscommissie Wmo voor;

    • b.

      vertaalt de standpunten van de bestuurscommissie Wmo waar nodig in besluitvormingsdocumenten ten behoeve van de daartoe bevoegde organen van Partijen.

  • 4. De werkgroepen:

    • a.

      geven uitvoering aan de opdrachten van de bestuurscommissie Wmo;

    • b.

      leveren input aan het ambtelijke overleg;

    • c.

      fungeren als klankbord en sparringpartner van het ambtelijk overleg.

Artikel 7 Privacy

Partijen zijn bij de uitvoering van hun taken op grond van dit convenant gehouden tot inachtneming van wet- en regelgeving op het gebied van privacy. In dit kader gaan Partijen met elkaar een verwerkersovereenkomst aan als bedoeld in artikel 28 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Artikel 8 Aansprakelijkheid

  • 1. Partijen zijn ieder verantwoordelijk en aansprakelijk voor hun eigen handelen en de uitvoering van taken op grond van dit convenant.

  • 2. De Centrumgemeente vrijwaart de Regiogemeenten en stelt de Regiogemeenten schadeloos voor alle claims, acties, aanspraken van derden en voor verliezen, schade of kosten, waaronder boetes van de Autoriteit Persoonsgegevens die maakt of lijdt en die rechtstreeks voortvloeien uit of tot stand komen in verband met een tekortkoming door de Centrumgemeente in de nakoming van zijn verplichtingen op grond van dit convenant en/of enige schending door de Centrumgemeente van de van toepassing zijnde wetgeving op het gebied van verwerking van persoonsgegevens in verband met de uitvoering van de in dit convenant opgenomen taken.

  • 3. Partijen verzekeren zich afdoende tegen de aansprakelíjkheid als bedoeld in dit artikel en verlenen elkaar desgewenst inzage in de polis.

Artikel 9 Geschillen

  • 1. Alle geschillen die tussen Partijen ontstaan bij de uitvoering van dit convenant trachten Partijen eerst door middel van onderling overleg in der minne te beslechten.

  • 2. Alleen wanneer onderling overleg niet tot oplossing van het geschil leidt, leggen Partijen het geschil ter beslechting voor aan de bestuurscommissie Wmo. De bestuurscommissie Wmo besluit bij meerderheid van stemmen over het geschil, waarbij elke gemeente één stem heeft.

Artikel 10 Monitoring en evaluatie

  • 1. Periodiek vindt monitoring en evaluatie plaats ten aanzien van de taken en inspanningen van de Centrumgemeente alsmede de resultaten daarvan. Desgewenst maken Partijen hierover nadere afspraken.

  • 2. De Centrumgemeente stelt jaarlijks een beknopt jaarverslag Beschermd wonen en een beknopt jaarverslag Opvang op en stelt deze ter beschikking aan de Regiogemeenten.

Artikel 11 Tussentijdse toetreding

  • 1. Andere gemeenten kunnen tussentijds toetreden tot deze overeenkomst, na positief besluit daartoe door de bestuurscommissie Wmo.

  • 2. Toetreding vindt plaats op de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin het besluit als bedoeld in lid 1 is genomen.

  • 3. De toetredende gemeente kan enkel toetreden als Regiogemeente.

Artikel 12 Wijzigingen

  • 1. Partijen kunnen besluiten tot tussentijdse wijziging of aanvulling van dit convenant indien zij unaniem hiertoe aanleiding zien.

  • 2. Tussentijdse wijzigingen en aanvullingen zijn geldig nadat alle Partijen deze hebben ondertekend en worden als addendum toegevoegd aan dit convenant.

Artikel 13 Inwerkingtreding en duur

  • 1. Dit convenant treedt per 1 januari 2020 in werking en loopt tot en met 31 december 2021.

  • 2. Partijen kunnen besluiten dit convenant te verlengen voor de duur van telkens 1 kalenderjaar. In dat geval treden Partijen tijdig met elkaar in overleg en bekrachtigen de verlenging na individuele besluitvorming uiterlijk voor 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de verlenging betrekking heeft.

  • 3. Dit convenant kan gedurende de looptijd niet tussentijds door (een der) Partijen worden opgezegd.

Ondertekening

Aldus overeengekomen en in dertienvoud ondertekend, op

W.G.H.M. Rutten

Waarnemend Burgemeester Gemeente Beesel

M.H.E. Pelzer

Burgemeester Gemeente Bergen

J.W.M.M.J. Hessels

Burgemeester Gemeente Echt-Susteren

R.F.I. Palmen

Burgemeester Gemeente Horst aan de Maas

D.H. Schmalschläger

Burgemeester Gemeente Leudal

S.H.M. Strous

Burgemeester Gemeente Maasgouw

B.M.T.J. Op de Laak

Burgemeester Gemeente Nederweert

W.J.G. Delissen-Van Tongerlo

Burgemeester Gemeente Peel en Maas

M.D. de Boer-Beerta

Burgemeester Gemeente Roerdalen

M.J.D. Donders-de Leest

Burgemeester Gemeente Roermond

A.S. Scholten

Burgemeester Gemeente Venlo

J.J.P.M. Gilissen

Burgemeester Gemeente Venray

A.A.M.M. Heijmans

Burgemeester Gemeente Weert