Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Maasgouw houdende regels omtrent adviesraad sociaal domein (Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Maasgouw)

Geldend van 01-07-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Maasgouw houdende regels omtrent adviesraad sociaal domein (Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Maasgouw)

De raad van de gemeente Maasgouw:

  • -

    gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Maasgouw 7 april 2020;

  • -

    gelet op artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2.1.3 lid 3 van Wet maatschappelijke ondersteuning;

  • -

    gelet op de verordening Maatschappelijke ondersteuning en Jeugdhulp gemeente Maasgouw 2020, artikel 20;

overwegende dat:

  • -

    uit de Participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning een wettelijke plicht volgt om cliënten respectievelijk inwoners te betrekken bij de uitvoering van deze wetten en dit vast te leggen in een verordening;

  • -

    de raad van de gemeente Maasgouw op 17 december 2019 het beleidskader Sociaal Domein Midden-Limburg Oost 2020-2028 heeft vastgesteld, waaruit volgt dat de gemeente inwoners, waaronder cliënten, betrekt bij de uitvoering van alle onderdelen van het sociale domein en niet uitsluitend bij de uitvoering van de Participatiewet en de Wet maatschappelijke ondersteuning;

  • -

    het betrekken van cliënten bij de uitvoering van wet- en regelgeving in het kader van het sociaal domein in Maasgouw plaatsvindt door middel van het instellen van een Adviesraad Sociaal Domein waarin inwoners, waaronder cliënten, zitting kunnen nemen;

  • -

    er ook nu reeds een Wmo-adviesraad en (als onderdeel daarvan) een Participatieraad functioneert binnen Maasgouw, maar dat het werkgebied van de nieuw in te stellen Adviesraad een breder werkterrein behelst, te weten alle onderdelen van het sociale domein;

  • -

    dat de verordening het kader vormt waarbinnen de Adviesraad Sociaal Domein functioneert;

besluit vast te stellen de Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Maasgouw 2020.

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Adviesraad Adviesraad Sociaal Domein.

  • b.

    College Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maasgouw.

  • c.

    Inwoner De persoon die als ingezetene ingeschreven staat in de basisregistratie personen van de gemeente Maasgouw.

  • d.

    Sociaal domein Het geheel van gemeentelijke taken op het gebied van de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Participatiewet, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, de Wet passend onderwijs en alle aanverwante wet- en regelgeving.

  • e.

    Wethouder De wethouder(s) van de gemeente Maasgouw belast met de portefeuille sociaal domein.

Artikel 2. Doelstelling

De Adviesraad opereert onafhankelijk van de gemeentelijke organisatie en heeft tot doelstelling het college, zowel gevraagd als ongevraagd, te adviseren over alle zaken die het sociaal domein aangaan en hierbij inwoners, waaronder cliënten, te betrekken. Daarnaast stelt de Adviesraad zich ten doel om als klankbord te fungeren voor de gemeentelijke organisatie in verband met de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid op gebied van het sociaal domein om zo de gemeente te ondersteunen in het realiseren van haar doelstellingen voor het sociaal domein. Als ook de evaluatie van het gemeentelijk beleid en de uitvoering inzake het sociaal domein.

Artikel 3. Samenstelling

  • 1. De Adviesraad bestaat uit minimaal 7 en maximaal 11 leden, exclusief de voorzitter.

  • 2. Leden van de Adviesraad moeten inwoners zijn van de gemeente Maasgouw.

  • 3. Het lidmaatschap van de Adviesraad is niet verenigbaar met:

    • a.

      lidmaatschap van de gemeenteraad;

    • b.

      lidmaatschap van een commissie als bedoeld in de artikelen 82, 83 of 84 van de Gemeentewet, ingesteld door de gemeenteraad, het college of de burgemeester, tenzij het gaat om het lidmaatschap van een commissie als bedoeld in artikel 84 Gemeentewet en deze commissie uitsluitend een adviserende functie heeft;

    • c.

      elke functie als werknemer in dienstverband van de gemeente Maasgouw;

    • d.

      functies waarmee belangenverstrengeling kan plaatsvinden tussen taken van de Adviesraad

  • 4. en taken van die functie.

  • 5. Leden van de Adviesraad vormen een brede afspiegeling van de lokale samenleving. Het zijn burgers met verschillende deskundigheid, ervaringen en visie.

  • 6. In de Adviesraad nemen in elk geval zitting cliënten of vertegenwoordigers van cliënten die een voorziening of uitkering ontvangen op basis van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Participatiewet en de Jeugdwet.

Artikel 4. Benoeming en ontslag

  • 1. Het college benoemt op voordracht van de Adviesraad (en de eerste maal op voordracht van de bestaande Wmo-adviesraad) de voorzitter, de vicevoorzitter, secretaris en overige adviesraadsleden.

  • 2. De voorzitter, vicevoorzitter, secretaris en overige leden van de Adviesraad worden benoemd voor een periode van 4 jaar en kunnen voor 2 periodes van 4 jaar worden herbenoemd. Indien noodzakelijk wordt een rooster van aftreden opgesteld.

  • 3. Indien een lid gedurende 6 maanden of langer niet in de gelegenheid is of zal zijn om de vergaderingen van de Adviesraad bij te wonen, benoemt het college op voordracht van de Adviesraad een tijdelijke vervanger.

  • 4. Het lidmaatschap eindigt indien het lid aftreedt.

  • 5. Het lidmaatschap eindigt indien de zittingsduur als bedoeld in lid 2 is verlopen.

  • 6. Het college kan op voorstel van een twee-derde meerderheid van de voltallige Adviesraad, gedurende de zittingsperiode, besluiten een lid van de adviesraad uit zijn functie te ontheffen, wanneer deze naar mening van de twee-derde meerderheid van de voltallige Adviesraad niet functioneert. Een besluit tot ontheffing uit de functie vindt plaats nadat het betreffende lid is gehoord door de verantwoordelijke wethouder.

Hoofdstuk 2. Rollen, taken, overleg en besluitvorming

Artikel 5. De (vice-)voorzitter en secretaris

  • 1. De Adviesraad kiest uit zijn midden de voorzitter, vicevoorzitter en secretaris van de Adviesraad

  • 2. De voorzitter en secretaris vormen het dagelijks bestuur van de Adviesraad.

  • 3. Het dagelijks bestuur van de Adviesraad bereidt de vergaderingen van de Adviesraad voor en de voorzitter geeft leiding aan de vergadering.

Artikel 6. Taken

  • 1. De Adviesraad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit over zaken die het gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan op het gebied van het sociaal domein betreffen.

  • 2. De Adviesraad betrekt bij zijn taak de belanghebbende inwoners, al dan niet via werkgroepen en/of klankbordgroepen zoals bedoeld in artikel 10 van deze verordening.

Artikel 7. Overleg en contactambtenaar

  • 1. Het college betrekt de Adviesraad tijdig bij de ontwikkeling van nieuw beleid en wijzigingen van bestaand beleid op het gebied van het sociaal domein.

  • 2. Het college betrekt het advies van de Adviesraad bij zijn besluitvorming. Ingeval het college in zijn besluitvorming afwijkt van het advies, motiveert het college dit schriftelijk aan de Adviesraad. Het college informeert bij raadsvoorstellen de gemeenteraad over de zienswijze van de Adviesraad op het betreffende raadsvoorstel.

  • 3. Tussen de wethouder(s) Sociaal Domein en de Adviesraad vindt minimaal 1 keer per jaar een overleg plaats, waarvoor beide partijen punten kunnen agenderen.

  • 4. Het college wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de Adviesraad. De Adviesraad en de contactambtenaar hebben minimaal 2 maal per jaar overleg. De samenwerking tussen de gemeente en de Adviesraad wordt elke twee jaar geëvalueerd. Een verslag van deze evaluatie wordt door de Adviesraad aangeboden aan het college.

  • 5. De contactambtenaar of andere medewerkers van de gemeente kunnen waar nodig door de Adviesraad uitgenodigd worden om bij de vergadering aan te sluiten.

Artikel 8. Vergaderingen Adviesraad

  • 1. De Adviesraad vergadert zo vaak als hij nodig acht doch minstens 6 keer per jaar of als dit door ten minste drie leden met opgave van redenen aan de voorzitter wordt gevraagd. Het college kan om een vergadering verzoeken voor spoedeisende zaken.

  • 2. De voorzitter of secretaris draagt er zorg voor dat de uitnodiging voor de vergadering en de bijbehorende stukken ten minste 7 dagen voor de vergaderdatum worden toegezonden. In spoedeisende gevallen kan worden afgeweken van deze termijn.

  • 3. De vergaderingen van de Adviesraad zijn in principe openbaar, tenzij de Adviesraad anders beslist.

Artikel 9. Advisering door de Adviesraad

  • 1. Een advies van de Adviesraad komt tot stand door overleg van de bij de vergadering van de Adviesraad aanwezige leden.

  • 2. Indien één of meerdere leden hiertoe verzoeken, vindt er een stemming plaats door de bij de vergadering aanwezige leden. Een stemming over personen gaat altijd schriftelijk.

  • 3. Adviezen en andere beslissingen komen in het geval van een stemming als bedoeld in het vorige lid tot stand bij meerderheid van stemmen van de bij de vergadering aanwezige leden.

  • 4. In het advies wordt te allen tijde – indien aanwezig – het minderheidsstandpunt verwoord waarbij ten minste aangegeven is wat het cliëntenstandpunt is.

  • 5. De Adviesraad neemt geen besluiten als niet ten minste de helft van het aantal leden op de vergadering aanwezig is.

  • 6. De leden van de Adviesraad stemmen zonder last of ruggespraak.

  • 7. De leden van de Adviesraad onthouden zich van stemming wanneer het zaken betreft, waarbij zij persoonlijk belang hebben dan wel op andere wijze betrokken zijn.

  • 8. Voor interne aangelegenheden stelt de Adviesraad een huishoudelijk reglement vast.

Hoofdstuk 3. Ondersteuning

Artikel 10. Werkgroepen

  • 1. De Adviesraad kan, al dan niet uit zijn midden, werkgroepen of klankbordgroepen instellen, hetzij ter voorbereiding van een advies over een bepaald onderwerp, hetzij ter voorbereiding van adviezen op een bepaald terrein.

  • 2. De Adviesraad regelt de taak, samenstelling en werkwijze van deze werkgroepen of klankbordgroepen. Waar nodig kan hierbij ondersteuning gevraagd worden van de contactambtenaar.

Artikel 11. Deskundigen

  • 1. De Adviesraad is in het kader van de aan de Adviesraad opgedragen taken bevoegd advies of inlichtingen in te winnen bij deskundigen en belanghebbenden.

  • 2. De Adviesraad kan belanghebbenden, organisaties, verenigingen etc. in de gelegenheid stellen het woord te voeren over een geagendeerd onderwerp. Het initiatief hiertoe kan worden genomen door zowel de Adviesraad als belanghebbende particulieren, organisaties, verenigingen et cetera. De voorzitter van de Adviesraad besluit wie in de gelegenheid wordt gesteld het woord te voeren.

Artikel 12. Faciliteiten en kosten

  • 1. De kosten van de Adviesraad komen in beginsel ten laste van de gemeente. Kosten kunnen worden gemaakt voor:

    • a.

      vorming en scholing van de leden;

    • b.

      inschakeling van deskundigen;

    • c.

      vergaderingen, administratieve en communicatieve zaken;

    • d.

      speciale voorzieningen om ook leden met een beperking volwaardig aan de activiteiten van de Adviesraad te kunnen laten deelnemen;

    • e.

      raadpleging doelgroepen.

  • 2. De leden van de Adviesraad ontvangen een algemene onkostenvergoeding. Het college stelt de hoogte van deze vergoeding vast.

  • 3. Het college stelt aan de Adviesraad een zodanig budget beschikbaar dat deze in staat kan worden geacht zijn adviserende taak op een goede wijze uit te voeren en de kosten voor de onder lid 1 genoemde posten a t/m e te dekken.

  • 4. Het budget wordt jaarlijks toegekend op basis van een begroting, die door de Adviesraad tijdig wordt overgelegd. De begroting gaat vergezeld van een werkplan. Onder tijdig wordt verstaan uiterlijk 1 september voorafgaande aan het kalenderjaar waarvoor het budget bedoeld is.

  • 5. Verantwoording van de uitgaven uit het ter beschikking gestelde bedrag wordt eenmaal per jaar – uiterlijk 1 april van het daaropvolgend kalenderjaar - afgelegd door middel van een financieel jaarverslag en een beknopt inhoudelijk werkverslag.

Hoofdstuk 4. Slot- en overgangsbepalingen

Artikel 13. Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Maasgouw.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2020.

  • 3. De ‘Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet’ wordt met ingang van de datum genoemd in het 2e lid ingetrokken.

  • 4. De verordening cliëntenparticipatie Wmo-beleid gemeente Maasgouw 2014 wordt met ingang van de datum genoemd in het 2e lid ingetrokken.

Ondertekening

Sluiting

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van 2 juni 2020

De raad voornoemd,

de griffier,

H.M.L van Soest

de voorzitter,

S.H.M. Strous