Regeling vervallen per 20-11-2020

Inkoop- en aanbestedingsbeleid Gemeente Maassluis 2015 e.v.

Geldend van 01-05-2015 t/m 19-11-2020

Intitulé

Inkoop- en aanbestedingsbeleid Gemeente Maassluis 2015 e.v.

Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst

1

Inhoudsopgave

Inhoudsopgave ............................................................................................................................. 2

Inleiding ....................................................................................................................................... 3

2. Gemeentelijke doelstellingen ................................................................................................ 5

3. Juridische uitgangspunten ..................................................................................................... 6

  • 3.

    1 Algemeen juridisch kader............................................................................................................

  • 3.

    2 Uniforme documenten ...............................................................................................................

  • 3.

    3 Algemene beginselen bij Inkoop..................................................................................................

  • 3.

    4 Grensoverschrijdend belang........................................................................................................

  • 3.

    5 Mandaat en volmacht.................................................................................................................

  • 3.

    6 Afwijkingsbevoegdheid...............................................................................................................

4. Maatschappelijk verantwoorde uitgangspunten .................................................................. 8

  • 4.

    1 Integriteit ................................................................................................................................

  • 4.

    2 Duurzaam Inkopen ...................................................................................................................

  • 4.

    3 Innovatie .................................................................................................................................

5. Economische uitgangspunten .............................................................................................. 10

  • 5.

    1 Product- en marktanalyse .........................................................................................................

  • 5.

    2 Onafhankelijkheid en keuze voor de ondernemersrelatie ............................................................

  • 5.

    3 Lokale economie en MkB ..........................................................................................................

  • 5.

    4 Samenwerkingsverbanden........................................................................................................

  • 5.

    5 Bepalen van de inkoopprocedure ..............................................................................................

  • 5.

    6 Groslijstensystematiek..............................................................................................................

  • 5.

    7 Raming en financiële budget .....................................................................................................

  • 5.

    8 Eerlijke mededinging en commerciële belangen .........................................................................

  • 5.

    9 Contractmanagement...............................................................................................................

6. Organisatorische uitgangspunten ........................................................................................ 14

  • 6.

    1 Inkoopproces...........................................................................................................................

  • 6.

    2 Inkoop in de organisatie ...........................................................................................................

  • 6.

    3 Subsidie VS Inkoop ...................................................................................................................

  • 6.

    4 Verantwoordelijken..................................................................................................................

Bijlage 1 Algemene Inkoopvoorwaarden .................................................................................16

2

Inleiding

In dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt het inkoopproces inzichtelijk en transparant gemaakt door de doelstellingen, uitgangspunten en kaders te schetsen waarbinnen Inkoop in de Gemeente plaatsvindt. De Gemeente leeft daarbij een aantal centrale doelstellingen na. Aangezien Inkoop plaatsvindt in een dynamische omgeving, dient de Gemeente continu bezig te zijn met het doorvoeren van verbeteringen in de inkoopprocessen. De gemeentelijke doelstellingen zijn hierbij leidend. De inkoopdoelstellingen zijn daarbij rechtstreeks afgeleid van de gemeentelijke doelstellingen, inkoop levert tenslotte continu toegevoegde waarde aan het gehele prestatieniveau van de gemeente Vlaardingen.

Daarnaast gaat de Gemeente bij het Inkopen van Werken, Leveringen of Diensten uit van:

  • 1.

    Juridische uitgangspunten: hoe gaat de Gemeente om met de relevante regelgeving? (zie verder hoofdstuk 3)

  • 2.

    Maatschappelijk verantwoorde uitgangspunten: hoe gaat de Gemeente om met de maatschappij en het milieu in haar inkoopproces? (zie verder hoofdstuk 4)

  • 3.

    Economische uitgangspunten: hoe gaat de Gemeente om met de markt en Ondernemers? (zie verder hoofdstuk 5)

  • 4.

    Organisatorische uitgangspunten: hoe koopt de Gemeente in? (zie verder hoofdstuk 6)

3

1. Definities

In dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt verstaan onder:

Contractant De in de overeenkomst genoemde wederpartij van de Gemeente.

Diensten Diensten als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet:

Een schriftelijke overeenkomst onder bezwarende titel die is gesloten tussen een of meer dienstverleners en een of meer aanbestedende diensten en die

  • a.

    uitsluitend betrekking heeft op het verrichten van diensten,

  • b.

    betrekking heeft op het leveren van producten en het verrichten van diensten als bedoeld in onderdeel a, indien de waarde van die diensten hoger is dan de waarde van de te leveren producten,

Drempelbedragen De waarde van een aan te besteden werk, dienst of levering, waarboven (Europees) moet worden aanbesteed.

Gemeente De Gemeente Maassluis, zetelend Koningshoek 93.050 te Maassluis.

Inkoop (Rechts)handelingen van de Gemeente gericht op het verstrekken van opdrachten tot het verkrijgen van Werken, Leveringen of Diensten en die een of meerdere facturen van een Ondernemer met betrekking tot bedoelde Werken, Leveringen of Diensten tot gevolg hebben.

Inkoopvoorwaarden De vigerende algemene inkoopvoorwaarden Maassluis, Schiedam en Vlaardingen.

Leveringen Leveringen als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet:

Een schriftelijke overeenkomst onder bezwarende titel die is gesloten tussen een of meer leveranciers en een of meer aanbestedende diensten en die betrekking heeft op:

  • a.

    de aankoop, leasing, huur of huurkoop, met of zonder koopoptie, van producten of

  • b.

    de levering van producten en die slechts zijdeling betrekking heeft op werkzaamheden voor het aanbrengen en installeren van die levering

Offerte Een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek.

Offerteaanvraag Een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van de Gemeente voor te verrichten prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de Aanbestedingswet en de Europese aanbestedingsrichtlijnen

Ondernemer Een ‘aannemer’, een ‘leverancier’ of een ‘dienstverlener’.

Tenderned TenderNed is het aanbestedingssysteem van de Nederlandse overheid. Alle overheden publiceren via het aankondigingenplatform van TenderNed hun nationale en Europese aanbestedingen. Hier vinden ondernemingen dus alle aanbestedingen van de overheid.

WerkenWerken als bedoeld in artikel 1.1 Aanbestedingswet:

Een schriftelijke overeenkomst onder bezwarende titel die is gesloten tussen een of meer aannemers en een of meer aanbestedende diensten en die betrekking heeft op:

  • a.

    de uitvoering of het ontwerp en de uitvoering van werken in het kader van de in de Europese aanbestedingsrichtlijn aangewezen werkzaamheden,

  • b.

    de uitvoering of het ontwerp en de uitvoering van een werk, of

  • c.

    het laten uitvoeren met welke middelen dan ook van een werk dat aan de door de aanbestedende dienst vastgestelde eisen voldoet;

4

2. Gemeentelijke doelstellingen

De Gemeente wil met dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid de volgende doelstellingen realiseren:

A. Rechtmatig en doelmatig Inkopen zodat gemeenschapsgelden op controleerbare en verantwoorde wijze worden aangewend en besteed. De Gemeente leeft daartoe bestaande wet- en regelgeving en de bepalingen van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid na. Daarnaast koopt de Gemeente efficiënt, effectief en 100% duurzaam in. De inspanningen en uitgaven moeten daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van het beoogde doel. De kosten staan in redelijke verhouding tot de opbrengsten en het beheersen en verlagen van de gemeentelijke middelen staan centraal. De Gemeente houdt daarbij in het oog dat er voldoende toegang is voor Ondernemers tot gemeentelijke opdrachten.

B. Een integere, betrouwbare, zakelijke en professionele inkoper en opdrachtgever zijn. Professionaliteit houdt in dat op bewuste en zakelijke wijze wordt omgegaan met Inkoop en contractmanagement. Continu wordt geïnvesteerd in inhoudelijke kennis over de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten, de marktomstandigheden en de relevante wet- en regelgeving. Het streven naar professioneel opdrachtgeverschap komt tot uitdrukking in een betrokkenheid bij de inkoopambitie, slagvaardige besluit- vorming, adequaat risicomanagement, vertrouwen in de Contractant en in wederzijds respect tussen de Gemeente en de Contractant. De Gemeente spant zich in om alle inlichtingen en gegevens te verstrekken aan de Ondernemer voor zover die nodig zijn in het kader van het inkoopproces.

C. Inkopen tegen de meest optimale (integrale) prijskwaliteit verhouding. Bij het Inkopen van Werken, Leveringen en Diensten kan de Gemeente ook interne en andere (externe) gemeentelijke kosten betrekken in de afweging. Ook de kwaliteit van de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten speelt een belangrijke rol.

D. Een continue positieve bijdrage leveren aan het gehele prestatieniveau van de Gemeente Inkoop moet tenslotte ondersteunend zijn aan het gehele prestatieniveau van de Gemeente en daar direct en voortdurend aan bijdragen. De concrete doelstellingen van Inkoop zijn daarbij steeds rechtstreeks afgeleid van de gemeentelijke doelstellingen.

E. De Gemeente zorgt voor een administratieve lastenverlichting voor zowel zichzelf als voor Ondernemers. Zowel de Gemeente als Ondernemers verrichten vele administratieve handelingen tijdens het inkoopproces. De Gemeente verlicht deze lasten door bijvoorbeeld proportionele eisen en criteria te stellen en door een efficiënt inkoopproces uit te voeren. Concreet kan de Gemeente hiertoe digitaal Inkopen (en aanbesteden). De Gemeente maakt, waar mogelijk, gebruik van de uniforme ‘eigen verklaring’.

F. Dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid sluit zoveel mogelijk aan op het algemene beleid van de Gemeente. In het bijzonder sluit het beleid aan op de volgende gemeentelijke (interne) beleidsstukken:

  • 1.

    Structuurvisie 2012 – 2015, vastgesteld 17 april 2012 zaaknummer Z-11-00130.

  • 2.

    Sociaal beleid “De betrokken Stad”, zaaknummer Z-12-03239 en besluit social return zaaknummer Z-12-05369.

  • 3.

    De Gedragscode voor medewerkers gemeente Maassluis 2003, vastgesteld op 10 juni 2003 en de gedragscode bestuurlijke integriteit, vastgesteld op 8 april 2003,

  • 4.

    Duurzaamheidsvisie 2012 – 2015, vastgesteld door raad 25 september 2012.

  • 5.

    Convenant leerwerkplekken in de bouw en infra Regio Waterweg Nood.

Om deze doelstellingen te realiseren zijn juridische, ethische en ideële, economische en organisatorische uitgangspunten vastgelegd in dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid. Deze uitgangspunten zijn in de volgende hoofdstukken uitgewerkt.

5

3. Juridische uitgangspunten

3.1 Algemeen juridisch kader

De Gemeente leeft de relevante wet- en regelgeving na. Uitzonderingen op (Europese) wet- en regelgeving zullen door de Gemeente restrictief worden uitgelegd en toegepast om te voorkomen dat het toepassingsbereik van deze wet- en regelgeving wordt uitgehold. De voor het Inkoop- en aanbestedingsbeleid meest relevante vigerende wet- en regelgeving volgt uit:

Aanbestedingswet: dit wettelijke kader implementeert de Europese Richtlijnen aanbesteden. Deze wet biedt één kader voor overheidsopdrachten boven en – beperkt – onder de (Europese) drempelwaarden en de rechtsbescherming bij (Europese) aanbestedingen. Zodra deze aanbestedingswet kracht van wet heeft is deze onverkort van toepassing.

Europese wet- en regelgeving: wet- en regelgeving op het gebied van aanbesteden is afkomstig van de Europese Unie. De ‘Aanbestedingsrichtlijnen’ vormen momenteel de belangrijkste basis. De interpretatie van deze Aanbestedingsrichtlijnen kan volgen uit Groenboeken, Interpretatieve Mededelingen etc. van de Europese Commissie.

Burgerlijk Wetboek: het wettelijke kader voor overeenkomsten.

Gemeentewet: het wettelijke kader voor gemeenten.

3.2 Uniforme documenten

De Gemeente streeft er naar om uniforme documenten te hanteren, tenzij een concreet geval dit niet toelaat of dit in een concreet geval niet wenselijk is. Uniformiteit in de uitvoering draagt eraan bij dat Ondernemers weten waar ze aan toe zijn en landelijk gezien niet steeds met verschillende procedureregelingen worden geconfronteerd. De Gemeente past bij de betreffende Inkoop in ieder geval toe:

• Aanbestedingsreglement werken 2012 (‘ARW 2012’) (ook bij aanbestedingen onder de Europese drempel);

• Gids Proportionaliteit

• Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten (zie bijlage 1).

• De vigerende UAV voorwaarden voor werken;

• De vigerende DNR voorwaarden voor ingenieursdiensten en architecten;

• De Arbit voorwaarden voor IT overeenkomsten;

• De ARVODI voorwaarden voor het ter beschikking stellen van personeel;

• Voorwaarden van de tegenpartij bij monopolisten (Stedin en Prorail);

• Richtsnoeren Leveringen en Diensten van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie;

• Uniforme klachtenregeling van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie;

3.3 Algemene beginselen bij Inkoop

A. Algemene beginselen van het aanbestedingsrecht De Gemeente neemt bij overheidsopdrachten en concessie overeenkomsten boven de (Europese) drempelwaarden en bij overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten onder de (Europese) drempelwaarden de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht:

Gelijke behandeling: Gelijke omstandigheden mogen niet verschillend worden behandeld, tenzij dat verschil objectief gerechtvaardigd is. Ook verkapte of indirecte discriminatie is verboden.

Non-discriminatie: Discriminatie op grond van nationaliteit mag niet.

Transparantie: De gevolgde procedure dient navolgbaar (en dus controleerbaar) te zijn. Dit is een logisch uitvloeisel van het beginsel van gelijke behandeling. Normaal zorgvuldige en oplettende inschrijvers moeten weten waar ze aan toe zijn.

Proportionaliteit (evenredigheid): De gestelde eisen, voorwaarden en criteria aan de inschrijvers mogen niet onevenredig zijn in verhouding tot het voorwerp van de opdracht. De Gemeente past het beginsel van proportionaliteit toe bij de te stellen eisen, voorwaarden en criteria aan inschrijvers en inschrijvingen en met betrekking tot de contractvoorwaarden.

Wederzijdse erkenning: Diensten en goederen van ondernemingen uit andere lidstaten van de Europese Unie moeten worden toegelaten voor zover die Diensten en goederen op gelijkwaardige wijze kunnen voorzien in de legitieme behoeften van de Gemeente.

6

B. Algemene beginselen van behoorlijk bestuur

De Gemeente neemt bij haar Inkopen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht, zoals het gelijkheidsbeginsel, motiveringsbeginsel en vertrouwensbeginsel.

3.4 Grensoverschrijdend belang

Voorafgaand aan Inkoop vindt een objectieve toets plaats of sprake is van een duidelijk grensoverschrijdend belang. Bij overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten met een duidelijk grensoverschrijdend belang past de Gemeente de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht toe. Overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten met een duidelijk grensoverschrijdend belang zijn overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten waarbij buiten Nederland gevestigde Ondernemers interesse hebben of kunnen hebben. Dit kan blijken uit de uitgevoerde marktanalyse.

Of een overheidsopdracht of een concessieovereenkomst een duidelijk grensoverschrijdend belang heeft, zal afhangen van verschillende omstandigheden, zoals de waarde van de opdracht, de aard van de opdracht en de plaats waar de opdracht moet worden uitgevoerd.

Voor overheidsopdrachten of concessieovereenkomsten met een duidelijk grensoverschrijdend belang, zal de Gemeente een passende mate van openbaarheid in acht nemen. Dit vloeit voort uit het transparantiebeginsel. Een aankondiging van de te verstrekken opdracht zal de Gemeente op TenderNed plaatsen en eventueel op haar website en/of in andere gebruikelijke platforms, zoals dagbladen.

3.5 Mandaat en volmacht

Inkoop vindt plaats met inachtneming van de vigerende mandaat- en volmachtregeling van de Gemeente. De Gemeente wil slechts gebonden zijn aan verbintenissen en verplichtingen op basis van rechtsgeldige besluitvorming en civielrechtelijke vertegenwoordiging.

3.6 Afwijkingsbevoegdheid

Afwijkingen van dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn slechts mogelijk in uitzonderlijke gevallen op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit. Het besluit wordt genomen, na advisering door bureau inkoop MSV, door het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente en voor zover een en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is. Afdeling Dienstverlening toetst de adviezen aan het college en dient een medeparaaf te zetten bij afwijking van het inkoopbeleid.

Bij uitzonderlijke gevallen valt te denken aan:

• Dwingende spoed als gevolg van onvoorziene omstandigheden die niet aan de gemeente Maassluis zijn toe te rekenen;

• Als het gaat om opdrachten die om artistieke, exclusieve of technische redenen slechts aan één bepaalde opdrachtnemer kunnen worden toevertrouwd;

• Bij vervolgopdrachten, als de keuze van een andere opdrachtnemer technische onmogelijkheden met zich mee zou brengen welke vooraf niet te voorzien waren.

7

4. Maatschappelijk verantwoorde uitgangspunten

Een aanbestedende dienst moet zorgen voor het leveren van zo veel mogelijk maatschappelijke waarde bij het aangaan van een overeenkomst.

4.1 Integriteit

A. De Gemeente stelt bestuurlijke en ambtelijke integriteit voorop. De Gemeente heeft hoog in het vaandel dat haar bestuurders en ambtenaren integer handelen. De bestuurders en ambtenaren houden zich aan de vastgestelde gedragscodes. Zij handelen zakelijk en objectief, waardoor bijvoorbeeld belangenverstrengeling wordt voorkomen.

B. De Gemeente contracteert enkel met integere Ondernemers. De Gemeente wil enkel zaken doen met integere Ondernemers met fatsoenlijke werkgeverschap en die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Een toetsing van de integriteit van Ondernemers is bij Inkoop (en aanbesteding) in beginsel mogelijk, bijvoorbeeld door de toepassing van uitsluitingsgronden of het hanteren van de ‘Gedragsverklaring Aanbesteden’.

C. De gemeente werkt enkel met bonafide organisaties De gemeente kan ter voorkoming van het faciliteren van criminele organisaties de wet Bibob toepassen bij openbare en Europese aanbestedingen op het gebied van bouw, milieu en ICT.

4.2 Duurzaam Inkopen

A. Bij Inkopen neemt de Gemeente milieuaspecten in acht.

De Gemeente heeft een voorbeeldfunctie in het maatschappelijk verkeer. De gemeente koopt 100% duurzaam in. Duurzaam Inkopen is het meenemen van sociale en milieuaspecten in het inkoopproces. Dit komt o.a. tot uitdrukking door het volgende:

• Bij de product- en marktanalyse inventariseert de Gemeente welke Werken, Leveringen of Diensten op het gebied van duurzaamheid op de markt worden aangeboden.

• In de aanbestedingsstukken (met name in het programma van eisen, selectie- en gunningscriteria) en in de te sluiten overeenkomst worden duurzaamheidscriteria opgenomen.

• De Gemeente kan kiezen om digitaal in te kopen (E-procurement, gebruik van e-mail etc.).

• De Gemeente kan de aangeboden duurzame oplossingen monitoren. Op deze wijze kan zij een duurzame oplossing inbedden in de eigen organisatie van de Gemeente en haar werkwijze.

B. CO2-prestatieladder

In de door de raad vastgestelde Duurzaamheidsvisie 2012-2015 wordt de ambitie uitgesproken om in 2040 een klimaat neutrale stad te realiseren, waarbij wordt ingezet op het verminderen van CO2-uitstoot en het opwekken van duurzame energie. Als concrete doelstelling wordt in de Duurzaamheidsvisie vermeld “Bij aanbestedingen schrijven wij het gebruik van een CO2-meetinstrument voor, bv de CO2-prestatieladder” en “Bij aanbestedingen waarderen wij duurzaamheid zwaarder dan nu”. In dit kader zal vanaf 1 juni 2015 voor werken boven € 500.000,- de CO2-prestatieladder als één van de opties binnen de EMVI- criteria voor duurzaamheid worden opgenomen in het aanbestedingsdocument.

C. Duurzaamheidscriteria

Met betrekking tot een aantal ‘productgroepen’ zijn door Agentschap NL zogenaamde ‘duurzaamheidscriteria’ opgesteld, zie hiervoor http://www.pianoo.nl/duurzaaminkopen/productgroepen. Het CROW (nationaal kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte) heeft bijvoorbeeld de duurzaamheidscriteria die betrekking hebben op de GWW-sector geschikt gemaakt voor toepassing in RAW-bestekken door middel van het opstellen van de ‘RAW-Catalogus Bepalingen – Duurzaam Inkopen’. Deze criteria dienen waar mogelijk in de integrale afweging betrokken te worden bij aanbestedingen. Er zal extra worden ingezet op het operationeel maken, cq. het zichtbaar maken van resultaten met betrekking tot het duurzaamheidsbeleid.

8

D. Inkoop vindt op maatschappelijk verantwoorde wijze plaats.

Hierbij spelen onderwerpen als arbeidsreïntegratie, arbeidsomstandigheden social return en – indien passend – participatie. De Gemeente heeft oog voor de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de samenleving. Zij stimuleert daarom - waar mogelijk en doelmatig - de participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in het arbeidsproces. Daarnaast worden Werken, Leveringen en/of Diensten geweerd die onder niet aanvaardbare arbeidsomstandigheden (zoals kinderarbeid, dwangarbeid, discriminatie van werknemers, niet-betaling van leefbaar loon) tot stand komen of zijn gekomen.

Social Return on Investment

De gemeente heeft vastgesteld dat social return dient te worden toegepast op alle aanbestedingen voor werken vanaf € 225.000 en op alle aanbestedingen voor leveringen en diensten vanaf €125.000.

Leerwerkplekken in de bouw en infra

De gemeente heeft vastgesteld dat de ze bij bouw- en infraprojecten onderzoekt of het project geschikt is om leerlingen in te zetten. Daarnaast om te stimuleren om invulling te geven aan een social return en leerlingen op te laten leiden tot vakkundig personeel. Bouwbedrijven in de regio op deze wijze ook in de toekomst voldoende gekwalificeerd personeel in dienst hebben.

Bij gebleken geschiktheid van deze projecten wordt bij de aanbesteding in de besteksdocumenten aangegeven dat de opdrachtnemer de verplichting heeft leerlingen in te zetten door het realiseren van een leerlingbouwplaats of een leerproject.

4.3 Innovatie

De Gemeente moedigt innovatiegericht Inkopen en aanbesteden aan. Bij innovatiegericht Inkopen wordt gezocht naar een innovatieve oplossing of laat de Gemeente ruimte aan de Ondernemer om een innovatieve oplossing aan te bieden. Het kan bijvoorbeeld gaan om een volledig nieuwe innovatieve oplossing, om de verdere ontwikkeling van de eigenschappen van een bestaand ‘product’ of dat er functioneel wordt ingekocht in plaats van technisch. Dit houdt in dat wordt ingekocht op basis van een probleemstelling en niet op basis van een oplossing. Daarnaast bekijkt de gemeente - daar waar mogelijk – of in plaats van traditionele contractvormen een andere innovatieve contractvorm mogelijk is.

9

5. Economische uitgangspunten

5.1 Product- en marktanalyse

Inkoop vindt plaats op basis van een voorafgaande product- en marktanalyse, tenzij dit gelet op de waarde of de aard van de opdracht niet wordt gerechtvaardigd. De Gemeente acht het van belang om de markt te kennen door – indien mogelijk – een product en/of marktanalyse uit te voeren. Een productanalyse leidt tot inzicht in de aard van het ‘product’ en de relevante markt(vorm). Een marktanalyse leidt tot het inzicht in de relevante markt(vorm), de Ondernemers die daarop opereren en hoe de markt- en mogelijke machtsverhoudingen zijn (bijvoorbeeld: kopers- of verkopersmarkt). Een marktconsulatie met Ondernemers kan onderdeel uitmaken van de marktanalyse.

5.2 Onafhankelijkheid en keuze voor de ondernemersrelatie

A. De Gemeente acht een te grote afhankelijkheid van Ondernemers niet wenselijk. De Gemeente streeft naar onafhankelijkheid ten opzichte van Ondernemers (Contractanten) zowel tijdens als na de contractperiode. De Gemeente moet in beginsel vrij zijn in het maken van keuzes bij haar Inkoop (waaronder de keuze van Ondernemer(s) en Contractant(en), maar ook vanwege de naleving van de (Europese) wet- en regelgeving.

B. De Gemeente kiest voor de meest aangewezen ondernemersrelatie. Gedurende de contractperiode kan bij de Contractant afhankelijkheid ontstaan van de Gemeente door bijvoorbeeld de te behalen doelstellingen, resultaten, productontwikkelingen (innovatie) of het creëren van prikkels. De Gemeente kiest in dat geval voor de meest aangewezen ondernemersrelatie. De mate van (on)afhankelijkheid in een ondernemersrelatie wordt onder andere bepaald door de financiële waarde van de opdracht, switchkosten, mate van concurrentie in de sector (concentratiegraad) en beschikbaarheid van alternatieve Ondernemers.

5.3 Lokale economie en MkB

A. De Gemeente heeft oog voor de lokale economie, zonder dat dit tot enigerlei vorm van discriminatie van Ondernemers leidt. In gevallen waar een enkelvoudig en/of een meervoudig onderhandse Offerteaanvraag volgens de geldende wet- en regelgeving is toegestaan, wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de lokale economie en lokale Ondernemers. Discriminatie moet daarbij worden voorkomen en de Gemeente moet niet onnodig regionale, nationale, Europese of mondiale kansen laten liggen. ‘Local sourcing’ kan bijdragen aan de doelmatigheid van de Inkoop. De gemeente streeft ernaar om bij een meervoudige onderhandse aanbesteding (dus niet bij Europese en openbare aanbestedingen) minimaal één van het aantal uit te nodigen kandidaten buiten Maassluis afkomstig te laten zijn. Dit houdt in dat andere kandidaten uit Maassluis afkomstig kunnen zijn. Uiteraard moeten de uit te nodigen bedrijven voldoen aan de gestelde selectie-eisen.

B. De Gemeente heeft oog voor het midden- en kleinbedrijf (MkB). Uitgangspunt is dat alle Ondernemers gelijke kansen moeten krijgen. De Gemeente houdt echter bij haar Inkoop de mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf in het oog. Conform de aanbestedingswet streeft de gemeente om 30% van het aantal inkopen aan het MKB1 te gunnen. Dit kan de Gemeente doen door gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan van het aangaan van combinaties en onderaanneming, het verminderen van de lasten en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie- en gunningscriteria.

1 De definitie van het MKB die hiervoor gebruikt wordt is een bedrijf bestaande uit 0-100 werknemers.

10

5.4 Samenwerkingsverbanden

De Gemeente hanteert als uitgangspunt dat zij oog heeft voor samenwerking bij Inkoop. Dit geldt zowel voor samenwerkingen binnen de eigen organisatie als voor samenwerkingen met andere gemeenten of aanbestedende diensten. Deze samenwerkingsverbanden kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op inkoopsamenwerking, milieuactiviteiten, werkvoorzieningsschappen, belastingen en sociale regelgeving.

5.5 Bepalen van de inkoopprocedure

Het is van belang per opdracht te bezien, welke procedure het meest geschikt en proportioneel is. Bij die afweging spelen onder meer de volgende zaken een rol:

• omvang van de opdracht;

• transactiekosten aanbestedende dienst en inschrijvers;

• aantal potentiële inschrijvers;

• gewenst eindresultaat;

• complexiteit van de opdracht;

• type opdracht/betrokken sector.

De onderstaande bedragen zijn de maximale bedragen tot wanneer die procedures gevolgd mag worden*.

Bedragen zijn

exclusief BTW

Werken

Leveringen

Diensten

Enkelvoudig

Tot € 150.000

Tot € 70.000

Tot € 70.000

Meervoudig

Tot € 2.000.000

Tot Europees drempelbedrag

Tot Europees

drempelbedrag

Nationaal

Tot Europees drempelbedrag

Europees

Vanaf Europees drempel-

bedrag

Vanaf Europees drempel-

bedrag

Vanaf Europees drempel-

bedrag

*Met uitzondering van IIB diensten, zie hiervoor de passage IIB dienten op pagina 15.

De gemeente moet bij een opdracht kunnen motiveren:

• Op welk objectieve gronden welke type aanbestedingsprocedure gebruikt wordt;

• Op welke objectieve gronden welke ondernemers toegelaten worden tot de procedure;

• Waarom opdrachten worden samengevoegd..

• Waarom de opdracht niet is opgedeeld in meerdere percelen;.

• Waarom het gunningcriterium laagste prijs wordt toegepast in plaats van te gunnen op criterium EMVI.

Enkelvoudig onderhandse Offerteaanvraag

De Gemeente vraagt minimaal aan één Ondernemer een schriftelijke Offerte.

Meervoudig onderhandse Offerteaanvraag

De Gemeente vraagt ten minste aan drie Ondernemers en ten hoogste aan vijf Ondernemers een schriftelijke Offerte.

Nationaal aanbesteden

Bij nationaal aanbesteden zal de Gemeente de publicatie van deze aanbestedingen aankondigen op Tenderned.nl.

Europees aanbesteden

Boven de Europese drempelbedragen zal de Gemeente in beginsel Europees aanbesteden, tenzij dit in een bepaald geval niet nodig is op grond van de geldende wet- en regelgeving. De Gemeente zal de publicatie van deze aanbestedingen aankondigen op Tenderned.nl.

11

IIB-diensten

Bij de aanbesteding van Diensten bestaat een onderverdeling tussen diensten waarbij het volledige regime van de Europese aanbestedingsrichtlijnen van toepassing is (IIA) en diensten waarbij slechts een zeer beperkt gedeelte van de Europese aanbestedingsrichtlijnen (IIB) van toepassing is. De IIB-diensten zijn aangemerkt als diensten die geen bijdrage leveren aan de eenwording van de markt omdat de diensten door nationale dienstverleners (moeten) worden uitgevoerd. Bij IIB-diensten is het alleen verplicht om de gunning te publiceren en de algemene regels van het EU verdrag en de regels van technische specificatie in acht te nemen. De vigerende wetgeving is van toepassing. Bij wijzigingen in de wet- en regelgeving zal de vigerende wetgeving gevolgd moeten worden.

Kortom, het is de gemeente toegestaan om IIB-diensten met een waarde boven de (Europese) drempelbedragen volgens een andere procedure aan te besteden. Daarbij gelden de volgende procedures:

(Bedragen zijn exclusief BTW)

IIB-Diensten

Enkelvoudig

Tot € 70.000

Meervoudig

Vanaf € 70.000

Nationaal

Indien er voldoende marktwerking mogelijk is dient de markt in de gelegenheid gesteld worden om mee te dingen naar de opdracht.

De algemene beginselen van het aanbestedingsrecht zijn wel altijd van toepassing.

5.6 Groslijstensystematiek

Voor civieltechnische werken met een opdrachtwaarden van minder dan € 2 miljoen en daaraan gerelateerde diensten met een waarde tot aan de Europese drempel, kan de gemeente voor het uitnodigen van partijen de groslijstensystematiek gebruiken. Dit om enerzijds transparant aan te tonen welke marktpartijen zijn uitgenodigd, maar ook om kwaliteit in de uitvoering te bevorderen en te bewaken. Daar deze systematiek voorziet in een selectie op vakbekwaamheid en een prestatiemeting vormt ze zelfstandig de motivering voor de uitnodiging van Ondernemers.

5.7 Raming en financiële budget

Inkoop vindt plaats op basis van een deugdelijke en objectieve voorafgaande schriftelijke raming van de opdracht. De raming is ook van belang om de financiële haalbaarheid van de opdracht te bepalen. De Gemeente wil immers niet het risico lopen dat zij verplichtingen aangaat die zij niet kan nakomen.

Ter bepaling van de toe te passen aanbestedingsvorm dient de waarde van de aan te besteden opdracht te worden geraamd met inachtneming van de navolgende uitgangspunten:

*Een opdracht mag niet worden gesplitst/opgeknipt in kleinere opdrachten om een bepaalde aanbestedingsvorm te vermijden;

*De waarde van een opdracht omvat de totale (meerjarige) vergoeding aan een opdrachtnemer;

*Voor een opdracht die een combinatie is van levering, dienst en/of werk is bepalend wat het grootste aandeel is, of het hier een werk, dienst of levering betreft;

*Bij het bepalen van de waarde wordt de volgende tabel toegepast.

Looptijd

Waardebepaling

Bepaalde looptijd (gelijk is aan of korter dan 48 maanden

Totale geraamde waarde voor de gehele

Onbepaalde looptijd, of een looptijd langer dan 48 maanden

Maandelijks bedrag vermenigvuldigd met 48 (max 48 maanden)

De methode van raming mag niet worden gekozen met het doel de toepassing van een richtlijn of aanbestedingsvorm te vermijden.

12

5.8 Eerlijke mededinging en commerciële belangen

De Gemeente bevordert eerlijke mededinging. De betrokken Ondernemers moeten een eerlijke kans krijgen om de opdracht gegund te krijgen. Door in principe objectief, transparant en non-discriminerend te handelen, bevordert de Gemeente een eerlijke mededinging. Dit zal bijdragen aan het in stand houden van een gezonde marktwerking (ook op de lange termijn). De Gemeente wenst geen Ondernemers te betrekken in haar inkoopproces die de mededinging vervalsen.

5.9 Contractmanagement

Elke zakelijke overeenkomst wordt als regel vastgelegd in een contract. Bij contracten die een hoge financiële waarde vertegenwoordigen en die invloed hebben op het realiseren van de maatschappelijke doelen is het van belang dat contractmanagement wordt uitgevoerd.

Goed contractmanagement kenmerkt zich door een optimale afstemming en onderlinge wisselwerking tussen beleid (wat wil je bereiken), contractontwerp, contractbeheer en -monitoring.

13

6. Organisatorische uitgangspunten

6.1 Inkoopproces

Het inkoopproces bestaat uit verschillende fasen, startend vanaf het voortraject, inventariseren.

14

6.2 Inkoop in de organisatie

Bureau inkoop Maassluis, Schiedam, Vlaardingen (BI-MSV of inkoopbureau) is het regionale Inkoopbureau voor de gemeenten Maassluis, Schiedam en Vlaardingen.

Het Inkoopbureau is verantwoording verschuldigd aan het Opdracht Gevend Beraad (OGB, de drie gemeentesecretarissen van de gemeenten die deelnemen aan de inkoopsamenwerking.) en ontleent zijn bestaansrecht aan de doelstellingen die reden van de gemeenten zijn geweest om deze entiteit op te richten, te weten:

  • A.

    het door gezamenlijke inkoop realiseren van kwaliteitsvoordelen, waardoor met name de rechtmatigheid van inkopen wordt gewaarborgd;

  • B.

    het reduceren van risico's tijdens aanbesteden en contractering, door bundeling van expertise, ook op juridisch terrein;

  • C.

    het verminderen van de kwetsbaarheid op personeel niveau door meer uitwisseling en schaalvergroting, waarmee continuïteit van de dienstverlening kan worden gewaarborgd;

  • D.

    het door bundeling van krachten realiseren van een groter inkoopvolume waardoor prijsvoordelen ontstaan;

  • E.

    het door samenwerking vergroten van expertise op het gebied van gezamenlijke inkoop bij Partijen, waardoor minder een beroep gedaan hoeft te worden op externe deskundigheid.

Het inkoopbureau werkt volgens de inkooporganisatievorm van gecoördineerde inkoop en heeft een controlerende en adviserende rol bij de Nationale en Europese openbare en niet openbare aanbestedingen. Bij andere dan de hiervoor genoemde aanbestedingen of inkooptrajecten kan het inkoopbureau worden geraadpleegd of ingeschakeld.

6.3 Subsidie VS Inkoop

Onderscheid tussen subsidies en (overheids)opdrachten is niet alleen juridisch relevant voor het van toepassing zijnde rechtskader, maar ook inkooptechnisch belangrijk. Bijvoorbeeld bij de vormgeving van stimuleringsmaatregelen.

  • 1.

    Op het moment dat een subsidie zich kwalificeert als een overheidsopdracht, is in principe de aanbestedingsrichtlijn van toepassing en dient de opdracht (Europees) aanbesteed te worden.

  • 2.

    Indien een concrete rechtsverhouding geen overheidsopdracht maar louter een zuivere subsidie met zich meebrengt, zijn met name de Europese staatssteunregels en (de subsidietitel van) de Algemene wet bestuursrecht (Awb) relevant

Overheidsopdracht (aanbestedingsrichtlijn)

Subsidie (AWB)

Schriftelijke overeenkomst onder bezwarende titel

Aanspraak op financiële middelen

Tussen ≥ 1 ondernemers en ≥ 1 aanbestedende diensten gesloten

Door een bestuursorgaan verstrekt

Die betrekking heeft op de uitvoering van werken, de levering van producten of het verlenen van diensten

Met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager

Anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten

6.4 Verantwoordelijken

Inkoop wordt concreet uitgevoerd door het ambtelijk apparaat. De portefeuillehouder Inkoop is verantwoordelijk voor Inkoop. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor de uitvoering van het Inkoop- en aanbestedingsbeleid.

15

Bijlage 1 Algemene Inkoopvoorwaarden

Zie hiervoor het document Algemene Inkoopvoorwaarden Maassluis, Schiedam en Vlaardingen 2014.

16

Gemeenteblad 2015-19