Regeling vervallen per 28-10-2015

Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening van Stroomopwaarts MVS

Geldend van 28-10-2015 t/m 27-10-2015

Intitulé

Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening van Stroomopwaarts MVS

1 Inleiding

De accountant voert jaarlijks een accountantscontrole, als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet uit. De accountant geeft bij de jaarrekeningcontrole niet alleen een oordeel over het getrouwe beeld, maar beoordeelt tevens de rechtmatigheid van de jaarrekening. Stroomopwaarts MVS moet kunnen laten zien dat ze rechtmatig met de middelen om gaat.

Conform de controleverordening dient ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole het algemeen bestuur nog een aantal zaken nader in te vullen. Dit wordt op hoofdlijnen vastgesteld in dit controleprotocol.

1.1 Object van controle

Object van controle is de jaarrekening Stroomopwaarts MVS en daarmee het financieel beheer over het betreffende jaar zoals uitgeoefend door of namens het dagelijks bestuur van Stroomopwaarts MVS.

1.2 Doelstelling

Object van controle is de jaarrekening Stroomopwaarts MVS en daarmee het financieel beheer over het betreffende jaar zoals uitgeoefend door of namens het dagelijks bestuur van Stroomopwaarts MVS.

1.3 Wettelijk kader

Dit controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, het daarvoor geldende normenkader en de daarbij behorende goedkeurings- en rapportagetoleranties voor de controle van de jaarrekening van Stroomopwaarts MVS. Het controleprotocol geldt in principe voor onbepaalde tijd. Indien in de toekomst aanpassing van het controleprotocol noodzakelijk of gewenst is, wordt het controleprotocol voor besluitvorming voorgelegd aan het algemeen bestuur.

2 Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid en rechtmatigheid)

Zoals in artikel 213 GW is voorgeschreven zal de controle van de in artikel 197 GW bedoelde jaarrekening uitgevoerd door het algemeen bestuur benoemde accountant gericht zijn op het afgeven van een oordeel over:

  • De getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en activa en passiva.

  • Het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen waaronder verordeningen.

  • De inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie en gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken.

  • Het in overeenstemming zijn van de door het dagelijks bestuur opgestelde jaarrekening met het besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeente (BBV) als bedoeld in artikel 186 GW.

  • De verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening (dit wil zeggen het beschrijvende deel is in overeenstemming met het cijfermatige deel).

Bij de controle zijn de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 GW van toepassing. Het gaat hierbij om het Besluit accountantscontrole decentrale overheden, alsmede de uitgangspunten en standpunten van de commissie BBV, de kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV, en de aanwijzingen en beroepsvoorschriften van het NIVRA.

2.1 Rechtmatigheid

Onder rechtmatigheid wordt begrepen de definitie volgens het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) dat de in de rekening verantwoorde baten en lasten rechtmatig tot stand zijn gekomen, dat wil zeggen in overeenstemming met de geldende wettelijke regelingen, waaronder de verordeningen van Stroomopwaarts MVS.

De accountant hoeft niet vast te stellen of alle handelingen conform de geldende wettelijke regelingen zijn verricht. De aandacht blijft beperkt tot die handelingen waaruit financiële gevolgen voortkomen die als baten, lasten en/of balansmutaties in de jaarrekening moeten worden verantwoord. Met andere woorden: het gaat om de financiële beheershandelingen. Dit sluit in beginsel regels uit met betrekking tot handelingen en beslissingen van niet-financiële aard, bijvoorbeeld in relatie tot de arbeidsomstandighedenwet of de privacywetgeving. Hierop dienen echter twee belangrijke nuances te worden aangebracht:

  • Handelingen en beslissingen van niet-financiële aard dienen wel in algemene zin te worden betrokken bij de inschatting van het algemene risicobeleid en -beheer van Stroomopwaarts MVS. De ratio hiervan is dat niet-financiële handelingen wel kunnen leiden tot financiële risico’s waarvoor bijvoorbeeld een voorziening zou moeten worden gevormd. De accountant betrekt deze risico’s in zijn controle en weegt deze mee bij zijn oordeelsvorming over het getrouwe beeld.

  • De accountant gaat na of het jaarverslag geen tegenstrijdigheden bevat ten opzichte van de jaarrekening. Zo worden de paragrafen in het jaarverslag niet op rechtmatigheidsaspecten getoetst. Wel wordt dus gekeken of het beeld dat in de paragrafen wordt gegeven niet botst met de jaarrekening. Als dat beeld strijdig is dient de accountant dat te vermelden in zijn accountantsrapport.

2.2 Normenkader

De geldende wettelijke regelingen worden vastgelegd in een zogenaamd normenkader. Het normenkader voor de rechtmatigheidscontrole bevat een inventarisatie van de voor de accountantscontrole relevante regelgeving. Het te hanteren normenkader is uitgewerkt in bijlage 1. Dit normenkader wordt jaarlijks geactualiseerd.

2.3 Goedkeuringstoleranties

De goedkeuringstoleranties geven het percentage aan van de som van fouten of onzekerheden die in de jaarrekening maximaal mogen voorkomen. Hoe om te gaan met deze goedkeuringstoleranties is vastgelegd in het programma van eisen voor de aanbesteding van de accountants. Voor de volledigheid worden de goedkeuringstoleranties hieronder weergegeven:

Goedkeuringstolerantie

Goedkeurend

Beperking

Oordeelonthouding

Afkeurend

Fouten in de jaarrekening (% totale lasten)

≤ 1%

>1%<3%

-

≥3%

Onzekerheden in de controle (% totale lasten)

≤3%

>3%<10%

≥10%

-

2.4 Rapporteringstoleranties

In het verslag van bevindingen dient de accountant de fouten en onzekerheden in de jaarrekening te rapporteren aan het algemeen bestuur. Hoe hiermee om te gaan is vastgelegd in het programma van eisen voor de aanbesteding van de accountants. Als rapporteringstolerantie geldt een bedrag van € 100.000. Dit betekent dat de accountant dient te rapporteren over alle door hem geconstateerde fouten en onzekerheden in de jaarrekening die € 100.000 of meer bedragen.

3 Begrotingscriterium

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Bado wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als: financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door het algemeen bestuur zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.

4 Specifieke aandachtspunten

Jaarlijks worden eventueel specifieke aandachtspunten door het algemeen bestuur vastgesteld in overleg met de accountant.

5 Reikwijdte accountantscontrole rechtmatigheidstoetsing

De accountantscontrole op rechtmatigheid is limitatief gericht op:

  • De naleving van wettelijke kaders, zoals in het normenkader is opgenomen. Dit uitsluitend voor zover deze financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen;

  • De naleving van de interne kaders, zoals in het normenkader is opgenomen. Dit uitsluitend voor zover deze financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen.

6 Rapportering accountant

Tijdens en na afronding van de controlewerkzaamheden rapporteert de accountant. In het kort weergegeven is de rapportering als volgt:

Interim controle

In de tweede helft van het jaar wordt door de accountant een zogenaamde interim-controle uitgevoerd. Over de uitkomsten van die tussentijdse controle wordt een verslag uitgebracht in de vorm van een managementletter aan het dagelijks bestuur en in afschrift aan het algemeen bestuur. Er wordt gerapporteerd over mogelijke risico’s, verbeter- en aandachtpunten betreffende processen en procedures en overige van belang zijnde onderwerpen.

Verslag van bevindingen

Na de afsluiting van de controle van de jaarstukken wordt in overeenstemming met de Gemeentewet een verslag van bevindingen uitgebracht aan het algemeen bestuur en in afschrift aan het dagelijks bestuur. In het verslag wordt gerapporteerd over de opzet en uitvoering van het financiële beheer en of de beheersorganisatie een getrouw en rechtmatig financieel beheer en een rechtmatige verantwoording daarover waarborgen.

Uitgangspunten van de rapportagevorm

Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht, gespecificeerd naar de aard van het criterium (begroting- , voorwaardencriterium e.d. ). Fouten of onzekerheden die de rapporteringtolerantie als bedoeld in paragraaf 2.4 van dit protocol overschrijden worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen. De accountant rapporteert ook over eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de door Stroomopwaarts MVS gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.

Controleverklaring

In de controleverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weergegeven, zowel ten aanzien van de getrouwheid als de rechtmatigheid. Deze controleverklaring is bestemd voor het algemeen bestuur, zodat deze de door het dagelijks bestuur opgestelde jaarrekening kan vaststellen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van Stroomopwaarts MVS van 6 oktober 2015.
De secretaris, De voorzitter,