Regeling vervallen per 23-07-2021

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis houdende regels omtrent samenlevingszaken Reglement Adviesraad Samenlevingszaken gemeente Maassluis 2018

Geldend van 15-06-2018 t/m 22-07-2021

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis houdende regels omtrent samenlevingszaken Reglement Adviesraad Samenlevingszaken gemeente Maassluis 2018

Gelet op

  • Artikel 2.1.3, derde lid, van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015

  • Artikel 20 en artikel 23 van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning Maassluis, Vlaardingen en Schiedam 2015.

  • Artikel 2.10 van de Jeugdwet

  • Artikel 16 Verordening Jeugdhulp Maassluis 2015.

Gelet op de wens van het college van burgemeester en wethouders en van de gemeenteraad om beleid op het gebied van Samenlevingszaken integraal vorm te geven en daarbij de ingezetenen van de gemeente Maassluis te betrekken;

Besluit het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis het volgende reglement:

Reglement Adviesraad Samenlevingszaken Maassluis 2018

vast te stellen.

Artikel 1. Algemene bepalingen

  • 1. In dit Reglement wordt verstaan onder:

    • a.

      de Adviesraad Samenlevingszaken Maassluis (AS): overlegorgaan bestaande uit inwoners van Maassluis over de beleidsvorming en ontwikkeling omtrent onderwerpen op het gebied van “samenlevingszaken” met taken en bevoegdheden zoals in dit Reglement omschreven;

    • b.

      Samenlevingszaken: onderwerpen op de beleidsterreinen die samenhangen het sociaal domein, waaronder de Wmo 2015 (inclusief gezondheid en wonen), Participatiewet (inclusief armoedebeleid, schuldhulpverlening, werk en inkomen), de Jeugdwet en de Wet Passend Onderwijs.

    • c.

      Tot de in het vorige lid genoemde beleidsterrein behoren niet de thema’s ‘leefbaarheid’ ‘veiligheid’, ‘sport’ en ‘cultuur’.

    • d.

      De AS: de Adviesraad Samenlevingszaken Maassluis;

    • e.

      het dagelijks bestuur: de voorzitter, secretaris en plaatsvervangend voorzitter van de AS;

    • f.

      deskundigenpool: een uit geïnteresseerde burgers bestaande pool met taken en bevoegdheden zoals in dit Reglement omschreven;

    • g.

      maatschappelijke (belangen-)organisaties: maatschappelijk actieve organisaties op het gebied van samenlevingszaken die opkomen voor de belangen van degenen die tot de achterban van deze organisaties behoren

    • h.

      cliëntenraden: Cliëntenraden die zijn ingesteld ingevolge artikel 2.1.3, derde lid, van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning 2015, artikel 2.10 Jeugdwet of artikel 47 Participatiewet.

    • i.

      doelgroepen: allochtonen, jongeren, mensen met een beperking (lichamelijk, psychosociaal, verstandelijk of zintuiglijk) en senioren;

    • j.

      het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maassluis;

    • k.

      de gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Maassluis;

    • l.

      de portefeuillehouder: de wethouder die op grond van zijn portefeuille de meeste raakvlakken heeft met zaken op het gebied van samenlevingszaken;

    • m.

      de gemeente: de gemeente Maassluis;

  • 2. Alle begrippen die in dit Reglement gebruikt worden en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Artikel 2. Doel en functie van de AS

  • 1. De AS is een onafhankelijk adviesorgaan dat het college van B&W gevraagd en ongevraagd adviseert over het te ontwikkelen en het gevoerde gemeentelijk beleid op het gebied van Samenlevingszaken. Beleidsuitvoering en belangenbehartiging behoren niet tot het werkveld van de AS.

  • 2. De AS is in het leven geroepen om vanuit het bewonersperspectief input te leveren bij de beleidsvoorbereiding en – evaluatie op het terrein van Samenlevingszaken. Het doel hiervan is de kwaliteit van het gemeentelijk beleid te vergroten en zo meer draagvlak te krijgen voor dit beleid

  • 3. De AS heeft de volgende taken:

    • a)

      kritische reflectie op het in het eerste lid genoemde gemeentelijk beleid;

    • b)

      een signaleringsfunctie: het op basis van signalen uit de Maassluise samenleving signaleren van leemtes;

    • c)

      Het aandragen van suggesties ter verbetering van het beleid op het gebied van Samenlevingszaken;

  • 4. De AS is verantwoordelijk voor het onderhouden van contacten met en het raadplegen van de Maassluise samenleving.

  • 5. In aanvulling van hetgeen in lid 4 is opgenomen, onderhoudt de AS contacten met de cliëntenraden van betrokken uitvoerende instanties, waaronder ROGplus en Stroomopwaarts, om op de hoogte te blijven van de uitvoering van beleid in de praktijk en eventueel ervaren knelpunten in algemene zin. Leden van de AS kunnen daartoe een verbindende functie hebben naar de betrokken cliëntenraden.

  • 6. Adviezen van de AS worden uitgebracht aan het college en - voorzien van de reactie van het college - ter kennisname gestuurd aan de gemeenteraad.

  • 7. Uiterlijk in de eerste maand van een nieuw kalenderjaar geeft de AS aan het college in een werkplan aan welke werkzaamheden door de AS worden verricht en op welke thema’s en te verwachten beleidsplannen advies wordt uitgebracht. Dit werkplan wordt ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • 8. Het college stelt jaarlijks een werkbudget beschikbaar op basis van een door de AS ingediende en door het college akkoord bevonden werkplan inclusief begroting. Voor dit doel wordt jaarlijks een bedrag in de gemeentebegroting opgenomen.

  • 9. Binnen vier maanden na afloop van elk kalenderjaar brengt de AS schriftelijk verslag uit aan het college over de door de AS in dat kalenderjaar verrichte werkzaamheden zoals in het werkplan staat omschreven. Dit verslag wordt ter kennisname gestuurd aan de gemeenteraad.

Artikel 3. Samenstelling

  • 1. De AS bestaat uit minimaal 6 en maximaal 15 leden, niet zijnde vertegenwoordigers van maatschappelijke (belangen-) organisaties, ambtenaren, gemeenteraadsleden, steunraadsleden of collegeleden van de gemeente Maassluis.

  • 2. Bij de keuze van de leden van de AS wordt ernaar gestreefd, dat deze leden gezamenlijk een zo breed mogelijke vertegenwoordiging vormen van de Maassluise samenleving en gezamenlijk kennis dragen van de verschillende aspecten en het gemeentelijk beleid op het terrein van samenlevingszaken.

  • 3. De individuele leden van de AS moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • a)

      zij moeten in Maassluis wonen;

    • b)

      zij moeten zicht hebben op wat speelt in de Maassluise samenleving;

    • c)

      zij moeten affiniteit hebben met één of meer specifieke doelgroepen en/of beleidsterreinen op het gebied van Samenlevingszaken;

    • d)

      zij moeten bereid zijn te voldoen aan hetgeen in Artikel 4 is opgenomen over integriteit.

Artikel 4. Integriteit

  • 1. Leden van de AS verstrekken informatie over eventuele (neven) functies. Deze wordt gepubliceerd op de website van de AS.

  • 2. Bij hun aantreden verklaren de leden dat zij het algemeen belang dienen, zitting hebben op persoonlijke titel en onafhankelijk adviseren, zonder last of ruggespraak.

  • 3. Een lid van de AS neemt niet deel aan overleg en advisering over aangelegenheden waarbij sprake is van een zakelijk of persoonlijk belang. Het DB van de AS ziet hierop toe.

Artikel 5. Benoeming en zittingsduur leden AS Samenlevingszaken

  • 1. Het college benoemt de individuele leden op voordracht van de sollicitatiecommissie, bestaande uit de portefeuillehouder (of diens vertegenwoordiger) en twee leden van de AS Samenlevingszaken.

  • 2. Het college benoemt de voorzitter van de AS op voordracht van de leden.

  • 3. De AS kiest uit haar midden een secretaris en een plaatsvervangend voorzitter. Zij vormen samen met de voorzitter het Dagelijks Bestuur.

  • 4. De leden hebben, behoudens tussentijds aftreden, zitting voor een tijdvak van vier jaar.

  • 5. Een aftredend lid is herbenoembaar voor vier jaar.

  • 6. Bij herbenoeming van een lid wordt rekening gehouden met het functioneren als lid van de AS in de afgelopen periode.

  • 7. Het lidmaatschap van de AS kan te allen tijde op eigen verzoek worden beëindigd.

  • 8. Benoemen en ontslaan van de voorzitter en de leden is een bevoegdheid van het college. Ontslag wordt in ieder geval verleend in de volgende gevallen:

    • -

      Bij afwezigheid bij drie vergaderingen of meer per jaar, tenzij er volgens het DB een gegronde reden bestaat;

    • -

      Als een lid niet onafhankelijk blijkt te zijn of in strijd handelt in strijd met hetgeen is bepaald in Artikel 4;

    • -

      Als een lid op een dusdanige wijze handelt dat het functioneren van de AS en / of de belangen van de gemeente daardoor worden geschaad;

    • -

      Na twee zittingstermijnen

Artikel 6. Adviesaanvraag en informatieverstrekking door het college

  • 1. Het college voorziet de AS van informatie om naar behoren te kunnen functioneren. Het betreft hier informatie die noodzakelijk is om te voeren en gevoerd beleid te begrijpen en om ontwikkelingen te kunnen volgen op het gebied van Samenlevingszaken.

  • 2. Bij het verstrekken van informatie kan door het college geheimhouding worden opgelegd.

  • 3. Het college vraagt de AS advies over alle beleidsplannen op het gebied van beleid inzake samenlevingszaken.

  • 4. Bij het vervullen van de signaleringsfunctie zoals gesteld in Artikel 2, op basis van signalen uit de Maassluise samenleving, maakt de AS duidelijk waarop deze signalen gebaseerd zijn;

  • 5. Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 6. De AS adviseert binnen een periode van maximaal acht weken op een adviesaanvraag van het college.

  • 7. Het college kan in uitzonderingsgevallen de AS verzoeken binnen een kortere periode advies uit te brengen dan hetgeen in het zesde lid is bepaald.

  • 8. Het college geeft binnen acht weken na ontvangst van het advies aan wat er met het advies van de AS gedaan is. In uitzonderingsgevallen kan van deze termijn worden afgeweken.

  • 9. Het college motiveert in voorkomende gevallen op welke grond(en) van het advies van de AS is afgeweken.

Artikel 7. Overlegstructuur met de gemeente

  • 1. De portefeuillehouder is het eerste aanspreekpunt in het college.

  • 2. Er is minimaal drie keer per jaar overleg met de in het eerste lid genoemde wethouder en verder als er aanleiding voor is.

  • 3. De AS wordt ondersteund door een door het college aangewezen ambtenaar, die geen deel uitmaakt van de AS. Deze beleidsadviseur woont alle vergaderingen bij en is betrokken bij de voorbereiding van vergaderingen.

  • 4. Afhankelijk van het onderwerp kan de AS een wethouder, beleidsmedewerker van de gemeente of externe deskundige uitnodigen voor een vergadering.

Artikel 8. Huishoudelijk reglement

  • 1. De AS regelt binnen de kaders van dit Reglement zijn eigen werkwijze, procedures en invulling van de samenwerking met cliëntenraden en andere belangenorganisaties. Hiertoe wordt een huishoudelijk reglement vastgesteld.

  • 2. De AS legt voorgenoemd reglement ter informatie voor aan het college.

Artikel 9. Faciliteiten en geldelijke vergoeding AS

  • 1. De voorzitter en de leden ontvangen een jaarlijkse vergoeding voor hun lidmaatschap.

  • 2. De AS beschikt over een werkbudget dat naar eigen inzicht kan worden besteed, mits het college instemt met de werkbegroting in het jaarplan.

  • 3. De AS beschikt over ambtelijke ondersteuning vanuit de gemeente.

  • 4. De AS heeft een direct toegankelijke website.

Artikel 10. Deskundigenpool

  • 1. De AS wordt in zijn werk ondersteund door de Deskundigenpool. De Deskundigenpool bestaat uit geïnteresseerden die structureel of incidenteel willen meepraten over een bepaald onderwerp. Zij hebben zitting vanwege hun deskundigheid en interesse, niet als belangenbehartiger van een organisatie of vanwege commerciële doeleinden. Het DB van de AS ziet hierop toe.

  • 2. Leden van de Deskundigenpool kunnen deel nemen aan de vergaderingen van de werkgroepen van de AS of op een andere wijze hun deskundigheid delen met de AS.

  • 3. De verschillende acties van de werkgroepen worden door leden van de AS gecoördineerd en geregisseerd.

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 1. In gevallen waarin dit Reglement niet voorziet, beslist het college, na daarover advies te hebben ingewonnen bij de AS.

  • 2. In uitzonderlijke gevallen kan het college afwijken van hetgeen bepaald is in dit Reglement.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Dit Reglement treedt in werking de dag na bekendmaking in het Gemeenteblad. Bekendmaking geschiedt tegelijk met of na bekendmaken van het intrekken van de Verordening Adviesraad Samenlevingszaken Maassluis.

Citeertitel

Dit Reglement wordt aangehaald als de Reglement Adviesraad Samenlevingszaken gemeente Maassluis 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Maassluis op 27 maart 2018.

De secretaris

A.L. Duijmaer van Twist

De burgemeester

dr. T.J. Haan