Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR325372
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR325372/1
Het reglement voor de basisregistratie personen
Geldend van 21-01-2014 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014
Intitulé
Het reglement voor de basisregistratie personenBurgemeester en Wethouders van Maastricht,
Gelet op
- -
artikel 8 van de Wet basisregistratie personen
- -
De verordening basisregistratie personen van Maastricht
- -
De Wet bescherming persoonsgegevens
Besluiten vast te stellen:
Het reglement voor de basisregistratie personen
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Maastricht worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken.
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen.
-
3. De organen van de gemeente Maastricht aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de bijlagen.
Artikel 2: Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Dit besluit treedt in werking met ingang van 6 januari 2014.
-
2. Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement basisregistratie personen gemeente Maastricht (Reglement BRP Maastricht).
Aldus vastgeseld in de collegevergadering van 21 januari 2014.
de secretaris,
P.J. Buijtels,
de burgemeester,
O. Hoes
Toelichting op Reglement BRP gemeente Maastricht
Algemeen
Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen (Verordening BRP). De Raad heeft hierin de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistra-tie, ingeschrevene en ingezetene.
Basisregistratie
Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.
Ingeschrevene en ingezetene
De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Maastricht.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
Een autorisatiebesluit is het besluit op grond van artikel 3.2 Wet BRP van de minister van BZK voor de gemeente Maastricht over de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan de gemeente in zijn rol als overheidsorgaan dat gebruik maakt van persoonsgegevens voor de uitvoering van haar taken.
Zolang de Wet BRP door de gemeente Maastricht wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er nog geen sprake van systematische verstrek-king van persoonsgegevens met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Maastricht beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Maastricht woonachtig zijn, dient de gemeente Maastricht het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen.
Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel
Het Reglement BRP, waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt inwerking op de dag dat de Wet BRP inwerking treedt. Als gevolg van de korte invoeringstermijn, is het noodzakelijk dit reglement met terugwerkende kracht vast te stellen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl