Regeling vervallen per 01-07-2016

Uitvoeringsbesluit casemanagement re-integratie Maastricht-Heuvelland 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 30-06-2016

Intitulé

Uitvoeringsbesluit casemanagement re-integratie Maastricht-Heuvelland 2015

Uitvoeringsbesluit casemanagement re-integratie Maastricht-Heuvelland 2015

1.

Inleiding.

Bij de uitvoering van de Participatiewet spelen de consulenten van de gemeenten een cruciale rol. Immers, het casemanagement dat consulenten bieden is een voorziening in het kader van re-integratie op basis van artikel 7 lid 1, sub a Participatiewet. In dit uitvoeringsbesluit wordt een kader geboden aan de consulenten voor de invulling van de rol als casemanager. Vanuit een managerieke verantwoordelijkheid zal door de directie en management van de sociale dienst via “het vakmanschap” nadere invulling worden gegeven aan dit kader. Aan de directie en het management van de sociale dienst wordt hiertoe dan ook mandaat verleend.

2.

Definitie casemanagement

Casemanagement komt als een soort containerbegrip in alle geledingen van de diverse disciplines binnen de uitvoering van de sociale zekerheid, gezondheidszorg, etc. aan de oppervlakte. Uit alle definities die worden geformuleerd dekt de onderstaande het beste de lading voor de sociale dienst en het werkveld sociale zekerheid.

Casemanagement: een methode van samenbrengen, regelen, coördineren van diensten tbv een samenhangend hulppakket rond een bepaalde hulpvraag van een cliënt.

In deze definitie wordt casemanagement gezien als een rol en niet als een aparte functie in de formatie van de sociale dienst. Het kan derhalve wel zo zijn dat in bepaalde functies de rol van casemanager ligt besloten in het takenpakket dat de functiehouder dient uit te voeren.

Sleutelbegrippen voor de casemanager zijn in dit verband: zelfredzaamheid, dienstverlening onder voorwaarden, regie, coördinatie, ondersteunen, effectief beïnvloeden, afstemmen, zorgdragen voor, stimuleren, vinger aan de pols, samenbrengen, informeren en procesbegeleiding.

3.

Taken en verantwoordelijkheden

Bij de uitvoering van de re-integratieopdracht zoals deze is verwoord in artikel 7 lid 1, sub a van de Participatiewet en in het re-integratiebeleid, hebben de consulenten in ieder geval de volgende taken/verantwoordelijkheden.

1.

aanspreekpunt/contactpersoon voor alsmede begeleiden/faciliteren van personen behorende tot de doelgroep re-integratie van de gemeenten (voorziening in het kader van re-integratie);

2.

beoordelen of het aanbieden van een voorziening, waaronder begrepen sociale activering, gericht op arbeidsinschakeling noodzakelijk is (artikel 7, lid 1 sub a / artikel 8 lid 1 sub a / artikel 10 Participatiewet);

3.

indien deze noodzaak is vastgesteld, een voorziening bedoeld onder punt 2 bepalen en aanbieden (artikel 7, lid 1 sub a / artikel 8a lid 1 sub a / artikel 10 Participatiewet / Verordening re-integratie en tegenprestatie Maastricht-Heuvelland 2015);

4.

beoordeling plicht tot arbeidsinschakeling en beoordeling naleving van de geldende verplichtingen (artikel 9 en 9a Participatiewet / afstemmingsverordening Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2015).

Met de invulling van bovenstaande taken/verantwoordelijkheden is de consulent de regisseur van het proces van re-integratie. De regierol houdt in dat de consulent pro-actief werkt, volgens een bepaalde methodiek, met als doel om de klant (uiteindelijk) toe te leiden naar de arbeidsmarkt.

De consulent doet niet alles zelf, maar werkt samen met andere interne en externe partijen. Op basis van zijn kennis over de klant en diens situatie is hij de spil binnen het proces van re-integratie. “De klant kennen” is essentieel voor een effectieve en efficiënte uitvoering van re-integratie.

Primair is de consulent gericht op de klant. Hij is echter ook onderdeel van een groter geheel en dient in dat verband meerdere belangen (team, organisatieonderdeel, gemeente). Hij werkt binnen de kaders van de wet en van (lokale) regelgeving zoals gemeentelijke verordeningen en beleids- en uitvoeringskaders.