Regeling vervallen per 01-07-2017

Uitvoeringsbesluit cliëntenparticipatie 2015

Geldend van 01-07-2015 t/m 30-06-2017

Intitulé

Uitvoeringsbesluit cliëntenparticipatie 2015

Artikel 1: Definities

In de regeling wordt verstaan onder:

-

RvU: Stichting Raad voor Uitkeringsgerechtigden

-

college: het college van burgemeester en wethouders van Maastricht

-

verordening: de “Verordening cliëntenparticipatie Participatiewet 2015

Artikel 2: Doelstelling

De RvU behartigt de collectieve belangen van de personen, bedoeld in artikel 7, eerste lid van de Participatiewet.

Artikel 3: Taken en bevoegdheden

Advisering gemeente

De RvU heeft de bevoegdheid gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan de gemeente met betrekking tot beleid en de uitvoering van de Participatiewet c.a.

Indien het gaat om een nieuw beleidsstuk waarover college en/of raad moeten oordelen, wordt ervoor zorg gedragen dat het advies, eventueel voorzien van een reactie, gevoegd wordt bij de nota. Laatstgenoemd advies moet dan uiteraard schriftelijk zijn.

Specifiek voor de doorontwikkeling van strategisch beleid rondom de Participatiewet zijn er inspraakpanels geformeerd waarin naast de RvU ook inspraakorganen als de WMO-raad en de Adviescommissie seniorenbeleid Maastricht (hierna: ASM) advies kunnen uitbrengen. Het kan voorkomen dat het inspraakoverleg samenvalt met beleidsoverleg met de RvU.

Geen adviseringsbevoegdheid

De RvU is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van:

klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele cliënten betrekking hebben, met uitzondering van de hierbij gehanteerde procedures en regelingen.

verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften, voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid aanwezig is.

Cliëntenspreekuur

De RvU dient via wekelijkse cliëntenspreekuren contact te onderhouden met de personen bedoeld in artikel 2.

Artikel 4: Ambtelijke ondersteuning

1.

De RvU krijgt ondersteuning van een ambtelijk secretaris.

2.

De ambtelijk secretaris is geen lid van de RvU.

3.

Contacten tussen de RvU enerzijds en de gemeente anderzijds lopen via de voorzitter van de RvU en de ambtelijk secretaris.

4.

De ambtelijk secretaris stelt de agenda op van de overleggen, bedoeld in artikel 3 van de verordening, regelt de uitnodigingen en zorgt voor tijdige verzending van de agenda en de benodigde stukken. De ambtelijk secretaris notuleert deze overleggen en bewaakt de voortgang en afhandeling van de uitgebrachte adviezen. Indien het beleidsoverleg samenvalt met het overleg van de inspraakpanels draagt de ambtelijk coördinator van die panels zorg voor agendering, uitnodiging en verzending van agenda en benodigde stukken.

Artikel 5: Subsidie

1.

Het college stelt een subsidie beschikbaar ten behoeve van de werkzaamheden van de RvU.

2.

De subsidie als bedoeld in het eerste lid wordt jaarlijks onder toepassing van de vigerende “Algemene Subsidieverordening” verleend.

Artikel 7: Samenstelling, zittingsduur en huishoudelijk reglement

1.

Het maximale aantal leden (inclusief voorzitter) van de RvU bedraagt 11.

2.

De RvU wijst één van haar leden aan als voorzitter.

3.

Bij de samenstelling wordt gestreefd naar een goede afspiegeling van de doelgroep, waarbij minimaal 7 leden een bijstandsuitkering of inkomensvoorziening ontvangen via sociale zaken van de gemeente Maastricht.

4.

De maximale zittingsduur van voorzitter en leden bedraagt 4 jaar. Deze termijn kan worden verlengd met ten hoogste 4 jaar. In geval van dringende redenen kan hiervan worden afgeweken.

5.

De RvU kan een huishoudelijk reglement vaststellen. Het huishoudelijk reglement mag geen bepalingen bevatten die in strijd zijn met de verordening of deze regeling.

Artikel 8: Citeertitel en Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juli 2015 en kan worden aangehaald als het “Uitvoeringsbesluit cliëntenparticipatie 2015”.

Aldus besloten door Burgemeester en wethouders van Maastricht in haar vergadering van 26 mei 2015.

De secretaris,

P.J. Buijtels,

De burgemeester,

O. Hoes

TOELICHTING

ALGEMEEN

Met deze regeling wordt conform het bepaalde in artikel 5 van de verordening de grondslag van de RvU nader geregeld.

ARTIKELSGEWIJS

Artikel 2: Doelstelling

De RvU behartigt de belangen van de personen bedoeld in artikel, 7 eerste lid van de Participatiewet. De Doelgroep is daarmee behoorlijk ruim. Hij gaat dan om alle ingezetenen die aanspraak (kunnen) maken op een uitkering ingevolge de Participatiewet c.a. Daarnaast betreft het ook alle burgers die van gemeentewege ondersteuning kunnen krijgen als het gaat om reïntegratie of participatie. Verder worden ook de ingezetenen vertegenwoordigd die een beroep doen op het gemeentelijk minimabeleid.

Artikel 3: Taken en bevoegdheden

Advisering gemeente

De beleidsadvisering kan plaatsvinden in de reguliere overleggen zoals aangegeven in de verordening maar kan ook samenvallen met de inspraakoverleggen die in het kader van de doorontwikkeling van de strategische beleidsstukken rondom de Participatiewet zullen plaatsvinden.

Indien het besluitvormingstraject verlangt dat niet meer kan worden gewacht op het plaatsen van het document op de agenda van de reguliere beleidsoverleggen of de ingelaste inspraakoverleggen kan het stuk ook in een tussentijds overleg met de RvU worden besproken. Het document moet dan wel tijdig bij de RvU worden aangeleverd.

Geen adviseringsbevoegdheid

De RvU heeft geen adviseringsbevoegdheid daar waar bijvoorbeeld een bepaalde rechtsgang of procedure openstaat zoals bij bezwaar op een beschikking of bij een klacht.

Hiermee wordt voorkomen dat zaken door elkaar gaan lopen.

Wel kunnen aan de hand van individuele gevallen knelpunten in de uitvoering duidelijk worden gemaakt.

Cliëntenspreekuur

Het voeren van een cliëntenspreekuur is van groot belang omdat daarmee vanuit de RvU voortdurend voeling wordt gehouden met de achterban (de groep personen bedoeld in artikel 7, eerst lid van de Participatiewet). Op die manier kan de RvU signalen ontvangen over de dienstverlening en zich ook een beeld vormen van de effecten van bepaalde beleidsvoorstellen.

Ook vormen de spreekuren een belangrijk element in het kader van de armoedebestrijding. De RvU kan de doelgroep informeren, verwijzen en indien nodig ondersteunen bij het doen van aanvragen.

Artikel 4: Ambtelijke ondersteuning

De ambtelijk secretariële ondersteuning is hetzelfde gebleven als voorheen. Wat wel anders is, is dat er nu ook apart overleg over strategisch beleid kan plaatsvinden binnen de setting van de inspraakpanels waar de RvU in vertegenwoordigd is. De ambtelijk coördinator van deze panels is dan het aanspreekpunt.

Artikel 5: Middelen

De RvU ontvangt jaarlijks een subsidie voor de te verrichten taken, voor het bekostigen van huisvesting, etc. Conform de vigerende “Algemene Subsidieverordening” dient dit te gebeuren op basis van een tijdig overgelegde begroting.

Aan de hand hiervan kan het college bepalen welke activiteiten/kosten (deels) voor subsidie in aanmerking komen. Verder kan het college aan de subsidieverlening nadere voorwaarden verbinden. De RvU zal bij het aanwenden van de subsidie hiermee rekening moeten houden. Dat neemt niet weg dat binnen de aangereikte kaders toch voldoende bestedingsvrijheid zal worden geboden.

Definitieve vaststelling van de subsidie vindt plaats na tijdige ontvangst van de jaarrekening.

Artikel 7: Samenstelling, zittingsduur en huishoudelijk reglement

Net als in de voorgaande regeling bedraagt het maximale aantal leden nu ook 11. Dit is inclusief voorzitter. Deze wordt uit hun midden benoemd.

De zittingsduur is beperkt tot maximaal 4 jaar met de mogelijkheid deze termijn nog eens met 4 jaar te verlengen. Enerzijds wordt zo voldoende continuïteit gewaarborgd terwijl anderzijds toch doorstroming kan worden bewerkstelligd.

Ondanks de maximale termijn van 8 jaar, kan het natuurlijk voorkomen dat op het moment dat er nieuwe instroom moet zijn deze zich niet of onvoldoende aandient. Ook kan zich de situatie voordoen dat niemand van de leden beschikbaar is voor het voorzitterschap en dat er ook geen externe kandidaat is. In die gevallen kan van de maximale termijn worden afgeweken.