Regeling vervallen per 01-01-2017

Verordening op de heffing en de invordering van leges burgergerichte diensten Maastricht 2016

Geldend van 01-01-2016 t/m 31-12-2016

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges burgergerichte diensten Maastricht 2016

DE RAAD VAN DE GEMEENTE MAASTRICHT,

gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 6 oktober 2015, organisatieonderdeel BCC-Concernzaken, no. 2015.33715;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 156, 2e lid, aanhef en onderdeel h van de Gemeentewet;

BESLUIT VAST TE STELLEN DE VOLGENDE VERORDENING:

Verordening op de heffing en de invordering van leges burgergerichte diensten Maastricht 2016

(Legesverordening burgergerichte diensten Maastricht 2016)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand': het tijdvak dat loopt van de n-de dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)-de dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de n-de dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)-de dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieven tabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

  • 1. Leges worden niet geheven voor:

    • a.

      attestaties de vita tot het ontvangen van enige uitkering ten laste van een openbaar lichaam;

    • b.

      stukken benodigd voor militaire dienst, tenzij deze moeten dienen voor de toelating tot enige inrichting van onderwijs tot opleiding van officier of voor de geneeskundige of farmaceutische dienst bij de land-, zee of luchtmacht;

    • c.

      verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

    • d.

      stukken opgemaakt tot regeling van plaatselijke belastingen.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    a.mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst kan worden verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De ”Legesverordening burgergerichte diensten Maastricht 2015” van 16 december 2014 wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2016.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2016.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Legesverordening burgergerichte diensten Maastricht 2016”.

Aldus besloten door de raad der gemeente Maastricht in zijn openbare vergadering van 3 november 2015.

De Griffier,

J.Goossens.

De Voorzitter,

J.M. Penn-te Strake.

Tarieventabel legesverordening burgergerichte diensten 2016

Tarieventabel,

behorende bij de ‘Legesverordening burgergerichte diensten Maastricht 2016’.

Hoofdstuk 1. Algemene Dienst

Bedrag 2015 in €

Bedrag 2016 in €

1.1

Voor afschriften van of uitreksels uit stukken, die volgens de gemeentewet of enige andere wet voor eenieder verkrijgbaar zijn of tot wier afgifte het gemeentebestuur op aanvraag van particulieren bevoegd is, alsmede voor afdrukken van in druk verkrijgbaar gestelde stukken – voor zover hieronder niet afzonderlijk genomen -, voor elke bladzijde

0,50

0,50

1.2

Voor het verstrekken van informatie als bedoeld in de Wet openbaarheid van bestuur:

a.

In de vorm van een kopie van of een uitreksel uit documenten, per bladzijde van een kopie of uitreksel op

A-4-formaat, enkelzijdig

0,50

0,50

A-4-formaat, dubbelzijdig

0,74

0,75

b.

In de vorm van een kopie per bladzijde van een kopie op:

A3 formaat, enkelzijdig

0,76

0,75

A3 formaat, dubbelzijdig

1,59

1,60

A2 formaat, enkelzijdig

3,07

3,10

A2 formaat, dubbelzijdig

n.v.t.

n.v.t.

A1 formaat, enkelzijdig

6,05

6,10

A1 formaat, dubbelzijdig

n.v.t.

n.v.t.

A0 formaat, enkelzijdig

12,20

12,30

A0 formaat, dubbelzijdig

n.v.t.

n.v.t.

c.

In de vorm van een samenvatting van de inhoud van documenten, per bladzijde van een samenvatting

enkelzijdig

3,71

3,75

dubbelzijdig

n.v.t.

n.v.t.

1.3

Voor door het college van burgemeester en wethouders aan de Raad te zenden stukken, voor zover deze bestemd zijn om in openbare vergadering te worden behandeld, de bijlage daaronder niet inbegrepen:

a.

Voor een postabonnement, per kalenderjaar

218,08

220,25

b.

Voor losse exemplaren, per geheel of gedeeltelijke bladzijde

0,50

0,50

1.3.1

Voor een postabonnement op de openbare besluitenlijst van het college van burgemeester en wethouders

191,76

193,70

1.3.2

Voor door het college van burgemeester en wethouders aan een raadscommissie te zenden stukken, voor zover deze bestemd zijn om in openbare vergadering te worden behandeld, bestemmingsplannen daaronder niet inbegrepen:

a.

Voor een postabonnement, per kalenderjaar

62,33

62,95

b.

Voor losse exemplaren, per geheel of gedeeltelijke bladzijde

0,50

0,50

1.4

Voor een niet geheel afwijzende beschikking op een verzoekschrift, tenzij deze beschikking uit andere hoofde tot betaling aan de gemeentekas aanleiding geeft.

9,72

9,80

Hoofdstuk 2. Productgroep burgerzaken en persoonsregistraties

Bedrag 2015 in €

Bedrag 2016 in €

2.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen uit de basisregistratie personen, indien deze gevraagd worden:

a.

door bedrijven van openbare lichamen;

b.

door naar de vorm privaatrechtelijke bedrijven, die zich geheel of nagenoeg geheel in handen van de overheid bevinden;

c.

ten behoeve van een wetenschappelijk of filantropisch doel;

voor elke inlichting

0,10

0,10

2.2

Voor het in behandeling nemen van een schriftelijke aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen uit de basisregistratie personen indien gevraagd:

a.

ten behoeve van een ambtelijke doel door een notaris, gerechtsdeurwaarder of advocaat, per inlichting

9,80

9,90

b.

ter uitvoering van een wettelijke bepaling, per inlichting

9,80

9,90

c.

door een derde (burger) indien in het kader van de privacybescherming geen bezwaren tegen verstrekking bestaan, per inlichting

9,80

9,90

d.

ten behoeve van een notaris met betrekking tot erfrecht, per uur

29,00

29,30

e.

voor het schriftelijk verstrekken van inlichtingen aan een afnemen of bijzondere derde geldt het bij Regeling door de Minister vastgestelde tarief

2,35

2,40

2.3

Voor het in behandeling nemen van een selectieaanvraag ten aanzien van niet met naam of adres aangeduide personen, waarvoor minimaal één maal een aantal bestanden doorlopen dient te worden, wordt dit in rekening gebracht per selectie

599,75

605,70

2.4

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

2.4.1

van een nationaal paspoort:

2.4.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

67,10

DRB

2.4.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

51,20

DRB

2.4.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 2.4.1 (zakenpaspoort):

2.4.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

67,10

DRB

2.4.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

51,20

DRB

2.4.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

2.4.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

67,10

DRB

2.4.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

51,20

DRB

2.4.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

51,20

DRB

2.4.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

2.4.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

53,05

DRB

2.4.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

28,45

DRB

2.4.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 2.4.1.1 tot en met 2.4.5.2 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

47,30

DRB

2.5

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

2.5.1

van een nationaal paspoort aan niet-ingezetenen:

2.5.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

102,05

DRB

2.5.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

86,15

DRB

2.5.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort) aan niet-ingezetenen:

2.5.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

102,05

DRB

2.5.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

86,15

DRB

2.5.3

van een Nederlandse identiteitskaart aan niet-ingezetenen:

2.5.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

90,95

DRB

2.5.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

66,35

DRB

2.6

Indien er sprake is van bedlegerigheid: voor bezorgkosten documenten als bedoeld in 2.4.1.1; 2.4.1.2; 2.4.2.1; 2.4.2.2; 2.4.3.1; 2.4.3.2; 2.4.5.1 en 2.4.5.2.

21,00

21,20

2.7

Voor werkzaamheden in verband met het aanvragen of afgeven van een verklaring omtrent het gedrag, bepaald door Min. van Justitie, bedraagt het tarief

30,05

DRB

2.8

Voor legalisatie van handtekeningen, voor ieder gelegaliseerde handtekening

7,90

8,00

2.9

Voor het plaatsen van het gemeentestempel op stukken of portretten, waarop dit stempel als waarmerk vereist wordt

3,90

3,95

2.10.1

Voor werkzaamheden in verband met het aanvragen om afgifte, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs bedraagt het tarief

38,48

DRB

2.10.2

Het tarief als bedoeld onder 2.10.1 wordt in geval van een spoedlevering vermeerderd met een bedrag

34,60

DRB

2.11

Indien de aanvraag dient ter verkrijging van een nieuw rijbewijs als bedoeld in 2.10 als gevolg van vermissing van het eerder verstrekte rijbewijs, wordt het tarief, genoemd in 2.10 verhoogd met

23,90

24,15

2.12

Voor een bewijs van in leven zijn, verklaringen van Nederlanderschap, afschriften uit de basisregistratie personen of andere elders in deze verordening niet genoemde verklaringen, tot welke afgifte op aanvraag en in het belang van particulieren het gemeentebestuur bevoegd is, onverschillig of deze stukken worden getekend of gestempeld

2.12.1 Via internet

10,50

10,60

2.12.2 Aan de balie

12,10

12,20

2.12.3 Schriftelijk

14,25

14,40

Voor afgifte persoonslijst

2.12.4 Via internet

12,10

12,20

2.12.5 Aan de balie

13,85

14,00

2.12.6 schriftelijk

16,10

16,30

2.13

Voor het voltrekken van een huwelijk, dan wel registratie van een partnerschap of omzetting als bedoeld in Boek 1 Burgerlijk Wetboek op andere wijze dan op grond van de Wet van 23 april 1879, Stb. 72,

1.

Pakket 1:

-huwelijksvoltrekking in de trouwkamer in Mosae Forum 10,

-wettelijke handelingen, zonder voorgesprek

-duur van de ceremonie: 10 min.

-op maandag - geen feestdag zijnde – om 09.00 - 09.15 - 09.30 uur

0,00

2.

Pakket 2:

-huwelijksvoltrekking in de trouwkamer in Mosae Forum 10

-eenvoudige toespraak, zonder voorgesprek

-duur van de ceremonie: 20 min.

-op dinsdag, woensdag en donderdag – geen feestdag zijnde – tussen 09.00 en 12.00 uur

-inclusief trouwboekje (art. 2.18.1)

375,00

3.

Pakket 3:

-huwelijksvoltrekking in een locatie naar keuze,

-persoonlijke toespraak, inclusief voorgesprek

-duur van de ceremonie: 30 min.

-op maandag tot en met vrijdag – geen feestdag zijnde- van 09.00 tot 17.00 uur

-inclusief trouwboekje (art. 2.18.1)

-optioneel: eigen keuze locatie (art. 2.13.5 of 2.13.6); verlengen ceremonie met 30 min.(art. 2.13.7); eigen keuze bijzonder ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Maastricht of eigen trouwambtenaar (art. 2.16.1 of 2.16.2)

475.00

4.

Pakket 4:

-huwelijksvoltrekking in een locatie naar keuze,

-persoonlijke toespraak, inclusief voorgesprek

-duur van de ceremonie: 45 min.

-op maandag tot en met zondag, van 0.00 tot 24.00 uur

-inclusief trouwboekje (art. 2.18.1)

-optioneel: eigen keuze locatie (art. 2.13.5 of 2.13.6); verlengen ceremonie met 30 min.(art. 2.13.7); eigen keuze bijzonder ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Maastricht of eigen trouwambtenaar (art. 2.16.1 of 2.16.2)

625.00

5.

voor de locatie stadhuis (voor zover de locatie in 2016 beschikbaar is), de Hoofdwacht (wanneer de locatie stadhuis niet beschikbaar is vanwege renovatie) of het Theater aan het Vrijthof (wanneer de locatie stadhuis niet beschikbaar is vanwege renovatie), inclusief gratis parkeren voor de bruidsauto.

Wanneer de locatie stadhuis niet in renovatie is, geldt voor de locaties Hoofdwacht en Theater aan het Vrijthof art. 2.13.6

124,60

125,00

6.

voor andere trouwlocaties dan genoemd in art. 2.13.5 worden de locatiekosten door de beheerder van de betreffende locatie zelf berekend.

7.

Verlengen van de huwelijksceremonie met 30 minuten

101,50

100,00

Als feestdagen worden aangemerkt de als zodanig genoemde in de Algemene Termijnenwet van 25 juli 1964, Stb. 314, alsmede de door het college van burgemeester en wethouders aangewezen dagen naar plaatselijk gebruik

2.14

1.

Voor het omzetten van een partnerschapregistratie in een huwelijk als bedoeld in boek1 Burgerlijk Wetboek aan de balie van het GemeenteLoket binnen de openingsuren van het GemeenteLoket.

69,90

70,60

2.

Voor het voltrekken van een huwelijk, registratie partnerschap of omzetting als bedoeld in Boek 1 Burgerlijk Wetboek, in een bijzonder huis als bedoeld in artikel 64 Boek 1 Burgerlijk Wetboek, binnen kantooruren.

349,80

353,30

2.15

Voor het inhuren van getuigen bij een huwelijk of het registreren van een partnerschap per getuige

35,80

36,15

2.16

Voor het reserveren van een huwelijksdatum voor een huwelijk of het registreren van een partnerschap (art. 2.13.2; 2.13.3 of 2.13.4), meer dan één jaar vooruit, een voorschot ter hoogte van

Het bedrag wordt verrekend met de te betalen leges voor het voltrekken van het huwelijk of het registreren van een partnerschap (art. 2.13.2; 2.13.3 of 2.13.4).

106,40

107,45

2.16.1

Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de Burgerlijke Stand voor één dag, indien betrokkene géén bevoegd trouwambtenaar is in een andere Nederlandse gemeente, in combinatie met pakket 3 of 4 (artikel 2.13.3 of 2.13.4)

343,75

340,00

2.16.2

Indien betrokkene wel bevoegd trouwambtenaar is in een andere Nederlandse gemeente, in combinatie met pakket 3 of 4 (artikel 2.13.3 of 2.13.4)

85,90

85,00

2.17

Voor elk, na schriftelijke reservering, geannuleerd huwelijk of geregistreerd partnerschap, met uitzondering van de kosteloze huwelijksvoltrekking/partnerschapregistraties

34,70

160.00

2.18

Trouwboekje

2.18.1

Voor een trouwboekje

34,90

35,00

2.18.2

In alle gevallen waarin naar het oordeel van de ambtenaar van de Burgerlijke Stand een duplicaat van een trouwboekje kan worden afgegeven

38,75

39,15

2.19

Voor verlof tot uitstel van begraven

13,65

13,80

2.20.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verrichten van onderzoeken in de registers van de Burgerlijke Stand

a.

Per enkelvoudig geval voor elk registerjaar, dat moet worden nagezocht, ongeacht of van het resultaat een schriftelijk stuk wordt afgegeven

7,55

7,65

b.

Indien de verstrekte gegevens onjuist of onvolledig zijn, alsmede bij samengestelde opzoekingen, per uur of gedeelte daarvan

28,95

29,25

2.21

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een verklaring omtrent de huwelijksbevoegdheid

22,60

DRB

2.22

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van een afschrift of een uitreksel van de Burgerlijke Stand

12,70

DRB

2.23

Het tarief voor het in behandeling nemen van een naturalisatieverzoek:

a.

Enkelvoudig standaard

829,00

DRB

b.

Gemeenschappelijk standaard

1058,00

DRB

c.

Enkelvoudig verlaagd

617,00

DRB

d.

Gemeenschappelijk verlaagd

847,00

DRB

e.

Meenaturaliserende minderjarige kinderen

122,00

DRB

2.24

Het tarief voor het afleggen van een optieverklaring ter verkrijgen van het Nederlanderschap:

a.

Enkelvoudige optie

177,00

DRB

b.

Gemeenschappelijke optie

301,00

DRB

c.

Mede-opterende minderjarige kinderen

21,00

DRB

Hoofdstuk 3. Onderzoek en Statistiek

Bedrag 2015 in €

Bedrag 2016 in €

4.1

Voor het maken van fotokopieën formulier A4 per blad

0,50

0,50

4.2

Voor verstrekken afdrukken van kaarten schaal 1:10.000 voor wijk- en buurtindeling per stuk

4,00

4,05

4.3

Voor het verstrekken van rapporten, nota’s:

Kostprijs drukwerk

Kostprijs drukwerk

a.

Ten behoeve van studie, wetenschappelijk of filantropisch doel, per blz.

b.

Ten behoeve van overige doelen, per blz.

4.4

Voor het verstrekken van inlichtingen uit bestanden, m.n. bevolkingsstatistiek: voor ieder half uur of gedeelte daarvan

41,86

42,30

4.5

Voor het instellen van een onderzoek:

Ieder half uur of gedeelte daarvan

41,86

42,30

Aldus besloten door de raad der gemeente Maastricht in zijn openbare vergadering van 3 november 2015.

De Griffier,

J.Goossens.

De Voorzitter,

J.M. Penn-te Strake.