Regeling nevenwerkzaamheden werknemers

Geldend van 23-02-2020 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2020

Intitulé

Regeling nevenwerkzaamheden werknemers

Artikel 1 Begripsomschrijving

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Nevenwerkzaamheden:

  • Alle werkzaamheden en activiteiten die, betaald of onbetaald, binnen of buiten de gemeente Maastricht worden verricht door de werknemer en die de belangen van de dienst voor zover deze in verband staan met de functie, kunnen raken.

  • b.

    Registratie:

  • De registratie van nevenwerkzaamheden zoals bedoeld in artikel 5 lid 1, onder b Ambtenarenwet 2017.

Artikel 2 Verbod nevenwerkzaamheden

Lid 1

Het is de werknemer overeenkomstig artikel 8 lid 1, onder a van de Ambtenarenwet 2017 verboden nevenwerkzaamheden te verrichten, waardoor de goede vervulling van zijn functie of de goede functionering van de openbare dienst niet in redelijkheid zou zijn verzekerd.

Lid 2

De werknemer is verplicht om zich te houden aan de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit. In deze wetten zijn bepalingen opgenomen over het maximale aantal werkuren per dag en per week. Ook zijn er regels vastgesteld over verplichte rusttijden.

Artikel 3 Melding nevenwerkzaamheden

Lid 1

De werknemer is verplicht nevenwerkzaamheden te melden die hij verricht of voornemens is te gaan verrichten, die de belangen van de dienst voor zover deze in verband staan met zijn functievervulling, kunnen raken. Dit doet hij via het formulier “melding nevenwerkzaamheden” in Youforce.

Lid 2

De werknemer meldt de beëindiging van de nevenwerkzaamheden bij de werkgever via het formulier “melding nevenwerkzaamheden” in Youforce.

Artikel 4 Openbaar maken nevenfuncties

Lid 1

Van werknemers werkzaam in de volgende functies/functieprofielen worden de nevenwerkzaamheden openbaar gemaakt:

  • Gemeentesecretaris

  • Algemeen Directeur Bedrijfsvoering en Dienstverlening

  • Algemeen Directeur Stadsontwikkeling en Economie

  • Algemeen Directeur Sociaal

  • Controller

  • Manager Bedrijf A

  • Manager Bedrijf B

  • Manager Bedrijfsvoering A

  • Manager Bedrijfsvoering B

  • Manager Beleid A

  • Manager Beleid B

  • Programmamanager

  • Teammanager A

  • Teammanager B

  • Teammanager C

  • Teammanager D

Lid 2

De volgende gegevens worden openbaar gemaakt:

  • De hoofdfunctie van de werknemer

  • De nevenfunctie voor zover die de belangen van de dienst raakt

  • De organisatie waar de nevenfunctie vervuld wordt

  • De eventuele beperkingen die werkgever heeft opgelegd bij het uitoefenen van de nevenfunctie

  • De ingangsdatum van de nevenwerkzaamheden.

Lid 3

De volgende gegevens worden in ieder geval niet openbaar gemaakt:

  • NAW gegevens van de werknemer als bedoeld in lid 1

  • Hoogte van de honorering van de betaalde nevenwerkzaamheden.

Lid 4

De nevenwerkzaamheden bedoeld in dit artikel worden openbaar gemaakt door ter inzagelegging bij team P&O.

Artikel 5 Registratie

Lid 1

De werkgever neemt de gegevens uit het formulier “melding nevenwerkzaamheden” op in een register.

Lid 2

Het formulier “melding nevenwerkzaamheden” wordt opgenomen in het persoonsdossier van de betreffende werknemer.

Lid 3

Het team P&O is belast met de registratie, de ter inzagelegging van de nevenwerkzaamheden en de rapportage van de nevenwerkzaamheden.

Artikel 6 Besluit werkgever

Lid 1

Als de werkgever van mening is dat de geregistreerde nevenwerkzaamheden in strijd zijn met artikel 8 lid 1, onder a van de Ambtenarenwet dan ontvangt de werknemer een gemotiveerd schriftelijk besluit over een verbod op deze nevenwerkzaamheden.

Lid 2

De werknemer beëindigt na een besluit zoals genoemd in lid 1 met onmiddellijke ingang de nevenwerkzaamheden.

Lid 3

De werkgever kan de nevenwerkzaamheden alleen verbieden indien door het verrichten van de werkzaamheden of het uitoefenen van het bedrijf de goede vervulling van de functie of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staat met de functievervulling, niet in redelijkheid is verzekerd.

Lid 4

De werkgever kan in plaats van het verbod als bedoeld in lid 1, aanvullende afspraken maken met de werknemer of beperkingen opleggen aan de werknemer. Deze afspraken zijn zodanig dat de mogelijkheid van belangenverstrengeling zich niet meer voordoet.

Lid 5

Voortzetting van de verboden nevenwerkzaamheden kan aanleiding zijn voor beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

Artikel 7 Onvoorziene gevallen

In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan de werkgever een bijzondere voorziening treffen.

Artikel 8 Citeertitel en inwerkingtreding

Deze regeling wordt aangehaald als “Regeling nevenwerkzaamheden werknemers” en treedt in werking op 1 januari 2020.

Ondertekening