Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en invordering van reclamebelasting Maastricht 2011

Geldend van 21-12-2010 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van Reclamebelasting Maastricht 2011.

Artikel 1.

Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    reclameobject: openbare aankondiging in letters, symbolen of kleuren, of een combinatie daarvan, zichtbaar vanaf de openbare weg;

  • b.

    bouwwerk: elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, welke op de plaats van bestemming hetzij direct of indirect met de grond verbonden is, hetzij directe of indirecte steun vindt in of op de grond;

  • c.

    vestiging: een gebouw, of deel daarvan, dat door één organisatie of bedrijf wordt gebruikt, dan wel een roerende zaak die door een organisatie of bedrijf in het gebied als bedoeld in artikel 2 wordt geplaatst gedurende meer dan 2 dagen per week;

  • d.

    tussenpersoon: een natuurlijke persoon of rechtspersoon die zijn bedrijf maakt van het verlenen van bemiddeling bij het tot stand brengen en sluiten van overeenkomsten in opdracht en op naam van personen tot wie hij niet in vaste betrekking staat;

  • e.

    exploitant: een natuurlijke persoon of rechtspersoon die zijn bedrijf maakt van het ten behoeve van derden tegen vergoeding aanbrengen van reclameobjecten op door hem daartoe beschikbaar gestelde oppervlakten;

  • f.

    jaar: een kalenderjaar.

    Artikel 2.

    Gebiedsomschrijving

    Deze verordening is van toepassing binnen het centrumgebied van de gemeente Maastricht zoals aangegeven op de bij deze verordening behorende kaart onder bijlage 1 waarop de exacte grenzen van de grensstraten zijn aangegeven.

    Artikel 3.

    Belastbaar feit

    Onder de titel ‘reclamebelasting’ wordt binnen het gebied als bedoeld in artikel 2 een belasting geheven ter zake van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg.

    Artikel 4.

    Belastingplicht

    • 1.

      De reclamebelasting wordt geheven van degene van wie, dan wel ten behoeve van wie, al dan niet met vergunning, de reclameobjecten worden aangetroffen.

    • 2.

      In afwijking van het bepaalde in het eerste lid wordt de reclamebelasting ter zake van reclameobjecten die door tussenkomst van een exploitant zijn aangebracht, geheven van die exploitant.

    Artikel 5.

    Maatstaf van heffing en belastingtarief

    • 1.

      De reclamebelasting wordt geheven per vestiging naar de oppervlakte van een reclameobject, met inachtneming van het overige in deze verordening bepaalde.

    • 2.

      Voor de toepassing van dit artikel worden de op basis van artikel 6 bepaalde oppervlakten van reclameobjecten, die bij één vestiging, bouwwerk of deel daarvan behoren, bij elkaar opgeteld. Indien meerdere

    bouwwerken of delen daarvan naast elkaar zijn gelegen en tezamen worden gebruikt door één belastingplichtige voor één vestiging, worden de oppervlakten van reclameobjecten die bij deze bouwwerken of delen daarvan

    behoren voor de toepassing van dit artikel bij elkaar opgeteld.

    • 3.

      Reclameobjecten behoren in elk geval tot één bouwwerk indien zij daarmee fysiek zijn verbonden of daarmee tezamen worden gebruikt.

    • 4.

      Het tarief van de reclamebelasting is opgenomen in de bij de verordening behorende tarieventabel.

    Artikel 6.

    Berekening van de reclamebelasting

    • 1.

      De oppervlakte van een reclameobject wordt vastgesteld als volgt:

    • a.

      indien de openbare aankondiging wordt gedaan op een zuil, bord, vlag, (span)doek, poster of soortelijk aankondigingvoorwerp, wordt de oppervlakte van de aankondiging bepaald op de oppervlakte van het voorwerp

    waarop de aankondiging wordt gedaan. Indien het voorwerp niet rechthoekig is, wordt de oppervlakte van het aankondigingvoorwerp bepaald door de lengte c.q. de hoogte en de breedte van de denkbeeldige rechthoek die het voorwerp omsluit;

    b. indien de openbare aankondiging wordt gedaan door middel van een combinatie van verschillende losse voorwerpen of een opschrift met losse letters of symbolen, wordt de oppervlakte van het reclameobject bepaald

    door de lengte c.q. de hoogte en de breedte van de denkbeeldige rechthoek die de voorwerpen of het opschrift omsluit.

    2. Indien het reclameobject slechts voor een deel zichtbaar is vanaf de openbare weg wordt de oppervlakte van het reclameobject bepaald op het van de openbare weg zichtbaar gedeelte van het reclameobject.

    Artikel 7.

    Belastingtijdvak

    Het belastingtijdvak is gelijk aan het kalenderjaar.

  • Artikel 8.

    Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang

    • 1.

      De belastingschuld ontstaat bij het begin van het belastingtijdvak.

    • 2.

      Indien de belastingplicht na het begin van het belastingtijdvak aanvangt, ontstaat de belastingschuld bij de aanvang van de belastingplicht.

    • 3.

      Indien de belastingplicht in de loop van het belastingtijdvak aanvangt of leidt tot een hoger belastingbedrag, is de reclamebelasting dan wel het hogere bedrag verschuldigd voor zoveel maanden als er in dat jaar, na het

    tijdstip van de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven. Het hogere bedrag wordt aan belastingplichtige opgelegd onder aftrek van het eerder over hetzelfde jaar geheven bedrag.

    4. Indien de belastingplicht in de loop van het belastingtijdvak eindigt dan wel vermindert, wordt de aanslag op verzoek van belastingplichtige verminderd met zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde reclamebelasting als er in dat jaar na het tijdstip van de beëindiging van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

    Artikel 9.

    Wijze van heffing

    De reclamebelasting wordt geheven door middel van een aanslag.

    Artikel 10.

    Vrijstellingen

    De reclamebelasting wordt niet geheven ter zake van openbare aankondigingen:

    • a.

      die korter dan 13 weken aanwezig zijn;

    • b.

      waarvoor op grond van een privaatrechtelijke overeenkomst betaling aan de gemeente moet geschieden dan wel een vergoeding aan de gemeente verschuldigd is;

    • c.

      die als algemene bewegwijzering waarmee een algemeen belang wordt gediend kunnen worden aangemerkt;

    • d.

      die door de gemeente of in opdracht van de gemeente is geplaatst of aangebracht, indien en voor zover de openbare aankondiging geschiedt ter uitvoering van de publieke taak;

    • e.

      die door politieke partijen zijn aangebracht en die een ideëel belang dienen;

    • f.

      die onderdeel uitmaken van voor de verkoop of verhuur bestemde artikelen en producten in een etalage of in de winkel;

    • g.

      aangebracht door of namens winkeliersverenigingen of wijkorganen, waarbij het reclameobject uitsluitend bestaat uit een afbeelding met naam van de winkeliersvereniging of het wijkorgaan;

    • h.

      bestemd voor de verkoop of verhuur van onroerende zaken, indien deze aanwezig zijn in de onmiddellijke nabijheid van de te verkopen zaak;

    • i.

      op bouwterreinen, voor zover de opschriften rechtstreeks betrekking hebben op de op dat terrein in uitvoering zijnde bouwwerkzaamheden.

    • j.

      die door (semi) overheden of cultureel-maatschappelijke instellingen of verenigingen zijn aangebracht en tevens een cultureel, maatschappelijk, charitatief of ideëel belang dienen.

    Artikel 11.

    Betalingstermijn

    • 1.

      De aanslag dient te worden betaald in één termijn, welke vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet.

    • 2.

      De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het voorgaande lid gestelde termijn.

    Artikel 12.

    Kwijtschelding

    Van deze belasting wordt geen kwijtschelding verleend.

    Artikel 13.

    Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

    Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels stellen met betrekking tot de heffing en invordering van de reclamebelasting.

    Artikel 14.

    Inwerkingtreding en citeertitel

    • 1.

      De “Verordening Reclamebelasting Maastricht 2010” van 15 december 2009 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

    • 2.

      Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

    • 3.

      De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

    • 4.

      Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening reclamebelasting Maastricht 2011”.

Overzichtskaart horende bij de Verordening Reclamebelasting Maastricht 2011

Tarieventabel behorende bij Verordening op de heffing en invordering reclamebelasting Maastricht 2011