Regeling vervallen per 12-04-2013

Uitvoeringsregeling 36-urige werkweek gemeente Maastricht

Geldend van 13-12-2011 t/m 11-04-2013

Intitulé

Uitvoeringsregeling 36-urige werkweek gemeente Maastricht

Uitvoeringsregeling 36-urige werkweek

Uitvoeringsregeling 36-urige werkweek

  • -

    Artikel 1 Arbeidsduur per jaar

  • -

    Artikel 2 Feitelijke arbeidsduur per week

  • -

    Artikel 3 ADV-uren

  • -

    Artikel 4 4 x 9 uur werken

  • -

    Artikel 5 Brugdag

  • -

    Artikel 6 Inwerkingtreding

De arbeidsduur per jaar bedraagt 1803 uren bij een volledige betrekking.

De feitelijke arbeidsduur per week wordt bij een volledige betrekking vastgesteld op 40 uur, waarbij de arbeidsduur 8 uur per werkdag bedraagt gedurende 5 werkdagen per week.

Op verzoek van de ambtenaar kan de feitelijke arbeidsduur per week bij een volledige betrekking worden vastgesteld op 36 uur, waarbij de arbeidsduur 9 uur per werkdag bedraagt gedurende 4 werkdagen per week.

Bij een volledige betrekking en een feitelijke arbeidsduur per week van 40 uur maakt de ambtenaar aanspraak op 200,31 ADV-uren per jaar.

Van deze 200,31 uren worden

  • a

    132 uren door de ambtenaar ingeroosterd;

  • b

    68,31 uren als vrij opneembaar aangemerkt, waarvan maximaal 16 uren in blokken van minimaal 2 uur kunnen worden opgenomen.

Voor ambtenaren met een deeltijdbetrekking worden de in het vorige lid genoemde uren naar evenredigheid vastgesteld. Vervolgens worden de uren genoemd in het vorige lid onder b verminderd met de uitkomst van de volgende formule: 16 x (1 –deeltijdfactor).

Inroostering van de in lid 2 onder a genoemde uren geschiedt in beginsel als volgt: 4 uur per week of; 8 uur per twee weken of; 48 uur per kwartaal. Met de ambtenaar kan een hiervan afwijkende inroostering worden overeengekomen.

Indien het dienstbelang dat vordert kunnen reeds ingeroosterde uren worden gewijzigd. Ingeval deze situatie er toe leidt dat door deze wijziging het niet meer mogelijk is de verschoven adv-uren in het lopende kalenderjaar in te roosteren, worden deze in het eerste kwartaal van het volgende kalenderjaar ingeroosterd.

Op grond van onvoorziene, persoonlijke omstandigheden kunnen reeds ingeroosterde uren worden gewijzigd. Wanneer als gevolg van deze wijziging het niet meer mogelijk is de verschoven adv uren in het lopende kalenderjaar in te roosteren, komen deze uren aan het einde van het lopende kalenderjaar te vervallen.

Indien de bedrijfsvoering dit vereist kan het hoofd van dienst in overleg met de OR een van het vierde lid afwijkende variant vaststellen.

Voor elke werkdag dat de ambtenaar langer dan 7 aaneengesloten kalenderdagen ziek is, worden de in het eerste lid genoemde uren met 0,8 verminderd en met 1,6 uur voor elke dienstdag van een ambtenaar werkzaam in de repressieve dienst van de Brandweer. Voor de ambtenaar met een deeltijdbetrekking geldt de vermindering met 0,8 dan wel 1,6 uur naar rato.

De in het vorige lid bedoelde vermindering stopt op het moment dat de ambtenaar voor 45% of meer hervat.

De ambtenaar die zijn adv wegens ziekte niet heeft genoten neemt deze adv opnieuw op wanneer hij hersteld is.

Een verzoek tot vaststelling van een arbeidsduur van 36 uur per week waarbij de arbeidsduur 9 uur per werkdag bedraagt gedurende 4 werkdagen per week, wordt jaarlijks schriftelijk, middels het aanvraagformulier, ingediend voor 1 november van ieder jaar.

Het verzoek wordt toegewezen, tenzij het dienstbelang zich er tegen verzet. Indien het verzoek wordt toegewezen, wordt de feitelijke arbeidsduur met ingang van 1 januari van het daarop volgend jaar, voor de duur van maximaal 1 jaar, vastgesteld op 36 uur per week.

De gemeente Maastricht kent 2,5 brugdagen deze worden als volgt opgenomen:

  • a

    Het college van burgemeester en wethouders wijst de dag na Hemelvaartdag aan als brugdag waarop de gemeentelijke diensten in beginsel zijn gesloten.

  • b

    Een halve brugdag wordt opgenomen ten behoeve van de jaarlijkse teamactiviteit.

  • c

    Eén brugdag zal in principe ieder jaar worden toegevoegd aan de in artikel 3 lid 2 onder a genoemde uren. Echter burgemeester en wethouders kunnen, met instemming van de ondernemingsraad, voor 1 november van het lopende jaar deze brugdag voor het daaropvolgende jaar aanwijzen. Dit betekent dat op de aangewezen werkdag de gemeentelijke diensten in beginsel zijn gesloten.

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2012 onder gelijktijdige intrekking van de Uitvoeringsregeling 36-urige werkweek zoals vastgesteld op 1 januari 2008 en kan worden aangehaald als “Uitvoeringsregeling 36-urige werkweek gemeente Maastricht”.