Regeling vervallen per 01-01-2019

Regeling werktijden en verlof gemeente Marum 2015

Geldend van 01-01-2015 t/m 31-12-2018

Intitulé

Regeling werktijden en verlof gemeente Marum 2015

Burgemeester en wethouders van de gemeente Marum;

gelet op het bepaalde in hoofdstuk 3, 4 en 6 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en de Uitwerkingsovereenkomst;

gelet op artikel 160 van de Gemeentewet;

gelet op de Arbeidstijdenwet;

gelet op instemming van de Ondernemingsraad d.d. 28 augustus 2014

besluiten vast te stellen de navolgende:

REGELING WERKTIJDEN EN VERLOF GEMEENTE MARUM 2015

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1.

    Medewerker: de ambtenaar in de zin van artikel 1:1, lid 1, sub a van de CAR/UWO.

  • 2.

    Flexibele werktijden: aanvang- en eindtijden en de duur van het aantal te werken uren per dag liggen niet vast.

  • 3.

    Dagvenster: de uren van maandag tot en met vrijdag waarbinnen werkzaamheden kunnen worden verricht.

  • 4.

    Formele arbeidsduur per jaar: de naar jaarbasis herleide formele arbeidsduur per week, gecorrigeerd voor feestdagen.

  • 5.

    Feitelijke werktijd: werkelijk gewerkte uren.

  • 6.

    Volledige betrekking: een betrekking waarbij de formele arbeidsduur per jaar maximaal 1836 uur bedraagt; bij deeltijders naar rato.

  • 7.

    Standaardregeling: de medewerker heeft (enige) vrijheid bij het bepalen van zijn werktijden.

  • 8.

    Bijzondere regeling: de medewerker heeft geen of heel geringe zeggenschap over zijn werktijden. De werktijden worden eenzijdig door het college vastgesteld.

  • 9.

    Plus- en minuren: het verschil tussen de formele arbeidsduur en feitelijke werktijd.

  • 10.

    Brugdag: dag tussen een feestdag en het weekend, waarop het gemeentehuis gesloten is.

Artikel 2 Toepassing regeling

De regeling werktijden geldt voor alle medewerkers met een dienstverband bij de gemeente Marum.

Artikel 3 Flexibele werktijden

  • 1.

    De flexibele werktijden (dagvenster) voor de medewerkers zijn van maandag tot en met vrijdag van 07.00 tot 22.00 uur.

  • 2.

    De medewerker maakt met zijn leidinggevende afspraken over de invulling van zijn werktijden, het verlof en de planning van de werkzaamheden.

  • 3.

    De medewerker stemt de werktijden af op de openingstijden voor publiek, openingstijden van het pand en houdt rekening met de belangen van bedrijfsvoering, uitgaande van een flexibele, resultaat- en klantgerichte invulling van de werktijden.

  • 4.

    In uitzonderingsgevallen kan de leidinggevende in overleg met individuele medewerkers of met groepen medewerkers, afwijkende afspraken maken over de begin- en eindwerktijden. Deze medewerkers vallen echter niet onder de definitie van de bijzondere regeling werktijden.

  • 5.

    De medewerker heeft een pauze als langer dan 5,5 uur wordt gewerkt. Deze pauze bedraagt minimaal 30 minuten. Werkt de medewerker langer dan 10 uur, dan is de pauze minstens 45 minuten.

Artikel 4 Werkrooster

  • 1.

    Medewerker en de leidinggevende spreken met elkaar een werkrooster af waar de medewerker vervolgens flexibel mee om kan gaan naar gelang de werkdruk.

  • 2.

    Tweemaal per jaar overlegt de leidinggevende met de medewerker over de werktijden in relatie tot de (operationele planning van de) werkzaamheden.

Artikel 5 Plus- en minuren

  • 1.

    Wanneer de medewerker binnen het dagvenster meer uren werkt dan het aantal uren dat formeel is overeengekomen, bouwt hij plusuren op.

  • 2.

    Deze plusuren mag de medewerker gebruiken voor het opnemen van verlof.

  • 3.

    De medewerker mag aan het einde van het kalenderjaar ten hoogste 108 plus- en/of verlofuren meenemen naar het volgende kalenderjaar (bij deeltijders naar rato).

  • 4.

    In bijzondere gevallen kan de medewerker een verzoek indienen om meer dan 108 uren over te schrijven. Hiertoe dient de medewerker tijdig een gemotiveerd verzoek in bij de leidinggevende.

  • 5.

    De medewerker mag aan het einde van het kalenderjaar 36 minuren hebben (deeltijders naar rato).

  • 6.

    Minuren die boven het toegestane maximum uitstijgen worden aan het einde van het kalenderjaar in mindering gebracht op het verlof. Indien de medewerker geen verlof meer heeft, worden de minuren verrekend met het salaris, of met het verlof van het daaropvolgend jaar.

  • 7.

    Voor het opnemen van verlof- en plusuren is vooraf toestemming van de leidinggevende nodig. De leidinggevende kan het opnemen van verlof- en plusuren beperken als dit nodig is in het belang van de bedrijfsvoering.

Artikel 6 Buitendagvenstervergoeding

Indien een medewerker buiten het dagvenster in opdracht van het college werkzaamheden verricht, heeft hij recht op de buitendagvenstervergoeding volgens artikel 3:8 CAR/UWO, met uitzondering van medewerkers die een functie bekleden waaraan een functieschaal 11 of hoger verbonden is.

Artikel 7 Verlof

  • 1.

    De duur van het vakantieverlof bedraagt voor een medewerker met een volledige betrekking 165,6 uur per jaar. Voor deeltijdmedewerkers wordt het verlof naar rato berekend.

  • 2.

    Voor medewerkers die tussen 1 januari 1997 en 1 januari 2009 in dienst zijn getreden wordt de duur van het vakantieverlof verhoogd met het aantal uren, vermeld in onderstaande tabel, waarbij de leeftijd, welke in het betreffende kalenderjaar wordt bereikt, bepalend is. Voor deeltijdmedewerkers geldt de verhoging naar rato. Leeftijd Verhoging 45 t/m 49 jaar 7,2 uren 50 t/m 54 jaar 14,4 uren 55 t/m 59 jaar 21,6 uren 60 jaar en ouder 28,8 uren

  • 3.

    Voor medewerkers die voor 1 januari 1997 in dienst zijn getreden wordt de duur van het vakantieverlof verhoogd met het aantal uren, vermeld in onderstaande tabel, waarbij de leeftijd, welke in het betreffende kalenderjaar wordt bereikt, bepalend is. Voor deeltijdmedewerkers geldt de verhoging naar rato. Leeftijd Verhoging 18 jaar en jonger 21,6 uren 19 jaar 14,4 uren 20 jaar 7,2 uren 21 t/m 29 jaar 0 uren 30 t/m 39 jaar 7,2 uren 40 t/m 44 jaar 14,4 uren 45 t/m/ 49 jaar 21,6 uren 50 t/m 54 jaar 28,8 uren 55 t/m 59 jaar 36 uren 60 jaar en ouder 43,2 uren

Artikel 8 Tijd- en verlofregistratie

  • 1.

    De registratie van aankomst-, pauze en vertrektijden vindt plaats door middel van registratieapparatuur. Iedere medewerker dient persoonlijk gebruik te maken van deze registratieapparatuur en wel:

    • a

      bij het begin van de werktijd;

    • b

      bij het begin en einde van de lunchpauze ongeacht of men het gebouw al dan niet verlaat;

    • c

      bij het einde van de werktijd.

  • 2.

    De opname van verlofuren en/of plusuren vindt eveneens plaats door middel van registratie-apparatuur.

  • 3.

    De leidinggevende accordeert in ieder geval een keer in de twee weken de tijd- en verlofregistratie.

Artikel 9 Overige bepalingen

9.1 Bezoek huisarts e.d.

  • a.

    Doktersbezoek (tandarts, specialist e.d.) dient zo veel mogelijk in eigen tijd plaats te vinden.

  • b.

    Voor doktersbezoek dat niet in eigen tijd kan plaatsvinden, wordt buitengewoon verlof verleend met een maximum van 2 uur. In uitzonderlijke situaties, ter beoordeling van het sectorhoofd, kan van het genoemde maximum worden afgeweken.

    9.2 Brugdagen

    Voorafgaand aan het betreffende jaar stelt het college van burgemeester en wethouders vast welke brugdagen gelden. Per kalenderjaar zijn maximaal twee brugdagen aan te wijzen. Voor een brugdag dient een medewerker verlof- of plusuren op te nemen.

    9.3. Bijzondere dagen en activiteiten

  • a.

    De vrijdag na Hemelvaart wordt collectief buitengewoon verlof verleend met behoud van bezoldiging.

  • b.

    Wanneer de medewerker deelneemt aan de personeelsreis van de Personeelsvereniging op een voor hem geldende werkdag, wordt hem daarvoor buitengewoon verlof met behoud van bezoldiging verleend.

  • c.

    Buitengewoon verlof met behoud van bezoldiging wordt verleend aan medewerkers, die zitting hebben in een stembureau tijdens de afgesproken reguliere werktijd voor de uren die daarmee gemoeid zijn. De gemeente compenseert noch vergoedt de tijd gemoeid met werkzaamheden die de ambtenaar verricht als lid van een stembureau buiten de afgesproken reguliere werktijd.

Artikel 10 Toepassing bijzondere regeling

  • 1.

    Voor de medewerkers werkzaam bij de buitendienst van de sector Ruimte en Werken gelden eenzijdig vastgestelde werktijden. Zij vallen daarmee onder de bijzondere regeling.

  • 2.

    Voor zover in de artikelen 10 tot en met 12 niet nadrukkelijk anders bepaald is, is de regelgeving van de standaardregeling overeenkomstig van toepassing.

Artikel 11 Werktijden buitendienst

  • 1.

    De werktijden van de buitendienst zijn als volgt:

    • a

      's morgens tussen 7.00 - 12.00 uur

    • b

      's middags tussen 12.30 - 16.00 uur

  • 2.

    Gedurende de werkdag zijn er twee pauzes:

    • a

      koffie/theepauze van 9.00 - 9.15 uur

    • b

      koffie/theepauze van 14.30-14.45 uur

  • 3.

    Bij deeltijdmedewerkers kan van het bepaalde in de leden 1 t/m 3 worden afgeweken.

  • 4.

    Indien een individueel of collectief medewerkersbelang of organisatorisch belang dit wenselijk of noodzakelijk maakt, kan de leidinggevende binnen de daartoe in de CAR/UWO aanwezige mogelijkheden afspraken maken over het aanpassen van de werktijden.

Artikel 12 Feitelijke werktijd en plusuren buitendienst

  • 1.

    De feitelijke werktijd is 40 uur per week, 8 uur per dag.

  • 2.

    Door het verschil tussen formele en feitelijke werktijd bouwen medewerkers plusuren op. Deze uren worden geregistreerd.

Artikel 13 Overwerk buitendienst

Overuren komen slechts als zodanig in aanmerking indien:

  • a.

    buiten de vastgestelde werktijden werkzaamheden verricht worden;

  • b.

    hiertoe opdracht is gegeven door de leidinggevende;

  • c.

    het geen wekelijks terugkerende werkzaamheden zijn;

  • d.

    de overwerkregeling voor betrokkene van toepassing is, overeenkomstig artikel 3:2 van de CAR/UWO.

Artikel 14 Overgangs- en slotbepalingen

  • 1.

    In de gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, beslist de gemeentesecretaris.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2015.

  • 3.

    Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze regeling wordt de Regeling werktijden en verlof gemeente Marum, vastgesteld op 8 december 2009, ingetrokken.

  • 4.

    Deze regeling kan aangehaald worden als Regeling werktijden en verlof gemeente Marum 2015.

    Marum, 7 oktober 2014

    Burgemeester en wethouders van de gemeente Marum,

    de secretaris, de burgemeester,

    (J.A. Jellema) (H. Kosmeijer)

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 1, sub 4 Begripsomschrijving

Een volledig betrekking is volgens de CAR/UWO maximaal 1836 uur op jaarbasis. Het netto aantal te werken uren wordt berekend door het aantal werkdagen te verminderen met feestdagen en lokaal vastgestelde feestdagen (vrije dagen).

Omdat jaarlijks niet alle feestdagen op een werkdag vallen, is de volgende berekening gemaakt:

Uitgangspunt 1 jaar is 365,25 dagen, 1 week is 5 werkdagen en de gemiddelde arbeidsduur is 36 uur per week.

Algemene feestdagen:

  • Nieuwjaarsdag (kan op een zaterdag of zondag vallen) 5/7 dag.

  • Tweede paasdag (altijd op een maandag) 7/7 dag.

  • Koningsdag (kan op een zaterdag of zondag vallen) 5/7 dag

  • Hemelvaartsdag (altijd op een donderdag) 7/7 dag

  • Tweede Pinksterdag (altijd op een maandag) 7/7 dag

  • Eerste Kerstdag (kan op een zaterdag of zondag vallen) 5/7 dag

  • Tweede Kerstdag (kan op een zaterdag of zondag vallen) 5/7 dag

    Lokale Feestdagen:

  • Goede vrijdag (altijd vrijdag) 7/7 dag

  • Bevrijdingsdag (kan op een zaterdag of zondag vallen) 5/7 dag

    Bovenstaande dagen worden bij de berekening van de gemiddelde jaarlijkse arbeidsduur buiten beschouwing gelaten.

    Berekening:

    4 x 7/7 =4 dagen

    5 x 5/7 = 3,57 dagen

    Totaal = 7,57 dagen

    De berekening van de gemiddelde arbeidsduur per jaar is dan:

    365,25 dagen x 5/7 minus 7,57 feest- en bijzondere dagen = 253,32 werkdagen. Per werkdag geldt een gemiddelde arbeidsduur van 36: 5 werkdagen is 7,2 uren.

    Op jaarbasis betekent dat een gemiddelde arbeidsduur per jaar van 1823,92 uur.

    De bijzondere verlofdag in het kader van deelname aan de personeelsreis wordt in de berekening van de gemiddelde arbeidsduur per jaar niet meegenomen.

Artikel 2 Toepassing regeling

De regeling is van toepassing op alle medewerkers in dienst van de gemeente Marum. Artikelen 10 t/m 13 zijn alleen van toepassing op de buitendienstmedewerkers.

Artikel 3 Flexibele werktijden

De werktijden zijn vastgesteld op maandag tot en met vrijdag tussen 07.00 uur en 22.00 uur. Op deze manier is het mogelijk om privé en werk beter op elkaar af te stemmen mits het dienstbelang zich uiteraard hier niet tegen verzet.

Het gemeentehuis is beschikbaar als werkplek tussen 07.30 en 17.30 uur en in de avonduren als er een vergadering in het gemeentehuis is.

Op grond van artikel 3 lid 4 is het in uitzonderingsgevallen mogelijk met een groep medewerkers afwijkende afspraken te maken over begin- en eindtijden zonder deze groep onder een bijzondere regeling te laten vallen.

Artikel 4 Overeengekomen rooster

De medewerker of groep medewerkers kan met zijn leidinggevende een standaard werkrooster overeenkomen, waar de medewerker vervolgens flexibel mee om kan gaan naar gelang de werkdruk. Dit werkrooster is leidend bij het opnemen van verlof, het registreren van ziekte en het toepassen van bijzonder verlofregelingen.

Blijkt dat bij het ongewijzigd voortzetten van de planning van de werkzaamheden gekomen wordt tot overschrijding van de arbeidsduur per jaar dan worden de afspraken in overleg aangepast. Leidinggevende en medewerkers overleggen hierover minimaal twee keer per jaar, waarvan één keer tijdens het functioneringsgesprek.

Worden medewerker en leidinggevende het er over eens dat overschrijding van de arbeidsduur onvermijdelijk is dan moeten er afspraken worden gemaakt de hoogte van de overschrijding en de wijze van verrekening (omzetten in geld of omzetten in verlof).

Artikel 5 Plus- en minuren

Doordat leidinggevenden twee keer per jaar over de werktijden in relatie tot de werkvoorraad met hun medewerkers overleggen, horen grote verschillen ten opzichte van de formele arbeidsduur niet meer voor te komen. Om leidinggevenden en medewerkers toch een handvat te bieden en te grote verschillen tussen afdelingen te voorkomen wordt in dit artikel een maximum gesteld aan het aantal plus-/minuren en het aantal verlofuren dat meegenomen mag worden naar het volgende jaar.

Een overschrijding van het maximum aantal minuren wordt op het verloftegoed (eventueel op het verloftegoed van het komende kalenderjaar) in mindering gebracht, met dien verstande dat een medewerker minimaal het wettelijke verlof (144 uur - deeltijd naar rato) moet over houden.

Artikel 8 Tijd- en verlofregistratie

Voor het registreren van werktijden wordt gebruik gemaakt van het automatiseringspakket Efficiency van Kronos. Medewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van gewerkte uren.

In het registratiesysteem zijn de verlofuren opgenomen en worden per dag de plus- en minuren zichtbaar. Ook voorziet het systeem in het aanvragen van vrije dagen in de vorm van verlofuren of plus-uren.

Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen het opnemen van verlof- en plusuren: ook verlof kan in uren opgenomen worden.

Artikel 9.1 Bezoek huisarts e.d.

Door de flexibele werktijden zal doktersbezoek in eigen tijd in principe altijd mogelijk zijn. Uitzondering zijn medewerkers waarvan de werktijden in meer of mindere mate vaststaan. Een andere uitzondering kan gelden voor bezoek aan tweedelijns gezondheidszorg waar een medewerker minder invloed heeft op het tijdstip van de afspraak. Voor die gevallen is de regel over doktersbezoek uit de oude werktijdenregeling overgenomen.

Artikel 10 Bijzondere regeling

Voor de medewerkers van de buitendienst geldt een bijzondere regeling met vastgestelde werktijden.

Afgezien van de vastgestelde werktijden en de daar bijhorende consequenties geldt dat zo veel mogelijk de regels voor de binnen- en buitendienst gelijk zijn.

Artikel 11 Werktijden buitendienst

Voor de buitendienst van de gemeente Marum gelden de werktijden zoals in dit artikel genoemd. Lid 4 biedt de mogelijkheid bij zwaarwegende belangen vanuit oogpunt van medewerker(s) of organisatie de werktijden aan te passen. Voor de groepsdetachering vanuit NovaWork is dit gedaan: er gelden aangepaste werktijden in verband met het organisatiebelang.

Artikel 12 Feitelijk werktijd en plusuren buitendienst

Voor de buitendienstmedewerkers geldt ten aanzien van het opnemen van plusuren en het meenemen van plus-/minuren en verlofuren naar een volgend kalenderjaar hetzelfde als voor de medewerkers die vallen onder de standaardregeling.

Artikel 13 Overwerk buitendienst

Voor onvoorziene werkzaamheden buiten de vastgestelde werktijden geldt een overwerkvergoeding. Wekelijks terugkerende werkzaamheden buiten de vastgestelde werktijden worden beschouwd als verschoven werktijden.