Regeling vervallen per 01-01-2018

Verordening tot eerste wijziging op de heffing en de invordering van leges 2017

Geldend van 12-07-2017 t/m 31-12-2017

Intitulé

Verordening tot eerste wijziging op de heffing en de invordering van leges 2017

Nr. 17

De raad van de gemeente Marum;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 12 mei 2017, nr. 17.05.17.;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

besluit vast te stellen de verordening tot eerste wijziging op de heffing en de invordering van leges 2017

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

maand: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag in de kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

jaar: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag in het kalenderjaar;

kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor:

het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

De leges worden niet geheven voor:

Diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend.

Het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien deze aanvraag een vergunning betreft voor een instelling die zich blijkens haar statuten de uitoefening ten doel stelt van activiteiten van maatschappelijke, sociale of culturele aard, waarbij de activiteiten in hoofdzaak worden verricht door vrijwilligers (en die voldoet aan door het college van burgemeester en wethouders te stellen voorwaarden).

Stukken in hun persoonlijke belang benodigd door personen die door een verklaring, afgegeven door de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats, of op andere wijze van hun onvermogen doen blijken.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht en bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

van zuiver redactionele aard zijn;

een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

onderdeel 1.1.7 (akten burgerlijke stand);

hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit basisregistratie personen);

hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

hoofdstuk 16 (kansspelen),

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

De Legesverordening Marum 2017 vastgesteld bij raadsbesluit van 12 december 2016 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, eerste lid, genoemde datum van ingang van de heffing.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking, welke dag tevens de datum van ingang van de heffing is, met dien verstande dat de bepalingen die in gevolge deze verordening worden gewijzigd van toepassing blijven op belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

De in titel 2 van de Tarieventabel genoemde taxatieboekjes, die worden gebruikt bij het bepalen van de bouwkosten voor de omgevingsvergunningen, liggen ter inzage in het gemeentehuis.

Deze verordening wordt aangehaald als de Legesverordening Marum 2017, eerste wijziging.

De raad van de gemeente Marum;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 12 mei 2017, nr. 17.05.17.;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;

besluit vast te stellen de volgende: TARIEVENTABEL, BEHORENDE BIJ DE LEGESVERORDENING 2017, EERSTE WIJZIGING

Indeling tarieventabel:

Titel 1 Algemene dienstverlening

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ Omgevingsvergunning

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens (vervallen)

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 19 Diversen

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

2016

2017

1.1.1

Het tarief (inclusief trouwboekje) bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het gemeentehuis op een andere tijd dan waarop zij kosteloos plaats heeft ingevolge artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, op:

 

1.1.1.1

maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur;

€ 313,65

€ 319,90

1.1.1.2

maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 13.30 en 17.00 uur;

€ 313,65

€ 319,90

1.1.1.3

op elk ander tijdstip

€ 583,30

€ 594,95

1.1.2

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een daartoe ander aangewezen huis der gemeente, niet zijnde het gemeentehuis, als bedoeld in artikel 63, Boek 1 van het BW, op een andere tijd dan waarop zij kosteloos plaats heeft ingevolge artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, op:

1.1.2.1

maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur;

€ 352,20

€ 359,25

1.1.2.2

maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 13.30 en 17.00 uur;

€ 352,20

€ 359,25

1.1.2.3

op elk ander tijdstip;

€ 583,30

€ 594,95

1.1.2.4

voor uitsluitend éénmalig aan te wijzen locaties wordt een toeslag geheven van

€ 68,30

€ 69,65

1.1.3

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte, de onder 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.3 en 1.1.2.1 tot en met 1.1.2.4 genoemde tarieven.

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap

€ 94,60

€ 96,50

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.5.1

een (duplicaat) trouwboekje of (duplicaat) partnerschapboekje

€ 24,80

€ 25,30

1.1.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

2016

2017

1.2.

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

1.2.1

van een nationaal paspoort:

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,40

€ 64,75

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,20

€ 51,45

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,40

€ 64,75

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,20

€ 51,45

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 64,40

€ 64,75

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,20

€ 51,45

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 51,20

€ 51,45

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 50,40

€ 50,65

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 28,45

€ 28,60

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,30

€ 47,55

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

2016

2017

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 38,80

€ 38,80

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€  34,10

€ 34,10

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

2016

2017

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 8,80

€ 9,00

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 283,95

€ 289,65

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 841,95

€ 858,80

1.4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 1.700,40

€ 1.734,40

1.4.2.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 5.667,95

€ 5.781,30

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 8,80

€ 9,00

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.4.2.1

voor 100 verstrekkingen

€ 283,95

€ 289,65

1.4.4.2.2

voor 500 verstrekkingen

€ 841,95

€ 858,80

1.4.4.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

€ 1.700,40

€ 1.734,40

1.4.4.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

€ 5.667,95

€ 5.781,30

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen

€ 7,50

€ 7,50

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 22,70

€ 23,15

1.4.7

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap

€ 8,80

€ 9,00

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

2016

2017

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€  8,80

€ 9,00

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens (vervallen)

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

2016

2017

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de programmabegroting met bijlagen

€ 31,25

€ 31,90

1.7.1.2

een afschrift van de productenbegroting

€ 45,45

€ 46,35

1.7.1.3

een afschrift van de programmarekening en -verslag

€ 31,25

€ 31,90

1.7.1.4

een afschrift van de productenrekening

€ 45,45

€ 46,35

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

2016

2017

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verstrekken van een kadastrale- of hypothecaire informatie per object

€ 16,25

€ 16,55

1.8.1.2

tot het verstrekken van een afdruk van kadastrale kaart

€ 16,25

€ 16,55

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

2016

2017

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag

€ 41,35

€ 41,35

1.9.2

tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn

€ 13,05

€ 13,30

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening of een foto op het ter legalisatie opzenden ervan

€ 8,80

€ 9,00

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

2016

2017

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 22,70

€ 23,15

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina de onder 1.20.2 vermelde tarieven, alsmede een vast tarief aan administratiekosten van

€ 15,40

€ 15,70

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 8,80

€ 9,00

1.10.2.3

het tarief bedraagt voor het verstrekken van reeds aanwezige informatie op een kopie van een cd-rom of usb stick

€ 18,40

€ 18,75

1.10.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent adresgegevens en overige administratieve velden:

1.10.3.1

str-hnr-lt-toe-aand-brt-postcd-woonplaats/ per record

€ 0,30

€ 0,30

1.10.3.2

per extra veld per adresrecord / per record

€ 0,15

€ 0,15

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11

Niet van toepassing

 

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

2016

2017

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.12.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandswet

€ 51,75

€ 52,80

1.12.2

tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandswet

€ 25,80

€ 26,30

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

1.13

Niet van toepassing

 

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

2016

2017

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.14.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het innemen van een standplaats aan of op de openbare weg ,voor het venten of het maken van straatmuziek, geldig voor ten hoogste:

een dag

een week

een maand

een jaar

€ 18,80

€ 25,00

€ 43,75

€ 124,35

€ 19,20

€ 25,50

€ 44,65

€ 126,85

1.14.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van de Marktverordening gemeente Marum 2013

1.14.2.1

tot het verlenen van een vaste standplaatsvergunning (artikel 3, eerste lid)

€ 124,35

€ 126,85

1.14.2.2

tot het verlenen van een dagplaatsvergunning (artikel 3, eerste lid), die leidt tot vergunningverlening

€ 18,80

€ 19,20

1.14.2.3

tot het verlenen van een standwerkvergunning (artikel 3, vierde lid), die leidt tot vergunningverlening

€ 18,80

€ 19,20

1.14.2.4

tot het inschrijven op de wachtlijst (artikel 6, tweede lid)

€ 18,80

€ 19,20

1.14.2.5

tot het verlengen van de inschrijving op de wachtlijst (artikel 6, vijfde lid)

€ 18,80

€ 19,20

1.14.2.6

tot het overschrijven van een vaste standplaatsvergunning op naam van een ander (artikel 9)

€ 18,80

€ 19,20

1.14.2.7

tot het toestaan van vervanging van de vergunninghouder (artikel 11, tweede lid)

€ 18,80

€ 19,20

1.14.2.8

tot het verlenen van ontheffing van de verplichting om de standplaats in te nemen tot de sluitingstijd van de markt (artikel 17, tweede lid)

€ 18,80

€ 19,20

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

2016

2017

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 26,80

€ 27,35

1.15.2

tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander

€ 26,80

€ 27,35

1.15.3

tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.15.1 bedoelde ontheffing

€ 26,80

€ 27,35

Hoofdstuk 16 Kansspelen

2016

2017

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€  56,50

€ 56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat

€  56,50

€ 56,50

en voor iedere volgende speelautomaat

€  34,00

€ 34,00

1.16.1.3

voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd

€  226,50

€ 226,50

1.16.1.4

voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van meer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat

€ 226,50

€ 226,50

en voor iedere volgende speelautomaat

€  136,00

€ 136,00

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€  17,90

€ 18,25

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

€  17,90

€ 18,25

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

2016

2017

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€ 173,75

€ 177,20

1.17.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,85

€ 1,90

1.17.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,35

€ 1,40

1.17.1.3

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€ 173,35

€ 177,20

1.17.1.4

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

€ 173,35

€ 177,20

1.17.1.5

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.17.2

Indien een begroting als bedoeld in 1.17.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

 

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

2016

2017

1.18

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

1.18.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 37,90

€ 38,65

1.18.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

€ 40,05

€ 40,85

1.18.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 18,60

€ 18,95

Hoofdstuk 19 Diversen

2016

2017

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

 

1.19.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per document tot 15 pagina’s

vermeerdert met tarief per pagina van € 0,10 voor elke pagina boven de 15 pagina’s

€ 5,60

€ 5,70

1.19.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

per pagina op papier van A0 formaat = 841 x 1189 mm2

€ 7,25

€ 7,40

per pagina op papier van A1 formaat = 594 x 841 mm2

€ 5,60

€ 5,70

per pagina op papier van A2 formaat = 420 x 594 mm2

€ 4,65

€ 4,75

per pagina op papier van A3 formaat = 297 x 420 mm2

€ 1,20

€ 1,20

per pagina op papier van A4 formaat = 210 x 297 mm2 (enkelzijdig) 1e kopie

€ 0,65

€ 0,65

per pagina op papier van A4 formaat = 210 x 297 mm2 (enkelzijdig) 2e tot en met 10e kopie per kopie

€ 0,25

€ 0,25

per pagina op papier van A4 formaat = 210 x 297 mm2 (enkelzijdig) 11e en volgende kopie; per kopie

€ 0,20

€ 0,20

per pagina op papier van A4 formaat = 210 x 297 mm2 (dubbelzijdig) 1e kopie

€ 0,75

€ 0,75

per pagina op papier van A4 formaat = 210 x 297 mm2 (dubbelzijdig) 3e tot en met 10e kopie per kopie

€ 0,30

€ 0,30

per pagina op papier van A4 formaat = 210 x 297 mm2 (dubbelzijdig) 11e en volgende kopie; per kopie

€ 0,25

€ 0,25

per pagina op papier van A3 formaat = 297 x 420 mm2 (enkelzijdig kleur)

€ 2,05

€ 2,10

per pagina op papier van A3 formaat = 297 x 420 mm2 (dubbelzijdig kleur)

€ 3,35

€ 3,40

per pagina op papier van A4 formaat = 210 x 297 mm2 (enkelzijdig kleur)

€ 0,95

€ 0,95

per pagina op papier van A4 formaat = 210 x 297 mm2 (dubbelzijdig kleur)

€ 1,60

€ 1,65

overige afwijkende maten groter dan 1 m2 per m2 meer

€ 5,15

€ 5,25

1.19.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.19.1 en 1.19.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

€ 12,30

€ 12,55

1.19.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 69,30

€ 70,70

1.19.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 12,30

€ 12,55

1.19.6

stukken of uittreksels of fotokopieën of combinatie van deze , welke op aanvraag van een verzoek op basis van de Wet Openbaarheid van Bestuur moeten worden opgemaakt:

1.19.6.1

een tarief per pagina van

€ 0,20

€ 0,20

1.19.6.2

informatie door middel van een kopie in digitale vorm of een informatiedrager, voor zover handelingen moeten worden verricht zoals het scannen of bewerken van documenten, per pagina

€ 0,20

€ 0,20

1.19.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.7.1

tot het verkrijgen van een vergunning voor het mogen schieten met Carbid

€ 11,30

€ 11,55

1.19.7.2

tot het verkrijgen van een in dit hoofdstuk niet genoemde vergunning of ontheffing, afgegeven ter uitvoering van een algemeen bindende bepaling

€ 52,15

€ 53,20

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging Omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Vervallen

Hoofdstuk 10 Principeverzoek

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2016

2017

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

 

2.1.1.1

aanlegkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.2

bouwkosten:

 

 

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

 

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

 

2.1.1.4

Principeverzoek: een schriftelijk verzoek waarbij wordt gevraagd een uitspraak te doen of een ontwikkeling, die in strijd is met het bestemmingsplan, door een herziening van het bestemmingplan dan wel afwijking van het bestemmingplan op basis van artikel 2.12, 1e lid, onder a, onder 3, van de Wabo in beginsel kan worden toegestaan. Het moet gaan om een concreet initiatief en niet om een algemene vraag.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

 

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

 

Hoofdstuk 2 Vooroverleg

2016

2017

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€  55,05

€ 56,15

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2016

2017

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een Omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

 

 

 

 

2.3.1

Bouwactiviteiten

 

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 200.000 bedragen:

2,54%

2,59%

 

van de bouwkosten, met een minimum van:

€ 425,95

€ 434,45

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 200.000 tot € 500.000 bedragen:

2,44%

2,49%

van de bouwkosten, met een minimum van;

€ 5.072,95

€ 5.174,40

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen:

2,33%

2,38%

van de bouwkosten, met een minimum van;

€ 12.198,70

€ 12.442,65

2.3.1.1.4

indien de bouwkosten € 1.000.000 tot € 2.000.000 bedragen:

2,26%

2,30%

van de bouwkosten, met een minimum van;

€ 23.322,60

€ 23.789,05

2.3.1.1.5

indien de bouwkosten € 2.000.000 tot € 5.000.000 bedragen:

2,20%

2,25%

van de bouwkosten, met een minimum van;

€ 45.140,50

€ 46.043,30

2.3.1.1.6

indien de bouwkosten € 5.000.000 of meer bedragen:

2,19%

2,24%

 

van de bouwkosten, met een minimum van;

€ 110.164,35

€ 112.367,65

 2.3.1.2

Welstandstoets

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor advieskosten van de welstandscommissie, ongeacht of de vergunning wordt verleend, gebaseerd op de bouwkosten afgerond op hele euro’s van:

2.3.1.2.1

a. € 3.000 en meer, doch minder dan € 5.000

€ 50,00

€ 50,00

2.3.1.2.2

b. € 5.000 en meer, doch minder dan € 230.000

vermeerderd met 2,5 promille voor het gedeelte van de bouwkosten boven € 5.000

€ 50,00

€ 50,00

2.3.1.2.3

c. € 230.000 en meer, doch minder dan € 460.000

vermeerderd met 1,00 promille voor het gedeelte van de bouwkosten boven € 230.000

€ 587,50

€ 587,50

2.3.1.2.4

d. € 460.000 en meer, doch minder dan € 700.000 met

vermeerderd met 0,5 promille voor het gedeelte van de bouwkosten boven € 460.000

€ 817,50

€ 817,50

2.3.1.2.5

e. € 700.000 en meer, doch minder dan 1.200.000 met

vermeerderd met 0,25 promille voor het gedeelte van de bouwkosten boven € 700.000

€ 937,50

€ 937,50

2.3.1.2.6

f. € 1.200.000,- en meer met

vermeerderd met 0,125 promille voor het gedeelte van de bouwkosten boven € 1.200.000.

€ 1.062,50

€ 1.062,50

2.3.1.2.7

Voor woningen van hetzelfde type welke in één complex worden uitgevoerd, is de volgende berekeningswijze van toepassing:

a. tariefberekening volgens artikel 2.3.1.2 voor complexen van 1 tot en met 4 gelijke woningen;

b. tariefberekening volgens artikel 2.3.1.2 over de bouwkosten van 5 woningen voor complexen van 5 tot en met 10 gelijke woningen;

c. tariefberekening volgens artikel 2.3.1.2 over de bouwkosten van 6 woningen voor complexen van 11 tot en met 20 gelijke woningen;

d. tariefberekening volgens artikel 2.3.1.2 over de bouwkosten van 8 woningen voor complexen van 21 tot en met 30 gelijke woningen;

e. tariefberekening volgens artikel 2.3.1.2 over de bouwkosten van 10 woningen voor complexen van 31 tot en met 40 gelijke woningen;

f. tariefberekening volgens artikel 2.3.1.2 over de bouwkosten van 12 woningen voor complexen van 41 tot en met 50 gelijke woningen;

g. tariefberekening volgens artikel 2.3.1.2 over de bouwkosten van 14 woningen voor complexen van 51 tot 60 gelijke woningen,

alles met dien verstande dat etage- en galerijwoningen als één bouwblok worden beschouwd, zodat het tarief daarvan berekend wordt naar de totale kosten van het bouwblok;

2.3.1.2.8

Voor de berekening van de advieskosten voor woningcomplexen die uit, uiterlijk verschillende woningtypen zijn samengesteld, worden de bovengenoemde berekeningen toegepast, geldende per afzonderlijk woningtype en ongeacht de bloksamenstelling.

2.3.1.2.9

De advieskosten bedragen maximaal € 3.000,-

2.3.1.2.10

Indien geen advies van de welstandscommissie behoeft te worden ingewonnen wordt het overeenkomstig 2.3.1.1 berekende bedrag verhoogd met

Vorenstaande is niet van toepassing op de welstandsvrije gebieden.

€ 24,25

€ 24,75

2.3.1.2.11

De kortingspercentages die het Welstandsorgaan meedeelt direct voorafgaande aan het begrotingsjaar op bovenstaande bedragen worden doorberekend.

 

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

€ 95,80

€ 97,70

 

 

 

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

50,00%

50,00%

 

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.

2.3.2

Aanlegactiviteiten

 

Indien de aanvraag tot het verlenen van een Omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2,10%

2,10%

van de aanlegkosten, met een minimum van:

€ 110,05

€ 112,25

 

 

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

 

Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 561,30

€ 572,55

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):

€ 561,30

€ 572,55

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 1.397,75

€ 1.425,70

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

Vervallen (zie 2.3.3.2)

Vervallen (zie 2.3.3.2)

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 561,30

€ 572,55

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 561,30

€ 572,55

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 561,30

€ 572,55

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 561,30

€ 572,55

 

 

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

 

Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 561,30

€ 572,55

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):

€ 561,30

€ 572,55

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 1.397,75

€ 1.425,70

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

Vervallen (zie 2.3.4.2)

Vervallen (zie 2.3.4.2)

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 561,30

€ 572,55

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 561,30

€ 572,55

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 561,30

€ 572,55

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 561,30

€ 572,55

 

 

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

 2.3.5.1

Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 220,10

€ 224,50

 

het tarief onder 2.3.5.1 wordt verhoogd met: 

2.3.5.2

oppervlak: 0 t/m 100 m²

€ 66,05

€ 67,35

oppervlak: 101 t/m 500 m²:

2.3.5.3

het bedrag genoemd onder 2.3.5.2 wordt per gebruiksoppervlakte verhoogt met

€ 0,65

€ 0,65

2.3.5.4

oppervlak: 501 t/m 2000 m²

€ 259,75

€ 264,95

2.3.5.5

het bedrag genoemd onder 2.3.5.4 wordt per gebruiksoppervlakte verhoogt met

€ 0,30

€ 0,30

2.3.5.6

oppervlak: meer dan 2000 m²

€ 495,25

€ 505,15

2.3.5.7

het bedrag genoemd onder 2.3.5.6 wordt per gebruiksoppervlakte verhoogt met

€ 0,15

€ 0,15

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een rijks-, provinciaal of gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, of artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo in samenhang met de provinciale erfgoedverordening of de gemeentelijke verordening bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

€ 139,80

€ 142,60

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

€ 139,80

€ 142,60

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, of artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder c van de Wabo in samenhang met de provinciale erfgoedverordening of de gemeentelijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten :

€ 139,80

€ 142,60

 

 

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 289,45

€ 295,25

2.3.8

Uitweg/inrit

2.3.8.1

Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo in samenhang met de Algemene plaatselijke verordening bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 51,75

€ 52,80

2.3.8.2

Daarnaast wordt ten aanzien van het kostenverhaal voor wat betreft de daadwerkelijke aanleg gewerkt met offertes voor deze werken. Derhalve dient als regel naast de vergunning kosten, de kosten van de daadwerkelijke aanleg te worden voldaan.

2.3.9

Kappen

 

Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, bedoeld in artikel 2.2 eerste lid, aanhef en onder g van de Wabo in samenhang met de Algemene plaatselijke verordening bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

€ 33,00

€ 33,65

 

 

2.3.10

Flora- en fauna-activiteiten (bescherming van soorten)

2.3.10.1 

Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 139,80

€ 142,60

 

 

2.3.10A

Handelsreclame

Indien de aanvraag omgevingsvergunning betrekking heeft op het voeren van reclame, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder h en i van de Wabo in samenhang met de Algemene plaatselijke verordening bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten

€ 110,00

€ 112,20

2.3.11

Andere activiteiten

 

Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.11.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 139,80

€ 142,60

2.3.11.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.11.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

€ 139,80

€ 142,60

2.3.11.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€ 139,80

€ 142,60

 

 

2.3.12

Omgevingsvergunning in twee fasen

 

Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.12.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.12.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.13

Beoordeling bodemrapport

 

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.13.1

voor de beoordeling van enkel een historisch onderzoek, conform NEN 5725

€ 60,50

€ 61,70

2.3.13.2

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

€ 215,75

€ 220,05

2.3.13.3

het onder 2.3.13.1 en 2.3.13.2 genoemde tarief wordt verminderd met 60% van dit tarief, wanneer het onderzoek digitaal wordt aangeleverd/ingediend. Dit digitale document dient te voldoen aan het SIKB- protocol 0101.

2.3.14

Advies

2.3.14.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een Omgevingsvergunning.

€ 95,80

€ 97,70

 

 

2.3.15

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.15.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de Omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.15.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 279,55

€ 285,15

2.3.15.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

€ 95,80

€ 97,70

2.3.16

Hogere grenswaarde

2.3.16.1

Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit waarvoor een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet geluidhinder moet worden vastgesteld, bedraagt het tarief:

€ 279,55

€ 285,15

Hoofdstuk 4 Vermindering

2016

2017

2.4.1

Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de Omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

 

2.4.2

Indien de aanvraag om een Omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.14 en 2.3.15. De vermindering bedraagt:

 

2.4.2.1

bij 5 tot 10 activiteiten:

2,00%

2,00%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.2

bij 10 tot 15 activiteiten:

3,00%

3,00%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges;

 

2.4.2.3

bij 15 of meer activiteiten:

4,00%

4,00%

 

van de voor die activiteiten verschuldigde leges.

 

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2016

2017

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag Omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als een aanvrager zijn aanvraag om een Omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

 

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

75,00%

75,00%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

 

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan

50,00%

50,00%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende Omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

 

Als de gemeente een verleende Omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 6 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25,00%

25,00%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

 

 

 

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een Omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

 

2.5.3.1

Als de gemeente een Omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

25,00%

25,00%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

 

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

 

 

 

 

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

 

 

Een bedrag minder dan € 50 wordt niet teruggegeven.

 

 

 

 

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen

 

 

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.14 en 2.3.15 wordt geen teruggaaf verleend.

 

Hoofdstuk 6 Intrekking Omgevingsvergunning

2016

2017

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een Omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

€ 84,75

€ 86,45

Hoofdstuk 7 Wijziging Omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2016

2017

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een Omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 169,50

€ 172,90

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2016

2017

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 5.585,40

€ 5.697,10

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 2.793,25

€ 2.849,10

Hoofdstuk 9 vervallen

Hoofdstuk 10 Principeverzoek

2016

2017

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een principeverzoek:

€ 156,85

€ 160,00

2.10.1

Indien na de uitspraak op een principeverzoek een aanvraag wordt ingediend om herziening van het bestemmingsplan dan wel om een omgevings-vergunning met toepassing van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo, worden de leges geheven op basis van onderdeel 2.10 in mindering gebracht op de leges verschuldigd ingevolgde de onderdelen 2.8.1 respectievelijk 2.3.3.3 of 2.3.4.3, mits wordt voldaan aan de volgende voorwaarden:

1. de aanvraag om een herziening van het bestemmingsplan dan wel om een omgevingsvergunning met toepassing van artikel 2.12 eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo, wordt ingediend binnen een termijn van 12 maanden nadat de uitspraak aan de verzoeker bekend is gemaakt;

2. de aanvraag om een herziening van het bestemmingsplan dan wel om een omgevingsvergunning met toepassing van artikel 2.12 eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo, heeft betrekking op hetzelfde project dat als principeverzoek is beoordeeld;

3. het principeverzoek heeft geleid tot een positieve uitspraak.

Hoofdstuk 11 In deze titel niet benoemde beschikking

2016

2017

2.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 51,75

€ 52,80

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 Vergunning voor het inzamelen van oud papier en andere afvalstoffen

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Hoofdstuk 1 Horeca

2016

2017

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 212,30

€ 216,55

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 31,55

€ 32,20

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 42,50

€ 43,35

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

2016

2017

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

 

3.2.1.1

tot het houden van evenementen, leidend tot complexe vergunningen waarbij politie en/of brandweer ook betrokken zijn

€ 52,20

€ 53,25

3.2.1.2

tot het houden van uitvoeringen, voorstellingen, feestweken, wedstrijden, manifestaties, festiviteiten, bijeenkomsten of anderszins, leidend tot eenvoudige vergunningen waarbij politie en/of brandweer niet direct betrokken zijn

€ 0,00

€ 0,00

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van en aanvraag om vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 2.23 van de Algemene plaatselijke verordening, indien het betreft:

3.2.2.1

tot het houden van markten, leidend tot een complexe vergunning waarbij politie en/of brandweer ook betrokken zijn

€ 52,20

€ 53,25

3.2.2.2

tot het houden van markten, leidend tot eenvoudige vergunning waarbij politie en/of brandweer niet direct betrokken zijn

€ 0,00

€ 0,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

2016

2017

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

 

3.3.1

een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening voor een periode van twee jaar

 

€ 1.705,90

€ 1.740,00

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4

Niet van toepassing

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

3.5

Niet van toepassing

 

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

2016

2017

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

3.6.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening

€ 220,10

€ 224,50

3.6.2

een aanvraag om een vergunning tot het in gebruik hebben of houden van een tijdelijke inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de brandbeveiligingsverordening voor een periode van:

3.6.2.1

maximaal 3 dagen

€ 65,10

€ 66,40

3.6.2.2

4 tot en met 7 dagen

€ 129,65

€ 132,25

3.6.2.3

meer dan 7 dagen

€ 129,65

€ 132,25

3.6.2.4

vermeerderd met:

€ 65,10

€ 66,40

per week of een gedeelte daarvan

Hoofdstuk 7 Vergunning voor het inzamelen van oud papier en andere afvalstoffen

2016

2017

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 11 van de Afvalstoffenverordening of een wijziging daarvan voor het inzamelen van oud papier

€  18,60

€ 18,95

Hoofdstuk 8 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

2016

2017

3.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€  52,20

€ 53,25

Aldus vastgesteld in de openbare

vergadering van 24 mei 2017,

, griffier..

, voorzitter..

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 24 mei 2017,

, griffier.

, voorzitter.

Nr. 17-1