Regeling vervallen per 01-01-2013

Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Medemblik

Geldend van 01-01-2013 t/m 31-12-2012

Intitulé

Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Medemblik

De raad van de gemeente Medemblik

gelezen het voorstel van het college van B&W d.d. 22 februari 2011; gelet op artikel 212 van de Gemeentewet; b e s l u i t :

vast te stellen: de Verordening op de uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en voor de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Medemblik.

 

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. sector: elke organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie die op grond van dit besluit eigen verantwoordingsplicht aan het college heeft.

b. afdeling: iedere organisatorische eenheid binnen de gemeentelijke organisatie met een eigen rechtstreekse verantwoordelijkheid aan de sectormanager van de betreffende afdeling.

c. administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de gemeente Medemblik en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.

d. bestuurlijke planning: een jaarlijks door de raad vast te stellen planning met betrekking tot het opstellen van de kadernota, begroting, rapportages en jaarstukken.

Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording

Artikel 2 Bestuurlijke planning

Voor aanvang van een begrotingsjaar biedt het college de bestuurlijke planning van de documenten uit de budgetcyclus aan. De bestuurlijke planning bevat in elk geval de data voor het aanbieden door het college en het vaststellen door de raad van deze documenten.

Artikel 3 Kaders begroting

Het college biedt jaarlijks, volgens de bestuurlijke planning, een nota aan over de financiële kaders en het beleid voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren. In deze kadernota worden de bevindingen betrokken uit de begrotingsuitvoering en de jaarstukken als bedoeld in artikel 5 en de tussentijdse rapportages als bedoeld in artikel 7.

Artikel 4 Programma-indeling

De raad stelt bij aanvang van een nieuwe raadsperiode een programma-indeling voor de komende raadsperiode vast.

Artikel 5 Inrichting begroting en jaarstukken

1. Het college geeft in de begroting een overzicht van de productenraming ingedeeld naar programma’s. Bij het jaarverslag wordt een overzicht gegeven van de productenrealisatie ingedeeld naar programma’s.

2. In de jaarrekening wordt van de investeringen de uitputting van de geautoriseerde investeringskredieten en de actuele raming van de totale uitgaven weergegeven.

Artikel 6 Autorisatie begroting

De raad autoriseert met het vaststellen van de begroting de totale lasten en de totale baten per programma en het overzicht algemene dekkingsmiddelen.

Artikel 7 Tussentijdse rapportage

1. Het college informeert de raad door middel van tussentijdse rapportages (voor- en najaarsnota) over de realisatie van de begroting van de gemeente over de eerste drie en de eerste acht maanden van het begrotingsjaar.

2. De tussenrapportage bevat een uiteenzetting van de financiën.

3. In de tussenrapportage worden afwijkingen op de oorspronkelijke ramingen van de baten en lasten en investeringskredieten in de begroting groter dan € 25.000,- -toegelicht.

4. Het college informeert de raad onverwijld na de constatering van overschrijdingen van budgetten met een omvang van € 100.000,-- of meer van het geraamde bedrag.

Hoofdstuk 3 Financieel beleid

Artikel 8 Waardering en afschrijving vaste activa

Voor de waardering en afschrijving van vaste activa geldt de door de gemeenteraad vastgestelde nota Investerings- en afschrijvingsbeleid gemeente Medemblik.

Artikel 9 Kostprijsberekening

1. Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten wordt door het college een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de gemeente verleende diensten.

2. Bij de indirecte kosten worden betrokken de bijdragen aan en onttrekkingen van voorzieningen voor de noodzakelijke vervanging van de betrokken activa, de kapitaallasten van de in gebruik zijnde activa en voor rioolrechten en afvalstoffenheffing de compensabele BTW.

3. De rente voor de rentetoerekening aan de activa en de bespaarde rente wordt bij de kadernota bepaald.

Artikel 10 Vaststelling hoogte belastingen, rechten, heffingen en prijzen

1. Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke tarieven voor belastingen, rioolheffing en afvalstoffenheffing.

2. Het college biedt eens in de 4 jaar de raad een nota aan met de kaders voor de prijzen voor de verhuur en verkoop van onroerende goederen en in het bijzonder de prijzen voor de uitgifte van gronden en erfpachtcanons.

Artikel 11 Financieringsfunctie

Voor de financieringsfunctie geldt het door de gemeenteraad vastgestelde treasurystatuut.

Hoofdstuk 4 Financieel beheer en interne controle

Artikel 12 Administratie

Het college zorgt er voor dat de administratie zodanig van opzet en werking is, dat zij dienstbaar is voor:

a. het sturen en het beheersen van activiteiten en processen in de gemeente als geheel en in de afdelingen;

b. het verstrekken van informatie over ontwikkelingen in de omvang van activa met economisch nut, activa met maatschappelijk nut, voorraden, vorderingen, schulden, contracten;

c. het verschaffen van informatie over uitputting van de toegekende budgetten en investeringskredieten en voor het maken van kostencalculaties;

d. het verschaffen van informatie over indicatoren met betrekking tot de gemeentelijke productie van goederen en diensten en de maatschappelijke effecten van het gemeentelijke beleid;

e. het afleggen van verantwoording over de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving;

f. de controle van de registratie van gegevens als zodanig en van de daaraan ontleende informatie, alsmede voor de controle op de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gevoerde bestuur in relatie tot de gestelde beleidsdoelen, de begroting en relevante wet- en regelgeving.

Artikel 13 Interne controle

Het college zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de baten en lasten en de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking, en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het college maatregelen tot herstel.

Hoofdstuk 5 Financiële organisatie

Artikel 14 Financiële organisatie

1. Het college zorgt voor en legt vast:

a. een eenduidige indeling van de gemeentelijke organisatie en een eenduidig toewijzing van de gemeentelijke taken aan de afdelingen;

b. een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden, verantwoordelijkheden, zodat aan de eisen van interne controle wordt voldaan en de betrouwbaarheid van de verstrekte informatie aan beleids- en beheersorganen is gewaarborgd;

c. de verlening van mandaten en volmachten voor het aangaan van verplichtingen ten laste van de toegekende budgetten en investeringskredieten;

d. de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievoorziening van de financieringsfunctie;

e. de kostenverdeelsleutels voor het eenduidig toewijzen van de lasten en baten aan de producten van de productraming en de productrealisatie.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 15 Inwerkingtreding

1. Deze verordening treedt in werking met ingang van het begrotingsjaar 2011. De stukken voor dit begrotingsjaar en latere begrotingsjaren voldoen aan de bepalingen van deze verordening.

2. De verordeningen “Financiële verordening gemeente Wervershoof”, “Financiële verordening gemeente Andijk” en de “Financiële verordening gemeente Medemblik worden hierbij ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijven voor het afronden van de financiële jaarstukken 2010.

Artikel 16 Citeertitel

Deze verordening wordt in de gemeentelijke stukken aangehaald onder de naam “Financiële verordening gemeente Medemblik 2011”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van
de raad van de gemeente Medemblik,
gehouden op 26 mei 2011.
  De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,