Regeling vervallen per 16-01-2016

Beleidsregels aanbestedingen gemeente Meerssen 2015

Geldend van 20-03-2015 t/m 15-01-2016

Intitulé

Beleidsregels aanbestedingen gemeente Meerssen 2015

I. DEFINITIES EN TOEPASSINGSGEBIED

Artikel 1 Definities

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    Aannemer: elke natuurlijke of rechtspersoon of elke overheidsinstantie of elke combinatie van deze personen en/of instanties die de uitvoering van werkzaamheden of werken op de markt aanbiedt;

  • b.

    Dienstverlener: elke natuurlijke of rechtspersoon of elke overheidsinstantie of elke combinatie van deze personen en/of instanties die diensten op de markt aanbiedt;

  • c.

    Economisch subject: een leverancier, dienstverlener of aannemer;

  • d.

    Gegadigde: het economisch subject dat heeft verzocht om een uitnodiging tot deelneming aan een aanbesteding met voorafgaande selectie;

  • e.

    Gemeente: de gemeente Meerssen;

  • f.

    Inschrijver: het economisch subject dat een inschrijving of een offerte heeft ingediend;

  • g.

    Klacht Een schriftelijke melding van een onderneming die een belang heeft bij de aanbesteding waarin de ondernemer gemotiveerd aangeeft op welke punten hij het niet eens is met de aanbesteding of een onderdeel daarvan.

  • h.

    Leverancier: elke natuurlijke of rechtspersoon of elke overheidsinstantie of elke combinatie van deze personen en/of instanties die producten op de markt aanbiedt;

  • i.

    Lokale ondernemer: Een bedrijf of gedeelte van een bedrijf dat is gevestigd binnen de gemeente Meerssen volgens de Kamer van Koophandel (KvK).

  • j.

    Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking: een aanbesteding die niet algemeen bekend wordt gemaakt en waarbij met een of meer vrijelijk gekozen economische subjecten overleg wordt gepleegd en via onderhandelingen de contractuele voorwaarden worden vastgesteld,

  • k.

    Onderhandse aanbesteding: een aanbesteding die niet algemeen bekend wordt gemaakt en waarvoor een beperkt aantal van ten minste één economisch subject tot inschrijving wordt uitgenodigd;

  • l.

    Opdrachten voor diensten: overeenkomsten onder bezwarende titel die schriftelijk tussen een of meer dienstverleners en de gemeente zijn gesloten en betrekking hebben op de levering van diensten;

  • m.

    Opdrachten voor leveringen: overeenkomsten onder bezwarende titel die schriftelijk tussen een of meer leveranciers en de gemeente zijn gesloten en betrekking hebben op de aankoop, leasing, huur of huurkoop, met of zonder koopoptie van producten;

  • n.

    Opdrachten voor werken: overeenkomsten onder bezwarende titel die zijn gesloten tussen één of meer aannemers en de gemeente en die betrekking hebben op hetzij de uitvoering, hetzij zowel de uitvoering als het ontwerp van werken, dan wel het laten uitvoeren van een werk met welke middelen dan ook;

  • o.

    Openbare aanbesteding: een aanbesteding die algemeen bekend wordt gemaakt en waarbij een ieder kan inschrijven;

  • p.

    Openbare aanbesteding met voorafgaande selectie: een aanbesteding welke algemeen bekend wordt gemaakt, en waarbij een ieder zich als gegadigde kan aanmelden, maar voor welke bij voldoende geschiktheid tenminste vijf geselecteerde gegadigden tot inschrijving worden uitgenodigd;

  • q.

    Prijsopgave: Een indicatie van de kosten voor een specifieke levering, dienst of werk. Dit kan bijvoorbeeld gebaseerd zijn op een folder, prijslijst, website of een telefonisch prijsonderzoek;

  • r.

    Werk: het product van bouw-, weg- en waterbouwkundige en cultuurtechnische werken in hun geheel ertoe bestemd als zodanig een economische of technische functie te vervullen.

Artikel 2 Toepassingsgebied en interpretatie

  • 1.

    Deze beleidsregels zijn van toepassing op het plaatsen van opdrachten voor leveringen, diensten of werken, waarvan de geraamde waarden beneden de drempels, genoemd in de Europese aanbestedingsrichtlijn liggen.

  • 2.

    Deze regels worden uitgelegd conform het Europese aanbestedingsrecht.

  • 3.

    Daar waar het gemeentelijk aanbestedingsbeleid niet in voorziet wordt de Europese regelgeving gevolgd.

Artikel 3 Uitgesloten opdrachten voor diensten

Deze regels zijn niet van toepassing op opdrachten voor diensten:

  • a.

    betreffende de verwerving of huur, ongeacht de financiële modaliteiten ervan, van grond, bestaande gebouwen of andere onroerende zaken of betreffende de rechten hierop;

  • b.

    betreffende de aankoop, de ontwikkeling, de productie of de coproductie van programmamateriaal door radio-omroeporganisaties en overeenkomsten betreffende zendtijd;

  • c.

    betreffende arbitrage en bemiddeling;

  • d.

    van juridische aard;

  • e.

    inzake financiële diensten betreffende de uitgifte, de aankoop, de verkoop en de overdracht van effecten of andere financiële instrumenten en door de centrale banken verleende diensten;

  • f.

    voor onderzoek en ontwikkeling op het gebied van wetenschap en hoogwaardige technologie, met uitzondering van die waarvan de resultaten in hun geheel toekomen aan de gemeente voor gebruik ervan in de uitoefening van haar werkzaamheden, voor zover de dienstverlening volledig door de gemeente wordt beloond;

  • g.

    het verzekeringspakket van de gemeente Meerssen.

  • h.

    personeelsdiensten die vallen onder 2-A en 2-B diensten dienen conform de procedure in de Aanbestedingswet 2012 aanbesteed te worden.

Artikel 4 Alleenrecht

Deze regels zijn niet van toepassing op opdrachten voor diensten die worden gegund aan een instantie die zelf een aanbestedende dienst is op basis van een alleenrecht dat zij uit hoofde van bekendgemaakte wettelijke of bestuursrechtelijke bepalingen geniet.

II. DUUR EN BEREKENING WAARDE OPDRACHTEN

Artikel 5 Duur van opdrachten voor leveringen en diensten

Opdrachten op grond van het gemeentelijk aanbestedingsbeleid worden in principe voor 4 jaren verleend, mits zij de Europese drempelwaarden niet overschrijden door de toegekende langere periode.

Artikel 6 Berekening waarde opdrachten.

  • 1.

    Voor alle opdrachten geldt dat:

    • a.

      de waarde van de opdracht wordt berekend op basis van een raming, exclusief BTW, gebaseerd op geplande, optionele en anderszins redelijkerwijs in te schatten activiteiten of elementen;

    • b.

      een voorgenomen opdracht niet wordt gesplitst om toepassing van een bepaalde aanbestedingswijze mogelijk te maken.

  • 2.

    Als geen totale prijs is vastgesteld geldt als berekeningsgrondslag voor de waarde van de opdracht:

    • a.

      de totale waarde voor de gehele looptijd, wanneer de looptijd gelijk is aan of korter dan 48 maanden, of;

    • b.

      het maandelijks te betalen bedrag vermenigvuldigd met 48 bij opdrachten voor onbepaalde duur of waarvan de looptijd niet kan worden bepaald.

  • 3.

    Wanneer een levering, dienst of werk in verschillende percelen wordt verdeeld, wordt voor de raming van de waarde van de opdracht de waarde van alle percelen (afzonderlijke onderdelen van een grotere opdracht) opgeteld.

  • 4.

    Voor de berekening van de waarde van opdrachten voor diensten wordt de totale vergoeding aan de dienstverlener, hoe ook genoemd, in acht genomen.

  • 5.

    Voor de berekening van de waarde van opdrachten voor werken wordt naast de geraamde waarde van de opdracht ook de geraamde waarde in aanmerking genomen van de voor de uitvoering van het werk noodzakelijke goederen die door de gemeente ter beschikking van de aannemer zijn gesteld.

III. PROCEDURES VOOR LEVERINGEN, DIENSTEN EN WERKEN

Artikel 7 Hoofdregel aanbestedingsprocedures

  • 1.

    Bij het plaatsen van opdrachten voor leveringen, diensten of werken wordt gebruik gemaakt van een procedure van openbare aanbesteding of een procedure van openbare aanbesteding met voorafgaande selectie.

  • 2.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 7 lid 1 kan bij het plaatsen van opdrachten voor leveringen of diensten in de gevallen, genoemd in artikel 8, gebruik worden gemaakt van de hierin specifiek beschreven procedures.

  • 3.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 7 lid 1 kan bij het plaatsen van opdrachten voor werken in de gevallen, genoemd in artikel 9, gebruik worden gemaakt van de hierin specifiek beschreven procedures.

  • 4.

    Een opdracht die elementen bevat van werken, leveringen en/of diensten wordt geplaatst volgens de procedure van dat element, dat de hoogste waarde vertegenwoordigt.

Artikel 8 Specifieke procedures leveringen en diensten

  • 1.

    Bij opdrachten met een geraamde waarde tot €5.000,- gelden deze beleidsregels niet. Wel dient er bij deze opdrachten zo veel mogelijk conform de algemene uitgangspunten gehandeld te worden. Dit houdt in dat, naast de algemene aanbestedingsbeginselen, rekening gehouden dient te worden met lokale ondernemers en de spreiding daarvan.

  • 2.

    Bij opdrachten met een geraamde waarde van €5.000,- exclusief BTW of meer, tot een geraamde waarde van € 25.000,- exclusief BTW moet gebruik gemaakt worden van een procedure van onderhandse aanbesteding, met dien verstande dat het aantal verzoeken om een prijsopgave ten minste twee bedraagt, waaronder minimaal één bij een lokale ondernemer, indien mogelijk.

  • 3.

    Bij opdrachten met een geraamde waarde van €25.000 exclusief BTW of meer, tot een geraamde waarde van het Europese drempelbedrag voor leveringen en diensten exclusief BTW moet gebruik worden gemaakt van een procedure van onderhandse aanbesteding, met dien verstande dat het aantal schriftelijke verzoeken om offerte ten minste drie bedraagt, waaronder minimaal één bij een lokale ondernemer, indien mogelijk.

  • 4.

    Onder het Europese drempelbedrag zijn openbare aanbestedingen te allen tijden toegestaan.

  • 5.

    Voor opdrachten boven het Europese drempelbedrag geldt de Europese richtlijn.

Artikel 9 Specifieke procedures voor werken

  • 1.

    Het vigerende Aanbestedingsregelement Werken is van toepassing voor zover daarvan bij de uitnodiging tot inschrijving niet uitdrukkelijk wordt afgeweken.

  • 2.

    Bij opdrachten met een geraamde waarde tot €10.000,- gelden deze beleidsregels niet. Wel dient er bij deze opdrachten zo veel mogelijk conform de algemene uitgangspunten gehandeld te worden. Dit houdt in dat, naast de algemene aanbestedingsbeginselen, rekening gehouden dient te worden met lokale ondernemers en de spreiding daarvan.

  • 3.

    Bij opdrachten met een geraamde waarde van €10.000,- exclusief BTW of meer, tot een geraamde waarde van € 25.000,- exclusief BTW moet gebruik gemaakt worden van een procedure van onderhandse aanbesteding, met dien verstande dat het aantal schriftelijke verzoeken om een prijsopgave ten minste twee bedraagt, waaronder minimaal één bij een lokale ondernemer, indien mogelijk.

  • 4.

    Bij opdrachten met een geraamde waarde van € 25.000 exclusief BTW of meer, tot een geraamde waarde van € 200.000,- exclusief BTW kan gebruik worden gemaakt van een procedure van onderhandse aanbesteding, met dien verstande dat het aantal schriftelijke verzoeken om offerte ten minste drie bedraagt, waaronder minimaal één bij een lokale ondernemer, indien mogelijk.

  • 5.

    Bij opdrachten met een geraamde waarde van € 200.000 exclusief BTW of meer, tot een geraamde waarde van het Europese drempelbedrag voor werken exclusief BTW kan gebruik worden gemaakt van een procedure van onderhandse aanbesteding, met dien verstande dat het aantal schriftelijke verzoeken om offerte ten minste vier bedraagt, waaronder minimaal één bij een lokale ondernemer, indien mogelijk.

  • 6.

    Onder de Europese drempelbedragen zijn openbare aanbestedingen te allen tijden toegestaan.

  • 7.

    Voor opdrachten boven de Europese drempelbedragen geldt de Europese richtlijn.

Artikel 10 Uitzonderingen procedures leveringen, diensten en werken

  • 1.

    Uitzonderingen kunnen worden toegepast wanneer

    • a.

      uitsluitend onregelmatige inschrijvingen zijn gedaan of;

    • b.

      uitsluitend onaanvaardbare inschrijvingen zijn gedaan dan wel;

    • c.

      geen of geen passende inschrijvingen zijn gedaan;

  • voor zover de oorspronkelijke voorwaarden van de opdracht niet wezenlijk worden gewijzigd.

  • 2.

    Uitzondering kunnen worden toegepast

    • a.

      wanneer de opdracht om technische of artistieke redenen of om redenen van bescherming van alleenrechten slechts aan een bepaald economisch subject kan worden toevertrouwd;

    • b.

      in gevallen van dwingende spoed, voor zover de omstandigheden die worden ingeroepen om de dwingende spoed te rechtvaardigen niet aan de gemeente te wijten zijn.

  • 3.

    Uitzonderingen worden toegepast, voor door de oorspronkelijke leverancier verrichte aanvullende leveringen die

    • a.

      zijn bestemd voor gedeeltelijke vernieuwing van installaties voor courant gebruik, of;

    • b.

      zijn bestemd voor de uitbreiding van bestaande installaties, als de verandering van leverancier de gemeente ertoe zou verplichten apparatuur aan te schaffen waarbij een andere techniek wordt toegepast, zodat bij gebruik en onderhoud ervan onverenigbaarheid ontstaat of zich onevenredige technische moeilijkheden voordoen.

  • 4.

    Onder de navolgende voorwaarden kan een uitzondering worden gemaakt voor aanvullende diensten of werken die niet in de oorspronkelijke opdracht zijn opgenomen en die als gevolg van onvoorziene omstandigheden noodzakelijk zijn geworden:

    • a.

      de aanvullende diensten of werken worden gegund aan het economisch subject dat de dienst reeds verleent of het werk reeds uitvoert, en

    • b.

      de aanvullende diensten of werken kunnen uit technisch of economisch oogpunt niet zonder overwegende bezwaren van de hoofdopdracht worden gescheiden of zijn nodig ter vervolmaking van de oorspronkelijke opdracht, en

    • c.

      de waarde van de aanvullende opdracht bedraagt niet meer dan 50% van het bedrag van de hoofdopdracht.

IV. CRITERIA VOOR OPDRACHTEN VOOR LEVERINGEN EN DIENSTEN

Artikel 11 Criteria voor de kwalitatieve selectie

  • 1.

    Van deelneming aan een procedure tot opdrachtverlening kan worden uitgesloten ieder economisch subject:

    • a.

      dat in staat van faillissement of van liquidatie verkeert, dat zijn werkzaamheden heeft gestaakt, voor wie een surséance van betaling of akkoord geldt of dat in een andere soortgelijke toestand verkeert ingevolge een soortgelijke procedure die voorkomt in niet-Nederlandse wetten of regelingen;

    • b.

      van wie faillissement of liquidatie is aangevraagd of tegen wie een procedure van surséance van betaling of akkoord dan wel een andere soortgelijke procedure die voorkomt in andere wetten of regelingen, aanhangig is gemaakt;

    • c.

      tegen wie een rechterlijke uitspraak is gedaan waarbij een delict is vastgesteld dat in strijd is met zijn beroepsregels;

    • d.

      dat in de uitoefening van zijn beroep een ernstige fout heeft begaan, vastgesteld op elke grond die de gemeente aannemelijk kan maken;

    • e.

      dat niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan ten aanzien van de betaling van sociale verzekeringsbijdragen overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar het is gevestigd;

    • f.

      dat niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan ten aanzien van de betaling van zijn belastingen overeenkomstig de wettelijke bepalingen van het land waar het is gevestigd;

    • g.

      dat zich in ernstige mate schuldig heeft gemaakt aan valse verklaringen bij het verstrekken van de inlichtingen die de gemeente op grond van deze regels verlangt.

  • 2.

    Economische subjecten die niet zijn uitgesloten op grond van het vorige lid worden geselecteerd op grond van de navolgende geschiktheidseisen:

    • a.

      inschrijving in het handelsregister of beroepsregister;

    • b.

      voldoen aan de in de aankondiging of het verzoek om offerte gestelde minimumvereisten ten aanzien van:

      • -

        specifieke deskundigheid;

      • -

        omvang van het economisch subject, gemeten naar gerealiseerde omzet of aantal werknemers;

      • -

        bereikbaarheid, beschikbaarheid of responstijd;

      • -

        overige voor de opdracht relevante aspecten.

  • 3.

    leder economisch subject, dat deelneemt aan een procedure tot opdrachtverlening is gehouden aan de gemeente alle informatie, gegevens en bescheiden te verstrekken, welke nodig zijn voor een zorgvuldige beoordeling in het kader van dit artikel. Het niet op aanvraag verstrekken van deze informatie dan wel het leveren van onjuiste informatie leidt tot uitsluiting van deelname in de verdere aanbestedingsprocedure.

Artikel 12 Gunningscriteria

  • 1.

    Gegund wordt op basis van:

    • a.

      hetzij, indien aan de inschrijver met de economisch meest voordelige aanbieding wordt gegund, verscheidene criteria die rechtstreeks met de aard van de opdracht verband houden, zoals bijvoorbeeld de kwaliteit, de prijs, de technische waarde, de esthetische en functionele kenmerken, de milieukenmerken, de duurzaamheidscriteria (waarbij het geoorloofd is om 10 % meerkosten te berekenen dan bij niet duurzame aankoop van het product), de gebruikskosten, de klantenservice en de technische bijstand, de datum van en de termijn voor levering of uitvoering.

    • b.

      hetzij alleen de laagste prijs;

  • 2.

    In het eerste lid, onder b, bedoelde geval wordt het relatieve gewicht van de gekozen criteria voor de bepaling van de economisch meest voordelige aanbieding gespecificeerd:

    • a.

      in de aankondiging of het bestek bij openbare aanbesteding;

    • b.

      in de aankondiging van of een uitnodiging tot inschrijving bij een aanbesteding met voorafgaande selectie;

    • c.

      in het schriftelijk verzoek om offerte.

Artikel 13 Gunning van opdracht

Voor zover een procedure wordt gevolgd, waarbij er sprake is van meerdere inschrijvers, wordt de opdracht gegund aan die inschrijver die is geselecteerd op grond van artikel 11 en wiens inschrijving of offerte het best voldoet aan de gestelde gunningscriteria.

De definitieve gunning vindt plaats onder voorbehoud van het bepaalde in artikel 2.127, Aanbestedingswet 2012.

Artikel 14 Beroep

Een afgewezen partij in een aanbestedingsprocedure kan een kort geding procedure aanhangig maken of een bodemprocedure starten.

Indien een betrokken partij binnen de termijn van twintig dagen een kortgedingprocedure aanspant, wordt de opschortende termijn zoals is bepaald in artikel 2.127 Aanbestedingswet 2012 verlengd tot de uitspraak van de voorzieningenrechter. Deze verlenging geschiedt door middel van een schriftelijke mededeling aan de partij aan wie de opdracht voorlopig gegund is.

Artikel 15 Informatieverstrekking

Informatieverstrekking met betrekking tot de gunningsbeslissing vindt plaats met inachtneming van artikel 2.57 en artikel 2.138 van de Aanbestedingswet 2012.

Artikel 16 Klachtenprocedure

Klachten met betrekking tot een specifieke aanbesteding kunnen worden ingediend bij het gemeentelijk klachtenmeldpunt. Klachten zullen worden afgehandeld conform de Klachtenregeling bij aanbesteden van de gemeente Meerssen.

V. SLOTBEPALINGEN

Artikel 17 Drempelwaarden

De in deze regels genoemde drempelwaarden kunnen iedere twee jaar worden herzien.

Artikel 18 Afwijking van deze regels

Een beslissing tot afwijken van deze regels is voorbehouden aan de Raad van de gemeente Meerssen.

Artikel 19 Samenloop met andere aanbestedingsregels

Als naast de gemeente er een of meerdere opdrachtgevers zijn bij eenzelfde opdracht, zijn de aanbestedingsregels van de opdrachtgever die het grootste deel van de opdrachtsom zal gaan betalen van toepassing, tenzij vooraf door het college van de gemeente Meerssen, met voorafgaande berichtgeving aan de Raad, met de overige opdrachtgever(s) anders is overeengekomen.

Artikel 20 Overloop

Op aanbestedingsprocedures waarmee reeds een aanvang is gemaakt voorafgaand aan de inwerkingtreding van de wijziging van deze beleidsregels blijven de Beleidsregels aanbestedingen gemeente Meerssen 2008, 1e wijziging 2012 van toepassing.

Artikel 21 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als Beleidsregels Aanbestedingen gemeente Meerssen 2015.

Artikel 22 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking 8 dagen na de dag van de bekendmaking van het vaststellingsbesluit Beleidsregels Aanbestedingen gemeente Meerssen 2015.

Klachtafhandeling bij aanbesteden

DEEL 1: Gemeente Meerssen[1]

I. Inleiding

Waarom een (standaard) klachtenafhandeling bij aanbestedingen?

In het kader van een aanbestedingsprocedure kan het voorkomen dat tussen de gemeente Meerssen en ondernemers ontevredenheid ontstaat over hoe door partijen in de aanbestedingsprocedure gehandeld wordt. Dit kan leiden tot een klacht. Wanneer het een ondernemer betreft die een klacht heeft over de gemeente Meerssen, dan mag van de gemeente worden verwacht dat zij zich inspant om de klacht te behandelen. Voor aanbestedende diensten die tevens een bestuursorgaan zijn, geldt dat zij op grond van titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb – zie kader op pagina 4) een klacht behoorlijk en zorgvuldig moeten behandelen.

Wanneer de gemeente Meerssen een klacht heeft over de wijze waarop een ondernemer zich opstelt in een aanbestedingsprocedure, dan mag ook van die ondernemer verwacht worden dat deze er voor open staat om het eigen gedrag te onderzoeken en tot een oplossing te komen.

In de memorie van toelichting bij de Aanbestedingswet 2012 is aangekondigd dat het initiatief wordt genomen om in samenwerking met aanbestedende diensten en ondernemers te komen tot een uniforme klachtenregeling die kan bijdragen aan een snelle en zorgvuldige afhandeling van klachten. De standaard voor de klachtafhandeling door aanbestedende diensten en ondernemers is hiervan de uitwerking. De klachtenregeling van de gemeente Meerssen is gebaseerd op deze standaard voor klachtafhandeling.

Toepassing van deze klachtenregeling kan tot gevolg hebben dat klachten die in onderling overleg opgelost kunnen worden, niet nodeloos aan de rechter worden voorgelegd. Misverstanden, onbedoelde fouten en ten onrechte gestelde eisen in de aanbesteding kunnen worden hersteld zonder dat zaken escaleren. Ondernemers voelen zich door een goede klachtafhandeling gehoord en hun klacht wordt geadresseerd zonder dat ze naar rechtsmiddelen hoeven grijpen. Dat is in het belang van alle betrokken partijen. Ook als een klacht niet leidt tot correctie kan de snelle en laagdrempelige afhandeling van klachten nuttig zijn. Zowel de gemeente Meerssen als ondernemers kunnen daarvan leren en deze kennis bij toekomstige aanbestedingen in de praktijk brengen. Zo kan het toepassen van de standaard voor klachtafhandeling bijdragen aan verdere professionalisering van aanbestedende diensten - waaronder de gemeente Meerssen - en ondernemers.

Paragraaf II en III behandelen de situatie dat een ondernemer een klacht indient bij de gemeente Meerssen. Paragraaf IV beschrijft de situatie dat gemeente Meerssen een klacht over een ondernemer aan de orde wil stellen bij die ondernemer.

II. Klachten van ondernemers over de gemeente Meerssen

1. Wat kunnen partijen van elkaar verwachten?

Verwacht wordt dat zowel de gemeente Meerssen als de ondernemer zich professioneel opstelt. Zij gaan daarom met elkaar om op basis van wederzijds respect en met begrip voor elkaars posities en verantwoordelijkheden. Ook mag van beide partijen verwacht worden dat zij kennis van het aanbestedingsproces hebben en dat de rechten en plichten die daaruit voortvloeien bij hen bekend zijn.

De toepassing van deze standaard voor klachtenafhandeling betekent dat de gemeente Meerssen ingediende klachten in ontvangst neemt en die met spoed behandelt. Als de gemeente Meerssen de klacht afwijst dan motiveert hij dit behoorlijk. De ondernemer spant zich in om zijn klacht tijdig kenbaar te maken en zal deze klachtenregeling niet misbruiken. De ondernemer dient zich te realiseren dat de gemeente Meerssen niet alleen met de klager te maken heeft, maar ook met alle andere ondernemers die bij de aanbesteding betrokken zijn of potentieel bij soortgelijke aanbestedingen betrokken kunnen worden.

Het indienen van een klacht zet een aanbestedingsprocedure niet stil. De gemeente Meerssen is vrij om al dan niet te besluiten tot opschorting van de procedure.

Een ondernemer die, al dan niet, een klacht heeft ingediend kan te allen tijde naar de rechter stappen om de kwestie in kort geding te beslechten. De afhandeling van een al ingediende klacht zal in de regel door de gemeente Meerssen opgeschort worden tot na de uitspraak van de rechter.

2. Wat zijn klachten en waarover kan geklaagd worden?

Een klacht is een schriftelijke melding van een onderneming die belang heeft bij de aanbesteding aan de gemeente Meerssen waarin de ondernemer gemotiveerd aangeeft op welke punten hij het niet eens is met de aanbesteding of een onderdeel daarvan. Ook brancheorganisaties en klachtenloketten kunnen ten behoeve van bij hen aangesloten ondernemers klachten indienen.

Klachten kunnen aan de orde stellen dat een bepaald handelen of nalaten van de gemeente Meerssen in een concrete aanbesteding in strijd is met wettelijke bepalingen of met andere voorschriften die voor die aanbesteding gelden. Ook kan geklaagd worden over optreden van de gemeente Meerssen dat inbreuk maakt op een of meer van de voor aanbestedingen geldende beginselen van transparantie, non-discriminatie, gelijke behandeling en proportionaliteit.

Een ondernemer formuleert een klacht in directe bewoordingen. De klacht dient als zodanig herkenbaar te zijn. Daarna dient de ondernemer zijn klacht in bij het klachtenmeldpunt van de gemeente Meerssen.

Klachten hebben betrekking op aspecten van aanbestedingen die binnen de werking van de Aanbestedingswet 2012 vallen. De aanbestedingen kunnen Europees of nationaal zijn. Onder nationale aanbestedingen worden ook meervoudige onderhandse aanbestedingen begrepen. Klachten kunnen niet gaan over het aanbestedingsbeleid van de gemeente Meerssen in het algemeen.

3. Wanneer kan een klacht worden ingediend en wanneer moet de gemeente Meerssen daarop reageren?

De ondernemer doet er goed aan zijn klacht in een zo vroeg mogelijk stadium in te dienen. De wijze waarop dit gebeurt is hieronder beschreven onder III.3. De gemeente Meerssen neemt de klacht zo spoedig mogelijk in behandeling en zet het onderzoek naar het al dan niet gegrond zijn van de klacht voortvarend voort. De gemeente Meerssen betracht spoed bij het nemen van de beslissing op de klacht en de eventuele maatregelen naar aanleiding van die beslissing, rekening houdend met de belangen van de klager en de andere bij de aanbesteding betrokken partijen.

4. Wie kan een klacht indienen?

Alleen ondernemers die belang hebben bij de verwerving van een specifieke overheidsopdracht kunnen een klacht indienen. Daaronder vallen alleen:

  • geïnteresseerde ondernemers;

  • (potentiële) inschrijvers en gegadigden;

  • onderaannemers van (potentiële) inschrijvers en gegadigden;

  • brancheorganisaties en branchegerelateerde adviescentra van ondernemers.

Onderaannemers kunnen een klacht indienen voor zover ze niet klagen over de relatie hoofdaannemer - onderaannemer.

Anoniem klagen kan niet. Wel kan een brancheorganisatie op eigen titel bezwaren met betrekking tot een specifieke aanbesteding, die bij een of meer ondernemers van de branche leven, als klacht indienen.

III. De procedure bij het indienen van een klacht

1. Het klachtenmeldpunt

De ondernemer dient zijn klacht in bij het klachtenmeldpunt. Het klachtenmeldpunt van de gemeente Meerssen wordt gevormd door de bestaande klachtencoördinator. Het Team Klachtbehandeling bestaat uit juristen en inkoopadviseurs die kennis hebben van het aanbestedingsproces en brengt een onafhankelijk advies uit.

Onafhankelijk betekent dat de personen die het klachtenmeldpunt vormen niet direct betrokken zijn (geweest) bij (het opstellen van) de aanbesteding. Uitgangspunt is dat klachten snel en laagdrempelig kunnen worden opgelost.

2. Bekendmaking van het klachtenmeldpunt

Bij elke aanbesteding vermeldt de gemeente Meerssen in de aanbestedingsstukken waar ondernemers een klacht kunnen indienen en hoe de klachtprocedure na het indienen van de klacht bij het klachtenmeldpunt verder verloopt.

Het is aan de gemeente Meerssen om uiteindelijk te bepalen op welke wijze inhoudelijk op de klacht wordt gereageerd. De gemeente Meerssen zal zodra de klacht is beoordeeld, zo snel mogelijk en op passende wijze aan de klager laten weten wat hij beslist heeft (de klacht is terecht, de klacht is niet terecht of de klacht is slechts gedeeltelijk terecht) en wat hij met de klacht gaat doen.

3. Voorafgaand aan het indienen van een klacht

Niet elke vraag van een ondernemer in een aanbestedingsprocedure hoeft een klacht op te leveren en niet elke klacht hoeft tot het doorlopen van de standaard voor klachtafhandeling te leiden.

Vragen en verzoeken die gericht zijn op verduidelijking van aspecten van de aanbestedingsprocedure moet de ondernemer tijdig bij de gemeente Meerssen inbrengen zodat daarop in de Nota van Inlichtingen (hierna: NvI) kan worden ingaan. Dit geldt ook voor een verzoek tot het doorvoeren van een niet-wezenlijke wijziging in de aanbestedingsdocumenten.

Wanneer de ondernemer het oneens blijft met de reactie in de nota van inlichtingen (of indien van

toepassing in individuele inlichtingen) kan hij bij de gemeente Meerssen een klacht indienen. Dat geldt ook als een reactie uitblijft. Ook kan een ondernemer gelijk een klacht indienen. Als een ondernemer een bericht aan het klachtenmeldpunt stuurt, mag er vanuit worden gegaan dat het een klacht betreft.

4. De stappen van de klachtenprocedure

  • a.

    De ondernemer dient zijn klacht schriftelijk in bij het klachtenmeldpunt, bijvoorbeeld per e-mail naar het adres info@meerssen.nl. In deze schriftelijke klacht maakt hij duidelijk dat het over een klacht gaat en waarover hij klaagt en hoe volgens hem het knelpunt zou kunnen worden verholpen. De klacht bevat verder de dagtekening, naam en adres van de ondernemer en de aanduiding van de aanbesteding.

  • b.

    Het klachtenmeldpunt bevestigt per omgaande de ontvangst van de klacht. In de bevestiging wordt aangegeven dat de gemeente Meerssen er van uitgaat dat de ondernemer kiest voor een afhandeling via de standaard klachtafhandeling bij aanbesteden. Ook wordt aangegeven dat als de ondernemer wil dat de klachtenprocedure in de zin van titel 9.1 van de Awb wordt toegepast, hij dit moet laten weten.

  • c.

    Het Team Klachtenbehandeling onderzoekt vervolgens, eventueel aan de hand van door de ondernemer en de gemeente Meerssen aanvullend verstrekte gegevens, of de klacht terecht is. Het Team Klachtenbehandeling begint zo spoedig mogelijk met dit onderzoek, zet dit voortvarend voort en houdt daarbij rekening met de planning van de aanbestedingsprocedure.

  • d.

    Wanneer de gemeente Meerssen na het onderzoek door het Team Klachtenbehandeling tot de conclusie komt dat de klacht terecht of deels terecht is en de gemeente Meerssen corrigerende en/of preventieve maatregelen treft, dan deelt de gemeente Meerssen dit zo spoedig mogelijk schriftelijk mee aan de ondernemer. Ook de andere (potentiële) inschrijvers/gegadigden worden op de hoogte gesteld. Afhankelijk van de fase in de aanbestedingsprocedure kan het voorkomen dat de maatregelen door de contactpersoon van de aanbesteding bij de gemeente Meerssen de betrokkenen in de aanbesteding gecommuniceerd worden op hetzelfde moment als de indiener van de klacht het bericht krijgt. Dit om bevoordeling van partijen te voorkomen.

  • e.

    Wanneer de gemeente Meerssen na het onderzoek tot de conclusie komt dat de klacht niet terecht is, dan wijst de gemeente Meerssen de klacht gemotiveerd af en bericht de gemeente Meerssen de ondernemer.

  • f.

    Het klachtenmeldpunt kan op verzoek van de ondernemer of de aanbestedende dienst voorstellen dat de klacht, voordat daarop door de gemeente Meerssen wordt beslist, voor bemiddeling of advies wordt voorgelegd aan de Commissie van Aanbestedingsexperts.

  • g.

    Als de gemeente Meerssen aan de ondernemer heeft laten weten hoe hij de klacht adresseert, of als gemeente Meerssen nalaat om binnen een redelijke termijn op de klacht te reageren, dan kan een klager de klacht aan de Commissie van Aanbestedingsexperts voorleggen. Zie daarvoor deel 2 van dit document “Commissie van aanbestedingsexperts” onder 8.

IV. Klacht van de gemeente Meerssen over een ondernemer

In het geval dat de gemeente Meerssen met betrekking tot een aanbesteding een klacht over het gedrag van een ondernemer heeft, dan kan de gemeente Meerssen die aan de orde stellen bij die ondernemer.

De ondernemer bevestigt per omgaande de ontvangst van de klacht. De ondernemer bestudeert de klacht met spoed en laat de gemeente Meerssen gemotiveerd weten wat zijn reactie is op de klacht.

DEEL 2: Commissie van Aanbestedingsexperts[2]

1. Inleiding

De Commissie van Aanbestedingsexperts (hierna: de Commissie) kan bijdragen aan een snelle, zorgvuldige en laagdrempelige klachtafhandeling. Op verzoek van een ondernemer of een aanbestedende dienst kan de Commissie bemiddelen en advies geven over de klacht. De Commissie is een onafhankelijke commissie, waarin experts zitting hebben die hun sporen in de aanbestedingspraktijk hebben verdiend. De experts moeten in staat zijn om goed onderbouwde, evenwichtige en bruikbare adviezen te geven aan ondernemers en aanbestedende diensten. De uitkomst is zwaarwegend en kan door de aanbestedende dienst noch de ondernemer zomaar terzijde worden neergelegd.

Het kader waarbinnen de Commissie werkt, wordt mede bepaald door de beperking dat het inschakelen van de Commissie geen extra rechtsgang is en dat een advies van de Commissie niet bindend is. De Commissie heeft niet de bevoegdheid om een aanbestedingsprocedure stil te leggen.

2. Doel, taken en bevoegdheden van de Commissie van Aanbestedingsexperts

Het doel van de Commissie is het bijdragen aan een verbetering van de dialoog tussen partijen en het voorkomen dat de stap naar de rechter wordt genomen. Daarnaast is het doel van de Commissie om de professionaliteit van de aanbestedingspraktijk verder te verbeteren en een leereffect teweeg te brengen bij ondernemingen en aanbestedend diensten.

De taken van de Commissie zijn: bemiddelen en adviseren met betrekking tot door haar in behandeling genomen klachten.

De Commissie heeft de bevoegdheid om zelf te bepalen of zij aan haar voorgelegde klachten in behandeling wil nemen of niet. De Commissie laat zich hierbij leiden door haar hierboven vermelde doelen. Als de Commissie een aan haar voorgelegde klacht niet in behandeling neemt, motiveert de Commissie waarom zij dat niet doet.

De Commissie heeft de vrijheid om de behandeling van een klacht te staken als een klacht onder de rechter is.

De Commissie kan ook klachten in ontvangst nemen tussen een ondernemer en een aanbestedende dienst in geval die aanbestedende dienst de standaard voor klachtafhandeling niet heeft ingevoerd.

3. Inrichting Commissie van Aanbestedingsexperts

De Commissie bestaat uit een voorzitter en een vicevoorzitter die zich laten bijstaan door een aantal experts. De voorzitter is het gezicht naar buiten van de Commissie. De vicevoorzitter vervangt de voorzitter bij diens afwezigheid. De voorzitter kan ook taken aan de vicevoorzitter overdragen. De voorzitter en de vicevoorzitter worden benoemd door de minister van Economische Zaken.

De voorzitter stelt de lijst van experts samen. In deze lijst zijn de volgende groepen evenwichtig vertegenwoordigd:

  • Wetenschappers, (oud-)rechters en (oud-)advocaten,

  • Personen afkomstig uit de kring van aanbestedende diensten (uit de overheidssfeer),

  • Personen uit de kring van ondernemers.

De Commissie kan klachten meervoudig of enkelvoudig behandelen. Enkelvoudige behandeling geschiedt door de voorzitter, de vicevoorzitter of een expert. Meervoudige behandeling geschiedt door drie personen. De voorzitter bepaalt of de klacht enkelvoudig of meervoudig wordt behandeld en wijst de behandelende persoon/personen aan. Bij meervoudige behandeling draagt hij zorg voor een evenwichtige samenstelling.

De voorzitter stelt een reglement op voor de verdere inrichting en werkwijze van de Commissie.

4. Randvoorwaarden

De voorzitter, de vice-voorzitter en de experts moeten deskundig zijn op het gebied van aanbestedingen en/of inkoop en gezag en draagvlak hebben in de kringen van aanbestedende diensten en ondernemers. Kennis en kunde moet door de commissie geborgd worden.

Onafhankelijkheid en onpartijdigheid van de commissieleden moeten via het reglement geborgd worden (o.a. door toetsing bij de benoeming ten algemene en voor iedere zaak opnieuw). De schijn van partijdigheid moet vermeden worden.

5. Ondersteuning van de Commissie en rol van het secretariaat

De Commissie van Aanbestedingsexperts wordt ondersteund door een secretariaat. Het secretariaat wordt (de eerste jaren) gefaciliteerd door het Expertisecentrum Aanbesteden PIANOo. Het secretariaat bestaat uit personen die verstand hebben van de aanbestedingspraktijk.

6. Welke klachten kunnen worden voorgelegd aan de Commissie?

Klachten zijn schriftelijke meldingen. Ondernemers kunnen klachten voorleggen aan de Commissie wanneer zij belang hebben bij een aanbesteding. Ondernemers motiveren in hun klacht de reden dat zij het niet eens zijn met de aanbesteding of een onderdeel daarvan. Ook brancheorganisaties en klachtenloketten kunnen ten behoeve van bij hen aangesloten ondernemers klachten indienen. Ook aanbestedende diensten kunnen klachten aan de Commissie voorleggen. Dit zijn schriftelijke meldingen met betrekking tot aanbestedingen of onderdelen, waarin de aanbestedende diensten gemotiveerd aangeven dat zij het niet eens zijn met gedragingen van een ondernemer.

Klachten hebben betrekking op aspecten van aanbestedingen die binnen de werking van de Aanbestedingswet 2012 vallen. De aanbestedingen kunnen Europees of nationaal zijn. Onder nationale aanbestedingen worden ook meervoudige onderhandse aanbestedingen begrepen.

Klachten kunnen niet gaan over het aanbestedingsbeleid in het algemeen van de aanbestedende dienst.

Klachten kunnen wel aan de orde stellen dat een bepaald handelen of nalaten van de aanbestedende dienst in een concrete aanbesteding in strijd is met wettelijke bepalingen of met andere voorschriften die voor die aanbesteding gelden. Ook kan worden geklaagd over optreden van een aanbestedende dienst dat inbreuk maakt op een of meer van de voor aanbestedingen geldende beginselen van transparantie, non-discriminatie, gelijke behandeling en proportionaliteit. In beginsel wordt een ondernemer verzocht zijn klacht eerst bij de aanbestedende dienst in te dienen en deze klacht pas aan de commissie van aanbestedingsexperts voor te leggen als de aanbestedende dienst hetzij op de klacht heeft beslist hetzij in gebreke blijft om binnen redelijke tijd die beslissing te nemen.

Ook van aanbestedende diensten die een klacht hebben over ondernemers wordt gevraagd de stappen in overeenkomstige volgorde te doorlopen.

In geval een aanbestedende dienst geen klachtenmeldpunt heeft ingesteld dan wel de aanbestedende dienst of ondernemer heeft nagelaten om binnen redelijke tijd de klacht in behandeling te nemen en daarop te beslissen, kan de klacht voor bemiddeling of advies aan de Commissie worden voorgelegd.

De Commissie is vrij om een aan haar voorgelegde klacht niet in behandeling te nemen. Als de voorzitter namens de Commissie besluit om een klacht niet in behandeling te nemen, deelt de Commissie dat met spoed gemotiveerd schriftelijk aan de klager en de wederpartij mede.

7. Procedure voor het voorleggen van klacht aan de Commissie

Route naar Commissie:

  • a.

    Als de klager niet tevreden is met de uitkomst van de afhandeling van de klacht door de aanbestedende dienst of de ondernemer kan de klager de klacht voorleggen aan de Commissie.

  • b.

    Een klager kan zijn klacht pas voorleggen aan de Commissie als de aanbestedende dienst dan wel de ondernemer een beslissing heeft genomen op de klacht of als de aanbestedende dienst dan wel de ondernemer heeft nagelaten binnen een redelijke termijn een beslissing te nemen.

  • c.

    Ook een klachtenmeldpunt kan het initiatief nemen om de Commissie in te schakelen (zoals hiervoor in de standaard voor klachtafhandeling vermeld onder III, 4 f).

  • d.

    De klager dient zijn klacht schriftelijk, bijvoorbeeld per e-mail, in bij het secretariaat van de Commissie. In deze schriftelijke klacht maakt hij duidelijk waarover hij klaagt en hoe volgens hem het knelpunt zou kunnen worden verholpen. De klacht bevat daarnaast de dagtekening, de naam en het adres van de klager en de wederpartij en de aanduiding van de aanbesteding.

  • e.

    Het secretariaat van de Commissie registreert de klacht en bevestigt de ontvangst van de klacht.

  • f.

    Een ingediende klacht schort de aanbestedingsprocedure niet op.

  • g.

    De voorzitter beslist over het al dan niet in behandeling nemen van de klacht. Als de klacht niet in behandeling wordt genomen, krijgen beide partijen daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk bericht. In dit bericht vermeldt de Commissie de reden of redenen waarom zij de klacht niet in behandeling neemt.

  • h.

    De partijen lichten de Commissie onverwijld in als de zaak waarin een klacht aan de Commissie is voorgelegd onder de rechter komt.

8. Wijze van behandeling van een klacht door commissie

Na ontvangst van een klacht wordt onderzocht of op basis van de bij de klacht aangeleverde documenten voldoende informatie is aangereikt om de klacht goed te kunnen beoordelen. Het secretariaat is bevoegd om aanvullende documentatie op te vragen bij ondernemer en/of de betrokken aanbestedende dienst. Deze stukken zullen – indien het vertrouwelijke of commercieel gevoelige stukken betreft – vertrouwelijk worden behandeld.

Als een klacht in behandeling is genomen, beslist de voorzitter of aan partijen wordt voorgesteld om eerst nog een poging te doen om de klacht in der minne op te lossen.

Indien een klacht niet in der minne kan worden opgelost, bereidt de Commissie een advies voor, waarbij zij wordt ondersteund door het secretariaat. Voordat de Commissie advies uitbrengt, vindt hoor en wederhoor plaats.

De klacht wordt vertrouwelijk behandeld en aangeleverde stukken worden niet openbaar gemaakt.

De Commissie kan nadere regels met betrekking tot de behandeling en advisering vastleggen in een reglement.

9. Het advies van de commissie

Het advies van de Commissie is niet bindend. Partijen kunnen op ieder moment naar de rechter, maar stellen de Commissie zodra daartoe wordt overgegaan wel op de hoogte. Het schriftelijk advies wordt zowel aan de klager als de wederpartij bekend gemaakt.

Het advies van de Commissie wordt – geanonimiseerd - openbaar gemaakt op het moment dat de aanbestedingsprocedure is afgerond en de aanbesteding definitief gegund is.

Met instemming van partijen kan het advies:

  • met vermelding van de namen van betrokken partijen openbaar worden gemaakt;.

  • al tijdens de aanbestedingsprocedure openbaar worden gemaakt (met vermelding van namen, dan wel geanonimiseerd).

De adviezen worden op een website gepubliceerd. Eventueel kan het advies worden ingekort.

10. Evaluatie

De gehele klachtenregeling wordt 2 jaar na inwerkingtreding geëvalueerd.

Getoetst wordt op de tevredenheid van aanbestedende diensten en ondernemers over de klachtenregeling. Voor zover mogelijk wordt ook nagegaan of de doelen die bij de klachtenregeling voor ogen stonden, zijn bereikt.

Verschil tussen een klacht en een vraag

Een klacht is een uiting van ontevredenheid met een corrigerend of afwijzend karakter. Om misverstanden te voorkomen moet een klacht duidelijk als zodanig worden benoemd. Een vraag is een verzoek tot het verkrijgen van een inlichting, met een neutraal karakter en gericht op verduidelijking.

Aanbestedingsklachten en de Awb klachtenprocedure

Deze standaard voor klachtafhandeling laat onverlet dat in de Awb de mogelijkheid voor een ieder is opgenomen om een klacht in te dienen bij aanbestedende diensten die tevens bestuursorgaan in de zin van de Awb zijn. In de Awb is in titel 9.1 Klachtbehandeling door een bestuursorgaan bepaald dat iedereen bij een bestuursorgaan kan klagen over de gedragingen van dat orgaan of van mensen die daarvoor werken. Daaronder vallen onder andere gedragingen op het terrein van aanbesteden. Het toepassingsbereik van de Awb is vanuit de klager bezien ruimer dan het toepassingsbereik van de standaard voor klachtafhandeling. Een voorbeeld hiervan is dat de Awb een termijn van maximaal zes weken stelt voor de behandeling van de klacht. Aanbestedingsklachten zullen vaak sneller kunnen, en in redelijkheid vaak ook moeten, worden behandeld, zodat een ondernemer tijdig weet of er een oplossing kan worden bereikt. Een ander voorbeeld is dat onder de standaard voor klachtafhandeling geen klachten vallen van personen die geen interesse hebben in het verkrijgen van de opdracht. Deze klachten kunnen wel onder de regeling van de Awb vallen. De gemeente Meerssen zal dan die klacht op grond van de regeling van de Awb moeten behandelen.

Afhandeling van aanbestedingsklachten en de nota van inlichtingen

Vragen over een aanbesteding dienen tijdig te worden gesteld, zodat deze in de nota(‘s) van inlichtingen kunnen worden beantwoord. De NvI moet minimaal zes dagen voor het einde van de inschrijftermijn worden gepubliceerd. De gemeente Meerssen kan ervoor kiezen een klacht die leidt tot aanpassing van de aanbesteding eerder dan de NvI kenbaar te maken aan gegadigden. De gemeente Meerssen kan er ook voor kiezen de klacht te behandelen in de NvI. Als dit leidt tot aanpassing van de aanbesteding, maar niet als wezenlijke wijziging van de procedure kwalificeert, kan eventueel de termijn voor indiening van de inschrijvingen verlengd worden. De NvI is het instrument om alle inschrijvers gelijktijdig op de hoogte te stellen van wijzigingen (al dan niet met een termijn van verlenging). Daarnaast kan de gemeente Meerssen overwegen of de ondernemer een gerechtvaardigd commercieel belang bij vertrouwelijkheid heeft, zodat een schriftelijk antwoord buiten de NvI om gepast is, of dat de klacht zichtbaar voor andere ondernemers kan worden behandeld.

Niet bindend, wel zwaarwegend

Als de klacht aan de rechter wordt voorgelegd, is hij niet gebonden aan het advies van de Commissie. De rechter kan van dat advies afwijken. Het advies kan ook niet tegen de zin van een van de partijen ten uitvoer worden gelegd. Het advies is echter wel zwaarwegend. Het advies is het afgewogen oordeel van een deskundige en gezaghebbende autoriteit in de aanbestedingspraktijk. Dit oordeel zal, als een van de daarbij betrokken partijen de kwestie in kort geding aan de rechter voorlegt, aan die rechter kunnen worden overgelegd. De partijen zullen er dan rekening mee moeten houden dat de rechter dit advies in zijn uitspraak kan meewegen.

Klacht eerst indienen bij de aanbestedende dienst, pas daarna bij de Commissie

De gedachte hierachter is tweeledig: Aanbestedende diensten dienen de kans te krijgen om op een klacht te reageren en deze zelf op een voor beide partijen aanvaardbare wijze af te doen, voordat een externe instantie wordt ingeschakeld; De Commissie van Aanbestedingsexperts kan slechts effectief zijn als zij snel en efficiënt kan werken. Dit zal naar de mening van de schrijfgroep beperkt mogelijk zijn als zij zou worden geconfronteerd met een ongefilterde toestroom aan klachten, waarbij het weerwoord van degene tegen wie de klacht zich richt onbekend is.

Voetnoten

[1]

De klachtafhandeling Meerssen en ondernemers is gebaseerd op de standaard klachtenafhandeling bij aanbesteden. Deze is opgesteld door de schrijfgroep die hiervoor is ingesteld door het ministerie van Economische Zaken.

[2]

Deel 2 is ongewijzigd overgenomen uit de standaard klachtafhandeling bij aanbesteden. Deze is opgesteld door de schrijfgroep die hiervoor is ingesteld door het ministerie van Economische Zaken.