Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meerssen houdende ketenaanpak multi-problematiek

Geldend van 09-03-2010 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meerssen houdende ketenaanpak multi-problematiek

1. Doel van het voorstel, samenvatting en beslispunten.

De gemeente Meerssen wil met haar beleid bijdragen aan het zorgeloos opgroeien van kinderen in de gemeente. Helaas zijn er kinderen die in een gezin opgroeien dat meerdere problemen heeft en waarbij meerdere hulpverleningsorganisaties betrokken zijn. Aansluitend bij het reeds bestaande gemeentelijk beleid wordt daarom voorgesteld om een gemeentebrede sluitende ketenstructuur van zorg- en dienst/ hulpverleningsinstanties rondom gezinnen met meervoudige sociale en psychosociale problemen te ontwikkelen.

Om deze sluitende aanpak te realiseren wordt voorgesteld om coördinatie van zorg te organiseren in het geval van complexe, meervoudige problemen(= multi) waarbij de betrokken hulpverleners van elkaar niet goed weten wat speelt met als gevolg stagnatie in het hulpverleningsproces. Onder het motto van één plan, één aanpak stellen ze gezamenlijk een interventieplan op dat samenhangend wordt uitgevoerd. Het doel van coördinatie van zorg is het waarborgen en bewaken van het proces dat zorgdraagt voor continuïteit van zorg.

Van multi-problematiek is sprake als er binnen een gezin problemen zijn op meerdere levensgebieden. De betreffende levensgebieden zijn: Lichamelijke gezondheid en zelfverzorging, Geestelijke gezondheid, Wonen / huishouding, Werk- en dagbesteding, Inkomen /financiën, Sociale netwerken / sociaal functioneren, Veiligheid /justitie en Praktisch functioneren.

In de in deze notitie voorgestelde structuur is voorzien in een gecoördineerde en sluitende persoonsgerichte aanpak volgens een gezamenlijk hulpverleningsplan op casusniveau, waarin de diverse relevante instanties hun deskundigheid inbrengen, en waarin 1 van de hulpverleners optreedt als casemanager.

De procesmanager is verantwoordelijk voor het proces van de gecoördineerde ketenaanpak en wijst de casemanager aan. M.a.w onder verantwoordelijkheid van de procesmanager wordt de keten op casusniveau samengesteld. De procesmanager staat als het ware boven de specifieke casus. Tevens is de procesmanager verantwoordelijk voor het monitoren van de voortgang van het hulpverleningsproces van en tussen de organisaties. De procesmanager schakelt de stuurgroep in, zodra de casus (structureel) vastloopt, termijnen niet gehaald gaan worden.

De casemanager is verantwoordelijk voor de inhoudelijke voortgang van het hulpverleningsplan en het organiseren van de integrale aanpak op casusniveau. Bestaande structuren moeten in deze aanpak worden opgenomen. De ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen zal zeer nauw samenwerken met het Veiligheidshuis en het Centrum voor Jeugd en Gezin.

Om draagvlak te creëren voor het voorstel is op 19 maart 2009 een werkconferentie georganiseerd. Het doel van deze werkconferentie was een gezamenlijke visie te ontwikkelen op de ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen.

Beslispunten:

  • 1.

    Instemmen met de voorgestelde gemeentebrede ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen.

  • 2.

    In het eerste kwartaal 2011 zal een eerste evaluatie van deze ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen plaatsvinden en zullen voorstellen voor een vervolg worden gedaan.

2. Situatie / aanleiding / probleem.

Aanleiding voor deze ontwikkeling is meerledig:

  • a.

    De toename van meervoudige complexe problematieken in Meerssen.

  • b.

    De constatering dat er niet vanzelfsprekend sprake is van een sluitende aanpak en een outreachende aanpak, als meerdere hulpverleners bij een burger betrokken zijn.

  • c.

    Tegelijk wordt erkend dat er ook onvoldoende gemeentelijke regie is.

  • d.

    Het Veiligheidshuis is ontwikkeld op regionaal niveau, waarbij het eveneens gaat om een persoonsgerichte en vanuit meerdere disciplines gecoördineerde aanpak van veelplegers, huiselijk geweld en jeugdoverlast. Het betreft hier een ketenaanpak vanuit justitiële instanties en hulpverleningsinstanties op sociaal-maatschappelijk en psychosociaal gebied.

  • e.

    De (impliciete) opdracht aan gemeenten in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) en binnen de Centra voor Jeugd en Gezin om een betere en effectievere samenwerking te bevorderen tussen de hulp- en zorgverleners in en tussen de diverse WMO-prestatievelden

Vanuit deze ontwikkelingen groeide het besef dat een nauwere en vooral gecoördineerde aanpak vanuit meerdere hulp- en zorgverleningdisciplines noodzakelijk is. De behoefte aan een eenduidige en uniforme ketenaanpak voor het brede veld van alle meervoudige en complexe sociale problematieken werd steeds groter. Hiervoor wordt een structuur neergezet die voor alle gezinnen (voorzover behorend tot de doelgroep) toegankelijk is. Gemeentebreed dus.

3. Relatie met bestaand beleid.

Veiligheidshuis

Recent is het Veiligheidshuis Maastricht van start gegaan. Dit betreft een gesloten justitie- en zorgketen. Deze aanpak is gericht op: het ingrijpen op en het veranderen van de levensloop van 'plegers' ( prioritaire doelgroepen in het veiligheidshuis: veelplegers, (harde kern- en risico-)jeugd, huiselijk geweld en notoire overlastveroorzakers) waardoor de kans op recidive vermindert.

Belangrijk is overleg om casussen op elkaar af te stemmen en onderling door te verwijzen.

Centrum Jeugd en Gezin

Recent is een regionaal project voor het Centrum voor Jeugd en Gezin Heuvelland opgezet. Ook Meerssen heeft zich hierbij aangesloten. De ontwikkeling van de ketenaanpak multi-problematiek moet hierop worden afgestemd.

Verwijsindex

De landelijke Verwijsindex Risicojongeren brengt risicomeldingen van hulpverleners, zowel binnen gemeenten als over gemeentegrenzen heen, bij elkaar en informeert hulpverleners onderling over hun betrokkenheid bij jongeren. De ketenaanpak Multi-problematiek Meerssen moet hierop aansluiten.

4. Gewenst beleid en mogelijke opties.

De gemeente Meerssen heeft op basis van bovenstaande de behoefte aan een meer gecoördineerde en samenhangende aanpak vanuit de diverse disciplines en deskundigheden. Afzonderlijke, losse acties leiden immers niet tot de gewenste resultaten. Ketensamenwerking is hier zeer nodig. Samenwerking van alle zorg- en hulpverleners van de verschillende (sociale) levensgebieden wier deskundigheid nodig is bij de problematiek van een klant/cliënt/patiënt. Hierbij worden gezamenlijke ketendoelen geformuleerd en deze ketendoelen prevaleren boven de afzonderlijke organisatiedoelstellingen.

4.1. Uitgangspunten

  • 1.

    De vraag van de cliënt/zijn omgeving staat centraal. De keten is afgestemd op de wensen, behoeften en verwachtingen van cliënten/omgeving. Dit geldt voor wat betreft de keuze van benodigde deskundigheid, maar ook voor wat betreft de inzet van die specifieke deskundigheid. Van aanbodgericht/productgericht naar vraaggericht. Dit betekent dat hulpverleners ook vaker buiten hun instellingskaders moeten denken en opereren.

  • 2.

    Procesmanagement is noodzakelijk in situaties waarbij meerdere partners zijn betrokken. De praktijk leert dat hulpverleners vaak wel onderkennen dat er vanuit meerdere disciplines interventie nodig is, maar krijgen dit vanuit hun operationele niveau niet geregeld. Vaak ontbreekt het aan doorzettingsmacht van de initiatiefnemer, maar ook lukt e.e.a. niet omdat simpelweg de agenda's van de verschillende hulpverleners niet gematcht kunnen worden. Afstemming tussen instellingen en komen tot een éénduidig en samenhangend hulpverleningsplan is ook nodig om de verschillende interventies op elkaar af te stemmen, zodanig dat deze elkaar versterken en niet tegenwerken.

  • 3.

    Betrokken organisaties wijzen aanspreekpunten binnen de eigen organisatie aan en vormen daarmee de operationele keten. De keten is laagdrempelig toegankelijk. Er is sprake van samenwerking, communicatie en uitwisseling van signalen tussen professionals. Vanwege de praktische vorming van de keten op casusniveau is het nodig dat er als vanzelfsprekend medewerkers vanuit de diverse organisaties beschikbaar zijn. Samenwerking moet vorm krijgen door middel van een gezamenlijk ketenplan. Voorts moet er op dat niveau een goede inhoudelijke communicatie zijn tussen de diverse ketenpartners. Bij dit alles dient wel rekening gehouden te worden met de privacyregels.

  • 4.

    Per casus wordt één casemanager aangewezen. Op inhoudsniveau dient er 1 hulpverlener verantwoordelijk te zijn voor het resultaat van het gezamenlijke hulpverleningsplan. Tevens dient deze als eerste aanspreekpunt voor de cliënt.

  • 5.

    Bij de gehanteerde aanpak is sprake van een outreachende aanpak. In de brede doelgroep van mensen met meervoudig complexe problematieken onderkennen we verschillende profielen. Bij een aantal profielen constateren we dat mensen niet zelf om hulp vragen, maar dat de hulpvraag vanuit hun omgeving wordt gesteld. Bijvoorbeeld: zorgmijders, overlastgevenden, plegers en slachtoffers van huiselijk geweld. In deze gevallen wordt er pro-actief hulp geboden, soms zelfs 'bemoeizorg'.

4.2. Doelgroep.

We definiëren onze doelgroep als volgt:

Gezinnen met kinderen (onder andere slachtoffers van huiselijk geweld).

Verbreding van deze doelgroep van de ketenaanpak naar echtparen en alleenstaande volwassen burgers met meervoudige complexe beperkingen en problemen, zal onderzocht worden.

Een problematiek is meervoudig en complex als:

  • de cliënt tegelijkertijd drie of meer problemen heeft;

  • de problemen op elkaar ingrijpen, elkaar beïnvloeden en / of versterken;

  • de problemen langdurig van aard zijn.

Een casus wordt binnen de ketenaanpak opgepakt indien er sprake is van stagnatie in het hulpverleningsproces

4.3. De ketenaanpak multi-problematiek Meerssen

De voorgestelde ketenstructuur rondom meervoudige en complexe problematieken ziet er als volgt uit:

A. Per casus wordt een keten gevormd mer de relevante hulpverlneers van de diverse instatanties

B. Deze keten wordt samengesteld vanuit een procesmanager die verantwoordelijk is voor het proces van ketendienstverlening. De procesmanager zorgt ervoor dat er een, door de betrokken ketenpartners, gezamenlijk opgesteld hulpverleningsplan komt. Daarna draagt de procesmanager de casus over aan de casemanager en monitort de voortgang in de casus.

C. Meervoudige complexe problematiek wordt door een professionele hulpverlener of betrokken dienstverlener gemeld bij de procesmanager. In principe wordt de intake gedaan door de betrokken hulp- of dienstverlener. In uitzonderingsgevallen kan dit gedaan worden door de procesmanager.

D. Per keten/casus wordt een gezamenlijk hulpverleningsplan opgesteld

E. Vanuit de deelnemende ketenpartijen wordt per casus een casemanager aangewezen die verantwoordelijk is voor de inhoudelijke voortgang van het ketenplan en die te allen tijde het eerste aanspreekpunt is voor de cliënt.

F. Deelnemende hulpverleningsorganisaties verbinden zich aan deze ketenaanpak door de ondertekening van een convenant. Dit convenant wordt voorafgaand aan de start van de ketenaanpak getekend.

G. Sturing van het geheel en doorzettingsmacht wordt gegarandeerd door een stuurgroep, bestaande uit het management van de deelnemende kernpartners, de verantwoordelijke ambtenaar en de portefeuillehouder. De stuurgroep heeft de regie op strategisch niveau.

H. Jaarlijks worden de te behalen resultaten geformuleerd en vindt er verantwoording plaats.

I. De keten wordt op operationeel niveau professioneel ondersteund door een gezamenlijk methodiek van intake en planvorming. Tevens worden van hieruit managementgegevens gegenereerd. De hiervoor benodigde systemen worden binnen het project ontwikkeld, zodat er optimaal draagvlak is en de systemen op maat zijn.

Ad A, D en E. De keten wordt vorm gegeven per casus. Afhankelijk van de intake worden de relevante hulp- en dienstverleners betrokken bij de ketenaanpak. Deze operationele ketenpartners maken samen het hulpverleningsplan, waar nodig ondersteunt door de procesmanager, waarin ieders taak en rol wordt vastgelegd. Er wordt een casemanager aangesteld die inhoudelijk stuurt op voortgang van het hulpverleningsplan. Casemanager is de hulpverlener waarbij de overheersende problematiek rust.

Ad B en C. Meervoudige problematiek wordt door een professional gemeld bij de procesmanager. De procesmanager bestudeert de casus en roept de relevante ketenpartners bij elkaar voor het maken van een gezamenlijk hulpverleningsplan (wordt eveneens voorbereid door de procesmanager). Voor het tot stand brengen van een intake en voor een adequate hulpverlening is een outreachende werkwijze noodzakelijk. De procesmanager bewaakt het proces en onderneemt actie als ketenpartners in gebreke blijven qua inzet en beschikbaarheid. De procesmanager krijgt doorzettingsmacht op basis van het gezamenlijk convenant (ad G). Zonodig signaleert de procesmanager uitvoeringsproblemen bij de stuurgroep die deze problemen binnen een van te voren afgesproken tijdsbestek oplost.

De procesmanager is tevens verantwoordelijk voor registratie en verantwoording (dmv genereren van managementinformatie) en de monitoring.

De procesmanager is geen uitvoerende hulpverlener in de operationele keten.

Ad F. Zoals reeds gezegd, staat en valt de ketensamenwerking met de onderschrijving van de gezamenlijke ketendoelstelling en het doorontwikkelen naar ketengerichtheid van de organisaties op alle niveaus. Hierbij gaat het vooral om het loslaten van aanbodgericht denken vanuit de staande organisatie, het gaat om het afstemmen van het specifieke aanbod op de vraag vanuit de keten (en dus de klant) en het formeel regelen van de horizontale doorzettingsmacht tussen de deelnemende ketenpartners. Dit wordt vastgelegd in een convenant.

In het convenant staan ook zaken vermeld als privacyprotocol en beroepscode. Hierdoor weten medewerkers op operationeel niveau zich gesteund en beschermd in hun handelen door de eigen organisatie.

Ad G. Het succes van een dergelijke inter-organisatorisch coördinatiesysteem is mede afhankelijk van een passende sturingsstructuur.

Om strategische sturing hieraan te geven stellen we voor om een stuurgroep in te richten, bestaande uit het management van de deelnemende (kern)partnerorganisaties onder voorzitterschap van de portefeuillehouder, aangevuld met ambtelijke beleidsmedewerkers. Deze stuurgroep moet snel en adequaat reageren als de uitvoering dit vereist. Daarvoor wordt een kerngroep van de direct betrokken ketenpartners opgezet.

4.4. Effecten, doelen en resultaten

Deze ketenstructuur ondersteunt de ketendoelstelling:

De ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen wil de meervoudige probleemsituaties met de cliënt oplossen cq hanteerbaar maken. Dit gebeurt dooreen sluitende en waar nodig integrale manier van werken van de ketenpartners waarbij de cliënt centraal staat. Hulpen dienstverlening wordt op maat aangeboden. Bij de ketenaanpak multi-problematiek Meerssen betreft het een preventieve en curatieve aanpak, waarbij cliënten betrokken worden vanuit een zorgsignaal. De aangeboden hulp- en dienstverlening wordt in deze aanpak effectiever en efficiënter aangeboden.

Natuurlijk wordt met het realiseren van deze doelstelling een aantal maatschappelijke effecten nagestreefd:

  • Verbetering zelfredzaamheid

  • Verhoging sociale participatiegraad

  • Verminderen armoede

  • Bevorderen veiligheidsbeleving

Teneinde de geformuleerde doelstelling te bereiken wordt op ketenniveau een aantal resultaatafspraken gemaakt ten aanzien van de volgende zaken:

  • Waardering klanten:

    • -

      aantal opgestarte ketenplannen

    • -

      aantal afgesloten ketenplannen zonder opvolging

    • -

      ervaren baat klanten

  • Waardering medewerkers/ketenpartners:

    • -

      Samenhang aanbod

    • -

      Ervaren baat partners

  • Waardering bestuur/opdrachtgevers:

    • -

      Kosten/baten

    • -

      Inzicht aard en omvang problematiek

4.5. Deelnemende partners.

Alle partners betrokken bij een casus zijn ketenpartners in de hulpverlening. Echter alleen de kernpartners in de ketenaanpak zullen intensief gegevens uitwisselen en het gezamenlijk hulpverleningsplan opstellen. Deze kernpartners ondertekenen het bij deze visie behorende convenant.

De kernpartners zijn:

  • -

    Algemeen maatschappelijk werk: Trajekt

  • -

    Bureau Jeugdzorg Maastricht-Heuvelland

  • -

    Gemeente Meerssen

  • -

    Geneeskundige GezondheidsDienst Zuid Limburg (GGD ZL)

  • -

    GroeneKruisDomicura

  • -

    Regionale Sociale Dienst Pentasz Mergelland

  • -

    Wonen Meerssen

4.6. Regie.

De regiefunctie van de gemeente wordt vormgegeven door een opdrachtgevers/opdrachtnemers-relatie ten aanzien van de ketenaanpak multi-problematiek Meerssen. Deze regiefunctie wordt geconcretiseerd in het voorzitterschap van de stuurgroep.

4.7. Afstemming met andere ketens

De onderhavige voorstellen richten zich op de ketenstructuur ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen bij gezinnen. Daarnaast is er het Veiligheidshuis waar er in een netwerkstructuur van justitiële en zorgpartners wordt samengewerkt met het doel de veiligheid te bevorderen door overlast en recidive van crimineel gedrag terug te dringen en het Centrum voor Jeugd en gezin waar in een netwerkstructuur van opvoedingspartners wordt samengewerkt om opvoedings- en ontwikkelingsproblemen bij jeugd en hun opvoeders te voorkomen.

Convenant

Kind centraal ketenaanpak multi-problematiek gemeente meerssen

1. Inleiding

Dit convenant regelt de wederzijdse afspraken, verwachtingen en inspanningsverplichtingen tussen de kernpartners. Het doel van dit convenant is het bekrachtigen van een integrale ketensamenwerking en onderlinge afstemming om te komen tot een kwalitatief goede ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen.

De kernpartners zijn zich ervan bewust, dat het ondertekenen van dit convenant geen vrijblijvende zaak is.

Aan dit convenant liggen ten grondslag:

  • -

    De visie, uitgangspunten en doelstellingen, met betrekking tot de ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen zoals vastgelegd in de notitie: "Kind centraal ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen" d.d. 9 maart 2010

  • -

    Vanuit het Rijk wordt sterk aangedrongen op een persoonsgerichte aanpak van de OGGZ-populatie

Kernpartners die dit convenant hebben opgesteld zijn:

  • >

    Algemeen maatschappelijk werk: Trajekt

  • >

    Bureau Jeugdzorg Maastricht-Heuvelland

  • >

    Gemeente Meerssen

  • >

    Geneeskundige GezondheidsDienst Zuid Limburg (GGD ZL)

  • >

    GroeneKruis Domicura

  • >

    Regionale Sociale Dienst Pentasz Mergelland

  • >

    Wonen Meerssen

2. Convenantafspraken

2.1. Algemeen

  • -

    Op grond van de visie, uitgangspunten en doelstellingen verplichten participanten zich tot het realiseren van de ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen.

  • -

    De participanten onderschrijven de integrale manier van werken.

2.2. Regie

De gemeente voert de regie vanuit haar beleidsverantwoordelijkheid. Beleidsdoelen worden vertaald in te realiseren producten en prestaties. De gemeente stelt hiervoor jaarlijks de financiële kaders vast.

2.3. Stuurgroep

Er wordt een stuurgroep ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen ingesteld bestaande uit management van kernpartners, een gemeentelijke beleidsmedewerker en de portefeuillehouder. Deze stuurgroep heeft de volgende taken en verantwoordelijkheden:

  • -

    de partijen te houden aan de afspraken die gemaakt zijn;

  • -

    voorstellen te doen voor verbetering van de samenwerking tussen de partijen;

  • -

    als klankbord te dienen voor de procesmanager;

  • -

    ingrijpen op het moment van stagnatie op operationeel niveau in een of meerdere ketens;

  • -

    het op basis van signalen uit de ketens uitzetten van strategische lijnen die problemen, die buiten de kaders van de ketenopdracht vallen, kunnen oplossen;

  • -

    het in voorkomende gevallen, op basis van signalen, zoeken naar eventuele uitbreiding van de ketens met andere partners.

2.4. Inzet kernpartners

  • a.

    De participanten staan borg voor de benodigde personele inzet in de voorbereidende fase bij het realiseren van overleg- en werkgroepen. De werkzaamheden voor overleg- en werkgroepen dienen zoveel als mogelijk ingebed te zijn in de reguliere zorgcoördinatietaken van de kernpartners.

  • b.

    In de uitvoerende fase, zullen zij vanuit het te voeren eigen beleid zorgdragen voor de juiste professionals op de juiste plaats en middelen ter beschikking stellen voor een adequate uitvoering en samenwerking op de werkvloer.

  • c.

    De participanten zullen hun reguliere activiteiten en middelen, zoals deze passen binnen hun vigerende beleidsnotities, inbrengen in de ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen, zonder extra kosten daarvoor te berekenen.

  • d.

    De gemeente Meerssen heeft voor de inzet van procesmanagement extra middelen ter beschikking gesteld.

2.5. Procesmanagement

  • -

    Participanten accepteren een bovenorganisatorische processturing door de procesmanager.

  • -

    De koppeling met de stuurgroep en de afstemming met andere ketens vindt plaats door de procesmanager.

2.6. Casemanagement

  • -

    Op casusniveau wordt een individueel trajectplan opgesteld en een casemanager aangewezen die als eerste aanspreekpunt voor de cliënt fungeert en verantwoordelijk is voor de inhoudelijke voortgang van het individueel trajectplan en voor de afstemming van de interventies van de betreffende ketenpartners op casusniveau.

  • -

    De taak van casemanager wordt door de participanten ingevuld als reguliere taak onder toepassing van pt. 2.4 van dit convenant.

2.7. Overige ketenafspraken

  • a.

    Participanten maken afspraken over verwijzing en overdracht als ketenafspraak in de samenwerking.

  • b.

    Participanten maken afspraken over de verwerking (uitwisseling en registratie) van persoonsgegevens in een afzonderlijk privacykader, dat als integraal onderdeel van dit samenwerkingsconvenant geldt.

  • c.

    Participanten maken gebruik van een individueel trajectplan en werken volgens de ketenaanpak multi-problematiek Meerssen.

  • d.

    Participanten werken aan een overdraagbare ketenaanpak die voldoet aan het HKZ-normenstelsel voor ketenkwaliteit, dit betekent o.a. een sluitende informatieketen, een sluitende zorgketen en een sluitende bestuursketen.

  • e.

    Participanten werken samen in het verder doorontwikkelen van de ketenaanpak multi-problematiek Meerssen en maken daarbij gebruik van bestaande modellen en methodieken.

3. Evaluatie

  • a.

    Jaarlijks vindt een evaluatie van de ketensamenwerking plaats, op basis van vooraf vastgestelde resultaten in de ketenaanpak multi-problematiek Meerssen.

  • b.

    Monitoring geschiedt door registratie van de managementgegevens door de procesmanager en door periodieke rapportage hiervan aan de kerngroep.

4. Duur convenant

Dit convenant wordt afgesloten tot en met 31 december 2012.

Indien de ketensamenwerking na 31 december 2012 wordt voortgezet, zal dit convenant herijkt en verlengd worden.

5. Wijziging

Indien zich onvoorziene omstandigheden voordoen met betrekking tot de uitvoering van dit convenant treden partijen met elkaar in overleg om te bezien in hoeverre de inhoud van dit convenant aanpassing behoeft.

Ondertekening

Aldus overeengekomen te Meerssen, 9 maart 2010 Ondertekening
Burgemeester en wethouders van de gemeente Meerssen
Namens deze : Wethouder Wmo
M.A.M Schats
Algemeen maatschappelijk werk: Trajekt
Directeur/bestuurder
Namens deze: Gebiedsmanager Heuvelland
Drs. F.A. Vonk
Bureau Jeugdzorg maastricht-Heuvelland
Directeur/bestuurder namens deze: regiomanager
Drs. W. Marcelis
Geneeskundige Gezondheidsdienst Zuid Limburg (GGD ZL)
Directeur GGD Zuid Limburg
Dr. A.M.P.M. Bovens
GroenekruisDomicura
Voorzitter raad van bestuur GroenekruisDomicura
M.J.M. Nuijens MHA
Regionale Sociale Dienst Pentasz Mergelland
Directeur
Namens deze: Beleidsmedewerker RSD Pentasz Mergelland
Drs. J.A.L. Potting
Wonen Meerssen
Directeur - bestuurder
Ir. L. Van den Bergh

Bijlagen

Ketenstructuur rondom meervoudige en complexe problematieken.pdf (versie geldig sinds: 02-12-2010; PDF-bestand; grootte: 12.51 kB)

Privacykader: Gegevensuitwisseling ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen

1. Inleiding

Complexe en meervoudige problematiek over meerdere levensgebieden vergt een gecoördineerde en integrale samenwerking van verschillende professionele, deskundige hulp- en zorgverlenende organisaties. Besloten is om deze noodzakelijke samenwerking in Meerssen vorm te geven in een gemeentebrede ketenstructuur ketenaanpak multi-problematiek Meerssen. Binnen deze gecoördineerde ketensamenwerking is het nodig om (bijzondere) persoonsgegevens uit te wisselen, teneinde te komen tot een samenhangend gezamenlijk ketenplan op casusniveau. Daarnaast zijn deze gegevens ook nodig om op een hoger abstractieniveau managementgegevens m.b.t. de ketensamenwerking te genereren.

Op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens dient de gegevensverwerking binnen een samenwerkingsverband in overeenstemming met de wet en zorgvuldig te zijn ingericht. Gegevensuitwisseling tussen verschillende organisaties, die het gevolg is van een samenwerkingsverband, is als gevolg van de privacyregelgeving toegestaan wanneer deze noodzakelijk is om een gezamenlijk doel te bereiken. Daarbij dient iedere partner te beschikken over een rechtmatige grondslag in de op hem van toepassing zijnde privacyregelgeving om aan een andere organisatie gegevens te mogen verstrekken in het kader van dit gezamenlijke doel. Alleen die gegevens mogen worden verstrekt die noodzakelijk zijn om het doel te bereiken. De gegevens dienen toereikend, ter zake dienend en niet bovenmatig te zijn.

Bij de ketenaanpak multi-problematiek gemeente Meerssen zijn diverse instanties betrokken, ledere instantie heeft te maken met specifieke regelgeving(en). Daarnaast kent men veelal eigen privacyprotocollen en beroepscodes die zijn opgesteld vanuit de eigenstandige, specifiek aanbodgerichte positie. De veelheid van bestaande regelgeving, protocollen en codes levert in de praktijk van samenwerkingsconstructies verwarring op over welke gegevens mogen worden verstrekt en hoe hiermee dan moet worden omgegaan, teneinde het juiste evenwicht te vinden tussen belangen van betrokkenen, algemeen belang en wettelijke bepalingen.

Daarom wordt dit Privacykader Gegevensuitwisseling ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen opgesteld als aanvulling op de privacyprotocollen van de individuele deelnemers.

Als uitgangspunt geldt hier dat gegevensuitwisseling geschiedt met medeweten en toestemming van de betrokkene. Maar in voorkomende gevallen kan het nodig zijn om ook zonder deze toestemming persoonsgegevens uit te wisselen en hulp te bieden. In die gevallen is extra zorgvuldigheid op zijn plaats. In eerste instantie ter bescherming van de betrokkene, maar ook ter bescherming van de individuele medewerker van een of meerdere deelnemers in de ketensamenwerking.

In opdracht van het Ministerie van Justitie is een Digitale wegwijzer huiselijk geweld¹ ontwikkeld, welke breder gebruikt kan worden bij de ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen.

¹ De Digitale Wegwijzer maakt, per beroepsgroep, in een aantal stappen inzichtelijk onder welke voorwaarden er informatie met andere professionals gedeeld mag worden. Na het doorlopen van enkele vragen volgt een op maat gesneden resultaat. Dit resultaat, inclusief een overzicht van de gemaakte keuzes, kan worden uitgeprint en aan het cliëntendossier toegevoegd worden. Ook is het mogelijk het doorlopen stappenplan naar een e-mailadres te versturen, www.huiseliikqeweld.nl/cQi-bin/beroeDsqeheim.cai

2 Overwegingen

- Overwegende dat in de gemeente Meerssen in de periode maart 2010 tot en met 31 december 2012 invulling wordt gegeven aan integrale ketensamenwerking aangaande complexe en meervoudige problematiek,

- Overwegende dat onderstaande partijen in een samenwerkingsconvenant op 9 maart 2010 hebben verklaard hieraan gezamenlijk invulling te geven,

- Overwegende dat het voor een goede uitvoering van de bedoelde ketenaanpak multi-problematiek Meerssen noodzakelijk is dat cliëntgegevens uitgewisseld worden tussen de samenwerkende partijen, zowel in de vorm van een casusoverleg als in de vorm van een (keten)dossier,

- Overwegende dat partijen zich ervan bewust zijn dat zij bij het uitwisselen van gegevens gehouden zijn aan de op hen van toepassing zijnde wet- en regelgeving. Partijen realiseren zich hierbij dat gezocht moet worden naar een evenwicht tussen het belang bij gegevensuitwisseling voor de aanpak van multi-problematiek en het belang van de betrokkene(n) bij de bescherming van zijn of haar persoonlijke levenssfeer;

- Overwegende dat de Wet bescherming persoonsgegevens eisen stelt aan een zorgvuldige gegevensverwerking;

onderschrijven de volgende partijen het onderstaande Privacykader gegevensuitwisseling ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen, rekening houdend met hun specifieke taken binnen de ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen (2.1.) en met inachtneming van de verstrekkingsgrondslagen op basis van de in het bijzonder op hen van toepassing zijnde privacywet- en regelgeving (2.2)

2.1 Partijen en taken (naar behoefte verder uit te werken)

Partij

Taak bij de uitvoering van trajectplannen Casusaanpak Multi-problematiek

Algemeen Maatschappelijk werk: Trajekt

Begeleiding van mensen in hun sociaal-maatschappelijk functioneren.

Wonen Meerssen

Het bieden van permanente huisvesting, signalering en begeleiding van mensen met woonproblematiek.

Regionale Sociale Dienst Pentasz Mergelland

Het verlenen van bijstand aan personen die niet over de middelen beschikken om in de noodzakelijke kosten van het bestaan te voorzien en het begeleiden van deze personen naar sociaal-economische zelfredzaamheid.

Bureau Jeugdzorg Maastricht-Heuvelland

Het organiseren van de noodzakelijke zorg en bescherming voor die jeugdigen die (ernstig) bedreigd worden in hun ontwikkeling. Bureau Jeugdzorg treedt daarbij op als belangenbehartiger van het kind Tevens geeft Bureau Jeugdzorg informatie en advies en kunnen derden hun zorgen over jeugdigen melden. Daarnaast vervult Bureau Jeugdzorg de taken jeugdbescherming en jeugdreclassering. Het Advies-en Meldpunt Kindermishandeling en de Kinder-Jongerenrechtswinkel maken deel uit van Bureau Jeugdzorg.

Geneeskundige Gezondheidsdienst Zuid Limburg (GGD ZL)

Het bieden van jeugdgezondheidszorg van 4 tot 19. Het bereiken en begeleiden van kwetsbare personen en risicogroepen is daar een onderdeel van.

GroenekruisDomicura

Het screenen van de gezondheidstoestand (lichamelijk en psychosociaal) van alle kinderen van 0-4 jaar, risico's voor een gezonde ontwikkeling van het jonge kind in kaart brengen en vervolgens ofwel bieden van (opvoedings) ondersteuning ofwel (indien multidisciplinair) het uitvoeren van zorgcoördinatie op kind- en gezinsniveau en indien nodig ook op procesniveau.

Gemeente Meerssen

Procesmanagement en regie.

2.2 Privacywet- en regelgeving

Partij

Privacyregelgeving met verstrekkingsgrondslag

Algemeen Maatschappelijk werk: Trajekt

- Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) - Beroepscode - Handreiking Bemoeizorg

Wonen Meerssen

-  Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)

Regionale Sociale Dienst Pentasz Mergelland

- Wet Werk en Bijstand

Bureau Jeugdzorg Maastricht-Heuvelland

- Wet op de Jeugdzorg  - eigen privacyreglement

Geneeskundige Gezondheidsdienst Zuid Limburg (GGD ZL)

- Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst -Handreiking Bemoeizorg  - Eigen privacyreglement

GroenekruisDomicura

- Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) -Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) - Privacyreglement GKD/JGZ

Gemeente Meerssen

- Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) - Beleidslijn naleving Wet bescherming persoonsgegevens gemeente Meerssen  - Modelcontractbepalingen bewerkersovereenkomst  - Informatiebeleid & beveiligingsplan automatisering 2005   - Verwerkingsovereenkomst Wet bescherming persoonsgegevens  - Regeling taken en bevoegdheden privacyfunctionaris gemeente Meerssen 2003

3. Definities

Deelnemer; één of meer van de Partijen die deelneemt aan de ketenaanpak multi-problematiek gemeente Meerssen;

Persoonsgegeven: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon;

Bijzonder persoonsgegeven: een persoonsgegeven betreffende iemands godsdienst of levensovertuiging, ras, politieke gezindheid, gezondheid, seksuele leven; Alsmede persoonsgegevens betreffende het lidmaatschap van een vakvereniging. Tevens strafrechtelijke persoonsgegevens en persoonsgegevens over onrechtmatig of hinderlijk gedrag in verband met een opgelegd verbod naar aanleiding van dat gedrag;

Betrokkene: de cliënt, het cliëntsysteem, de patiënt op wie een persoonsgegeven betrekking heeft;

(keten)dossier: het persoonsgebonden dossier dat de persoonsgegevens van de betrokkene bevat;

Casusoverleg: het overleg waarin de deelnemers gegevens uitwisselen over de betrokkene en afspraken maken over de te volgen aanpak;

Medewerker: degene die werkzaam is onder verantwoordelijkheid van een betrokken partij en participeert in het Casusoverleg en/of toegang heeft tot het (keten)dossier;

Bronregistratie: het oorspronkelijke bestand van een deelnemer waaruit de persoonsgegevens afkomstig zijn;

Verwerking van persoonsgegevens: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwisselen of vernietigen van persoonsgegevens;

Verstrekken van persoonsgegevens: het bekend maken of ter beschikking stellen van persoonsgegevens;

Verzamelen van persoonsgegevens: het verkrijgen van persoonsgegevens;

Verantwoordelijke: de natuurlijke persoon, rechtspersoon of ieder ander die of het bestuursorgaan dat, alleen of tezamen met anderen, het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt;

Toestemming van de betrokkene: elke vrije, specifieke en op informatie berustende wilsuiting waarmee de betrokken aanvaardt dat op hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt;

Beheerder: degene die in opdracht van de verantwoordelijke persoonsgegevens in het (keten)dossier onder zijn hoede heeft;

Bewerker: een eventueel derde partij die ten behoeve van de verantwoordelijke persoonsgegevens verwerkt, zonder aan zijn rechtstreeks gezag te zijn onderworpen.

4 Doel en doelbinding

De gegevensuitwisseling binnen het samenwerkingsverband ketenaanpak multi-problematiek Gemeente Meerssen is noodzakelijk in relatie tot de volgende doelen:

- Het op elkaar laten aansluiten van de activiteiten in de justitiële en de hulpverleningsketen met betrekking tot de relevante problematiek

- Preventie van cumulatie van problematieken

- het verzamelen van informatie voor procesbewaking, management- en beleidsdoeleinden

Geheimhoudingsplicht

Voorzover de deelnemers daartoe niet al verplicht zijn, leggen zij aan die medewerkers die inzage hebben of-in overeenstemming met het bepaalde in dit privacykader-op andere wijze persoonsgegevens verkrijgen uit het casusoverleg en/of het (keten)dossier, een plicht tot geheimhouding op. Deze plicht strekt tot geheimhouding van de persoonsgegevens waarvan de medewerkers kennis nemen, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hen tot mededeling verplicht of uit hun taak de noodzaak tot mededeling voortvloeit.

Strafrechtelijke persoonsgegevens worden niet doorverstrekt tenzij daarvoor een rechtmatige verstrekkingsgrondslag plus een uitzondering op het verbod tot verwerking van bijzondere persoonsgegevens is aan te wijzen. Daarnaast wordt de Officier van Justitie geraadpleegd om te bezien of bij verdere verstrekking een eventuele strafvervolging geen gevaar loopt.

Gegevensset

Partijen zullen zowel persoonsgegevens als bijzondere persoonsgegevens verwerken. Partijen zullen alleen gegevens verwerken indien en zolang dit noodzakelijk is voor het realiseren van bovengenoemde doelstellingen. Partijen zullen hierbij niet meer gegevens verwerken dan noodzakelijk voor het bereiken hiervan. De gegevens zijn gelet op de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt toereikend, terzake dienend en niet bovenmatig.

De procesmanager stelt per deelnemer op welke persoonsgegevens worden aangemerkt als noodzakelijk voor de overige partijen bij de Ketenaanpak Multi-problematiek Gemeente Meerssen.

5. Casusoverleg en (keten)dossier

5.1 Casusoverleg Multi-problematiek.

De deelnemers wisselen in het casusoverleg multi-problematiek gegevens uit over de betrokkenen. Zij handelen daarbij conform de bepalingen in dit privacykader.

5.2. (Keten)Dossier.

De deelnemers leggen ten behoeve van de uitwisseling van gegevens in het casusoverleg en de daarmee verbonden maatregelen een bestand (keten)dossier aan. Zij handelen daarbij conform de bepalingen van dit privacykader.

6. Verantwoordelijke en beheerder

6.1 Verantwoordelijke

De verantwoordelijkheid voor de juiste gegevensverwerking bij de ketenaanpak multi-problematiek Meerssen ligt bij alle relevante deelnemers. De gezamenlijke deelnemers wijzen in dit privacykader (invullen organisatie die procescoördinatie uit gaat voeren) aan als eindverantwoordelijke, welke namens de andere verantwoordelijken de benodigde handelingen als genoemd in de Wet bescherming persoonsgegevens verricht (melding bij College bescherming persoonsgegevens, toezicht op informatieplicht en rechten betrokkene, afdoening technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen, vernietiging persoonsgegevens bij verstrijken bewaartermijn, enz)

6.2. Beheerders

Beheerder van de (keten)dossiers is de procesmanager. De beheerder is onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke belast met de dagelijkse zorg voor de verwerking van de persoonsgegevens in het (keten)dossier en het treffen van de nodige voorzieningen ter bevordering van de juistheid en volledigheid van de persoonsgegevens in het (keten)dossier.

7. Beveiliging en rechtstreekse toegang

De verantwoordelijke beveiligt de persoonsgegevens van de betrokkenen tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking. Hij of zij treft daartoe de nodige passende technische en organisatorische maatregelen. Deze maatregelen betreffen o.m. maar niet uitsluitend:

- maatregelen mbt de toegang tot de persoonsgegevens

- de lees- en schrijfbevoegdheden van de deelnemers

- het vereiste niveau van beveiliging

- ...

8. Bewaren en verwijderen van opgenomen persoonsgegevens

a. De persoonsgegevens in het (keten)dossier worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor het doel of de doeleinden van het (keten)dossier.

b. De persoonsgegevens in het bestand worden in ieder geval uit het (keten)dossier verwijderd en vernietigd wanneer de desbetreffende persoonsgegevens uit de bronregistratie van de deelnemer worden verwijderd.

c. De persoonsgegevens worden in ieder geval uit het (keten)dossier verwijderd en vernietigd 5 jaar nadat de desbetreffende betrokkene voor het laatst contact heeft gehad met één van de deelnemers.

d. De persoonsgegevens worden uitsluitend voor statistische of wetenschappelijke doeleinden langer dan 5 jaar nadat de betrokkene voor het laatst contact heeft gehad met één van de deelnemers bewaard. De verantwoordelijke beslist na afloop van deze periode of de gegevens voor deze doeleinden langer worden bewaard. De verantwoordelijke draagt er zorg voor dat de gegevens uitsluitend voor deze doeleinden worden gebruikt en treft daarvoor de nodige voorzieningen.

9 Informatieplicht

1. De verantwoordelijke verstrekt de volgende informatie schriftelijk aan de betrokkene:

a. de doeleinden van het casusoverleg Multi-problematiek en het (keten)dossier,

b. de identiteit van de verantwoordelijke

2. Deze informatie wordt verstrekt vóór het moment waarop de verantwoordelijke de persoonsgegevens, die in het (keten)dossier vastgelegd kunnen worden, van de betrokkene verkrijgt. Deze informatie hoeft niet te worden verstrekt als de betrokkene al op de hoogte is van de informatie.

3. Indien de verantwoordelijke de persoonsgegevens buiten de betrokkene om verkrijgt, informeert hij of zij de betrokkene op het moment van eerste vastlegging van de persoonsgegevens. De informatie hoeft niet te worden verstrekt als de betrokkene al op de hoogte is van de informatie.

10 Rechten van de betrokkene

1. Uitgangspunt is dat de betrokkene toestemming verleend voor het verstrekken van persoonsgegevens die noodzakelijk zijn voor de ketenaanpak multi-problematiek Meerssen;

2. De betrokkene kan aan de verantwoordelijke verzoeken:

a. Informatie te verschaffen over de verwerking van zijn of haar persoonsgegevens;

b. Inzage te geven in zijn of haar persoonsgegevens;

c. Zijn of haar persoonsgegevens te corrigeren (i.e. verbeteren, aanvullen, verwijderen en/of afschermen);

d. De verwerking van zijn of haar persoonsgegevens te staken op grond van bijzondere omstandigheden.

3. De wijze waarop de betrokkene deze rechten kan uitoefenen is hierna in de bepalingen 11 t/m 14 beschreven

11. Toestemming/Bemoeizorg

1. De toestemming van de betrokkene wordt vastgelegd in de Toestemmingsverklaring welke in het (keten)dossier wordt opgeborgen

2. Van het uitgangspunt onder 11.1 kan worden afgeweken indien enige wettelijke bepaling dit toestaat of voorschrijft

3. Onder toepassing van het vorige lid kan van het uitgangspunt onder 11.1 worden afgeweken indien daartoe een evident belang aanwezig is. Afwijking van het toestemmingsbeginsel geschiedt na zorgvuldige afweging door de deelnemer van de volgende factoren:

- het belang van de betrokkene

- het belang van zijn omgeving

- er is geen minder ingrijpend middel om het beoogde doel te bereiken

- de meest noodzakelijke persoonsgegevens (bv alleen 'buitenkantinfo')

4. De afweging en conclusie bedoeld in 11.3 wordt vastgelegd in een document dat in het ketendocument wordt opgeborgen.

12 Recht op inzage

1. De betrokkene richt zijn of haar verzoek om inzage aan de procesmanager ketenaanpak multi-problematiek Meerssen.

2. De procesmanager beantwoordt het verzoek zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het verzoek.

3. Het antwoord omvat in elk geval een overzicht met informatie over:

a. het doel of de doeleinden van de ketenaanpak multi-problematiek Meerssen

b. de gegevens en categorieën van gegevens die in het (keten)dossier worden vastgelegd

c. de ontvangers of categorieën van ontvangers van de gegevens

d. de herkomst van de gegevens

e. indien de verzoeker dat wenst, informatie over de (elektronische) systematiek van de geautomatiseerde gegevensverwerking.

4. De procesmanager kan slechts weigeren aan een verzoek om inzage te voldoen, indien en voor zover dit noodzakelijk is in verband met:

a. de veiligheid van de staat

b. de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten

c. gewichtige economische en financiële belangen van de staat en andere openbare lichamen

d. het toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften die zijn gesteld ten behoeve van de belangen, bedoeld onder b en c

e. de bescherming van betrokkene of de rechten van vrijheden van anderen

5. De procesmanager motiveert in het eventuele geval zijn of haar beslissing om niet of niet geheel aan het verzoek te voldoen. De procesmanager bericht dit zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen vier weken van ontvangst van het verzoek, schriftelijk aan betrokkene.

13 Recht op correctie (i.c. Verbetering, aanvulling, verwijdering en/of afscherming)

1. De betrokkene richt zijn of haar verzoek om inzage aan de procesmanager ketenaanpak multi-problematiek Meerssen van het betreffende stadsdeel. De betrokkene geeft in het verzoek aan welke correcties hij of zij uitgevoerd wil zien en om welke reden.

2. De procesmanager voldoet zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het verzoek, aan het verzoek, indien en voor zover de persoonsgegevens betreffende de betrokkene:

a. feitelijk onjuist zijn,

b. voor het doel van de verwerking onvolledig of niet terzake dieneend zijn,

c. anderszins in strijd met een wettelijk voorschrift worden verwerkt.

3. De procesmanager draagt er zorg voor dat een beslissing tot verbetering, aanvulling, verwijdering en/of afscherming in ieder geval uiterlijk binnen 4 weken na deze beslissing wordt uitgevoerd

4. De procesmanager motiveert in het eventuele geval zijn of haar beslissing om niet of niet geheel aan het verzoek te voldoen. De procesmanager bericht dit zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 4 weken na ontvangst van het verzoek, schriftelijk aan de betrokkene.

14 Recht van verzet

1. De betrokkene kan bij de procesmanager te allen tijde verzet aantekenen tegen de verwerking van zijn of haar persoonsgegevens in het casusoverleg en het (keten)dossier in verband met bijzondere persoonlijke omstandigheden

2. Binnen vier weken na ontvangst van het verzet beoordeelt de procesmanager of dit verzet gerechtvaardigd is en bericht dit aan de betrokkene.

15 Melding

1. De verantwoordelijke draagt zorg voor de melding van deze gegevensverwerkingen bij het College Bescherming Persoonsgegevens.

2. Indien de verstrekking van gegevens aan ketenaanpak multi-problematiek Meerssen consequenties heeft voor eventuele reeds bestaande meldingen bij het College Bescherming Persoonsgegevens draagt iedere organisatie zelf de verantwoordelijkheid om deze melding op correcte wijze aan te passen.

16 Wijzigingen en aanvullingen van het privacykader

1. Wijzigingen in de doeleinden van de gegevensverwerkingen ais bedoeld in dit privacykader en wijzigingen in het gebruik en de wijze van verkrijging van de persoonsgegevens, dienen te leiden tot wijziging dan wel aanvulling van dit privacykader.

2. Wijzigingen en aanvullingen van dit privacykader behoeven de instemming van alle partijen. De wijziging in de gegevensverwerking die hieruit voortvloeit, dient door de verantwoordelijke te worden gemeld aan het College Bescherming Persoonsgegevens.