Regeling vervallen per 01-01-2012

Tarieventabel behorende bij de legesverordening Meerssen 2011

Geldend van 01-01-2011 t/m 31-12-2011

Intitulé

Tarieventabel behorende bij de legesverordening Meerssen 2011

De leges bedragen voor:

§ 1. Algemeen

A. Gewaarmerkte afschriften van stukken

  • 1.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere belastingverordening van de gemeente, dan wel in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per bladzijde of gedeelte daarvan € 3,35.

  • 2.

    Legesbedragen voortvloeiende uit § 1.C die lager zijn dan € 51,00 dienen voorafgaande aan de verstrekking van de desbetreffende kopieën via contante betaling te worden voldaan.

B. Kaarten, tekeningen, kopie archiefstukken, overige kopieën

  • 1.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kaarten en tekeningen niet behorende bij andere elders in deze tabel genoemde stukken, kopie archiefstukken, dan wel zwart-wit kopieën, per kaart, tekening of zwart-wit kopie op formaat:

    • -

      A4 € 0,50

    • -

      A3 € 1,00

    • -

      A2 € 6,00

    • -

      A1 € 7,00

    • -

      A0 € 10,00

  • 2.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kleurenkopieën, per kleurenkopie op formaat:

    • -

      A4 € 1,50

    • -

      A3 € 2,00

  • 3.

    Waarmerken wettelijk vereiste registers

    • -

      Het van gemeentewege waarmerken van een wettelijk vereist register van20 pagina’s of minder € 3,50

    • -

      Het van gemeentewege waarmerken van een wettelijk vereist register vanmeer dan 20 pagina’s € 9,00

  • 4.

    Indien het kopiëren van bij het gemeentebestuur berustende tekeningen en kaarten buiten het gemeentehuis geschiedt, vindt een toeslag plaats per tekening of kaart ter hoogte van de werkelijke kosten van deze werkzaamheden. De belastingplichtige wordt vooraf hiervan mededeling gedaan.

C. Publicatiekosten

Indien voor de behandeling van een aanvraag als bedoeld in deze tarieventabel een publicatie als bedoeld in artikel 3:12 van de Algemene wet bestuursrecht vereist is wordt het tarief verhoogd met: € 51,00

D. Overig

  • 1.

    Het in behandeling nemen van een (schriftelijke) aanvraag voor het verkrijgen van een beschikking, besluit, ontheffing, vergunning of vrijstelling, niet zijnde een melding c.q. kennisgeving, die krachtens een wet of een daarop steunend uitvoeringsbesluit, reglement of verordening vooraf moeten worden aangevraagd, voor zover daarvoor in deze tarieventabel geen bijzondere regeling is opgenomen € 127,50

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in D.1 worden de kosten met betrekking tot een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit c.a. met 100% verhoogd, indien het een aanvraag betreft voor een activiteit welke al gereed is c.q.waarmee een aanvang is gemaakt alvorens het betreffende besluit is bekendgemaakt.

  • 3.

    De in lid 1 genoemde leges worden verhoogd met de kosten voor het inwinnen van externe adviezen bestemt voor de beslissing op de aanvraag.

  • 4.

    Bij een meervoudige omgevingsvergunning worden de leges van de afzonderlijke toestemmingen bij elkaar opgeteld waarbij een reductie van 25% wordt toegepast op het laagste afzonderlijke legesbedrag.

§ 2. Kadaster

  • 1.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot inzage, desgewenst inclusief een kopie per kadastraal object op formaat:

    • -

      A4 € 8,00

    • -

      A3 € 9,00

  • 2.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot mondelinge of schriftelijke informatieverstrekking uit de kadastrale registratie per kadastraal object: € 8,00

  • 3.

    a. Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beschikbaarstellen van digitale G.B.K.N.-gegevens per hectare: € 22,50

  • b. Indien de oppervlakte van de onder 3.a. gevraagde G.B.K.N. gegevens betrekking hebben op een oppervlakte van minimaal één volledige hectare en daar boven ook nog betrekking hebben op een gedeelte van een verdere hectare dan vindt de heffing over het resterende gedeelte naar rato van deze oppervlakte plaats.

  • c. Indien de onder 3.a. genoemde gegevens betrekking hebben op een oppervlakte van minder dan één hectare: € 22,50

  • d. De kosten bij het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in 3.a., 3.b. of 3.c. voor de computer, de benodigde materialen en de hulp van een medewerker worden voorafgaande aan de in behandeling name van de aanvraag gespecificeerd aan de aanvrager kenbaar gemaakt door middel van een leveringsspecificatie.

§ 3. Wonen en Woonomgeving

A. Bouwkosten

  • 1.

    Onder bouwkosten wordt in deze paragraaf verstaan de aannemingssom als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd, een en ander exclusief de berekende omzetbelasting. Ter vaststelling van bovengenoemde bouwkosten worden gehanteerd de Elsevier taxatieboekjes woningen en agrarische gebouwen alsmede bedrijfspanden en de eenheidsprijzenlijst, een en ander exclusief de berekende omzetbelasting.

  • 2.

    Indien een verzoek tot het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een dienst als bedoeld in paragraaf 3 van deze tarieventabel wordt ingetrokken alvorens de beslissing op het verzoek door het bevoegde orgaan is genomen wordt, op schriftelijk verzoek van de aanvrager, teruggave van 50 % van de geheven leges verleend. De van gemeentewege gemaakte publicatiekosten en/of externe advieskosten bij het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in paragraaf 3 van deze tarieventabel worden ook bij het intrekken van een verzoek in rekening gebracht en voor deze kosten wordt geen teruggave verleend ingeval van het intrekken van een verzoek.

  • 3.

    Behoudens het bepaalde in paragraaf 3 letter C lid 13 wordt geen teruggave van de geheven leges verleend indien door het bevoegd gezag reeds een besluit is genomen op de aangevraagde dienst als bedoeld in paragraaf 3 van deze tarieventabel.

B. Principeplannen

Onder een "principeplan" wordt verstaan een schriftelijk verzoek, eventueel vergezeld van een tekening waarop de ruimtelijke contouren, de situering en de afmetingen van het op te richten bouwwerk, het aan te leggen werk of de aan te leggen werkzaamheden en/of de uitvoering van het voorgenomen gebruik is/zijn aangegeven, op basis waarvan kan worden beoordeeld of voor een, op basis van het ingediende verzoek, uitgewerkt plan een vergunning kan worden verleend, ontheffing van het bestemmingsplan kan worden verleend of herziening van een bestemmingsplan noodzakelijk is.

Van een hernieuwd verzoek is sprake, indien een eerder door de commissie van onafhankelijke deskundigen uitgebracht advies of hernieuwd advies leidt tot een aanpassing van een eerder ingediend verzoek, waarvoor opnieuw een onderzoek of het bouwwerk niet in strijd is met redelijke eisen van welstand noodzakelijk is.

  • 1.

    Het in behandeling nemen van een verzoek tot beoordeling van een principeplan

    • a.

      betrekking hebbende op een bebouwd perceel met handhavingbestaand gebruik € 125,00

    • b.

      gericht op nieuwbouw op een onbebouwd perceel € 600,00

    • c.

      gericht op herbestemming van een onbebouwd of bebouwd perceel € 600,00

  • Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in § 3 letter C in behandeling wordt genomen worden de leges als bedoeld in § 3.B.1., verrekend met de leges als bedoeld onder § 3 letter C.

  • 2

    Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig § 3.C.2 berekende bedrag verhoogd met: € 75,00

  • 3.

    Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een omgevingsvergunning eerste fase moet worden verleend en hierover het advies van de welstandscommissie moet worden ingewonnen, wordt het overeenkomstig § 3.C.3, onderscheidenlijk § 3.C.4 berekende bedrag verhoogd met: € 75,00

  • 4.

    Het in behandeling nemen van een hernieuwd verzoek tot beoordeling van een principeplan een schetsplan of een welstandsaanvraag: € 50,00

  • 5.

    De in de voorgaande leden genoemde leges worden verhoogd met:

    • a.

      de kosten voor het vervaardigen van stedenbouwkundige plannen, inclusief voor zover van toepassing het onderzoek ingevolge artikel 9 van het Besluit op de ruimtelijke ordening door externe deskundigen;

    • b.

      de kosten voor het inwinnen van externe stedenbouwkundige, juridische, bestuurlijke en milieukundige adviezen en rapporten;

    • c.

      de kosten van een onafhankelijk onderzoek naar en/of taxatie van schadevergoedingen en bestuurs- of nadeelcompensatie, zoals voorafgaand aan het in behandeling nemen schriftelijk aan de aanvrager meegedeeld en zoals deze blijken uit een begroting die terzake door of vanwege het college is opgesteld. Voor de toepassing van het bepaalde in de vorige volzin geldt als de dag van in behandeling nemen de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

C. Vergunningplichtige bouwwerken

  • 1.

    een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onderdeel a van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht indien de bouwkosten:

    • a.

      € 4.630,00 of minder bedragen € 125,00

    • b.

      Meer bedragen dan € 4.630,00: 3,2 % van die bouwkosten.

  • 2.

    een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 2.5 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht: 0,5 % van die bouwkosten.

  • 3.

    een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde omgevingsvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 2.5 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in lid 2 bepaald en verminderd met de voor de primaire omgevingsvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval € 75,00 is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire omgevingsvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt;

  • 4.

    een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning tweede fase, als bedoeld in artikel 2.5 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht: 2,2 % van die bouwkosten.

  • 5.

    een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde omgevingsvergunning tweede fase: een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in lid 4 bepaald en verminderd met de voor de primaire omgevingsvergunning tweede fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval € 75,00 is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire omgevingsvergunning tweede fase betaalde leges plaatsvindt.

  • 6.

    Indien sprake is van een omgevingsvergunning voor werken in het belang van het behoud, herstel e.d. van een monument, wordt voor het berekenen van de legeskosten voortvloeiende uit § 3.C 1 t/m 5 een reductie van 25% toegepast op de op grond van § 3.A.1. te hanteren eenheidsprijzenlijst c.q. taxatieboekjes.

  • 7.

    Indien de aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning als bedoeld onder § 3.C 1 t/m 5, betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds vergunning is verleend, maar waarvan geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is voor de nieuw aan te vragen omgevingsvergunning, met dien verstande dat deze verrekening nimmer meer dan € 125,00 zal bedragen.

  • 8.

    Het bepaalde onder § 3.C.7., vindt geen toepassing, indien de afwijking zodanig is, dat van een nieuw bouwplan dient te worden gesproken. Van een nieuw bouwplan is in elk geval sprake, indien voor het bouwplan een ontheffing van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in de artikelen 2.1. lid 1 onder c en lid 2.12 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht noodzakelijk is, of, indien dit bij de oorspronkelijke vergunning reeds het geval was, opnieuw noodzakelijk is.

  • 9.

    Indien op grond van artikel 4:20b van de Algemene wet bestuursrecht van rechtswege een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk is verleend, wordt 75 % van de onder § 3.C.1 t/m 5 genoemde legeskosten geheven.

  • 10.

    Onverminderd het bepaalde in § 3.C.1 t/m 5 worden de kosten met betrekking tot een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning met 100 %, echter met een maximum van € 1.500,00, verhoogd, indien het een aanvraag betreft voor bouwwerkzaamheden welke al gereed zijn c.q. waarmee een aanvang is gemaakt alvorens de betreffende vergunning is verleend.

  • 11.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een verleende omgevingsvergunning: € 75,00

  • 12.

    Indien van een verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt, kan op schriftelijke aanvraag teruggaaf van 20% van de geheven en betaalde leges worden verleend. Teruggaaf wordt alleen verleend op schriftelijk verzoek van de vergunninghouder. Dit verzoek dient uiterlijk 26 weken na bekendmaking van de vergunning te zijn ingediend en dient tevens te bevatten het verzoek tot intrekking van de verleende vergunning waarvoor teruggaaf van leges gevraagd wordt. De teruggaaf wordt niet eerder verleend dan het besluit van B en W strekkende tot intrekking van de vergunning is genomen.

D. Uitzetten rooilijn(en)

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het opnieuw uitzetten van (een) rooilijn(en) ten behoeve van de bouw of verbouw van een perceel binnen een jaar, nadat de rooilijn(en) voor het eerst is (zijn) aangegeven: € 75,00

E. Omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde

  • a.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, als bedoeld in artikel 2.1, lid 1 onder b van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht is gesteld op: € 185,00

  • b.

    Onverminderd het bepaalde in E.a worden de kosten met betrekking tot een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning met 100% verhoogd, indien het een aanvraag betreft voor aanlegwerkzaamheden welke al gereed zijn c.q. waarmee een aanvang is gemaakt alvorens de betreffende vergunning is verleend.

F. Ontheffing en projectbesluit

  • 1.

    Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning als bedoeld onder§ 3.C. betrekking heeft op een bouwplan waarvoor slechts omgevingsvergunning kan worden verleend met toepassing van:

    • a.

      de in het bestemmingsplan opgenomen ontheffingsbepalingen, als bedoeld in artikel 2.1lid 1 onder c en artikel 2.12 lid 1 onder a onder 1º van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, welke ontheffing niet gepubliceerd dient te worden, worden de in § 3.C. genoemde leges verhoogd met: € 50,00

    • b.

      de in het bestemmingsplan opgenomen ontheffingsbepalingen, als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder c en 2.12 lid 1 onder a onder 1º van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, welke ontheffing gepubliceerd dient te worden, worden de in § 3.C. genoemde leges verhoogd met: € 100,00

    • c.

      artikel 2.1 lid 1 onder c en 2.12 lid 2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht worden de onder § 3.C. genoemde leges verhoogd met € 225,00 en 0,5 % van de bouwkosten.

    • d.

      artikel 2.1 lid 1 onder c en 2.12 lid 1 onder a onder 2º van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht worden de onder § 3.C. genoemde leges verhoogd met € 125,00 en 0,5 % van de bouwkosten.

  • 2.

    Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van de navolgende artikelen van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht worden, onverminderd het gestelde in § 3.F.5, de onder § 3.C. genoemde leges verhoogd met de hierna genoemde bedragen:

    • -

      Artikel 2.1 lid 1 onder c en 2.12 lid 1 onder a onder 3º van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht : € 2.500,00

    • -

      Artikel 2.1 lid 1 onder c en 3.3 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht:€ 125,00

  • 3.

    Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, als bedoeld onder § 3.E. betrekking heeft op een plan waarvoor slechts een omgevingsvergunning kan worden verleend met toepassing van de in het bestemmingsplan opgenomen bepalingen, als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder b van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, worden de onder § 3.E. genoemde leges verhoogd met: € 350,00

  • 4

    Indien het in behandeling nemen van een verzoek tot het verkrijgen van ontheffing van het bestemmingsplan betrekking heeft op de realisering van een voorgenomen gebruik dat afwijkt van het bestemmingsplan:

    • a.

      indien ontheffing wordt verleend op grond van de in het bestemmingsplan opgenomen ontheffingsbepalingen, als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder c en 2.12 lid 1 onder a onder 1º van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, welke gepubliceerd en ter inzage gelegd dienen te worden: € 250,00

    • b.

      indien ontheffing wordt verleend op grond van de in het bestemmingsplan opgenomen ontheffingsbepalingen, als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder c en lid 2.12 lid 1 onder a onder 1º van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, welke niet ter inzage dienen te worden gelegd: € 50,00

    • c.

      indien ontheffing wordt verleend op grond van het gestelde in artikel 2.1 lid 1 onder c en 2.12 lid 2 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht: € 250,00

    • d.

      indien ontheffing wordt verleend op grond van het gestelde in artikel 2.1 lid 1 onder c en 2.12 lid 1 onder a onder 2º van de Wet algemene bepalingen: € 250,00

  • De in de voorgaande leden genoemde leges worden verhoogd met:

    • a.

      de kosten voor het vervaardigen van stedenbouwkundige plannen, inclusief voor zover van toepassing het onderzoek ingevolge artikel 3.1.6 eerste lid, onder d en f van Besluit op de ruimtelijke ordening (Stb. 2008,145) door externe deskundigen;

    • b.

      de kosten voor het inwinnen van externe stedenbouwkundige, juridische, bestuurlijke milieukundige en archeologische adviezen en rapporten;

    • c.

      de kosten van een onafhankelijk onderzoek naar en/of taxatie van schadevergoedingen en bestuurs- of nadeelcompensatie, zoals voorafgaand aan het in behandeling nemen schriftelijk aan de aanvrager meegedeeld en zoals deze blijken uit een begroting die terzake door of vanwege het college is opgesteld. Voor de toepassing van het bepaalde in de vorige volzin geldt als de dag van in behandeling nemen de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

  • 5.

    Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in lid 1 of een verzoek als bedoeld in lid 4, deze aanvraag of dit verzoek wordt ingetrokken, blijven de tot dan feitelijk gemaakte kosten, blijkend uit de in lid 4 genoemde begroting, verschuldigd.

G. Voorbereidingsbesluit

1. Indien een verzoek als bedoeld onder § 3.B. of een aanvraag als bedoeld onder § 3.C, § 3.D of § 3.E. betrekking heeft op een plan waarvoor slechts een vergunning kan worden verleend nadat de gemeenteraad heeft verklaard dat een bestemmingsplan wordt voorbereid (voorbereidingsbesluit) als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder c en 2.12 lid 1 onder d van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht worden de onder § 3.B, § 3.C., § 3.D. en § 3.E. genoemde leges verhoogd met € 700,00

H. Wijziging/herziening bestemmingsplan

  • 1.

    Indien een verzoek als bedoeld onder § 3.B. of een aanvraag als bedoeld onder § 3.B. of een aanvraag als bedoeld onder § 3.C., § 3.F. of § 3.G. betrekking heeft op een plan waarvoor slechts een vergunning kan worden verleend met toepassing van een wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 eerste lid onder a Wro of waarvoor slechts vergunning kan worden verleend met toepassing van een herziening van het bestemmingsplan, worden de onder § 3.B., § 3.C., § 3.E. en § 3.F. genoemde leges verhoogd met 2% van de bouwkosten met een minimum van € 2.600,00, exclusief de kosten van de noodzakelijke onderzoeken. Met instandhouding van de minimumleges, blijft de heffing van 2 % van de bouwkosten achterwege wanneer de aanvrager zelf zorg draagt voor de aanlevering van alle voor het in procedure brengen van een wijziging/herziening van een bestemmingsplan benodigde bescheiden

  • 2.

    Indien een verzoek tot het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bestemmingsplan, wijzigingsplan dan wel een herziening daarvan is ingediend zonder dat een aanvraag voor een concreet bouwplan is ingediend, is het bepaalde onder § 3.H.1. van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    Het bepaalde in § 3.F.5. is van overeenkomstige toepassing.

  • 4.

    Indien na het in behandeling nemen van het verzoek als bedoeld in lid 1 dit verzoek wordt ingetrokken, blijven de tot dan toe feitelijk gemaakte kosten, blijkende uit de in § 3.F.5. genoemde begroting verschuldigd.

I. Bodemgesteldheidsonderzoek

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de onderzoeksopzet van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5 van de Bouwverordening:

  • 1.

    indien de aanvraag uitsluitend een vooronderzoek als bedoeld in de NEN 5740, uitgave 1999, naar het historisch gebruik en naar de bodemgesteldheid betreft: € 25,00

  • 2.

    indien de aanvraag verkennend onderzoek volgens NEN 5740, uitgave 1999, naar de bodemgesteldheid betreft: € 50,00

  • 3.

    indien de aanvraag een nader onderzoek of saneringsonderzoek als bedoeld in de Leidraad bodembescherming betreft: € 100,00

  • 4.

    Indien de aanvraag het digitaal verstrekken door een ambtenaar van bodeminformatie ten behoeve van verkoop of taxatie van een pand of perceel betreft: € 12,00 per kwartier

  • 5.

    Indien de aanvraag het verstrekken van het gehele digitale bestand van bodemonderzoeken betreft: € 300,00

J. Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

  • 1.

    een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken € 825,00

  • 2.

    een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 3, eerste lid van de brandbeveiligingsverordening 2008 € 100,00

K. Sloopmelding/vergunning

  • 1.

    Het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de bouwverordening: € 50,00

  • 2.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1 van de bouwverordening € 175,00

  • 3.

    Onverminderd het bepaalde het K1 en K2 worden de kosten met betrekking tot een aanvraag/melding tot het verkrijgen van een besluit c.a. met 100% verhoogd, indien het een aanvraag/melding betreft voor een activiteit welke al gereed is c.q. waarmee een aanvang is gemaakt alvorens het betreffende besluit is bekendgemaakt.

  • 4.

    De in de leden 1 en 2 genoemde leges worden verhoogd met de kosten voor het inwinnen van externe adviezen bestemt voor de beslissing op de aanvraag.

L. Monumenten / Archeologie

Een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 11 van deMonumentenwet 1988 of op grond van het bepaalde in de Erfgoedverordening 2009 gemeenteMeerssen bedragen de leges 0,5 % van de geraamde bouwkosten ingeval van monumenten c.q.van de geraamde kosten van grondwerkzaamheden ingeval van archeologie met eenminimum van € 125,00 en een maximum van € 3.000,00

M. Bouwverordening

  • 1.

    Inzage in bescheiden betreffende een bestaand bouwwerk, per afzonderlijk bouwdossier:

    • a.

      met behulp van een ambtenaar, per kwartier of gedeelte daarvan: € 12,00

    • b.

      zonder hulp van een ambtenaar, per kwartier of gedeelte daarvan: € 6,00

  • 2.

    Het in behandeling nemen van een verzoek tot het keuren van een rookkanaal: € 125,00

  • 3.

    Het in behandeling nemen van een verzoek tot het opheffen van een stookverbod betreffende één rookkanaal: € 125,00

  • 4.

    Het onder 2 en 3 vermelde legesbedrag wordt verhoogd met het in rekening te brengen tarief van de externe dienstverlener.

N. Akoestisch onderzoek

  • 1.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van een akoestisch onderzoek ter voldoening aan het gestelde in de hoofdstukken II, IV, VI of VII, telkens afdeling 2 van het Bouwbesluit: € 50,00

  • 2.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een advies voor het onder 1 bedoelde akoestisch onderzoek: € 50,00

  • 3.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van een akoestisch onderzoek als bedoeld in artikel 82a van de Wet geluidhinder: € 50,00

  • 4.

    Het in behandeling nemen van een omgevingsvergunningaanvraag waarbij hogere grenswaarden Wet geluidhinder aan de de orde zijn: € 125,00

O. Schadebesluit

  • 1.

    Het in behandeling nemen van een verzoek tot het verkrijgen van een zelfstandig schadebesluit: € 555,00

  • 2.

    De ingevolge lid 1 verschuldigde leges worden, ingeval van toekenning van de schadevergoeding, geheel gerestitueerd;

  • 3.

    De ingevolge lid 1 verschuldigde leges moeten voldaan zijn, voordat het verzoek ter advisering wordt voorgelegd aan de in te schakelen deskundige.

§ 4. Algemene Zaken

A. Wet op de kansspelen

  • 1.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen voor een periode van 48 maanden voor:

    • a.

      een speelautomaat: € 153,00

    • b.

      twee speelautomaten: € 280,50

  • 2.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning voor het openstellen van een kansspel op grond van artikel 3, lid 1 van de Wet op de kansspelen € 127,50

  • 3.

    Voor de op de grond van het eerste en tweede lid van dit artikel genoemde legesbedragen wordt ingeval van het niet gebruik maken of ingeval van het tussentijds beëindigen van het gebruik van de (aanwezigheids-) vergunning geen restitutie verleend.

B. Drank- en Horecawet

Het in behandeling nemen van een vergunningsaanvraag ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet indien er sprake is van:

  • a.

    de vestiging van een nieuw bedrijf: € 204,00

  • b.

    de vestiging van een nieuw bedrijf, waarbij een BIBOB onderzoek deeluit maakt van de aanvraagprocedure met als gevolg het niet, of het onder extravoorwaarden, verlenen van de gevraagde Drank- en Horecavergunning: € 1.122,00

  • c.

    de overname van een bestaand bedrijf: € 204,00

  • d.

    de overname van een bestaand bedrijf, waarbij een BIBOB onderzoek deeluit maakt van de aanvraagprocedure met als gevolg het niet, of het onder extravoorwaarden, verlenen van de gevraagde Drank- en Horecavergunning: € 1.122,00

  • e.

    een melding van een mutatie van een of meer op een bestaande Drank-en Horecavergunning staande leidinggevende(n), waarbij een BIBOB onderzoek deel uitmaaktvan de aanvraagprocedure met als gevolg het niet verlenen, het intrekken van of het onderextra voorwaarden verlenen van een nieuwe Drank- en Horecavergunning: € 1.122,00

C. Brandveiligheid in (feest-) tenten

  • 1.

    Het in behandeling nemen van een vergunningsaanvraag als bedoeld in artikel2.1.1. van de Brandbeveiligingsverordening per 100 m2 vloeroppervlakte of gedeeltedaarvan: € 127,50

  • 2.

    Bij het in behandeling nemen van een aanvraag ten dienste van een verenigings-,stichtings-, wijk- of ander gemeenschapsbelang op ideële grondslag wordt 25 % van de inlid 1 van dit artikel genoemde legeskosten geheven.

  • 3.

    De in de voorgaande leden genoemde leges worden verhoogd met de kosten voor hetinwinnen van externe adviezen bestemt voor de beslissing op de aanvraag.

D. Standplaats ten dienste van publiek

Het in behandeling nemen van een vergunningsaanvraag ingevolge artikel 5.2.3. van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Meerssen tot het innemen van een standplaats of tot het anderszins te koop aanbieden van goederen:

  • 1.

    per dag: € 20,50

  • 2.

    per kalendermaand: € 61,00

  • 3.

    per kwartaal: € 153,00

  • 4.

    voor een jaar: € 255,00

  • 5.

    voor een periode van maximaal 3 aaneengesloten jaren € 510,00

E. Snuffelmarkt

Het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning ingevolge artikel 5.2.4. van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Meerssen voor het organiseren van snuffelmarkten e.d.;

a. indien het aan derden is toegestaan om deel te nemen aan de betreffende snuffelmarkt e.d.: € 127,50

F. Grootschalige evenementen als bedoeld in Evenementennota gemeente Meerssen

Het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in artikel 2.2.1. en 2.2.2. van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Meerssen:

  • 1

    voor het houden van een op commerciële grondslag opgezet grootschalig evenement: € 765,00

  • 2

    voor het houden van een grootschalig evenement op ideële grondslag € 127,50

G. Vergunning exploitatie sexinrichting

  • 1.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag voor het exploiteren of wijzigen van een inrichting als bedoeld in artikel 3.1.1. sub c. van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Meerssen: € 765,00

  • 2.

    Het in lid 1 genoemde legestarief wordt verhoogd met het bedrag dat door de Geneeskundige Gezondheidsdienst in rekening wordt gebracht voor het verrichten van een technische hygiëne inspectie in de inrichting;

  • 3.

    Het onder lid 2 aangehaalde bedrag wordt vervolgens jaarlijks in rekening gebracht voor de technische hygiëne inspectie die ieder jaar voor 1 januari dient plaats te vinden;

  • 4.

    Het in de leden 2 en 3 bedoelde bedrag wordt vooraf ter kennis van de exploitant gebracht.

§ 5. Inwonerszaken

A. Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratiepersoonsgegevens

  • 1.

    Voor de toepassing van dit onderdeel, wordt onder één verstrekking verstaan: de verstrekking van één of meer gegevens omtrent één persoon die via raadpleging van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, inclusief de aangehaakte gegevens, elektronisch aangemaakt kunnen worden.

  • 2.

    Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

    • a.

      tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking: € 7,50

    • b.

      In afwijking va het bepaalde onder a bedraagt het tarief voor het verstrekken van gegevens op papier, aan geautoriseerde afnemers en bijzonderde derden, per verstrekking € 2,00

    • c.

      tot het verstrekken van afstemmingsberichten als bedoeld in artikel 69 lid 5 van het Besluit GBA: een bedrag zoals dat door Onze Minister, conform artikel 69 lid 6 van het Besluit GBA, bij afzonderlijke regeling wordt vastgesteld.

B. Gewaarmerkte afschriften/Bewijs van opneming uit de basisadministratie persoonsgegevens

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van enig gewaarmerkt afschrift van gegevens uit de Basisadministratie Persoonsgegevens dan wel een bewijs van opneming in de gemeentelijke basisadministratie: € 7,50

C. Legalisaties

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het legaliseren van een handtekening of afschrift van enig document: € 7,50

D. Reisdocumenten

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocumentvoor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 52,00

1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.1. (zakenpaspoort)

€ 58,00

1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 52,00

1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.1., 1.2. en 1.3. direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 9,00

1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.1, 1.2 en 1.3.

€ 21,50

1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen van 14 jaar of ouder

€ 43,50

1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)aan personen jonger dan 14 jaar

€ 9,00

2.1

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.1. tot en met 1.3.alsmede in 1.6. t/m 1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd meteen bedrag van

€ 45,00

2.2

Het tarief als genoemd in 2.1 wordt bij een gecombineerdespoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in1.1., 1.2. en 1.3.en het bijschrijven van één of meer kinderenals bedoeld in 1.4., slechts één keer per reisdocument berekend.

 

2.3

Het tarief als genoemd in onderdeel 1.5. wordt bij een spoedleveringvermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 21,00

2.4

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.1. tot en met 1.3.alsmede in 1.6. worden, indien de aanvraag tot het verstrekkenvan een nieuw reisdocument een gevolg is van vermissing vaneen eerder verstrekt document, vermeerderd met

€ 15,00

E. Gehandicaptenparkeerkaart

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Stb. 1990, 460): € 25,50

F. Verklaringen

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

  • 1.

    Een Attestatie de vita: € 7,50

  • 2.

    Elke niet afzonderlijk in deze tarieventabel genoemde verklaring of bewijsstuk verstrekt uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens: € 7,50

G. Rijbewijzen

  • 1.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs: € 35,00

  • 2.

    Indien de aanvraag dient ter verkrijging van een nieuw rijbewijs als gevolg van vermissing van een eerder verstrekt rijbewijs, wordt het tarief onder § 5.G.1. verhoogd met: € 15,00

  • 3.

    Het tarief als bedoeld in lid 1 wordt bij en spoedprocedure vermeerderd met een bedrag van: € 33,50

H. Verificatie buitenlandse burgerlijke staat gegevens

  • 1.

    Bij het in behandeling nemen van een verzoek tot opneming van de gegevens van de burgerlijke stand in de gemeentelijke basisadministratie personen op basis van buitenlandse documenten, waarvan de juistheid van de inhoud verplicht geverifieerd dient te worden, wordt aan de aanbieder van deze documenten voorafgaande aan het doen plaatsvinden van het verificatieonderzoek schriftelijk een begroting overlegd die door of vanwege het college is opgesteld. Deze begroting bevat tevens de kosten van de door de rijksoverheid te leveren verificatiediensten. Het betreffende verzoek wordt in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

  • 2.

    De kosten van de onder 1 in rekening gebrachte dienst worden voor de behandeling ter gemeentesecretarie verhoogd met: € 60,50

I. Handelingen Burgerlijke Stand

  • 1.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot advisering terzake de inhoud van Boek 1 titel 4 van het Burgerlijk Wetboek, per kwartier of gedeelte daarvan: € 21,40

  • 2.

    Nasporingen in de registers van de Burgerlijke Stand, per kwartier of gedeelte daarvan: € 21,40

  • 3.

    Het laten getuigen van gemeentewege bij huwelijksvoltrekkingen op verzoek van partijen, per getuige: € 27,60

  • 4.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap € 44,50

  • 5.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

J. Trouwboekjes

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijging van een trouwboekje: € 27,50

K. Huwelijken en Partnerschapsregistratie

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

  • 1.

    Het voltrekken van een huwelijk of een partnerschapsregistratie in de daartoe aangewezen ruimten van het gemeentehuis dan wel de aangewezen externe huwelijkslocaties, De Synagoge, De Gloriette en de Protestantse Kerk, op maandag tot en met vrijdag tussen 10:00 uur en 19:00 uur, niet zijnde een feestdag: € 221,00

  • 2.

    Het voltrekken van een huwelijk of een partnerschapsregistratie op een aangewezen externe huwelijkslocatie anders dan genoemd in lid 1, op maandag tot en met vrijdag tussen 10:00 uur en 19:00 uur, niet zijnde een feestdag: € 527,00

  • 3.

    Onverminderd het bepaalde in lid 1 en 2 geldt voor het voltrekken van een huwelijk of een partnerschapsregistratie op zaterdag tussen 10:00 uur en 19:00 uur, nietzijnde een feestdag, een toeslag van: € 221,00

  • 4.

    Onverminderd het bepaalde in lid 1, 2 en 3 geldt voor het voltrekken van een huwelijk of een partnerschapsregistratie tussen 19:01 uur en 08:59 uur op een van de daartoe aangewezenruimten een toeslag van: € 221,00

  • 5.

    Het benoemen van een buitengewoon ambtenaar Burgerlijke Stand € 64,00

Kostenloze huwelijken c.q. registraties van partnerschap vinden plaats in het gemeentehuis op maandag en donderdag, geen feestdag zijnde, tussen 09.00 uur en 10.00 uur.

§ 6 Archiefbescheiden/Raadsstukken en notulen

A. Raadplegen van stukken of verstrekken van opgaven

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van opgaven of het raadplegen van stukken niet elders in deze tarieventabel genoemd, in het bijzonder belang van de aanvrager, voor zover de gemeente daartoe niet gehouden is krachtens de hem opgedragen taak, dan wel tegen een afwijkend tarief:

Indien de opgave door een ambtenaar wordt samengesteld of het raadplegen geschiedt door of met bijstand van een ambtenaar, per kwartier of gedeelte daarvan: € 12,00

B. Raadsstukken en notulen

Het in behandeling nemen van een aanvraag ter verkrijging van:

  • 1.

    Een abonnement op de fysieke raadsstukken, per kalenderjaarof deel daarvan: € 76,50

  • 2.

    Een abonnement op het digitaal aanleveren van de raadsstukken, per kalenderjaar of deel daarvan: € 30,50

C. Financiële stukken

  • 1.

    Een exemplaar van de gemeentebegroting met toelichting: € 102,00

  • 2.

    Een exemplaar van de gemeenterekening zonder bijlagen: € 102,00

  • 3.

    Een exemplaar van de bestuursrapportage zonder bijlagen: € 102,00

§ 7. Openbare Werken

A. Wegenverkeerswet /Bijzonder gebruik van de weg

  • 1.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of vergunning als bedoeld in de Wegenverkeerswet 1994 en/of Algemene Maatregelen van Bestuur op grond van de Wegenverkeerswet 1994 ten behoeve van;

    • a.

      transporten, als bedoeld in artikel 7.1 van het voertuigenreglement, perhandeling: € 51,00

    • b.

      een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ten behoeve van een ontheffing voor:

      • a.

        een week of minder, doch meer dan 1 dag € 20,50

      • b.

        een maand of minder, doch meer dan een week € 35,50

      • c.

        drie aaneensluitende maanden of minder, doch meer dan een maand € 56,00

      • d.

        maximaal twaalf aaneensluitende maanden, doch meer dan een maand € 102,00

      • c.

        verkeersregels, als bedoeld in artikel 88 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990: € 76,50

  • 2.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor hetplaatsen van containers, steigers en andere voorwerpen of materialen op grond van artikel2.1.5.1. van de Algemene Plaatselijke Verordening, per te plaatsen voorwerp of hoeveelheidmateriaal: € 51,00

Onverminderd het bepaalde in § 7 A1 en A2 worden de kosten met betrekking tot een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit c.a. met 100% verhoogd, indien het een aanvraag betreft voor een activiteit welke al gereed is c.q. waarmee een aanvang is gemaakt alvorens het betreffende besluit is bekendgemaakt.

B. Parkeervergunning

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het:

  • a.

    tussentijds wijzigen van een parkeervergunning als bedoeld in artikel 2 letter b van de Verordening parkeerbelastingen 2006 € 25,50

  • b.

    verstrekken van een duplicaat van een parkeervergunning als bedoeld in artikel 2 letter b van de Verordening parkeerbelastingen 2006 € 25,50

C. Tijdelijke Verkeersmaatregel

Het in behandeling nemen van een aanvraag tot het treffen van een tijdelijke verkeersmaatregel op grond van artikel 2.2.2.van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Meerssen: € 51,00

D. Telecommunicatiewet

  • 1.

    Het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet: € 56,00

  • 2.

    Het onder § 7.D.1. genoemde bedrag wordt:

    • a.

      indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met € 102,00

    • b.

      indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college is opgesteld. Het bedrag van de verhoging bedraagt minimaal € 153,00

  • 3.

    Indien een begroting als bedoeld in § 7.D.2.b. is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

Ondertekening

Behoort bij het raadsbesluit van 16 december 2010.
Mij bekend,
De griffier,