Beleidsregels elektronisch berichtenverkeer belastingen en WOZ

Geldend van 16-02-2018 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels elektronisch berichtenverkeer belastingen en WOZ

De heffings- en invorderingsambtenaar en de WOZ-ambtenaar van de gemeente Meierijstad, op basis van respectievelijk artikel 231, lid 2, van de Gemeentewet en artikel 1, lid 2, van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) aangewezen door burgemeester en wethouders van Meierijstad bij besluit van 3 januari 2017;

overwegende, dat het wenselijk is om de regels omtrent het verkeer langs elektronische weg met betrekking tot de uitvoering van de wet waardering onroerende zaken (hierna te noemen: WOZ) en de gemeentelijke belastingen in de gemeente Meierijstad te harmoniseren;

gelet op afdeling 2.3 en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

b e s l u i t e n :

vast te stellen de volgende:

Beleidsregels met betrekking tot het openstellen van- en het stellen van nadere eisen aan het verkeer langs elektronische weg.

Artikel 1 Openstelling verkeer langs elektronische weg

Overeenkomstig het gestelde in afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht, stelt het bestuursorgaan, met inachtneming van het bepaalde in deze beleidsregels, de elektronische weg open.

Artikel 2 Elektronische berichten

In deze beleidsregels wordt onder een elektronisch bericht verstaan: Een via de elektronische weg ingediend formeel verzoek- of bezwaarschrift.

Artikel 3 Toegestane indieningswijzen voor elektronische berichten

Een elektronisch bericht bevattende een formeel verzoek- of bezwaarschrift kan uitsluitend worden ingediend door middel van de e-formulieren die beschikbaar worden gesteld op de digitale belastingbalie van de gemeente Meierijstad.

Artikel 4 Ondertekening van elektronische berichten

Als elektronische handtekening ter ondertekening van het elektronisch berichtenverkeer als bedoeld in artikel 2:16 Algemene wet bestuursrecht, wordt aangemerkt DigiD of e-Herkenning.

Artikel 5 Ontvangstbevestiging

Na binnenkomst van een elektronisch bericht wordt een elektronische ontvangstbevestiging naar de indiener verzonden.

Artikel 6 Afhandeling elektronische berichten

  • 1.

    Indien belanghebbende te kennen heeft gegeven dat hij de uitspraak op het verzoek- of bezwaarschrift elektronisch wil ontvangen, vindt de verzending daarvan plaats per e-mail aan het door belanghebbende vermelde e-mailadres.

  • 2.

    In alle andere gevallen dan die genoemd in het 1e lid, wordt de uitspraak op het verzoek- of bezwaarschrift schriftelijk en per post verzonden.

Artikel 7 Registratie

Elektronische berichten die worden ingediend op een wijze als bedoeld in artikel 3 worden automatisch in het geautomatiseerde WOZ- en Belastingsysteem als niet manipuleerbaar document geregistreerd. Deze maken integraal onderdeel uit van het op het onderwerp betrekking hebbende dossier.

Artikel 8 Citeertitel

Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als ‘Beleidsregels elektronisch verkeer WOZ en belastingen Meierijstad’.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de dag na die van de bekendmaking.

Alsdan vervallen de beleidsregels of protocollen op het gebied van het elektronisch berichtenverkeer met betrekking tot WOZ en belastingen, die door de voormalige gemeenten Schijndel en Sint-Oedenrode zijn vastgesteld.

De beleidsregels of protocollen op het gebied van het elektronisch berichtenverkeer, vastgesteld door de Belastingsamenwerking BSOB, betrekking hebbend op de woonplaats Veghel, komen eveneens te vervallen op de in het 1e lid genoemde datum van inwerkingtreding, met dien verstande dat deze regels van toepassing blijven op de heffingstijdvakken van voor 1 januari 2018.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 8 februari 2018

De heffings-en invorderingsambtenaar, De WOZ-ambtenaar,

Drs. A.A.B. de Beer M.A.T. van den Boogaard- Schuurman

Hoofd werkatelier heffen en invorderen Hoofd werkatelier WOZ

Toelichting op beleidsregels gebruik verkeer langs elektronische weg.

Bevoegdheid

Op basis van artikel 231, lid 2 van de Gemeentewet en artikel 1, lid 2 van de Wet waardering onroerende zaken (wet WOZ) heeft het college van burgemeester en wethouders op 3 januari 2017 het “Aanwijzingsbesluit heffings- en invorderingsambtenaar en WOZ-ambtenaar 2017” vastgesteld. Als gevolg daarvan functioneren de daarbij aangewezen heffings- en invorderingsambtenaar en de WOZ-ambtenaar als zelfstandige bestuursorganen die beleidsregels kunnen vaststellen.

Doel van deze regeling

Deze beleidsregels geven een uitwerking van het bepaalde in artikel 2:15, lid 1, van de Awb. Zij geven aan op welke wijze burgers en bedrijven elektronisch verzoeken en bezwaren naar de gemeente kunnen sturen en hoe de gemeente daarop reageert.

Voor een effectieve en efficiënte behandeling van verzoek- en bezwaarschriften met betrekking tot de wet WOZ en de belastingen is het van belang dat het berichtenverkeer gestructureerd en formeel juist verloopt. De gemeente Meierijstad heeft hiervoor, specifiek voor de WOZ en belastingen, de digitale belastingbalie ingericht. Op dit digitaal loket kunnen belanghebbenden terecht voor informatie over de waarde van hun onroerende zaken en de wijze waarop die tot stand is gekomen en de belastingaanslag. Verder zijn op dit loket e-formulieren beschikbaar ten behoeve van verzoek- en bezwaarschriften op het gebied van belastingen en WOZ. De digitale Belastingbalie kan alleen benaderd worden door middel van het gebruik van DigiD en e-herkenning. Het elektronisch bericht dat vanuit de digitale belastingbalie wordt verzonden voldoet daarmee meteen aan de vereisten met betrekking tot de ondertekening. Ook aan de overige vereisten m.b.t. een verzoek- of bezwaarschrift wordt door het gebruik van de digitale belastingbalie voldaan. Ook de status en voortgangsinformatie zijn op de digitale belastingbalie beschikbaar

Informele vragen of meldingen

Informele vragen en meldingen vallen niet onder de werking van deze beleidsregels. Om de bereikbaarheid van de ateliers WOZ en belastingen te verhogen kunnen burgers met eventuele vragen en meldingen gebruik maken van een standaard e-mailbericht, gericht aan de volgende mailadressen:

a. met betrekking tot belastingen: belastingen@meierijstad.nl.

b. met betrekking tot de WOZ: woz@meierijstad.nl.

Na ontvangst van het bericht zal een standaardontvangstbevestiging worden verzonden, waarin is opgenomen dat het bericht binnen 5 dagen zal worden beantwoord. Van belang daarvoor is wel dat er ten tijde van de verzending van het kohier gemeentelijke belastingen voldoende bezetting wordt georganiseerd in de backoffice.

Juridische basis en relatie met de Verordening op de elektronische bekendmaking

De juridische basis voor deze beleidsregels is Afdeling 2.3 (Verkeer langs elektronische weg) van de Algemene wet bestuursrecht. Die Afdeling heeft betrekking op de wijze waarop de overheid elektronisch kan communiceren en luidt:

Artikel 2:13

1 In het verkeer tussen burgers en bestuursorganen kan een bericht elektronisch worden verzonden, mits de bepalingen van deze afdeling in acht worden genomen.

2 Het eerste lid geldt niet, indien:

a. dit bij of krachtens wettelijk voorschrift is bepaald, of

b. een vormvoorschrift zich tegen elektronische verzending verzet.

Artikel 2:14

1 Een bestuursorgaan kan een bericht dat tot een of meer geadresseerden is gericht, elektronisch verzenden voor zover de geadresseerde kenbaar heeft gemaakt dat hij langs deze weg voldoende bereikbaar is.

2 Tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald, geschiedt de verzending van berichten die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht, niet uitsluitend elektronisch.

3 Indien een bestuursorgaan een bericht elektronisch verzendt, geschiedt dit op een voldoende betrouwbare en vertrouwelijke manier, gelet op de aard en de inhoud van het bericht en het doel waarvoor het wordt gebruikt.

Artikel 2:15

1 Een bericht kan elektronisch naar een bestuursorgaan worden verzonden voor zover het bestuursorgaan kenbaar heeft gemaakt dat deze weg is geopend. Het bestuursorgaan kan nadere eisen stellen aan het gebruik van de elektronische weg.

2 Een bestuursorgaan kan elektronisch verschafte gegevens en bescheiden weigeren voor zover de aan-vaarding daarvan tot een onevenredige belasting voor het bestuursorgaan zou leiden.

3 Een bestuursorgaan kan een elektronisch verzonden bericht weigeren voor zover de betrouwbaarheid of vertrouwelijkheid van dit bericht onvoldoende is gewaarborgd, gelet op de aard en de inhoud van het bericht en het doel waarvoor het wordt gebruikt.

4 Het bestuursorgaan deelt een weigering op grond van dit artikel zo spoedig mogelijk aan de afzender mede.

Artikel 2:16

1.Aan het vereiste van ondertekening is voldaan door een elektronische handtekening, indien de methode die daarbij voor ondertekening is gebruikt, voldoende betrouwbaar is, gelet op de aard en inhoud van het elektronische bericht en het doel waarvoor het is gebruikt.

2 Indien de veiligheid en de betrouwbaarheid van het elektronische bericht en het doel waarvoor het wordt gebruikt dit noodzakelijk maken, kan bij wettelijk voorschrift het gebruik worden voorgeschreven van een bepaald type elektronische handtekening als bedoeld in artikel 3, onderdeel 10, van Verordening (EU) nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 2014 (PbEU 2014, L257). Daarbij kunnen aanvullende eisen worden gesteld, tenzij het gaat om een geavanceerde elektronische handtekening als bedoeld in artikel 3, onderdeel 11 of een gekwalificeerde elektronische handtekening als bedoeld in artikel 3, onderdeel 12 van die verordening.

Artikel 2:17

1 Als tijdstip waarop een bericht door een bestuursorgaan elektronisch is verzonden, geldt het tijdstip waarop het bericht een systeem voor gegevensverwerking bereikt waarvoor het bestuursorgaan geen verantwoordelijkheid draagt of, indien het bestuursorgaan en de geadresseerde gebruik maken van hetzelfde systeem voor gegevensverwerking, het tijdstip waarop het bericht toegankelijk wordt voor de geadresseerde.

2 Als tijdstip waarop een bericht door een bestuursorgaan elektronisch is ontvangen, geldt het tijdstip waarop het bericht zijn systeem voor gegevensverwerking heeft bereikt.

Uitgangspunt is dat formele aanvragen, verzoeken of bezwaarschriften uitsluitend digitaal kunnen worden ingediend met gebruikmaking van de op of via de gemeentelijke website of op een landelijke voorziening (zoals het Omgevingsloket) daartoe beschikbaar gestelde E-formulieren.

Ontwikkelingen

De wettelijke regeling van het elektronisch berichtenverkeer zal worden aangepast in verband met de inwerkingtreding van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer. De datum van inwerkingtreding van die wet is nog niet bekend. De nieuwe wet zal tot gevolg hebben dat de mogelijkheden om digitaal te communiceren worden uitgebreid.