Regeling vervallen per 01-01-2018

Besluit maatschappelijke ondersteuning 2017

Geldend van 14-12-2017 t/m 31-12-2017 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2017

Intitulé

Besluit maatschappelijke ondersteuning 2017

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meppel;

gelet op de artikelen 11,12,16 en 20 van de Verordening maatschappelijke ondersteuning 2015 Gemeente Meppel;

besluit vast te stellen het besluit maatschappelijke ondersteuning Gemeente Meppel 2017.

Artikel 1. Hoogte PGB

  • 1.

    De hoogte van een PGB:

    • a.

      is toereikend om veilige, doeltreffende en kwalitatief goede diensten, hulpmiddelen,

woningaanpassingen en andere maatregelen die tot maatwerk behoren, van derden te betrekken,

en wordt indien nodig aangevuld met een vergoeding voor onderhoud en verzekering,

bedraagt niet meer dan de kostprijs van de in de betreffende situatie goedkoopst adequate

voorziening in natura dit kan ook een tweedehands voorziening zijn. Als de naturaverstrekking een

tweedehands voorziening betreft, wordt de kostprijs daarop gebaseerd, met een looptijd gelijk aan de

verkorte termijn waarop de zaak technisch is afgeschreven, en

  • b.

    is voor een bedrag van € 250,- vrij te besteden bij eenmalige bedragen en

  • c.

    is voor € 250,- vrij te besteden per kalenderjaar per periodiek budget

    • 2.

      De hoogte van een PGB voor diensten zijn vastgesteld in 2015 en voor 2017 geïndexeerd met 1,54%. Deze indexatie is gelijk aan de indexatie van de ZIN. De kwaliteit van de dienstverlening die ingezet wordt door een PGB moet van vergelijkbare kwaliteit zijn als de dienstverlening van zorg in natura. In het gemotiveerd plan dient aangetoond te worden op welke wijze deze kwaliteit geborgd is voor

  • a.

    werkzaamheden gericht op hygiëne, signaleren en melden door een

particuliere, niet-professionele hulp bedraagt voor ondersteuning basis € 12,70 per uur;

b.werkzaamheden gericht op hygiëne, signaleren en melden door een

professionele hulp bedraagt voor ondersteuning basis € 13,60 per uur;

c.werkzaamheden bij ondersteuning plus met de nadruk op de regievoering.

Het ondersteunen bij praktische vaardigheden/handelingen en het

aanbrengen van structuur c.q. regie om de zelfredzaamheid in en om huis

te bevorderen. Door een particuliere, niet-professionele hulp bedraagt

voor ondersteuning plus € 15,75 per uur;

d.werkzaamheden bij ondersteuning plus met de nadruk op de regievoering.

Het ondersteunen bij praktische vaardigheden/handelingen en het

aanbrengen van structuur c.q. regie om de zelfredzaamheid in en om huis

te bevorderen. Door een particuliere, professionele hulp bedraagt voor

ondersteuning plus € 19,45 per uur;

e.individuele begeleiding door een niet daartoe opgeleid persoon die

mantelzorger is of afkomstig is uit het sociale netwerk van de cliënt

bedraagt maximaal € 17,25 per uur;

f.individuele begeleiding basis door een daartoe opgeleid persoon

bedraagt maximaal € 30,90 per uur ;

g.individuele begeleiding plus door een daartoe opgeleid persoon bedraagt maximaal € 55,25 per uur

  • h.

    begeleiding groep zonder vervoer bedraagt maximaal de prijs van ZIN onder contract van de gemeente. Hiervoor geld een overgangsregeling.

  • i.

    kortdurend verblijf- en respijtzorg bedraagt maximaal € 87,20 per 24 uur;

  • j.

    vervoer van en naar begeleiding groep bedraagt € 6,25 per dag;

  • k.

    rolstoelvervoer van en naar begeleiding groep bedraagt € 16,60 per dag;

  • l.

    individuele taxikosten wordt voor maximaal 2000 km en gemiddeld

100 ritten per jaar (2 keer per week) toegekend en bedraagt

Individuele taxi € 3.776,- per jaar;

m.rolstoeltaxikosten wordt voor maximaal 2000 km en gemiddeld

100 ritten per jaar (2 keer per week) toegekend en bedraagt € 4.696,- per jaar;

Om in aanmerking te komen voor een vergoeding voor de rolstoeltaxi

dient de rolstoel niet verlaten te kunnen worden en dient het vervoer

dus zittend in de rolstoel te geschieden.

  • n.

    aanpassingen van een eigen auto zijn aanpassingen die:

    • ·

      medisch/sociaal noodzakelijk zijn;

    • ·

      niet algemeen gebruikelijk of standaard ingebouwd zijn en

    • ·

      functioneel noodzakelijk voor mensen/kinderen met een handicap.

  • o.

    bij de aanschaf van een auto wordt als uitgangspunt genomen, dat er

een nieuwe of een gebruikte auto wordt gekocht, welke niet ouder is dan

drie jaar. Een auto wordt geacht minimaal tien jaar mee te gaan. In deze

gevallen betreft het een eenmalige tegemoetkoming in de aanschaf kosten.

Zowel voor het verstrekken van dit maatwerk in natura, als het bepalen

van de PGB worden verschillende offertes opgevraagd.

Nieuwe auto:     10 x (4.696 – 3.776) = € 9.200,- eenmalig

Auto 1 jaar oud:  9 x (4.696 – 3.776) = € 8.280,- eenmalig

Auto 2 jaar oud:  8 x (4.696 – 3.776) = € 7.360,- eenmalig

Auto 3 jaar oud:  7 x (4.696 – 3.776) = € 6.440,- eenmalig

p.verhuiskosten wordt bepaald op basis van:

  • ·

    het aantal spullen dat verhuisd moet worden;

  • ·

    de afstand naar de nieuwe woning;

  • ·

    montage en/of demontage werkzaamheden;

  • ·

    noodzakelijkheid van een verhuislift.

Zowel voor het verstrekken van dit maatwerk in natura, als het bepalen

van de PGB worden verschillende offertes opgevraagd.

q.aanschaf en onderhoud van een sportrolstoel wordt bepaald op basis van

het laagste tarief voor een sportrolstoel in natura gebaseerd offertes voor

een goedkoopst adequate voorziening.

3.Een klant aan wie een PGB wordt verstrekt, kan diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en andere maatwerk onder de volgende voorwaarden betreffende het tarief, betrekken van een persoon die behoort tot het sociaal netwerk:

a.indien naar het oordeel van het college is gewaarborgd dat de in te kopen diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en ander maatwerk veilig, doeltreffend en klantgericht worden verstrekt. Bij het beoordelen van de kwaliteit weegt het college mee of de diensten, hulpmiddelen, woningaanpassingen en andere maatwerk in redelijkheid geschikt zijn voor het doel waarvoor het PGB wordt verstrekt.

b. dat tussenpersonen of belangbehartigers niet uit het PGB worden betaald

Artikel 3. Kwaliteitseisen maatschappelijke ondersteuning

Op 4 oktober 2016 is het kwaliteitskader sociaal domein voor Meppel vastgesteld door het college. Het uitgangspunt van het kwaliteitskader is het concept ‘verantwoorde hulp’. Onder verantwoorde hulp wordt verstaan dat het hulp is van ‘goed’ niveau; hulp die in ieder geval veilig, doeltreffend, doelmatig, cliëntgericht is (en die is afgestemd op de reële behoefte van de cliënt en andere vormen van hulp).

De kwaliteitsmatrix is opgebouwd uit een vijftal thema’s: veiligheid, doelmatigheid, doeltreffendheid, cliëntgerichtheid en leefklimaat. Binnen elk domein zijn er de volgende onderdelen opgenomen:

• Kwaliteitscriteria;

• De daarbij horende operationele eisen;

• Mogelijke bewijzen/ voorbeelden waaruit blijkt dat aan de criteria wordt voldaan;

• Wijze van toetsen;

• Toepasbaarheid op Wmo, Jeugdhulp, kleine aanbieders, zorgboerderijen en PGB.

Artikel 4. Eigen bijdrage in de kosten van maatwerkvoorzieningen of PGB’s

  • 1. De bedragen zijn per vier weken, de inkomensbedragen en de percentages die gelden voor de berekening van de eigen bijdrage in de kosten zijn gelijk aan die genoemd in artikel 3.1, eerste lid,van het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015.

  • 2. De eigen bijdrage in de kosten kan nooit meer bedragen dan de kostprijs van de voorziening.

  • 3. De bijdrage wordt opgelegd en geïnd door het CAK.

  • 4. In afwijking van lid 1, 2 en 3 wordt de bijdrage voor het collectief vervoer jaarlijks vastgesteld door de gezamenlijke opdrachtgevers in vervoersovereenkomst in het kader van de gezamenlijke

    aanbesteding van kleinschalig openbaar vervoer en doelgroepenvervoer in Zuidwest-Drenthe. De hoogte van de bijdrage per rit wordt vastgesteld en geïnd door de vervoerder.

Artikel 5. Terugbetaling waardestijging bij woningaanpassing

  • 1.

    De hoogte van de waardestijging wordt bepaald door het verschil tussen de waarde van de

    woning met de gerealiseerde woonvoorziening en de waarde van de woning als ware de

    woonvoorziening niet gerealiseerd.

  • 2.

    In afwijking van lid 1 wordt bij verschil van mening tussen de gemeente en de woningeigenaar overde juiste vaststelling van de meerwaarde, wordt door de gemeente en de woningeigenaar een

objectieve externe deskundige aangewezen die daarover een rapport opstelt. De kosten van het onderzoek worden verdeeld tussen de gemeente en de woningeigenaar.

Artikel 6. Waardering mantelzorgers

1.Mantelzorgers worden benaderd door uitvoerende partijen die zijn aangesloten bij het Mantelzorgplatform Meppel en uitgenodigd om de mantelzorgwaardering aan te vragen. Indien de mantelzorger nog niet staat geregistreerd bij het Mantelzorgplatform, worden de gegevens van de

mantelzorger geregistreerd.

2.Mantelzorgers dienen zelf de mantelzorgwaardering aanvragen via een aanvraagformulier op dewebsite van het Mantelzorgplatform Meppel (www.mantelzorgplatformmeppel.nl). Hetaanvraagformulier moet volledig ingevuld worden met de gegevens van de mantelzorger en de

gegevens van de zorgvrager. Daarnaast dient er een keuze gemaakt te worden tussen een selectievan activiteiten, pakketten of de Meppelbonnen.

3.Indien de aanvrager niet beschikt over een computer en/of internet, kunnen bij het Mantelzorgplatform aanvraagformulieren worden opgevraagd waarmee men schriftelijk de mantelzorgwaardering kan aanvragen.

  • 4.

    De mantelzorgwaardering kan worden aangevraagd van 2 oktober 2017 t/m 31 december 2017.

  • 5.

    Het verstrekken van de mantelzorgwaardering wordt uitgevoerd door Stichting Welzijn MensenWerk en de partijen die de activiteiten en pakketten aanbieden. Welzijn MensenWerk:

  • -

    legt verantwoording af over de uitvoering

  • -

    draagt zorg voor een actueel bestand van mantelzorgers;

  • -

    draagt zorg voor het bereiken en informeren van zoveel mogelijk mantelzorgers (jong en oud).

Mantelzorgers hebben per kalenderjaar de keuze tussen:

een pakket of activiteit ter waarde van € 50,-

Meppelbonnen ter waarde van € 50,-

In individuele gevallen kan een bedrag uitgekeerd worden van € 50,-

-en/of gebruikmaken van ondersteuningsmogelijkheden voor mantelzorgers o.a. respijtzorg, ondersteuning en begeleiding door de mantelzorgconsulente, deelname aan de dag van de mantelzorg etc.

Artikel 7. Tegemoetkoming meerkosten

Meerkosten zijn kosten waar ook mensen zonder een beperking of ziekte mee bekend zijn, maar waarvan de aanvrager het aannemelijk heeft gemaakt dat ze extra hoog uitvallen als gevolg van zijn specifieke beperkingen of problematiek.

Categorieën

• Meerkosten van maaltijden als belanghebbende zelf niet meer kan koken en nog wel zelfstandig woont ;

• Meerkosten van speciale kleding als er gebruik wordt gemaakt van een rolstoel;

• Meerkosten van sportactiviteiten;

• maximaal één andere categorie die hier boven niet is benoemd.

De tegemoetkoming is maximaal voor de vier categorieën samen € 2.000,- per persoon per jaar.

Aanvraag en uitvoering

  • 1.

    Er vindt na een aanvraag een beoordeling plaats.

  • 2.

    De aanvrager moet aantonen dat er meerkosten zijn.

  • 3.

    De meerkosten moeten worden gemaakt in relatie met de beperking in zelfredzaamheid of participatie.

Weigeringsgronden van de meerkosten

Meerkosten die vergoed kunnen worden door andere instanties b.v.:

  • a.

    zorgverzekeraar;

  • b.

    de belastingdienst;

  • c.

    de bijzondere bijstand en minimaregelingen (o.a. FDMA);

  • d.

    het UWV;

  • e.

    de werkgever.

Meerkosten die vergoed kunnen worden door andere instanties b.v.:

  • 1.

    De kosten die bewust uit een regeling zijn gehaald of bewust niet zijn opgenomen in een regeling,

    worden ook voor de meerkosten buiten beschouwing gelaten.

  • 2.

    Eigen bijdragen of eigen risico’s.

  • 3.

    Indien de belanghebbende in een WLZ inrichting verblijft met een WLZ indicatie.

  • 4.

    Indien de eerdere aanvraag voor maatwerk op grond van de Wmo is afgewezen.

Artikel 8. Intrekking oude Besluit en overgangsregel

  • 1.

    Het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Meppel 2016 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Aanvragen die zijn ingediend onder het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Meppel2016 en waarop nog niet is beslist bij het in werking treden van dit besluit, worden afgehandeldkrachtens het Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Meppel 2016.

3.Uitzondering op lid 2 is artikel 1 lid h.

Voor klanten die reeds voor begeleiding groep € 37,66 per dagdeel ontvingen wordt tot 1-6-20117 het meest voordelige PGB toegekend. Dit is € 38,25 per dagdeel of het bedrag van de kostprijs in 2017 bij ZIN. Na 1-6-2017 eindigt deze overgangsregel en treed het besluit van 2017 voor artikel 1 lid h

inwerking.

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2017.

  • 2. Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit maatschappelijke ondersteuning Gemeente Meppel 2017.