Regeling vervallen per 24-02-2017

Verordening op de vertrouwenscommissie

Geldend van 08-05-2015 t/m 23-02-2017

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie

De raad van de gemeente Midden-Drenthe;

gelezen het voorstel van de griffier en de voorzitter van 23 april 2015:

gelet op de artikelen 61, 61a, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

gelet op de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) van augustus 2012 (B-15110);

besluit

vast te stellen de Verordening op de vertrouwenscommissie (hierna: de commissie), die de aanbeveling tot (her)benoeming van de burgemeester voorbereidt en de functioneringsgesprekken met de burgemeester houdt.

Artikel 1 Taak

De commissie heeft tot taak:

  • a.

    de aanbeveling tot benoeming of herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden of

  • b.

    een functioneringsgesprek te houden met de burgemeester.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit de fractievoorzitters in de raad, benoemd door de raad.

  • 2. De voorzitter van de grootste fractie treedt op als voorzitter van de commissie.

  • 3. De commissie kent geen plaatsvervangende leden

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1. De griffier is secretaris van de commissie.

  • 2. De griffier draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de commissie.

  • 3. De griffier is als secretaris geen lid van de commissie en heeft daarin geen stemrecht.

Artikel 4 Adviseur

  • 1. De gemeenteraad kan één of meer wethouders en/of de gemeentesecretaris aan de commissie toevoegen als adviseur.

  • 2. De adviseur kan door de voorzitter worden uitgenodigd voor de vergaderingen van de commissie.

  • 3. De adviseur is geen lid van de commissie en heeft daarin geen stemrecht.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2. De voorzitter van de commissie wijst bij de (her)benoemingsprocedure in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 3. De commissie legt bij de herbenoemingsprocedure en bij de functioneringsgesprekken in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 4. De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikelen 9, vierde lid, 10, tweede lid, en 11 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 5. De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 7, 8, tweede lid, en 14 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 6. De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe het derde lid van dit artikel verplicht, niet opheffen.

  • 7. De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

  • 8. Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de secretaris en, indien van toepassing, de adviseur.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste drie leden dit noodzakelijk achten.

  • 2. De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, indien een adviseur aan de commissie is toegevoegd, aan de adviseur en, indien het gesprek met hem plaatsvindt, aan de burgemeester.

  • 3. De commissie vergadert alleen als tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 4. De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.

Artikel 7 Contactpersoon bij de (her)benoemingsprocedure

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt naar buiten op als contactpersoon.

  • 2. Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “persoonlijk en vertrouwelijk” op de envelop en boven aan de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan de griffier in zijn hoedanigheid als secretaris. De secretaris bewaart de stukken tot het moment van archivering op een afgesloten plaats.

  • 3. Alle stukken die van de commissie uitgaan, worden door de secretaris en de voorzitter ondertekend en door de secretaris verzonden en in afschrift bewaard.

Artikel 8 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

  • 1. Overeenkomstig artikel 61, vierde lid van de Gemeentewet verschaft de commissie zich slechts door tussenkomst van de commissaris van de Koning de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten.

  • 2. De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de kandidaten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.

Artikel 9 Bijzondere bepalingen over functioneringsgesprekken

  • 1. De commissie houdt minimaal eens in de twee jaar een functioneringsgesprek met de burgemeester.

  • 2. Indien de fractievoorzitters dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maken, houdt de commissie tussentijds een functioneringsgesprek met de burgemeester.

  • 3. De commissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zij informatie zal inwinnen over zijn functioneren. De commissie en de burgemeester stellen in onderling overleg de agenda voor het functioneringsgesprek vast. De commissie en de burgemeester krijgen voorafgaand aan het gesprek de gelegenheid, voor zover van toepassing, het verslag van het vorige functioneringsgesprek in te zien.

  • 4. Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester als van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De commissie toetst het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van, en de afspraken uit het vorig functioneringsgesprek.

  • 5. In het laatste functioneringsgesprek voor de start van de herbenoemingsprocedure geeft de commissie de burgemeester desgewenst een indicatie of herbenoeming op dat moment al dan niet op obstakels zal stuiten.

Artikel 10 Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure

  • 1. De commissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester, de gemeenteraad en de commissaris van de Koning.

  • 2. Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning te zenden, bespreekt de commissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.

  • 3. Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester in het in het vorige lid bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze in het verslag aan de gemeenteraad vermeld. De commissie zendt het verslag ook aan de burgemeester.

Artikel 11 Verslag

  • 1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot (her)benoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat tenminste:

    a. een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    b. een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie; bij benoemingen wordt in het verslag van bevindingen ook de volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling gemotiveerd;

    c. aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie;

    met in ieder geval de volgende bijlagen:

    d. bij benoeming: de conceptaanbeveling van twee personen;

    e. bij herbenoeming: het verslag van het gesprek met de burgemeester over het conceptverslag van bevindingen en de conceptaanbeveling.

  • 2. Van het functioneringsgesprek wordt een verslag opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt. Het verslag wordt voor alle raadsleden onder geheimhouding ter inzage gelegd bij de griffier.

  • 3. Een afschrift van het verslag van het functioneringsgesprek wordt toegezonden aan de burgemeester en de commissaris van de Koning.

Artikel 12 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen, waarin deze verordening dan wel de circulaire van de minister van BZK niet voorziet, beslist de commissie bij meerderheid van stemmen.

Artikel 13 Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop:

  • ·

    bij benoeming: door de Minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de vacature van burgemeester is voorzien;

  • ·

    bij herbenoeming: door de Minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK door een Koninklijk besluit is gevolgd;

  • ·

    bij een functioneringsgesprek: het verslag van het functioneringsgesprek door de commissie is vastgesteld.

Artikel 14 Archivering

  • 1. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de (her)benoemingsprocedure zorg voor dat op het tijdstip, bedoeld in artikel 13 alle archiefbescheiden onverwijld ineen verzegelde envelop en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de (her)benoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid, sub a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 3. De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de (her)benoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

  • 4. De griffier draagt bij functioneringsgesprekken zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder het afschrift van het vastgestelde verslag. Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de raadsgriffier vernietigd.

Artikel 15 Citeertitel en inwerkingtreding

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de vertrouwenscommissie” en treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 april 2015
De voorzitter, de griffier,