Regeling vervallen per 06-01-2014

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Geldend van 08-04-2004 t/m 05-01-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-03-2004

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel 1 Begripsbepalingen.

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    GBA: de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    beheerder: degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;

  • f.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA, in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

  • g.

    afnemer: Bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

  • h.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.

Artikel 2 Verbanden met andere gemeentelijke registraties.

Op grond van artikel 96 GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens worden de volgende gegevens verstrekt aan;

  • a)

    De rijbewijzenadministratie. Deze administratie wordt beheerd door de afdeling externe dienstverlening, cluster dienstverlening en beschikt over alle persoonsgegevens, die van belang zijn voor afgifte van een rijbewijs en/of voor raadpleging van rijbewijsgegevens.

  • b)

    De burgerlijke stand. Deze administratie wordt beheerd door de afdeling externe dienstverlening, cluster burgerzaken en kan beschikken over alle persoonsgegevens, die van belang zijn voor het opmaken en/of het raadplegen van akten van de burgerlijke stand.

  • c)

    De reisdocumentenadministratie . Deze administratie wordt beheerd door de afdeling externe dienstverlening , cluster dienstverlening en beschikt over alle persoonsgegevens, die van belang zijn voor afgifte van een reisdocument en/of raadpleging van reisdocumentgegevens

Artikel 3 Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens heeft:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam bij afdeling externe dienstverlening, de cluster burgerzaken; voor het uitvoeren van de wet GBA.

  • c.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam bij de afdeling externe dienstverlening, de cluster belastingen; voor het uitvoeren van de volgende wettelijke taken.

    • -

      Wet WOZ en de daarbij behorende uitvoeringsregelingen;

    • -

      De vastgestelde gemeentelijke belastingverordeningen;

    • -

      De invorderingswet en de daarbij behorende uitvoeringsregelingen inclusief kwijtschelding.

  • d.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam bij de afdeling externe dienstverlening, de cluster dienstverlening; voor wat betreft de uitvoering van de wettelijke taken.

    • -

      Paspoortwet

    • -

      Wegenverkeerswet 1994

    • -

      Informatievoorziening voortvloeiend uit de wet GBA.

  • e.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA wordt er inzage verleend in de GBA op grond van daartoe afgesloten convenanten tussen de afdeling externe dienstverlening en andere afdelingen binnen de gemeente.

Artikel 4 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt.

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden de

volgende gegevens systematisch verstrekt aan:

Afdeling externe dienstverlening, cluster belastingen, aanvullende persoonsgegevens naar aanleiding van;

  • -

    Vestiging

  • -

    Binnenverhuizing

  • -

    Vertrek

  • -

    Huwelijk /Partnerschap

  • -

    Ontbinding Huwelijk/partnerschap

  • -

    Overlijden

  • -

    Naamswijziging

  • -

    Geslachtswijziging

  • -

    Vernaming/vernummering

  • -

    Aktualiseren persoon

  • -

    Aktualiseren afstamming

Afdeling externe dienstverlening voor wat betreft de wet inburgering nieuwkomers, aanvullende persoonsgegevens naar aanleiding van:

-Vestiging

Afdeling sociale zaken, aanvullende persoonsgegevens naar aanleiding van:

  • -

    Geboorte

  • -

    Vestiging

  • -

    Binnenverhuizing

  • -

    Vertrek

  • -

    Huwelijk/partnerschap

  • -

    Ontbinding huwelijk/partnerschap

  • -

    Overlijden

  • -

    Geslachtswijziging

  • -

    Naamswijziging

  • -

    Ouderwijziging

  • -

    Vernaming/vernummering

  • -

    Aktualiseren persoon

  • -

    Aktualiseren afstamming

  • -

    Aktualiseren huwelijk/partnerschap

  • -

    Aktualiseren overlijden

Regiopolitie Hoogeveen, aanvullende persoonsgegevens naar aanleiding van:

  • -

    Geboorte

  • -

    Vestiging

  • -

    Binnenverhuizing

  • -

    Vertrek

  • -

    Huw/Partn

  • -

    Overlijden

  • -

    Akt. persoon

  • -

    Akt. huw/partn

Artikel 5 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1. Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan instellingen genoemd in bijlage I de volgende gegevens op verzoek worden verstrekt:

    • -

      (geslachts)naam, voornaam, adellijke titel of predikaat;

    • -

      geboortedatum en overlijdensdatum;

    • -

      (geslachtsnaam), voornamen, adellijke titel of predikaat en geboortedatum van de echtgeno(o)t(e);

    • -

      naamgebruik;

    • -

      functie adres, straatnaam, huisnummer, aanduiding; bij huisnummer, letter bij huisnummer, toevoeging; bij huisnummer, locatiebeschrijving, postcode;

    • -

      datum vestiging adres;

    • -

      gemeente en datum vestiging in die gemeente.

  • 2. Een schriftelijk verzoek om verstrekking van deze gegevens wordt binnen vier weken na binnenkomst afgehandeld. In geval afhandeling niet binnen genoemde termijn plaats kan vinden, wordt de aanvrager hiervan door of namens de beheerder in kennis gesteld. Daarbij wordt ook aangegeven binnen welke termijn afhandeling van het verzoek valt te verwachten.

  • 3. Een schriftelijk verzoek om verstrekking van inlichtingen dient één of meer van de volgende identificerende gegevens te bevatten.

    • -

      volledige (geslachts)naam en voornamen;

    • -

      (geslachts)naam met adres en huisnummer;

    • -

      geboortedatum met (geslachts)naam

    • -

      geboortedatum met adres en huisnummer.

  • 4. Wanneer het schriftelijke verzoek geen enkel identificerend gegeven bevat, wordt de aanvrager door of namens de beheerder verzocht binnen een door de beheerder te bepalen termijn alsnog één of meer van de onder lid 3. genoemde gegevens aan te leveren.

  • 5. Wanneer binnen de in lid 4 bedoelde termijn geen gevolg wordt gegeven aan het verzoek van de beheerder, dan blijft het schriftelijke verzoek verder buiten behandeling.

Artikel 6 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens burgemeester en wethouders vastgestelde beveiligingshandboek GBA.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1.

    De verordening Persoonsregistraties van 01 januari 1994 tezamen met de aanvulling van 07 november 2001 wordt ingetrokken met ingang van de inwerkingtreding van deze verordening.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 maart 2004.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 4.

    De verordening ligt ter inzage bij de coördinator cluster burgerzaken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad,
gehouden op 25 maart 2004,
de griffier
de voorzitter,
J.Pit
R.W. ter Avest