Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

Geldend van 09-03-2014 t/m 31-12-2014

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2010

De raad van de gemeente Mill en Sint Hubert;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 28 januari 2014;

gelet op de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet, zoals deze worden gewijzigd door het voorstel van rijkswet tot Wijziging van de Paspoortwet in verband met onder meer de status van de Nederlandse identiteitskaart (Kamerstukken I 2013/2014, 33440 (R1990), nr. A);

gezien het advies van het college van 28 januari 2014;

besluiten vast te stellen de volgende verordening:

Verordening tot vijfde wijziging van de Legesverordening 2010

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a.’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

b. ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

c. ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

d. ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kal

enderjaar;

e. 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

a. het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

b. het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht

Artikel 4 Vrijstellingen

  • 1. Leges worden niet geheven voor stukken, inlichtingen of nasporingen waarvan de kosteloze afgifte, verstrekking of verrichting bij enig wettelijk voorschrift aan de gemeentebesturen is opgelegd.

  • 2. Leges worden voorts niet geheven voor:

  • 3. a. diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

    b. diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

a. van zuiver redactionele aard zijn;

b. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

1. onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

4. onderdeel 1.4. (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

5. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

6. onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

7. hoofdstuk 14 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De bepalingen die op grond van deze verordening worden gewijzigd blijven van toepassing op belastbare feiten:

    a. die zich voor de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing hebben voorgedaan;

    b. waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, blijft de gewijzigde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 3. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 4. De datum van de ingang van de heffing is 1 januari 2014.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 3. In afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, treedt titel 2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel in werking op het tijdstip waarop de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Staatsblad 2008, 496) en de Invoeringswet Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Kamerstukken 31953) in werking treden. De datum waarop dit tijdstip valt is tevens de datum van ingang van de heffing voor die titel.

  • 4. In afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, treedt titel 3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel in werking op 28 december 2009, welke datum tevens de datum van ingang van de heffing voor die titel is.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Vijfde wijziging Legesverordening 2010.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Mill en Sint Hubert in zijn openbare vergadering van 13 februari 2014.
De raad voornoemd,
De Voorzitter , de secretaris , de griffier.

Inhoud legestarieventabel 2014

Titel 1

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk

1

Burgerlijke stand

2

Paspoorten en identiteitskaarten

3

Rijbewijzen

4

Verstrekkingen uit de basisregistratie personen (BRP)

5

Verstrekkingen uit het Kiezersregister

6

Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

7

Bestuursstukken

8

Vastgoedinformatie

9

Overige publiekszaken

10

Gemeentearchief

11

Leegstandwet

12

Gemeentegarantie

13

Winkeltijdenwet

14

Kansspelen

15

vervallen

16

Telecommunicatie

17

Verkeer en vervoer

18

Diversen

Titel 2

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk

1

Begripsomschrijvingen

2

Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag

3

Omgevingsvergunning

4

Vermindering

5

Teruggaaf

6

Intrekking omgevingsvergunning

7

Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

8

Overschrijven vergunningen

9

Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

10

In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 

1

Horeca

2

Evenementen c.a.

3

Prostitutiebedrijven

4

Brandveiligheidsverordening

5

Gastouderopvang

6

Algemene plaatselijke verordening (diversen)

7

In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Behoort bij het raadsbesluit

van 12 december 2013

Mij bekend,

De Griffier,

 Oud 

 Nieuw

 tarief (2013) 

 tarief (2014) 

Titel 1 

Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief * bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, in de O.L. Vrouw ten Hove kapel of het gemeentehuis op:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.1.1.1

maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 17.00 uur

 € 533,00

 € 541,00

1.1.1.2

vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur

 € 533,00

 € 541,00

1.1.1.3

zaterdag van 9.00 tot 16.00 uur

 € 533,00

 € 541,00

1.1.1.4

vrijdag van 16.00 tot 20.00 uur

 € 597,00

 € 606,00

1.1.1.5

zaterdag van 16.00 tot 20.00 uur

 € 711,00

 € 722,00

1.1.2

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in kasteel Tongelaar of op een andere, dan wel een eigen locatie op:

1.1.2.1

maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 17.00 uur

 € 457,00

 € 464,00

1.1.2.2

vrijdag van 9.00 tot 16.00 uur

 € 457,00

 € 464,00

1.1.2.3

zaterdag van 9.00 tot 16.00 uur

 € 457,00

 € 464,00

1.1.2.4

vrijdag van 16.00 tot 20.00 uur

 € 533,00

 € 541,00

1.1.2.5

zaterdag van 16.00 tot 20.00 uur

 € 685,00

 € 695,00

1.1.3

Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk, op een andere, dan wel een eigen locatie, buiten de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand:

 € 249,00

 € 253,00

1.1.4

Voor de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk van niet-ingezetenen van de gemeente Mill en Sint Hubert wordt boven de onder 1.1.1. tot en met 1.1.3. vermelde bedragen een tarief geheven van:

 € 183,00

 € 186,00

*

1.1.5

Kosteloze huwelijksvoltrekkingen zoals bedoeld in artikel 5, lid 1 van het Reglement burgerlijke stand gemeente Mill en Sint Hubert 2009 vinden plaats in het gemeentehuis op maandag tot en met donderdag van 09.00 tot 17.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur.

1.1.6

Bij de voltrekking van een huwelijk, de registratie van een partnerschap dan wel de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk wordt, bij het gebruik maken van een ambtelijke getuige boven het verschuldigde bedrag genoemd in 1.1.1. tot en met 1.1.5., per ambtelijke getuige een tarief berekend van:

 € 30,00

 € 30,50

1.1.7

Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van:

1.1.7.1

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

 € 25,40

 € 25,80

1.1.7.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in een luxe uitvoering

 € 50,75

 € 51,50

1.1.7.3

Voor het kalligraferen van een trouwboekje of partnerschapboekje wordt het onder 1.1.6.1 en 1.1.6.2 vermelde bedrag verhoogd: 

1.1.7.3.1

voor het kalligraferen van het ambtelijke gedeelte met

 € 22,80

 € 23,10

1.1.7.3.2

voor het kalligraferen van het Kerkelijk gedeelte met

 € 13,20

 € 13,40

1.1.7.3.3

voor het kalligraferen van een geboorte inschrijving

 € 13,20

 € 13,40

1.1.7.3.4

voor het kalligraferen van een getuige

 € 3,80

 € 3,85

1.1.7.3.5

voor het kalligraferen van de naam van de ambtenaar van de burgerlijke stand

 € 3,80

 € 3,85

1.1.8

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een lijst waarop zijn vermeld:

1.1.8.1

alle op één dag, in één week of in één maand geborenen en overledenen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend voor elke lijst 

 € 24,10

 € 24,50

1.1.8.2

alle op één dag, in één week of in één maand ondertrouwde en getrouwde paren, alsmede geregistreerde partners, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elke lijst.

 € 24,10

 € 24,50

1.1.9.

Akten burgerlijke stand

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 eerste lid, onder a, b en d van de Wet rechten burgerlijke stand

 € 12,10

 € 12,50

Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder c van de Wet rechten burgerlijke stand

 € 21,70

 € 22,30

1.1.9.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in behandeling nemen van:

1.1.9.2

een afschrift van een akte van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 23b, tweede lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, per afschrift

 € 12,10

 € 12,50

1.1.9.3

een uittreksel als bedoeld in artikel 23b, eerste lid, van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, per uittreksel

 € 12,10

 € 12,50

1.1.9.4

een verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, per verklaring

 € 21,70

 € 22,30

1.1.9.5

een meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand, per uittreksel

 € 12,10

 € 12,50

1.1.9.6

een bewijs van in leven zijn (attestatie de vita)

 € 12,10

 € 12,50

1.1.10

Uitstel tot begraven of cremeren.

1.1.10.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van toestemming tot het uitstel van begraven of cremeren als bedoeld in art.17, lid 2 van de Wet op de Lijkbezorging

 € 17,75

 € 18,00

1.1.11

Laissez passez voor lijken

1.1.11.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van uitstel tot begraven of cremeren 

 € 32,50

 € 33,00

1.1.12

Nasporingen 

1.1.12.1

Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

 € 30,00

 € 30,50

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

1.2.1

van een nationaal paspoort

 

 

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

 

 € 66,96

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

 € 51,05

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1(zakenpaspoort)

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

 

 € 66,96

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

 

 € 51,05

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

 

 

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

 

 € 66,96

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 51,05

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 51,05

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

€ 52,95

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

€ 28,36

1.2.6

voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van

€ 47,07

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.3.1.1

Tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een Nieuw Rijbewijs Document 

 € 40,50

 € 38,45

1.3.1.2

Het tarief genoemd in subonderdeel 1.3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met 

 € 34,10

 € 34,10

1.3.2

Indien de aanvrager van een rijbewijs reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag - anders dan door overmacht - door de aanvrager niet compleet kan worden overlegd, wordt boven het tarief verschuldigd ingevolge 1.3.1.1 een bedrag geheven van

 € 25,00

 € 25,40

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen (BRP)

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief(2013)

Nieuw tarief(2014)

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens per verstrekking

 € 17,00

 € 17,25

1.4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 

1.4.2.2.1

voor 100 verstrekkingen

 € 510,00

 € 518,00

1.4.2.2.2

voor 500 verstrekkingen

 € 1.482,00

 € 1.504,00

1.4.2.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

 € 2.548,00

 € 2.586,00

1.4.2.2.4

Voor 5.000 verstrekkingen

 € 5.522,00

 € 5.605,00

1.4.2.2.5

voor 10.000 verstrekkingen 

 € 10.190,00

 € 10.343,00

1.4.3

Voor de toepassing van subonderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisregistratie personen

1.4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

 € 17,00

 € 17,25

1.4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

1.4.4.2.1

voor 100 verstrekkingen

 € 510,00

 € 518,00

1.4.4.2.2

voor 500 verstrekkingen

 € 1.482,00

 € 1.504,00

1.4.4.2.3

voor 1.000 verstrekkingen

 € 2.548,00

 € 2.586,00

1.4.4.2.4

voor 5.000 verstrekkingen

 € 5.522,00

 € 5.605,00

1.4.4.2.5

voor 10.000 verstrekkingen 

 € 10.190,00

 € 10.343,00

1.4.5

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

 € 30,00

 € 30,50

1.4.6

Verstrekkingen aan BRP-afnemers (wettelijk tarief)

1.4.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen met behulp van alternatieve media bdoeld in artikel 16, tweede lid van het Besluit basisregistratie personen

 € 22,69

 € 22,69

1.4.6.2

In afwijking van de voogaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid van het Besluit basisregistratie personen

 € 2,27

 € 2,27

Hoofdstuk 5 Kiezersregister

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief(2014)

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet 

 € 17,00

 17.25 

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (wettelijk maximum)

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

 € 0,23

 € 0,23

met een maximum per bericht van

 € 5,00

 € 5,00

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

 € 22,50

 € 22,50

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

 € 5,00

 € 5,00

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

 € 22,50

 € 22,50

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de subonderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

 € 4,50

 € 4,50

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2104)

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting 

 € 127,00

 € 129,00

1.7.1.2

een afschrift van de een afschrift van de gemeenterekening

 € 127,00

 € 129,00

1.7.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

1.7.2.1

tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering

 € 4,80

 € 4,90

1.7.2.1.2

een afschrift van stukken behorende bij een raadsvergadering, per stuk

 € 4,80

 € 4,90

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar

1.7.2.2.1

op de verslagen van de raadsvergaderingen 

 € 44,70

 € 45,40

1.7.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen

 € 63,50

 € 64,50

1.7.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

1.7.3.1

tot het verstrekken van:

1.7.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie

 € 4,80

 € 4,90

1.7.3.1.2

 een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per stuk

 € 4,80

 € 4,90

1.7.3.2

 tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.3.2.1

op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie

 € 35,50

 € 36,00

1.7.3.2.2

op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie

 € 35,50

 € 36,00

1.7.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.4.1

tot het verstrekken van een afschrift van de openbare besluitenlijst van het college

 € 4,80

 € 4,90

1.7.4.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar op de openbare besluitenlijst van het college

 € 35,50

 € 36,00

1.7.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een verordening:

1.7.5.1

– omvattende 1 tot 50 pagina’s

 € 35,50

 € 36,00

1.7.5.2.

– omvattende meer dan 50 pagina’s

 € 63,50

 € 64,50

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

tot het verstrekken van langs geautomatiseerde weg vervaardigde afschriften van perceelskaarten en/of naampercelenlijsten:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.8.1.1

per perceelskaart

 € 13,20

 € 13,40

1.8.1.2

per naam-percelenlijst

 € 17,25

 € 17,50

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de geautomatiseerde kadastrale registratie voor het verstrekken van een lichtdruk of fotokopie met

1.8.2.1

Formaat A4 (210 x 297 mm.)

 € 13,20

 € 13,40

1.8.2.2

Formaat A3 (297 x 420 mm.)

 € 26,40

 € 26,80

1.8.2.3

Formaat A2 (420 x 594 mm.)

 € 26,40

 € 26,80

1.8.2.4

Formaat A1 (594 x 841 mm.)

 € 35,50

 € 36,00

1.8.2.5

Formaat A0 (841 x 1139 mm.) 

 € 44,70

 € 45,40

1.8.2.6

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.2.6.1

Voor het aanvragen en/of vernummeren van een huisnummer

 € 26,40

 € 26,80

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.9.1.1

Tot afgifte van een verklaring omtrent het gedrag (wettelijk vastgesteld tarief)

 € 30,05

 € 30,05

1.9.2

Legalisaties

1.9.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.2.2

tot het verlenen van een legalisatie van een handtekening 

 € 17,75

 € 18,00

1.9.3

Verklaring omtrent persoon

1.9.3.1

Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.3.2

Tot afgifte van alle andere verklaringen, tot welker afgifte het gemeentebestuur op verlangen van particulieren bevoegd is, een en ander voor zover niet begrepen in enige andere paragraaf van deze verordeningen daarbij behorende tabel

 € 17,75

 € 18,00

1.9.4

Gemeenteplattegrond

1.9.4.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.4.2

tot het verlenen van een plattegrond van de gemeente

 € 6,10

 € 6,20

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.10.1

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

 € 30,00

 € 30,50

1.10.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van:

1.10.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

 € 2,25

 € 2,30

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

 € 2,25

 € 2,30

Hoofdstuk 11 Leegstandswet

1.11

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.11.1

Tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

 € 177,50

 € 180,00

1.11.2

Tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet

 € 177,50

 € 180,00

Hoofdstuk 12 Gemeentegarantie

1.12

Voor in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening worden geen leges geheven.

Hoofdstuk 13 Winkeltijdenwet

1.13.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.13.1

Tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

 € 53,30

 € 54,10

1.13.2

Tot het wijzigen van een in onderdeel 1.13.1 bedoelde ontheffing

 € 53,30

 € 54,10

Hoofdstuk 14 Kansspelen

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.14.1

Tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen (wettelijk maximum):

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.14.1.1

a. voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

 € 56,50

 € 56,50

1.14.1.2

b. voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten:

1.14.1.3

- voor de eerste kansspelautomaat

 € 56,50

 € 56,50

1.1.4.1.4

- en voor iedere volgende kansspelautomaat per automaat

 € 34,00

 € 34,00

1.14.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning):

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 € -

 € -

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 € 50,75

 € 51,50

Hoofdstuk 15 Kinderopvang (vervallen)

N

1.15

Op dit onderdeel waren tariefbepalingen opgenomen voor het verstrekken van inlichtingen uit het kinderopvangregister. Dat is een landelijk register geworden, dat voor iedereen via internet te raadplegen is. De tariefbepalingen zijn daardoor een dode letter geworden en geschrapt.

In titel 3 zijn vanaf 2012 legestarieven opgenomen voor aanvragen voor exploitatie van gastouderopvang.

Hoofdstuk 16 Kabels en Leidingen

1.16

Aanvraag/Melding voor instemming/vergunning voor werkzaamheden aan kabels en/of leidingen

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4 eerste lid Telecommunicatiewet, dan wel een aanvraag voor een vergunning voor het aanleggen van overige kabels en/of leidingen, gezamenlijk benoemd in artikel 4 eerste en tweede lid van de AVOI

 € 481,46

 € 488,70

1.16.1.1

Het bedrag genoemd in 1.16.1 wordt, bij aaneengesloten graafwerkzaamheden over een lengte van 25 meter of meer, voor het uitvoeren van coördinatie en toezicht met een toeslag over de bemeten sleuflengte per strekkende meter sleuf verhoogd met

 € 154,76

 € 157,10

1.16.1.2

Het bedrag genoemd in 1.16.1 wordt, indien overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met 

 € 103,17

 € 104,70

1.16.1.3

Het bedrag genoemd in 1.16.1 wordt, indien de aanvrager verzoekt om inhoudelijke afstemming bij de beoordeling, of het bijwonen van een bouwvergadering per vergadering verhoogd met

 € 103,17

 € 104,70

1.16.1.4

Het bedrag genoemd in 1.16.1 wordt, indien met betrekking tot een aanvraag/melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college is opgesteld.

1.16.1.5

Indien een begroting als bedoeld in 1.16.1.4 is uitgebracht, wordt een aanvraag/melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 

1.16.2

Indien het betreft werkzaamheden van niet ingrijpende aard bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van de melding de helft van het bedrag genoemd in 1.16.1.

 € 240,73

 € 244,30

1.16.2.1

Indien het betreft de melding voor een proefsleuf wordt het legesbedrag verrekend met de aanvraag of melding waartoe deze proefsleuf dient, indien en zodra de aanvraag of melding wordt ingediend conform 1.16.1

1.16.3

Indien het betreft spoedeisende werkzaamheden dan wel calamiteiten bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van de melding de helft van het bedrag genoemd in 1.16.1.

 € 240,73

 € 244,30

Hoofdstuk 17 Verkeer en vervoer

1.17.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief

(2013)

Nieuw tarief(2014)

1.17.1.1

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (stb.459) voor zover noodzakelijk voor en indirect samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten 

 € 58,75

 € 59,60

1.17.1.2

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (stb.459) anders dan bedoeld in subonderdeel 1.17.1.1

 € 26,00

 € 26,40

1.17.1.3

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigenreglement (stb.1994,450)

 € 59,00

 € 60,00

1.17.1.4

tot het verlenen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) ,

 € -

 € -

1.17.1.4

tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 5 van de Wet personenvervoer

 € 17,75

 € 18,00

1.17.2

Wedstrijden met voertuigen op een weg

1.1.7.2.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 10, vierde lid van de Wegenverkeerswet

 € 17,75

 € 18,00

Hoofdstuk 18 Diversen

1.18.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

1.18.1.1

Gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 € 6,60

 € 6,70

1.18.1.2

Afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.18.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

 € 0,35

 € 0,35

1.18.1.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

 € 0,35

 € 0,35

1.18.1.3

Kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.18.1.1 en 1.18.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk € 9,40, vermeerderd met € 0,35 voor elke dm2 waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of lichtdruk de 6 dm2 te boven gaat;

 € 9,55

 € 9,70

1.18.1.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 € -

 € -

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 € 27,00

 € 27,40

1.18.1.5

Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

 € 5,10

 € 5,20

Titel 2 

Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatieweken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief(2013)

Nieuw tarief(2014)

2.2.1

om vooroverleg in verband met het verlenen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is (deze leges worden niet in rekening gebracht als het vooroverleg gevolgd wordt doo een aanvraag omgevingsvergunning)

 € 154,30

 € 156,60

2.2.2

om beoordeling van een conceptaanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning:

30%

30%

van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder dan € 25.000 bedragen:

4,89%

4,96%

van de bouwkosten met een minimum van

 € 244,00

 € 248,00

2.3.1.1.2

indien de bouwkosten € 25.000 of meer bedragen doch niet meer dan € 50.000

 € 1.223,00

 € 1.240,00

vermeerderd met 

3,40%

3,45%

van het bedrag waarmee die bouwkosten € 25.000 te boven gaan

2.3.1.1.3

indien de bouwkosten € 50.000 of meer bedragen:

 € 2.074,00

 € 2.102,00

vermeerderd met 

3,10%

3,15%

van het bedrag waarmee die bouwkosten € 50.000 te boven gaan

2.3.1.1

Indien een bouwplan volgens advies van gemeentelijk bouw- en woningtoezicht voldoet aan de sneltoetscriteria van de welstandsnota (waardoor geen advies bij de welstandscommissie hoeft te worden ingewonnen), wordt het verschuldigde bedrag op grond van subonderdeel 2.3.1 verhoogd met 

 € 36,30

 € 36,80

2.3.1.2

Indien het bouwplan niet voldoet aan de sneltoetscriteria van de welstandsnota, is alsnog een toetsing door de Welstandscommissie noodzakelijk.

2.3.1.3

Het verschuldigde bedrag op grond van subonderdeel 2.3.1 wordt in verband met de toetsing aan de criteria van de welstandnota door de Welstandscommissie verhoogd:

2.3.1.3.1

Indien de bouwkosten niet meer dan € 500.000 bedragen

0,1261%

12,8000%

2.3.1.3.2

van die bouwkosten met een minimum van

 € 36,30

 € 36,80

2.3.1.3.3

Indien de bouwkosten meer dan € 500.000 en niet meer dan € 1.000.000 bedragen, per bouwplan

 € 741,00

 € 752,00

2.3.1.3.4

Indien de bouwkosten meer dan € 1.00.000 en niet meer dan € 1.500.000 bedragen, per bouwplan

 € 903,00

 € 917,00

2.3.1.3.5

Indien de bouwkosten meer dan € 1.500.000 en niet meer dan € 2.000.000 bedragen, per bouwplan

 € 1.064,00

 € 1.080,00

2.3.1.3.6

Indien de bouwkosten meer dan € 2.000.000 en niet meer dan € 2.500.000 bedragen, per bouwplan

 € 1.230,00

 € 1.248,00

2.3.1.3.7

Indien de bouwkosten meer dan € 2.500.000 en niet meer dan € 5.000.000 bedragen, per bouwplan

 € 1.482,00

 € 1.504,00

2.3.1.3.8

Indien de bouwkosten meer dan € 5.000.000 en niet meer dan € 7.500.000 bedragen, per bouwplan

 € 1.871,00

 € 1.899,00

2.3.1.3.9

Indien de bouwkosten meer dan € 7.500.000 en niet meer dan € 10.000.000 bedragen, per bouwplan

 € 2.253,00

 € 2.287,00

2.3.1.3.10

Indien de bouwkosten meer dan € 10.000.000 en niet meer dan € 12.500.000 bedragen, per bouwplan

 € 2.640,00

 € 2.680,00

2.3.1.3.11

Indien de bouwkosten meer dan € 12.500.000 en niet meer dan € 15.000.000 bedragen, per bouwplan

 € 3.026,00

 € 3.071,00

2.3.1.3.12

Indien de bouwkosten meer dan € 15.000.000 bedragen, per bouwplan

 € 3.412,00

 € 3.463,00

Extra welstandstoets

2.3.1.3.13

Het van toepassing zijnde tarief op grond van subonderdeel 2.3.1 wordt niet verhoogd indien zich tijdens de beoordeling van de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:

2.3.1.3.14

Het verschuldigde bedrag op grond van subonderdeel 2.3.1 wordt in verband met toetsing aan de criteria van de welstandsnota door de Welstandscommissie verhoogd indien naar het oordeel van burgemeester en wethouders in verband met de grootte en/of complexiteit van het plan een uitgebreide toetsing door het team Ruimtelijke Kwaliteit van Welstandszorg noodzakelijk is, bestaande uit de werkelijke kosten van deze toetsing, na voorafgaande opgave van de kosten.

2.3.1.4

V erplichte adviezen

2.3.1.4.1

Verplicht advies agrarische commissie

Het verschuldigde bedrag op grond van subonderdeel 2.3.1 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een advies van de agrarische commissie wordt vereist, verhoogd met de werkelijke kosten van het uitgebrachte advies

2.3.1.4.2

Verplicht advies Brabants Heem

Het verschuldigde bedrag op grond van subonderdeel 2.3.1 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een advies van Brabants Heem wordt vereist, verhoogd met de werkelijke kosten van het uitgebrachte advies

2.3.1.5.3

Overige verplichte adviezen

Het verschuldigde bedrag op grond van subonderdeel 2.3.1wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een extern advies wordt vereist, verhoogd met de werkelijke kosten van dat advies

2.3.1.6

Achteraf ingediende aanvraag

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

150%

150%

2.3.1.7

Beoordeling aanvullende gegevens

Voor het beoordelen van aanvullende gegevens als gevolg van een onvolledige aanvraag worden geen aanvullende leges geheven.

2.3.2

Aanlegactiviteiten

2.3.2.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 € 170,50

 € 173,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

 € 394,00

 € 400,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

 € 394,00

 € 400,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

 € 4.120,00

 € 4.182,00

Het in subonderdeel 2.3.3.3 genoemde tarief wordt (maximaal) verhoogd, indien er sprake is van:

2.3.3.3.1

behandeling inspraakreacties, met

 € 1.030,00

 € 1.045,00

2.3.3.3.2

behandeling zienswijzen, met

 € 1.030,00

 € 1.045,00

2.3.3.3.3

het opstellen van een ruimtelijke onderbouwing exclusief bijkomende noodzakelijke onderzoeken, met

 € 2.576,00

 € 2.615,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

 € 394,00

 € 400,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

 € 394,00

 € 400,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 € 231,00

 € 234,00

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 € 464,00

 € 471,00

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

 € 394,00

 € 400,00

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief(2014)

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

 € 394,00

 € 400,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

 € 394,00

 € 400,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

 € 4.120,00

 € 4.182,00

Het in subonderdeel 2.3.4.3 genoemde tarief wordt (maximaal) verhoogd, indien er sprake is van:

2.3.4.3.1

behandeling inspraakreacties, met

 € 1.030,00

 € 1.045,00

2.3.4.3.2

behandeling zienswijzen, met

 € 1.030,00

 € 1.045,00

2.3.4.3.3

het opstellen van een ruimtelijke onderbouwing exclusief bijkomende noodzakelijke onderzoeken, met

 € 2.576,00

 € 2.615,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

 € 394,00

 € 400,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

 € 394,00

 € 453,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

 € 231,00

 € 235,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

 € 464,00

 € 471,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

 € 394,00

 € 400,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte van:

2.3.5.1

– minder dan 100 m²

 € 692,00

 € 702,00

2.3.5.2

– 100 m² of meer, doch minder dan 500 m²

 € 692,00

 € 702,00

2.3.5.3

vermeerderd met een bedrag per m² van

 € 2,13

 € 2,16

2.3.5.4

– 500 m² of meer, doch minder dan 2.000 m²

 € 1.544,00

 € 1.566,00

2.3.5.5

vermeerderd met een bedrag per m² van

 € 0,87

 € 0,88

2.3.5.6

– 2.000 m² of meer, doch minder dan 5.000 m²

 € 2.849,00

 € 2.886,00

2.3.5.7

vermeerderd met een bedrag per m² van

 € 0,236

 € 0,240

2.3.5.8

– 5.000 m² of meer, doch minder dan 50.000 m²

 € 3.557,00

 € 3.606,00

2.3.5.9

vermeerderd met een bedrag per m² van

 € 0,077

 € 0,078

2.3.5.10

– 50.000 m² of meer

 € 7.022,00

 € 7.116,00

2.3.5.11

vermeerderd met een bedrag per m² van

 € 0,0154

 € 0,0156

2.3.5.12

Indien de aanvraag tot het verlenen van een vergunning, als bedoeld in de onderdelen 2.3.5.1 t/m 2.3.5.11 betrekking heeft op een vergunning tot wijziging dan wel uitbreiding van een vergunning, bedraagt het legestarief indien het betreft uitbreiding van die inrichting, met dien verstande dat de:

2.3.5.12.1

uitbreiding tenminste 10% van de oorspronkelijke gebruikersoppervlakte beslaat: het legestarief vermeld onder artikel 2.3.5.1 t/m 2.3.5.11 met dien verstande dat de leges uitsluitend worden berekend over de oppervlakte van de uitbreiding.

2.3.5.12.2

herindeling, interne verbouwing of gewijzigd gebruik van de gehele inrichting dan wel een deel van de inrichting, met dien verstande dat deze herindeling tenminste 10% van de gebruiksoppervlakte beslaat: 50% van het legestarief als vermeld onder de onderdelen 2.3.5.1 t/m 2.3.5.11, met dien verstande dat de leges uitsluitend worden berekend over de oppervlakte van de herindeling, interne verbouwing of het gewijzigd gebruik.

2.3.5.13

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor de afgifte van een verklaring van overdracht van een gebruiksvergunning aan een nieuwe eigenaar

 € 94,80

 € 96,20

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief(2014)

2.3.6.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

 € 172,00

 € 175,00

2.3.6.1.2

voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:

 € 172,00

 € 175,00

2.3.6.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

 € 172,00

 € 175,00

2.3.7

Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht

2.3.7.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief

 € 172,00

 € 175,00

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.7.1 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

 € 258,00

 € 262,00

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 € 231,00

 € 234,00

2.3.9

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.3 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 € 154,00

 € 156,00

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale of gemeentelijke bomenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 € 43,20

 € 43,80

2.3.11

Opslag van roerende zaken

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie of de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

2.3.11.1

indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:

 € 116,00

 € 118,00

2.3.11.2

indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:

 € 231,00

 € 270,00

2.3.12

Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998

2.3.12.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:

 € 38,60

 € 39,20

2.3.12.2

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998

 € 38,60

 € 39,20

2.3.13

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief

 € 77,00

 € 78,00

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 € 231,00

 € 234,00

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

 € 154,00

 € 156,00

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief:

 € 77,00

 € 78,00

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: 

 € 154,00

 € 156,00

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

 € 79,00

 € 80,00

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport

 € 237,00

 € 241,00

2.3.16.3

voor de beoordeling van een brandveiligheidrapport

 € 79,00

 € 80,00

2.3.16.4

voor de beoordeling van een ander hiervoor niet genoemd rapport 

 € 79,00

 € 80,00

2.3.17

Procedure vaststelling hogere grenswaarde Wet Geluidhinder

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot het starten van een procedure ter vaststelling van een hogere grenswaarde als bedoeld in de Wet Geluidhinder

 € 473,00

 € 480,00

2.3.18

Archeologische aanvragen

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief voor een aanvraag waarbij archeologische controle, toetsing en archiefonderzoek wordt verricht:

2.3.18.2

voor bureauonderzoek

 € 487,00

 € 494,00

2.3.18.3

voor inventariserend veldonderzoek

 € 487,00

 € 494,00

2.3.18.4

voor proefsleuvenonderzoek, inclusief voorafgaand programma van eisen

 € 487,00

 € 494,00

2.3.18.5

bij definitieve opgraving, inclusief voorafgaande programma van eisen en plan van aanpak

 € 487,00

 € 494,00

2.3.19

Advies

2.3.19.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

2.3.19.2

Indien een begroting als bedoeld in 2.3.19.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

2.3.20

Publicatiekosten

De in titel 2 genoemde bedragen worden verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van een aanvraag aan de aanvrager meegedeelde werkelijke kosten van wettelijk verplichte openbare kennisgevingen, blijkende uit een begroting die terzake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze rubriek wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van wettelijke verplichte openbare kennisgevingen aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

2.3.20

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.20.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.20.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

 € 464,00

 € 471,00

2.3.20.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

 € 772,00

 € 784,00

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan

60%

60%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges,

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 8 weken na het in behandeling nemen ervan

40%

40%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges,

2.5.1.3

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 8 weken en binnen 26 weken na het in behandeling nemen ervan

25%

25%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges,

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 3 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50%

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in subonderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Het minimumbedrag voor teruggaaf bedraagt

 € 244,00

 € 248,00

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies, publicatiekosten of verklaring van geen bedenkingen

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17, 2.3.18, en 2.3.19 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij subonderdeel 2.5.2 van toepassing is:

 € 244,00

 € 248,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project 

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

 € 172,00

 € 175,00

Hoofdstuk 8 Overschrijven vergunningen

2.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de ternaamstelling van verleende omgevingsvergunning

 € 87,00

 € 88,00

Hoofdstuk 9 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

 € 4.120,00

 € 4.182,00

Het in subonderdeel 2.9.1 genoemde tarief wordt (maximaal) verhoogd, indien er sprake is van:

2.9.1.1

behandeling inspraakreacties, met

 € 1.030,00

 € 1.045,00

2.9.1.2

behandeling zienswijzen, met

 € 1.030,00

 € 1.045,00

2.9.1.3

het opstellen van een ruimtelijke onderbouwing exclusief bijkomende noodzakelijke onderzoeken, met

 € 2.576,00

 € 2.614,00

2.9.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

 € 4.120,00

 € 4.182,00

Het in subonderdeel 2.9.2 genoemde tarief wordt (maximaal) verhoogd, indien er sprake is van:

2.9.2.1

behandeling inspraakreacties, met

 € 1.030,00

 € 1.045,00

2.9.2.2

behandeling zienswijzen, met

 € 1.030,00

 € 1.045,00

2.9.2.3

het opstellen van een ruimtelijke onderbouwing exclusief bijkomende noodzakelijke onderzoeken, met

 € 2.576,00

 € 2.614,00

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

 € 172,00

 € 175,00

Titel 3

Dienstverlening vallend onder Europese Dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca 

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief (2014)

3.1.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning ingevolge artikel 3, van de Drank- en Horecawet 

 € 533,00

 € 541,00

3.1.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een wijziging van een Drank- en Horecavergunning i.v.m. wijziging lokaliteit(en)

 € 126,00

 € 128,00

3.1.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een wijziging van een Drank- en Horecavergunning i.v.m. het wijzigen van de leidinggevenden

 € 126,00

 € 128,00

3.1.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing of verklaring als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet 

 € 26,40

 € 26,80

3.1.5

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing in artikel 4 van de Drank- en Horecawet 

 nieuw 

 € 26,80

3.1.6

Ingeval in het kader van de vergunningaanvraag of aanvragen van een wijziging als bedoeld in de onderdelen 3.1.1 en 3.1.3 advies moet worden ingewonnen in het kader van de wet BIBOB, wordt het tarief verhoogd met:

 € 634,00

 € 643,50

Hoofdstuk 2 Evenementen c.a.

Oud tarief (2013)

Nieuw tarief(2014)

3.2.1

Evenementen e.d.

3.2.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.2.2. van de Algemene plaatselijke verordening (evenementen e.d.), voor zover het betreft braderieën of markten

 € 87,30

 € 88,60

3.2.2

Geluidhinder

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing ingevolge artikel 4.1.6. van de Algemene plaatselijke verordening geldende voor:

3.2.2.1

één dag of een gedeelte daarvan

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 € -

 € -

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 € 35,50

 € 36,00

3.2.2.2

meer dan één dag

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 € -

 € -

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 € 51,75

 € 52,50

3.2.3

Ontheffing sluitingsuur

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.2.3.1

Ter verkrijging van een ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 2.3.1.4 van de A.P.V. 

3.2.3.1.1

voor elk uur of gedeelte daarvan

 € 17,75

 € 18,00

3.2.3.1.2

met twee uur of minder, doch meer dan één uur

 € 26,40

 € 26,80

3.2.3.1.3

met meer dan twee uur

 € 35,50

 € 36,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief(2013)

Nieuw tarief(2014)

3.3.1.1

Tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening (seksinrichting of escortbedrijf)

 € 669,00

 € 679,00

3.3.1.2

Tot het wijzigen van een vergunning als bedoeld in 3.3.1.1

 € 131,00

 € 133,00

Hoofdstuk 4Brandbeveiligingsverordening

3.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

Oud tarief(2013)

Nieuw tarief(2014)

3.4.1.1

Tot het verlenen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, ingevolge de brandbeveiligingsverordening 

 € 24,10

 € 24,50

Hoofdstuk 5 Gastouderopvang

3.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum, gastouderbureau of het bieden van gastouderopvang op grond van de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen:

3.5.1.1

voor een buitenschoolse opvang (BSO), een kinderdagverblijf (KDV) of een peuterspeelzaal (PSZ)

 € 743,00

 € 754,00

3.5.1.2

voor een gastouderbureau (GOB)

 € 465,00

 € 472,00

3.5.1.3

voor een gastouderopvang (GO) worden geen leges geheven.

 € -

 € -

Hoofdstuk 6 Algemene plaatselijke verordening (diversen)

Recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen

3.6.1 

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.6.1.1

Ter verkrijging van een ontheffing van het verbod als bedoeld in artikel 5.8.2 van de APV:

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 € -

 € -

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 € 26,40

 € 26,80

Vent- en standplaatsvergunningen

3.6.2

Het tarief terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van een vergunning:

3.6.2.1

tot het in de gemeente venten of verkopen gedurende één dag

 € 26,40

 € 26,80

3.6.2.2

tot het in de gemeente venten of verkopen gedurende een maand

 € 53,30

 € 54,10

3.6.2.3

tot het in de gemeente venten of verkopen gedurende een half jaar

 € 80,20

 € 81,40

3.6.2.4

tot het in de gemeente venten of verkopen gedurende een jaar

 € 106,60

 € 108,20

3.6.3

Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van een vergunning tot het in de gemeente innemen van een standplaats, niet tijdens marktdagen, per standplaats gedurende een periode van:

3.6.3.1

voor en dag of een gedeelte daarvan 

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 € -

 € -

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 € 26,40

 € 26,80

3.6.3.2

voor en maand of een gedeelte daarvan

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 € -

 € -

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 € 106,60

 € 108,20

3.6.3.3

voor een kwartaal of een gedeelte daarvan

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 € -

 € -

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 € 160,40

 € 162,80

3.6.3.4

voor een jaar of een gedeelte daarvan

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 € -

 € -

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 € 320,00

 € 325,00

  -

-

320,00

  325,00

Verkoopregister

3.6.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.6.4.1

Tot het verlenen van een verkoopregister als bedoeld in artikel 2.5.1 van de A.P.V.

 € 53,00

 € 54,00

Nachtverblijfregister

3.6.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van:

3.6.5.1

een nachtverblijfregister als bedoeld in artikel 2.3.2.3 van de A.P.V.

 € 53,00

 € 54,00

Reclamevergunningen op grond van de A.P.V.

3.6.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 

3.6.6.1

Tot het verlenen van een reclamevergunning als bedoeld in artikel 4.4.2 van de A.P.V. (opschrift, aankondiging of afbeelding op of aan een onroerende zaak). Deze tariefbepaling is vervallen. Valt onder titel 2 omgevingsvergunning.

Exploiteren openbare inrichting ex artikel 2.28 A.P.V.

3.6.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het mogen exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening

 Nieuw 

 € 57,00

Parkeren van reclamevoertuigen (5:7 A.P.V.) en objecten onder hoogspanningsmasten (2.22 A.P.V.)

3.6.8

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot ontheffing van:

3.6.8.1

het verbod op het parkeren van reclamevoertuigen als bedoeld in artikel 5:7 A.P.V.  

 Nieuw 

 € 28,05

3.6.8.2

het verbod om binnen een afstand van zes meter aan weerszijden van voor stroomgeleiding bestemde draden van bovengrondse hoogspanningslijnen voorwerpen, opgaand houtgewas of andere objecten, die niet zijn aan te merken als bouwwerken, hoger dan twee meter te plaatsen of te hebben (2:22 A.P.V.)

 Nieuw 

 € 44,75

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

voor een organisatie met ideeële doeleinden

 € -

 € -

voor een organisatie met commerciële doeleinden

 € 27,00

 € 27,50