Verordening Kandidatenraad WerkBedrijf Regio Rijk van Nijmegen

Geldend van 01-10-2018 t/m heden

Intitulé

Verordening Kandidatenraad WerkBedrijf Regio Rijk van Nijmegen

Het Algemeen Bestuur van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (MGR) Rijk van Nijmegen, gelezen het voorstel van de Bestuurscommissie Werk van de MGR van november 2017,

gelet op het bepaalde in artikel 47, van de Participatiewet,

gelet op het bepaalde in artikel 2, tweede lid van de Wet op de Sociale Werkvoorziening en

gelet op het bepaalde in artikel 2.1.3, eerste lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015,

besluit vast te stellen de volgende verordening:

VERORDENING KANDIDATENRAAD WERKBEDRIJF REGIO RIJK

VAN NIJMEGEN 2018

Artikel 1 - Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a. Kandidaat: personen die op basis van de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening of de Wet maatschappelijke ondersteuning gebruik maken van dienstverlening (aan)geboden door WerkBedrijf;

  • b. WerkBedrijf: het regionale arbeidsbemiddelingsbedrijf WerkBedrijf Rijk van Nijmegen dat onderdeel is van de MGR;

  • c. MGR: Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Rijk van Nijmegen;

  • d. Bestuurscommissie Werk: door het Algemeen Bestuur van de MGR ingestelde commissie ten behoeve van het op het gebied van Werk behartigen van de belangen van de in de MGR deelnemende gemeenten;

  • e. Dagelijks Bestuur: het Dagelijks Bestuur van de MGR;

  • f. Directeur: de directeur van de MGR tevens directeur van WerkBedrijf;

  • g. Kandidatenraad WerkBedrijf: de door het Algemeen Bestuur van de MGR ingestelde kandidatenraad met als doel kandidaten of hun vertegenwoordigers te betrekken bij de uitvoering van de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening en de Wet maatschappelijke ondersteuning voor zover de uitvoering van deze wetten door de deelnemende gemeenten is neergelegd bij de MGR;

  • h. Vertegenwoordiger: persoon of rechtspersoon die de kandidaat tijdens de door WerkBedrijf (aan)geboden dienstverlening persoonlijk vertegenwoordigt met als reden dat de kandidaat niet in staat is zelf zijn belangen ter zake van deze dienstverlening te behartigen;

  • i. Uitvoeringsbeleid: beleid gericht op de uitvoering van de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening en de Wet maatschappelijke ondersteuning waarmee WerkBedrijf de door de deelnemende gemeente gestelde strategische doelen wil realiseren;

  • j. De deelnemende gemeenten: Beuningen, Druten, Berg en Dal, Heumen, Mook en Middelaar, Nijmegen en Wijchen;

  • k. Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Algemene wet bestuursrecht tenzij het begrippen betreft die voorkomen in de Participatiewet, Wet Sociale Werkvoorziening of de Wet maatschappelijk ondersteuning. In dat geval geldt de betekenis zoals in deze wetten vastgelegd.

Artikel 2 - Doelstelling

  • 1. Het bewerkstelligen dat kandidaten of hun vertegenwoordigers, via het instellen van een Kandidatenraad WerkBedrijf betrokken worden bij de uitvoering van de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening en de Wet maatschappelijke ondersteuning voor zover de uitvoering van deze wetten door de deelnemende gemeenten is neergelegd bij de MGR.

  • 2. De Kandidatenraad WerkBedrijf wordt in de gelegenheid gesteld haar advies en/of zienswijze kenbaar te maken bij de totstandkoming of verbetering van het regionale uitvoeringsbeleid op het domein Werk, gericht op het bieden van optimale arbeidsmogelijkheden voor kandidaten van WerkBedrijf.

Artikel 3 - Terreinen en werkwijze

  • 1. De Kandidatenraad WerkBedrijf wordt door het Dagelijks Bestuur vooraf om haar advies gevraagd bij de volgende onderwerpen:

    • a.

      de vaststelling of wijzing van verordeningen op het domein Werk en de daarbij behorende beleidsregels;

    • b.

      de instrumenten die ingezet worden om kandidaten aan bedrijven te verbinden;

    • c.

      aspecten van de Wet maatschappelijke ondersteuning die onder regie van of door WerkBedrijf uitgevoerd worden;

    • d.

      de beoordeling van de kwaliteit van de dienstverlening aan kandidaten van WerkBedrijf en door WerkBedrijf ingeschakelde begeleidingsorganisaties;

    • e.

      het jaarlijkse verslag over klachten en de processen van klachtafhandeling.

  • 2. De Kandidatenraad WerkBedrijf adviseert het Dagelijks bestuur zowel gevraagd als ongevraagd.

  • 3. De Kandidatenraad WerkBedrijf wordt door de directeur van WerkBedrijf voorzien van de informatie die zij nodig heeft om haar advies uit te kunnen brengen. De directeur kan daarbij geheimhouding opleggen.

  • 4. Uiterlijk één week voordat de Kandidatenraad WerkBedrijf in een overlegvergadering bijeen komt, wordt door het Dagelijks Bestuur een adviesaanvraag ingediend. De kandidatenraad WerkBedrijf brengt binnen een termijn van vier weken, nadat de Kandidatenraad WerkBedrijf in deze overlegvergadering bijeen is gekomen, haar advies uit. In overleg met de directeur kan van deze termijn van vier worden afgeweken.

  • 5. De adviezen van de Kandidatenraad WerkBedrijf worden door het Dagelijks Bestuur betrokken bij de besluitvorming. Na vaststelling door het Dagelijks Bestuur wordt de Kandidatenraad binnen 2 weken schriftelijk geïnformeerd op welke wijze de adviezen zijn betrokken bij die besluitvorming. De adviezen worden tevens op de website van WerkBedrijf gepubliceerd.

Artikel 4 - Overleg

  • 1. De Kandidatenraad WerkBedrijf overlegt minimaal vier keer per jaar waarvan minimaal één overleg gezamenlijk met de directeur en één lid van de Bestuurscommissie WerkBedrijf die tevens lid is van het Dagelijks Bestuur van de MGR.

  • 2. Het doel van het gezamenlijke overleg is terug te blikken op de beleidsonderwerpen waarover de Kandidatenraad WerkBedrijf advies heeft uitgebracht en vooruit te blikken op de beleidsonderwerpen die komend jaar op de agenda staan. De agenda voor dit overleg wordt gezamelijk bepaald.

  • 3. Er wordt een extra overlegvergadering ingepland, indien dat voor de uitvoering van de in artikel 3 genoemde taken noodzakelijk word geacht door de helft van het aantal leden en de voorzitter van de Kandidatenraad WerkBedrijf.

  • 4. De vergaderingen van de Kandidatenraad WerkBedrijf zijn openbaar en worden aangekondigd op de website van WerkBedrijf.

  • 5. Indien dit tijdens de vergadering noodzakelijk wordt geacht, kan besloten (verder) worden vergaderd. Hier moet een meerderheid van de leden mee instemmen.

  • 6. De Kandidatenraad WerkBedrijf kan werkgroepen instellen.

Artikel 5 - Samenstelling, omvang en besluitvorming

  • 1. De Kandidatenraad WerkBedrijf bestaat uit 11 zetels en een onafhankelijk voorzitter. De Kandidatenraad bestaat uit de volgende leden:

    • a.

      zeven zetels ingevuld door kandidaten of persoonlijke vertegenwoordigers die dienstverlening van het WerkBedrijf ontvangen op basis van de Participatiewet. Deze zeven zetels worden verdeeld over de deelnemende gemeenten. Het streven is één lid per deelnemende gemeente te benoemen. Bij voorkeur een lid uit de locale cliëntenraad.

    • b.

      twee zetels ingevuld door kandidaten of persoonlijke vertegenwoordigers die gebruik maken van arbeidsmatige dagbesteding als bedoeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning;

    • c.

      twee zetels ingevuld door kandidaten of persoonlijke vertegenwoordigers die beschikken over een indicatie Wet sociale werkvoorziening;

  • 2. Extern deskundigen of vertegenwoordigers van groepen kunnen per onderwerp worden uitgenodigd in de Kandidatenraad WerkBedrijf.

  • 3. De Kandidatenraad WerkBedrijf beslist bij meerderheid van stemmen.

  • 4. De voorzitter heeft geen stemrecht.

  • 5. De voorzitter dient ervoor zorg te dragen dat bij het opstellen van het advies die leden betrokken worden die het onderwerp aangaat. In een huishoudelijke reglement wordt dit nader uitgewerkt.

  • 6. Indien er één of meer vacatures ontstaan in de Kandidatenraad Rijk van Nijmegen, behoudt de Kandidatenraad haar bevoegdheden. De directeur faciliteert de werkzaamheden die nodig zijn om een ontstane vacature te vervullen.

Artikel 6 - Benoeming en zittingsduur

  • 1. De leden van de Kandidatenraad WerkBedrijf worden op voordracht van de Kandidatenraad WerkBedrijf benoemd door het Dagelijks Bestuur. De zittingstermijn bedraagt twee jaar. De leden kunnen eenmaal voor eenzelfde periode herbenoemd worden.

  • 2. De leden van de Kandidatenraad WerkBedrijf kunnen niet tegelijkertijd

    • raadslid;

    • collegelid; of,

    • werkzaam zijn bij één van de deelnemende gemeenten aan de MGR of bij de MGR zelf, behalve indien zij vallen onder doelgroep van de Participatiewet,de Wet sociale werkvoorziening of Wet maatschappelijke ondersteuning.

  • 3. Lidmaatschap van de Kandidatenraad WerkBedrijf eindigt:

    • a.

      door het verstrijken van de periode waarvoor het lid benoemd is, behoudens herboeming;

    • b.

      door schriftelijke opzegging van het lid;

    • c.

      door verlies van de hoedanigheid waarin het lid benoemd is;

    • d.

      door schriftelijke opzegging door het Dagelijks Bestuur bij disfunctioneren of bij wijzigingen van de samenstelling of de omvang van de Kandidatenraad WerkBedrijf.

  • 4. De Kandidatenraad WerkBedrijf kan het Dagelijks Bestuur gemotiveerd verzoeken het lidmaatschap te beëindigen van kandidaten die disfunctioneren, waaronder verstaan wordt absentie en het zich niet houden aan de verplichtingen voortvloeiende uit het lidmaatschap. Hierover vindt overleg plaats tussen de voorzitter en de directeur van WerkBedrijf.

Artikel 7 - Onafhankelijke voorzitter en ambtelijke ondersteuning

  • 1. Het Dagelijks Bestuur benoemt op voordracht van de Kandidatenraad WerkBedrijf een onafhankelijke voorzitter.

  • 2. De Kandidatenraad WerkBedrijf wordt ambtelijk ondersteund door medewerker(s) van WerkBedrijf. In overleg met de directeur worden hier afspraken over gemaakt. Het gaat in ieder geval om (niet limitatief):

    • de organisatorische en facilitaire ondersteuning en,

    • eventuele ondersteuning bij het opstellen van adviezen.

Artikel 8 - Faciliteiten

  • 1. Het Dagelijks Bestuur stelt aan de Kandidatenraad WerkBedrijf zodanige middelen ter beschikking dat de Kandidatenraad WerkBedrijf redelijkerwijs in staat kan worden geacht om in het kader van de uitvoering van deze verordening, de belangen te behartigen van kandidaten.

  • 2. De middelen als bedoeld in het eerste lid worden door het Dagelijks Bestuur jaarlijks toegekend.

  • 3. Ten laste van de in het tweede lid genoemde middelen ontvangen de leden van de Kandidatenraad WerkBedrijf voor het bijwonen van overlegvergaderingen een onkostenvergoeding.

  • 4. Ten laste van de in het tweede lid genoemde middelen ontvangen de leden van de Kandidatenraad WerkBedrijf voor het deelnemen aan werkgroepen ten behoeve van het opstellen van een advies, eenmalig per vastgesteld advies een onkostenvergoeding.

  • 5. Het Dagelijks Bestuur kan ook besluiten bepaalde faciliteiten in natura aan te bieden.

Artikel 9 - Slotbepalingen

  • 1. In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het Dagelijks Bestuur in overleg met de Kandidatenraad WerkBedrijf.

  • 2. Leden van de Kandidatenraad WerkBedrijf mogen op geen enkele wijze enig nadeel ondervinden uit hoofde van de uitoefening van hun functie.

  • 3. Leden van de Kandidatenraad WerkBedrijf kunnen niet persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor schade ontstaan door verrichte werkzaamheden behorende bij het lidmaatschap van de Kandidatenraad WerkBedrijf.

  • 4. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Kandidatenraad WerkBedrijf Regio Rijk van Nijmegen 2018.

  • 5. De Regionale Verordening Kandidatenraad WerkBedrijf Regio Rijk van Nijmegen november 2014 wordt ingetrokken.

  • 6. De Verordening Kandidatenraad WerkBedrijf Regio Rijk van Nijmegen 2018 treedt in werking met ingang van 01-10-2018.(na datum publicatie).

  • 7. Bij inwerkingtreding van de Verordening Kandidatenraad WerkBedrijf Regio Rijk van Nijmegen 2018 eindigt van rechtswege het lidmaatschap van de leden die op basis van de Regionale Verordening Kandidatenraad WerkBedrijf Regio Rijk van Nijmegen November 2014 benoemd zijn. De leden die voldoen aan de voorwaarden genoemd in artikel vijf, eerste lid, van deze Verordening, kunnen door het Dagelijks Bestuur opnieuw worden benoemd ongeacht of zij reeds twee jaar of langer lid zijn van de Kandidatenraad. De totale zittingstermijn van deze leden mag in totaal niet meer dan zes jaar bedragen.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het Algemeen Bestuur van de Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Rijk van Nijmegen op

De Secretaris,

mevr. J. Hol

De Voorzitter,

drs. H.M.F. Bruls

Algemene Toelichting

WerkBedrijf biedt dienstverlening aan verschillende doelgroepen voor de regio Rijk van

Nijmegen. Het Rijk van Nijmegen bestaat uit de volgende regiogemeenten: Beuningen, Druten,

Berg en Dal, Heumen, Mook en Middelaar, Nijmegen en Wijchen. Voor deze regiogemeenten

voert WerkBedrijf een opdracht uit die uiteen valt in drie delen:

  • 1.

    Arbeidsbemiddeling (in het kader van de Participatiewet)

    WerkBedrijf biedt, door de gemeente aangemelde, kandidaten dienstverlening aan bij de arbeidsinschakeling en acquireert en beheert de relatie met ondernemers in de regio Rijk van Nijmegen.

  • 2.

    Arbeidsmatige dagbesteding (in het kader van Wet maatschappelijke ondersteuning, verder aangeduid als Wmo)

    WerkBedrijf voert de regie over de arbeidsmatige dagbesteding. Dit houdt in dat WerkBedrijf de begeleiding inkoopt, de toeleiding en doorstroom organiseert dan wel uitvoert.

  • 3.

    Sociale werkvoorziening (in het kader van de Wet Sociale Werkvoorziening, verder aangeduid als Wsw)

    WerkBedrijf biedt aan de medewerkers die onder de Wsw vallen, passend werk aan.

Op grond van de verschillende wetten zijn gemeenten verplicht om personen uit de doelgroep te betrekken bij de uitvoering van de wet (cliëntenparticipatie). Dit doet WerkBedrijf door het instellen van een regionale Kandidatenraad. In deze Kandidatenraad zitten personen die gebruik maken van de dienstverlening van het WerkBedrijf en vallen onder de Participatiewet, Wmo of Wsw. Het kan ook zijn dat er vertegenwoordigers van deze personen in de Kandidatenraad zitten. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om ouders van kinderen die gebruik maken van een voorziening in het kader van de Participatiewet. De Kandidatenraad adviseert over het uitvoeringsbeleid dat door het WerkBedrijf wordt vastgesteld en uitgevoerd. Hierdoor kan het WerkBedrijf de aan haar opgedragen taken nog beter afstemmen op haar kandidaten uit de verschillende doelgroepen.

In de Participatiewet, de Wmo en de Wsw is opgenomen dat de gemeenteraad een verordening dient vast te stellen waarin in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop de personen uit de doelgroep:

  • a.

    vroegtijdig in staat worden gesteld gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en de daarbij behorende beleidsregels;

  • b.

    worden voorzien van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen;

  • c.

    deel kunnen nemen aan periodiek overleg;

  • d.

    onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;

  • e.

    worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.

Gezien het feit dat de deelnemende gemeenten aan de MGR haar taken op het domein van Werk de Participatiewet, Wmo en Wsw hebben neergelegd bij de MGR, rust deze verplichting op het Algemeen Bestuur van de MGR. Het Algemeen Bestuur heeft besloten, nadat de huidige Kandidatenraad om haar advies is gevraagd, tot een nieuwe verordening te komen ter vervanging van de regionale verordening Kandidatenraad WerkBedrijf Rijk van Nijmegen van november 2014.

De Kandidatenraad WerkBedrijf, bestaande uit kandidaten van WerkBedrijf of hun vertegenwoordigers, wordt op de in de verordening aangegeven wijze door het Dagelijks Bestuur via de directeur en de Bestuurscommissie Werk betrokken bij het uitvoeringsbeleid op het domein Werk. Zo vindt er minimaal één keer per jaar overleg plaats met de directeur en een lid van de Bestuurscommissie Werk die tevens lid is van het Dagelijks Bestuur. Daarnaast regelt de verordening de samenstelling en omvang van de Kandidatenraad WerkBedrijf, de benoeming van de leden en de beëindiging van het lidmaatschap. Om een goede uitoefening van cliëntenparticipatie te waarborgen, worden leden van de Kandidatenraad ondersteund en gefaciliteerd door WerkBedrijf. Ook dit is vastgelegd in de verordening.

Hieronder volgt een artikelsgewijze toelichting van de verordening. Alleen de artikelen die daadwerkelijk toelichting behoeven, worden toegelicht.

Artikelgewijze Toelichting

Artikel 1

Dit artikel omschrijft de voor de verordening van belang zijnde begrippen. Uit de definities blijkt dat in de Kandidatenraad alleen kandidaten kunnen deelnemen die daadwerkelijk gebruik maken van de dienstverlening van het WerkBedrijf zoals bijvoorbeeld kandidaten die werkzaam zijn op een leerwerkplpek in het kader van de Participatiewet of bezig zijn met arbeidmatige dagbesteding als bedoeld in de Wmo of een dienstverband hebben met de MGR in het kader van de Wsw. Hieruit blijkt ook het regionale karakter van de raad. Alleen kandidaten of hun vertegenwoordigers uit de aangegeven gemeenten kunnen lid zijn van de Kandidatenraad WerkBedrijf. Verhuizing naar een gemeente buiten het Rijk van Nijmegen betekent doorgaans dat de kandidaat niet meer behoort tot de doelgroep waarvoor het WerkBedrijf dienstverlening levert. En dat heeft tot gevolg dat het lidmaatschap van de Kandidatenraad WerkBedrijf eindigt.

Artikel 2

Dit artikel geeft aan dat Algemeen Bestuur van de MGR met het instellen van de Kandidatenraad WerkBedrijf beoogt kandidaten of hun vertegenwoordigers te betrekken bij het uitvoeringsbeleid op het domein Werk in het kader van de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening en de Wet maatschappelijke ondersteuning. Daarbij gaat het alleen om beleid dat WerkBedrijf bevoegd is om vast te stellen. Het strategisch beleidskader dat ten behoeve van het opstellen van de Re-integratieverordening Participatiewet door de deelnemende gemeenten wordt vastgesteld, valt hier bijvoorbeeld niet onder. Evenmin de meer- en maatwerkovereenkomsten die met de deelnemende gemeenten worden afgesloten. WerkBedrijf zal de deelnemende gemeenten verzoeken deze onderwerpen te agenderen bij de lokale cliëntenraden.

Artikel 3

Dit artikel geeft de beleidsterreinen aan waarbij de Kandidatenraad WerkBedrijf wordt betrokken namelijk bij de vaststelling of wijziging van verordeningen op het domein Werk en de daarbij behorende beleidsregels, bij de instrumenten die ingezet worden om kandidaten aan bedrijven te verbinden, bij de arbeidsmatige dagbesteding, bij de beoordeling van de kwaliteit van de (aan)geboden dienstverlening aan kandidaten van WerkBedrijf en bij het algemene verslag over klachten en de processen van klachtafhandeling.

De Kandidatenraad adviseert dus niet over lokale kwesties als de strategische kaderstelling, de vertaling van strategische kaders in overeenkomsten en overige algemene kaders die WerkBedrijf van gemeenten meekrijgt. En ook niet over:

  • a.

    individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken die een individueel karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele kandidaten;

  • b.

    onderwerpen van interne organisatie voor zover deze geen aanwijsbare gevolgen hebben voor de ondersteuning van de arbeidsinschakeling van de kandidaten;

  • c.

    medezeggenschap in de zin van de Wet op de ondernemingsraad (WOR) en uitvoeringsaspecten, te weten bedrijfsvoering met betrekking tot het functioneren van WerkBedrijf en overige voor de uitvoering van de wet aangewezen uitvoeringsorganisaties.

Het is de verantwoordelijkheid van de directeur om de Kandidatenraad WerkBedrijf tijdig van informatie te voorzien zodat de Kandidatenraad WerkBedrijf haar advies kan geven mondeling tijdens het overleg of schriftelijk op een later tijdstip. De Kandidatenraad WerkBedrijf kan ook ongevraagd haar advies geven. Het advies van de Kanidatenraad WerkBedrijf wordt aan het Dagelijks Bestuur gegeven. In de praktijk betekent dit dat het advies ontvangen wordt door de directeur. De directeur zorgt er vervolgens voor dat het advies via de Bestuurscommissie WerkBedrijf wordt voorgelegd aan het Dagelijks Bestuur.

Artikel 4

Dit artikel geeft aan dat er minimaal één keer per jaar overleg plaatsvindt met de directeur en één lid van de Bestuurscommissie WerkBedrijf die tevens lid is van het Dagelijks Bestuur en dat er minimaal vier keer per jaar een eigen overleg plaats vindt van de Kandidatenraad.

Artikel 5

De Kandidatenraad WerkBedrijf kan ten hoogste bestaan uit 11 zetels die ingevuld kunnen worden door kandidaten of hun vertegenwoordigers: 7 zetels voor kandidaten uit de Participatiewet, 2 zetels voor kandidaten die gebruik maken van arbeidsmatige dagbesteding, 2 kandidaten die beschikken over een Wsw-indicatie. De 7 zetels voor leden vallend onder de Particpatiewet worden verdeeld over de deelnemende gemeenten. Het streven is één lid per deelnemende gemeente te benoemen. Bij voorkeur een lid uit de locale cliëntenraad. Daarnaast streven we zo veel mogelijk naar diversiteit.

Er mag gestemd worden over alle onderwerpen. Echter uit het advies moet wel duidelijk blijken dat bij het opstellen daarvan de leden betrokken zijn waarop het betreffende advies betrekking heeft. Dus bij een adviesaanvraag over de Participatiewet, dienen de leden uit de doelgroep Participatiewet betrokken te zijn en een nadrukkelijke stem in het advies te hebben gehad.

Externe deskundigen of vertegenwoordigers van groepen kunnen ook zelf een verzoek indienen bij de

Kandidatenraad om te worden uitgenodigd. De Kandidatenraad WerkBedrijf besluit of ze deze

uitnodiging al dan niet aannemen.

Artikel 6

Het Dagelijks Bestuur benoemt de leden van de Kandidatenraad WerkBedrijf. Dit gebeurt op voordracht van de Kandidatenraad WerkBedrijf. Het Dagelijks Bestuur zal de directeur het mandaat geven om deze benoemingsbesluiten te kunnen nemen. Het lidmaatschap van de Kandidatenraad WerkBedrijf kan aan het einde van de zittingsperiode eindigen maar ook tussentijds. Zo eindigt het lidmaatschap automatisch op het moment dat het lid de hoedanigheid kwijtraakt op basis waarvan hij of zij benoemd is in de raad. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer er geen gebruik meer wordt gemaakt van de dienstverlening van WerkBedrijf of wanneer een vertegenwoordiger niet langer meer een kandidaat vertegenwoordigt.

Een aantal functies waaronder die van raadslid en collegelid zijn niet verenigbaar met het lidmaatschap van de Kandidatenraad WerkBedrijf. Daarom kunnen personen die deze functies bekleden, niet door de het Dagelijks Bestuur / directeur benoemd worden in de Kandidatenraad WerkBedrijf.

Artikel 7

Ten behoeve van het optimaliseren van de samenwerking tussen de verschillende doelgroepen binnen de Kandidatenraad WerkBedrijf is ervoor gekozen een onafhankelijk voorzitter te benoemen. Deze voorzitter wordt door het Dagelijks Bestuur benoemd op voordracht van de Kandidatenraad WerkBedrijf. Ook hiervoor zal de directeur gemandateerd worden.

De raad wordt ambtelijk ondersteund door medewerker(s) van WerkBedrijf.

Artikel 8

Het Dagelijks Bestuur stelt de Kandidatenraad WerkBedrijf middelen ter beschikking zodat zij haar in de verordening genoemde taak op een adequate wijze kan uitoefenen. De Kandidatenraad WerkBedrijf wordt hierover jaarlijks geinformeerd. De onkostenvergoeding vormt een vergoeding die deelname aan de vergaderingen mogelijk maakt. Het Dagelijks Bestuur kan ook besluiten bepaalde zaken niet in geld maar in natura uit te keren bijvoorbeeld een vergaderruimte ter beschikking te stellen.

Ondertekening