Regeling vervallen per 01-12-2010

Reglemen houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand. (INGETROKKEN PER 01-12-2010)

Geldend van 01-12-2009 t/m 30-11-2010

Intitulé

Reglemen houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand. (INGETROKKEN PER 01-12-2010)

Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst

GEMEENTE MOERDIJK

Burgemeester en wethouders van de Gemeente Moerdijk,

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

BESLUIT

vast te stellen het volgende reglement:

Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1.

Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van Titel 4 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (Stb. 1993, 555) zoals nadien gewijzigd);

  • b.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb. 1994, 160) zoals nadien gewijzigd;

  • c.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • d.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art. 16, leden 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek);

  • e.

    huis der gemeente: alle gebouwen welke bij raadsbesluit, bij besluit van het college of bij besluit van de manager Gemeentewinkel als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2.

Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Moerdijk afdeling Gemeentewinkel, team balie;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2.

    Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3.

    Het college kan buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen,

indien zij overleggen:

  • -

    een schriftelijk verzoek van het bruidspaar;

  • -

    een benoemingsbesluit van burgemeester en wethouders van die (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand;

  • -

    een beëdigingsbesluit van de Rechtbank;

  • -

    een kopie van het identiteitsbewijs;

  • -

    een bewijs van de gemeente waar de (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand werkzaam is dat betreffende persoon tot op heden dit werk onafgebroken heeft gedaan.

Artikel 3.

Benoeming

  • 1.

    De benoeming van de ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor de periode waarin zij bij de afdeling Gemeentewinkel, team balie werkzaam zijn.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt benoemd voor de periode zolang deze zijn/haar specifieke werkzaamheden uitoefent voor de gemeente Moerdijk.

Artikel 4.

Lokatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het ‘huis der gemeente’.

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5.

Leiding van de dienst

De manager van de Gemeentewinkel is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 6.

Openstelling

1. a.Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend,voor huwelijksvoltrekkingen of registraties partnerschap:

*op maandag t/m zondag tussen 08.00 en 01.00 uur;

*op maandag- en woensdagmorgen tussen 09.00 en 10.00 uur in het gemeentehuis van Zevenbergen voor de kosteloze huwelijksvoltrekkingen of registraties partnerschap.

b.Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend voor huweliiksaangiften, aangiften geregistreerd partnerschap:

b. * op maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 12.00 uur;

b. * op maandag t/m woensdag tussen 14.00 en 16.00 uur;

* op donderdag tussen 14.00 en 17.00 en tussen 18.00 en 20.00 uur.

c.Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend voor omzettingen van geregistreerde partnerschappen in huwelijken:

* op maandag tussen 09.00 en 12.00 uur.

  • d.

    Voor overige werkzaamheden op het gebied van de burgerlijke stand gelden de algemene openingstijden voor de afdeling Gemeentewinkel.

    • 2.

      Het bureau genoemd in artikel 6, lid 1 onder c, is gesloten indien de vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

    • 3.

      Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

    • 4.

      Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

    • 5.

      In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 7.

Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand.

  • 2.

    Het treedt in werking op 1 december 2009.

  • 3.

    Het reglement vastgesteld op 1 december 1997 en laatstelijk gewijzigd op 7 juli

1998 komt per genoemde datum onder 2 te vervallen.

Vastgesteld in de vergadering van het college d.d. 20 oktober 2009,

de gemeentesecretaris, de burgemeester,

Drs. A.E.B. KandelDrs. W.M.J. Denie