Regeling vervallen per 01-01-2012

De verordening op de heffing en de invordering van leges gemeente Moerdijk 2011

Geldend van 01-01-2011 t/m 31-12-2011

Intitulé

De verordening op de heffing en de invordering van leges gemeente Moerdijk 2011

De raad van de gemeente Moerdijk, in zijn vergadering van 16 december 2010,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 2 november 2010,

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet,

BESLUIT

vast te stellen de volgende verordening:

DE VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES GEMEENTE MOERDIJK 2011

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • 1.

    “dag”: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • 2.

    “week”: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • 3.

    “maand”: het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalendermaand tot de 1e dag in de volgende kalendermaand;

  • 4.

    “jaar”: het tijdvak dat loopt van de 1e dag in een kalenderjaar tot de 1e dag in het volgende kalenderjaar;

  • 5.

    “kalenderjaar”: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor

  • a.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen.

  • b.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 3. De tarieven in de bij de legesverordening behorende tarieventabel worden afgerond op vijf euro-centen.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitkeren van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.6 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 5.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 6.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1.

    De 2e Wijziging Legesverordening gemeente Moerdijk 2010, vastgesteld op 3 juni 2010, laatstelijk gewijzigd bij 3e wijziging Legesverordening gemeente Moerdijk 2010 op 23 september 2010 wordt ingetrokken met ingang van de in het tweede lid genoemde datum van heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2011De verordening wordt met inachtneming van de bepalingen in de Gemeentewet bekend gemaakt in huis aan huis blad de Moerdijkse Bode

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als legesverordening gemeente Moerdijk 2011.

Vastgesteld in de vergadering van de raad d.d. 16 december 2010.

De griffier,De voorzitter,

J.A.M. HereijgersDrs. W.M.J. Denie

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2011.

Indeling tarieventabel

Titel 1Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Titel 2Vergunningen, ontheffingen en meldingen

Onderdeel 2.1 Algemeen

Onderdeel 2.2 omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder a van de Wabo

Onderdeel 2.3 omgevingsvergunning voor een activiteit genoemd in artikel 2.1 lid 1 onder g en h en artikel 2.2 lid 1 onder a van de Wabo

Onderdeel 2.4 omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo

Onderdeel 2.5 omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b van de Wabo

Onderdeel 2.10Overige vergunning gerelateerde producten

Onderdeel 2.11Algemene toeslagen en kortingen

Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

Titel 1Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1

Maandag tot en met vrijdag locatie Zevenbergen

€ 271,95

08.00 tot 18.00 uur

€ 777,55

18.00 tot 22.00 uur

€ 1.298,20

22.00 tot 01.00 uur

uitgezonderd maandagmorgen en woensdagmorgen om 09.00 en 9.30 uur, deze tijden zijn gratis (alleen locatie Zevenbergen).

Maandag tot en met vrijdag locatie Klundert

08.00 tot 18.00 uur

€ 296,35

18.00 tot 22.00 uur

€ 851,55

22.00 tot 01.00 uur

€ 1.480,60

Maandag tot en met vrijdag locatie Willemstad

08.00 tot 18.00 uur

€ 328,65

18.00 tot 22.00 uur

€ 804,70

22.00 tot 01.00 uur

€ 1.123,30

1.1.2

Zaterdag locatie Zevenbergen

08.00 tot 18.00 uur

€ 394,80

18.00 tot 22.00 uur

€ 900,50

22.00 tot 01.00 uur

€ 1.480,60

Zaterdag locatie Klundert

08.00 tot 18.00 uur

€ 493,80

18.00 tot 22.00 uur

€ 962,15

22.00 tot 01.00 uur

€ 1.480,60

Zaterdag locatie Willemstad

08.00 tot 18.00 uur

€ 453,30

18.00 tot 22.00 uur

€ 830,95

22.00 tot 01.00 uur

€ 1.123,30

1.1.3

Zon en feestdagen

Locatie Zevenbergen

€ 1.542,15

Locatie Klundert

€ 1.665,55

Locatie Willemstad

€ 1.251,35

Als feestdagen worden aangemerkt: Nieuwjaarsdag, Goede vrijdag, 1e en 2e Paasdag, Koninginnedag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, 1e en 2e Pinksterdag, 1e en 2e Kerstdag en de dagen die als zodanig worden aangegeven bij openbare kennisgeving met uitzondering van de vrijdag na Hemelvaartsdag.

1.1.4

Het tarief terzake het beschikbaar stellen van getuigen bij een huwelijksvoltrekking en de partnerschapregistratie, bedraagt per getuige

€ 54,20

Het beschikbaar stellen van getuigen kan alleen tijdens kantooruren.

1.1.5

Bij het vastleggen van een huwelijksdatum of partnerschapregistratiedatum worden de volgende reserveringskosten in rekening gebracht:

€ 149,60

Indien geen annulering van de gereserveerde datum plaatsvindt worden de in rekening gebrachte reserveringskosten verrekend met de verschuldigde leges voor het voltrekken van het huwelijk en de partnerregistratie.

1.2

Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek:

1.2.1

Maandag tot en met vrijdag ongeacht het tijdstip waarop het huwelijk wordt voltrokken dan wel het partnerschap wordt geregistreerd.

€ 172,85

1.2.2

Zaterdag ongeacht het tijdstip waarop het huwelijk wordt voltrokken dan wel het partnerschap wordt geregistreerd.

€ 222,10

1.2.3

zon en feestdagen ongeacht het tijdstip waarop het huwelijk wordt voltrokken dan wel het partnerschap wordt geregistreerd:

€ 271,95

als feestdagen worden aangemerkt: Nieuwjaarsdag, Goede vrijdag, 1e en 2e Paasdag, Koninginnedag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, 1e en 2e Pinksterdag, 1e en 2e Kerstdag en de dagen die als zodanig worden aangegeven bij openbare kennisgeving.

1.3

Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op een alternatieve locatie:

Maandag tot en met vrijdag

08.00 tot 18.00 uur

€ 328,45

18.00 tot 22.00 uur

€ 804,70

22.00 tot 01.00 uur

€ 1.123,30

Zaterdag

08.00 tot 18.00 uur

€ 453,30

18.00 tot 22.00 uur

€ 830,95

22.00 tot 01.00 uur

€ 1.123,30

Zon en feestdagen

€ 1.251,35

1.4

Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van:

1.4.1

Een trouwboekje of partnerschapboekje in normale uitvoering

€ 16,05

1.4.2

een trouwboekje of partnerschapboekje in luxe uitvoering

€ 27,85

1.4.3

een duplicaat van een trouwboekje of partnerschapboekje als bedoeld in 1.4.1

€ 16,05

1.4.4

Een duplicaat van een trouwboekje of partnerschapboekje als bedoeld in 1.4.2

€ 27,85

1.4.5

Kalligrafie in trouwboekje

€ 22,70

1.4.5a

Kalligrafie per kind in trouwboekje

€ 9,50

1.5

Het tarief bedraagt terzake van het doen van naspeuringen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 16,55

1.6

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879, 72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

1.7

Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

€ 91,15

Uitgezonderd maandagmorgen en woensdagmorgen om 09.00 en 09.30 uur, deze tijden zijn gratis.

1.8

Indien de onder dit hoofdstuk genoemde aanvragen m.u.v. hetgeen onder 1.1.5 is gesteld worden geannuleerd vind 50% vermindering plaats van bovenvermelde tarieven

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 52,10

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 58,20

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 52,10

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 9,20

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 21,50

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

€ 43,85

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart voor een kind t/m 13 jaar

€ 9,20

1.2.1.8

Het tarief bedraagt terzake van bij het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een reisdocument, waarbij aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de leges als bedoeld onder de nummers 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3.en 1.2.1.7. verhoogd met

€ 25,30

1.2.2

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 45,00

1.2.3

Het tarief als genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.2.4

Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 21,40

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 29,25

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 33,50

1.3.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 5,50

1.3.4

Het opvragen van een origineel van het aanvraagformulier bij verlies of diefstal

€ 5,50

1.3.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een eigen verklaring

€ 23,05

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking mondeling

€ 5,50

per verstrekking schriftelijk

€ 5,50

per verstrekking via elektronische weg, aangevraagd middels DigiD

€ 3,70

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:

1.4.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking, mondeling

€ 5,50

per verstrekking, schriftelijk

€ 5,50

per verstrekking via elektronische weg, aangevraagd middels DigiD

€ 3,70

1.4.6

Het tarief bedraagt terzake het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 16,55

1.4.7

Voor het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift van een persoonslijst, de aanvrager betreffende, zoals bedoeld in artikel 79, lid 3 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 16,55

1.4.8

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief, ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot afstemming van gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens via alternatieve media (magneetband of magneetschijf), per afstemming, zoals dat is opgenomen in het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, artikel 6, vijfde lid, of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 5,50

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,25

met een maximum per bericht van

€ 4,60

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 22,85

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 4,60

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 22,85

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,60

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de beleidsbegroting

€ 31,65

1.7.1.2

een afschrift van de produktenbegroting

€ 68,65

1.7.1.3

een afschrift van het bijlagenboek

€ 26,40

1.7.1.4

een afschrift van de jaarrekening

€ 31,65

1.7.1.5

een afschrift van het jaarverslag

€ 36,95

1.7.1.6

Een afschrift van de bijlagen van de jaarrekening

€ 26,40

1.7.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.2.1

Tot het verstrekken van:

1.7.2.1.1

een geluidsopname van een openbare vergadering van de gemeenteraad, per geluidscassette

€ 9,35

1.7.2.1.2

een besluitenlijst van een openbare vergadering van de gemeenteraad, per bladzijde op A4-formaat

voor de eerste 10 pagina's, per pagina

€ 0,65

voor elke volgende pagina, per pagina

€ 0,20

1.7.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.2.2.1

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen, behoudens de stukken waarvoor een bijzonder tarief is opgenomen en de bijbehorende besluitenlijst, indien deze stukken worden afgehaald

€ 34,30

1.7.2.2.2

op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen, behoudens de stukken waarvoor een bijzonder tarief is opgenomen en de bijbehorende besluitenlijst, indien deze stukken worden toegezonden

€ 79,15

1.7.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.7.3.1

tot het verstrekken van:

1.7.3.1.1

een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina op A4-formaat

voor de eerste 10 pagina's, per pagina

€ 0,65

voor elke volgende pagina, per pagina

€ 0,20

1.7.3.1.2

een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina op A4-formaat

voor de eerste 10 pagina's, per pagina

€ 0,65

voor elke volgende pagina, per pagina

€ 0,20

1.7.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.7.3.2.1

op de verslagen en de stukken van de vergaderingen van een raadscommissie, indien deze stukken worden afgehaald

€ 15,80

1.7.3.2.2

op de verslagen en de stukken van de vergaderingen van een raadscommissie, indien deze stukken worden toegezonden

€ 31,65

1.7.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.4.1

een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 35,25

1.7.4.2

een exemplaar van een andere dan de onder 7.4.1 genoemde strafverordening

€ 11,75

1.7.4.3

aanvullingen op de onder 7.4.1 en 7.4.2 genoemde verordeningen, per bladzijde op A4-formaat

voor de eerste 10 pagina's, per pagina

€ 0,65

voor elke volgende pagina, per pagina

€ 0,20

1.7.4.4

een exemplaar van een exploitatieverordening , als bedoeld in hoofdstuk VI van de Wet op de Ruimtelijke Ordening

€ 29,40

1.7.4.5

een exemplaar van een bouwverordening, als bedoeld in hoofdstuk II van de Woningwet

€ 88,20

1.7.4.6

een exemplaar van de nadere regelen behorende bij de bouwverordening

€ 44,05

1.7.4.7

een exemplaar van de brandbeveiligingsverordening

€ 44,05

1.7.4.8

een exemplaar van enige andere gemeentelijke verordening

€ 44,05

1.7.4.9

de aanvullingen op de onder 7.4.4 tot en met 7.4.8 genoemde verordeningen, per bladzijde op A4-formaat

voor de eerste 10 pagina's, per pagina

€ 0,65

voor elke volgende pagina, per pagina

€ 0,20

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens uit de kadastrale registratie, inclusief een uitdraai op A4-formaat, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in de Regeling tarieven Kadaster of zoals deze Regeling laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van mondelinge gegevens uit de kadastrale registratie, voor zover dit andere gegevens zijn waarvoor kosten in rekening worden gebracht volgens dit hoofdstuk, per verstrekking:

€ 2,90

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen:

€ 5,50

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag geldt het tarief zoals dat is opgenomen in de Regeling leges en afdracht vergoeding afgifte verklaring omtrent het gedrag voor natuurlijke en rechtspersonen (ministeriële regeling d.d. 17 maart 2004) of zoals deze Regeling laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

1.9.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

per schriftelijke verstrekking

€ 5,50

per verstrekking via elektronische weg, aangevraagd middels DigiD

€ 3,70

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 5,50

1.9.4

Tot het waarmerken van een portret te wiens naam het stuk is gesteld of van degene die in dat stuk wordt bedoeld

€ 5,50

1.9.5

Tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap, niet bestemd tot reispapier

per verstrekking schriftelijk

€ 5,50

per verstrekking via elektronische weg, aangevraagd middels DigiD

€ 3,70

1.9.6

Tot de afgifte van overige verklaringen omtrent personen

per verstrekking schriftelijk

€ 5,50

per verstrekking via elektronische weg, aangevraagd middels DigiD

€ 3,70

1.9.7

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van de Nederlands nationaliteit door naturalisatie of voor het afleggen van een optie ter verkrijging van het Nederlanderschap op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap, geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002 (Stb. 2002,325) of zoals dit besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 11,95

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.10.2.1

een fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina op A-4 formaat:

voor de eerste 10 pagina's, per pagina

€ 0,65

voor elke volgende pagina, per pagina

€ 0,20

per pagina op A-3 formaat:

voor de eerste 10 pagina's, per pagina

€ 0,90

voor elke volgende pagina, per pagina

€ 0,25

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 7,45

1.10.2.3

Het tarief bedraagt terzake van de afgifte van een inlichting, bestaande uit de verstrekking van één persoon uit één van de registers van de burgelijke stand, welke niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats, als bedoeld in de archiefwet 1962

€ 4,55

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.11.1

tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet

€ 77,85

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

n.v.t.

Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie

n.v.t.

Hoofdstuk 14 Standplaatsen

1.14.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning tot het innemen van een standplaats als bedoeld in artikel 5.2.3 van de APV per vierkante meter ingenomen terrein bedraagt, indien de vergunning geldt voor:

-een dag dan wel dagdeel

€ 2,55

meerdere dagen gedurende een periode van maximaal:

-een week

€ 5,50

-een maand

€ 11,00

-een jaar

€ 22,05

Als de vergunning voor meerdere jaren wordt verleend wordt het legesbedrag per jaar berekend.

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet

€ 41,65

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

Voor een periode van één jaar

€ 22,50

vermeerderd per speelautomaat met een bedrag van

€ 34,00

1.16.1.2

Voor een periode van één jaar tot 4 jaar

€ 22,50

vermeerderd per speelautomaat per jaar met een bedrag van

€ 34,00

1.16.1.3

Voor een periode van 4 jaar of langer

€ 90,50

vermeerderd per speelautomaat met een bedrag van

€ 136,00

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterij vergunning)

€ 5,65

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)

€ 5,65

Hoofdstuk 17 Kinderopvang

n.v.t.

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

n.v.t.

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.19.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 34,15

1.19.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459)

€ 34,15

1.19.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigenreglement (Stb. 1994, 450)

€ 34,15

1.19.1.4

Voor een toegangspas vesting Willemstad

€ 0,00

1.19.1.5

Voor een toegangspas vesting Willemstad bij verlies of diefstal of het niet inleveren van de toegangspas

€ 27,90

1.19.1.6

Tot ontheffing van artikel 10 van de Wegenverkeerswet 1994 voor de doortocht op gemeentelijke wegen bedraagt:

€ 20,80

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.20.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 2,45

1.20.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.20.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

voor de eerste 10 pagina’s, per pagina

€ 0,65

voor elke volgende pagina, per pagina

€ 0,20

1.20.2.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

voor de eerste 10 pagina’s, per pagina

€ 0,90

voor elke volgende pagina, per pagina

€ 0,25

1.20.2.2.3

per pagina in kleur op papier van A4-formaat

€ 1,05

1.20.2.2.4

per pagina in kleur op papier van A3-formaat

€ 2,15

1.20.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

-op A4 formaat

€ 5,75

-op A4 formaat in kleur

€ 11,45

-op A3 formaat

€ 11,45

-op A3 formaat in kleur

€ 22,95

-op A2 formaat

€ 17,20

-op A2 formaat in kleur

€ 34,40

-op A1 formaat

€ 22,95

-op A1 formaat in kleur

€ 45,90

-op A0 formaat

€ 28,70

-op A0 formaat in kleur

€ 57,35

1.20.2.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 4,80

1.20.2.5

De onder artikel 1.20.1 genoemde tarieven worden verhoogd indien de stukken onder artikel 1.20.1 worden ingebonden met:

-een Moerdijk kaft:

€ 1,60

-een transparante of blauwe kaft:

€ 1,10

-een metalen Wir-O

€ 1,60

1.20.2.6

De onder artikel 1.20.1 en 1.20.2 genoemde tarieven worden verhoogd indien de stukken worden gelamineerd:

-per pasformaat:

€ 0,25

-per A5-formaat:

€ 0,35

-per A4-formaat:

€ 0,50

-per A3-formaat:

€ 0,90

1.20.3

Het tarief bedraagt terzake van het in Behandeling nemen van een aanvraag tot Het verkrijgen van een vergunning c.q. Toestemming voor het hebben onder, op of Boven voor de openbare dienst bestemde Grond van:

a.een kiosk, kraam of salonwagen  79,75

€ 44,15

b.een automaat of vitrine

€ 44,15

c.feestversiering, masten e.d.

€ 29,40

d.rijwielblokken

€ 29,40

e.kabels, buizen en leidingen t.b.v. nutsbedrijven

€ 119,00

1.20.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van de aanvraag tot verkrijging van een gewaarmerkt doorlopend register als bedoeld in artikel 2.5.2 van de Algemene plaatselijke verordening (verkoopregister)

€ 29,40

1.20.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening voor het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen en grof huisafval door anderen dan de inzameldienst

€ 8,95

1.20.6

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een inzameling van geld of goed (collectevergunning, kledinginzamelingvergunning), als bedoeld in artikel 5.15 van de Algemene Plaatselijke Verordeningbedraagt:

-voor een eenmalige vergunning:

€ 17,60

-voor een doorlopende vergunning voor de periode van één jaar:

€ 38,55

1.20.7

Het tarief bedraagt terzake van het geven van hulp bij het raadplegen van registers (al dan niet geautomatiseerd), kaarten, dossiers, tekeningen, schetsen, kadastrale plans en leggers -voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen - per daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan

€ 20,70

1.20.8

Het tarief bedraagt terzake van het geven van hulp bij het invullen van formulieren, het aanvragen van stukken en dergelijke -voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen per daaraan bestede 5 minuten of gedeelte daarvan

€ 6,90

1.20.9

Het tarief voor het verrichten van werkzaamheden ter bestrijding van een wespennest, inclusief het gebruik van materialen en middelen, bedraagt

€ 18,60

1.20.11

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een digitaal Word- of Excelbestand:

Met een bestandsgrootte tot en met 512 Kb:

€ 28,45

Met een bestandsgrootte groter dan 512 Kb:

€ 56,85

1.20.12

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een luchtfoto:

Op A4 formaat:

€ 30,45

Op A3 formaat:

€ 31,45

1.20.13

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een verzoek tot inschrijving en plaatsing op de wachtlijst voor een vaste ligplaats in de jachthaven Willemstad

€ 106,85

1.20.14

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een verzoek tot jaarlijkse verlenging tot inschrijving en plaatsing op de wachtlijst voor een vaste ligplaats in de jachthaven Willemstad

€ 26,70

1.20.15

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een verblijfsvergunning geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Voorschrift Vreemdelingen 2000 of zoals dit voorschrift bij ministeriële beschikking laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

1.20.16

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om verstrekking van een digitale topografische kaart bedraagt:

-voor het uitwisselingsformaat:

€ 12,30

-per hectare:

€ 29,40

1.20.17

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.20.17.1

voor het verstrekken van kopieën van documenten op grond van artikel 7, eerste lid, onder a, van de Wet openbaarheid van bestuur bedraagt:

-voor minder dan 6 kopieën

€ 0,00

-voor 6 tot 13 kopieën

€ 4,60

-voor 14 of meer kopieën, per kopie

€ 0,35

1.20.17.2

voor het verstrekken van een uittreksel van een document of een samenvatting van de inhoud van een document op grond van artikel 7, eerste lid, onder c, van de Wet openbaarheid van bestuur bedraagt per pagina

€ 2,30

1.20.18

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de kapverordening

€ 14,70

Titel 2 Vergunningen, ontheffingen en meldingen

2.1 Algemeen

In dit hoofdstuk wordt de heffing van de bouwgerelateerde leges beschreven. De leges die de

gemeente kan heffen zijn leges voor aanvragen in het kader van de:

    • a.

      Woningwet;

    • b.

      Wet ruimtelijke ordening;

  • ·

    gemeentelijke bouwverordening;

  • ·

    Monumentenwet 1988 en de gemeentelijke erfgoedverordening.

  • ·

    Algemene Plaatselijke Verordening

  • ·

    Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen. De legesheffing in dit hoofdstuk wordt toegepast op activiteiten waarvoor een aanvraag om omgevingsvergunning zoals bedoeld in de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) moet worden ingediend.

Binnen deze hoofdcategorieën gelden nader aangeduide subindelingen.

Ook is nog een restcategorie opgenomen.

2.2 Omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder a van de Wabo (bouwen)

2.2.1. Algemeen

Op grond van onderdeel 2.2.3 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder a van de Wabo of die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een bouwvergunning op grond van de Woningwet.

Wanneer de gemeente deze aanvraag in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria die geformuleerd staan in het bestemmingsplan, de bouwverordening en het Bouwbesluit. Voor toetsing aan welstandscriteria geldt de verhoging van leges, genoemd in onderdeel 2.11.

2.2.2 Begripsbepaling bouwkosten

Het berekenen van de leges in 2.2.3.3 t/m 2.2.3.4 gebeurd op basis van de door de raad vastgestelde bouwkostenlijst Moerdijk, inclusief de daarin opgenomen uitgangspunten.

Onder bouwkosten wordt verstaan: alle kosten die betrekking hebben op de bouw, behalve:

  • ·

    Grondkosten (verwervingskosten, kosten voor bouwrijp maken, nutsvoorzieningen en terreininrichting);

  • ·

    Inrichtingskosten (bedrijfsinstallaties en –apparatuur), met uitzondering van inrichtingskosten die onlosmakelijk met het bouwwerk zijn verbonden.

  • ·

    Honoraria voor architecten en adviseurs;

  • ·

    Kosten voor grondonderzoek;

  • ·

    Verzekeringspremies;

  • ·

    Omzetbelasting en andere heffingen.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

2.2.3

Het tarief voor van het in behandeling nemen van:

2.2.3.1

Vervallen

2.2.3.2

Vervallen

2.2.3.3

Een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwwerk als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder a Wabo bedraagt per volledige woning:

€ 3.390,00

2.2.3.4

Een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwwerk als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder a Wabo, met uitzondering van de genoemde aanvraag in 2.2.3.3 bij een bouwsom van:

Kolom 1

Kolom 2

a

b

€ 0,00

€ 500.000,00

€ 0,00

1,788 % met een minimum van

€ 500.000,01

€ 10.000.000,00

€ 8.940,00

1,577 %

€ 10.000.000,01

€ 25.000.000,00

€ 158.755,00

1,262 %

€ 25.000.000,01

hoger

€ 348.055,00

€ 173,00

De leges worden berekend over de bouwsom, tegen een tarief daarnaast vermeld waarbij in het tarief telkens is vermeld:

onder letter a de leges bij een bouwsom als daarnaast is vermeld in kolom 1

onder letter b het legespercentage over het gedeelte van de bouwsom,

gelegen tussen de daarnaast in de kolommen 1 en 2 vermelde bouwsommen.

2.2.3.5

Een aanvraag voor een bouwvergunning eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, tweede lid, van de Woningwet bij een bouwsom van:

Kolom 1

Kolom 2

a

b

€ 0,00

€ 500.000,00

€ 0,00

0,631 % met een minimum van

€ 500.000,01

€ 10.000.000,00

€ 3.155,00

0,421%

€ 10.000.000,01

€ 25.000.000,00

€ 43.150,00

0,207%

€ 173,00

€ 25.000.000,01

Hoger

€ 74.200,00

De leges worden berekend over de bouwsom, tegen een tarief daarnaast vermeld waarbij in het tarief telkens is vermeld:

onder letter a de leges bij een bouwsom als daarnaast is vermeld in kolom 1

onder letter b het legespercentage over het gedeelte van de bouwsom,

gelegen tussen de daarnaast in de kolommen 1 en 2 vermelde

bouwsommen.

Als een aanvraag om een bouwvergunning eerste fase betrekking heeft op één complete woning wordt niet het bovenstaande bedrag maar het volgende bedrag in rekening gebracht:

€ 984,00

2.2.3.6

Een aanvraag voor een bouwvergunning tweede fase als bedoeld in artikel 56a, derde lid, van de Woningwet bij een bouwsom van:

Kolom 1

Kolom 2

a

b

€ 0,00

€ 500.000,00

€ 0,00

1,315% met een minimum van

€ 500.000,01

€ 10.000.000,00

€ 6.575,00

1,209%

€ 10.000.000,01

€ 25.000.000,00

€ 121.430,00

1,103%

€ 173,00

€ 25.000.000,01

hoger

€ 286.880,00

De leges worden berekend over de bouwsom, tegen een tarief daarnaast vermeld waarbij in het tarief telkens is vermeld:

onder letter a de leges bij een bouwsom als daarnaast is vermeld in kolom 1

onder letter b het legespercentage over het gedeelte van de bouwsom,

gelegen tussen de daarnaast in de kolommen 1 en 2 vermelde

bouwsommen.

Als een aanvraag om een bouwvergunning tweede fase betrekking heeft op één complete woning wordt niet het bovenstaande bedrag maar het volgende bedrag in rekening gebracht:

€ 2.406,00

2.2.4 Omgevingsvergunningen voor een activiteit als bedoeld in arikel 2.1 lid 1 onder c (planologische strijdigheid)

2.2.4.1

Als de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a van de Wabo en toepassing is gegeven aan artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º of van de Wabo of artikel 2.12, tweede lid van de Wabo wordt het vastgestelde bedrag op basis van 2.2 en/ of 2.5 verhoogd met:

€ 432,00

2.2.4.2

Het bedrag in 2.2.4.1. wordt eveneens in rekening gebracht als de omgevingsvergunningprocedure voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo waarbij toepassing is gegeven aan artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º of van de Wabo of artikel 2.12, tweede lid van de Wabo uitsluitend moet worden gevolgd voor het gebruik van een perceel, object of inrichting, dus niet in combinatie met een andere aanvraag.

2.2.5

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot wijziging van het bestemmingsplan ex artikel 3.6 en volgende van de Wet ruimtelijke ordening bedraagt

€ 5.523,00

2.2.6

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot maken van een nieuw bestemmingsplan ex. Artikel 3.8 en volgende van de Wet ruimtelijke ordening bedraagt

€ 11.209,00

2.2.7.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c van de Wabo waarbij toepassing wordt gegeven aan artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo bedraagt:

€ 10.498,-

2.2.7.2

Naast deze kosten zijn tevens de kosten voor het maken van een nieuw bestemmingsplan ex. Artikel 3.13 en volgende van de Wet ruimtelijke ordening verschuldigd

€ 5.523,-

2.2.8

Van de tarieven in 2.2.5 en/of artikel 2.2.6 wordt 75% in rekening gebracht op het moment dat is besloten het verzoek te honoreren en de procedure daadwerkelijk wordt opgestart. Het restant (25%) van het genoemd tarief wordt in rekening gebracht zodra de herziening dan wel wijziging van het bestemmingsplan onherroepelijk is geworden.

2.2.9

Van de tarieven in 2.2.7 onder 1 en/of artikel 2.2.7 onder 2 wordt 75% in rekening gebracht op het moment dat is besloten het verzoek te honoreren en de procedure daadwerkelijk wordt opgestart. Het restant (25%) van het genoemd tarief wordt in rekening gebracht zodra de herziening dan wel wijziging van het bestemmingsplan onherroepelijk is geworden.

De noodzakelijke kosten van de stedenbouwkundige onderbouwing, alsmede de daarvoor benodigde onderzoeken zijn voor rekening van de aanvrager (geen dienst van de Gemeente Moerdijk).

Voor algemeen geldende kortingen en toeslagen zie verder artikel 2.11

2.3 Omgevingsvergunning voor een activiteit genoemd in artikel 2.1 lid 1 onder g en h en artikel 2.2 lid 1 onder a van de Wabo (slopen)

2.3.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g van de Wabo, artikel 2.1, eerste lid, onder h van de Wabo of artikel 2.2, lid 1 onder a van de Wabo bedraagt:

€ 258,00

Voor algemeen geldende kortingen en toeslagen zie verder artikel 2.11

2.4 Omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo (monument)

2.4.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo bedraagt:

€ 605,00

Voor algemeen geldende kortingen en toeslagen zie verder artikel 2.11

2.5 omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b van de Wabo (aanlegvergunning)

2.5.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b van de Wabo bedraagt:

€ 258,00

Voor algemeen geldende kortingen en toeslagen zie verder artikel 2.11

2.10 Overige vergunninggerelateerde producten

2.10.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een uitstalvergunning op grond van artikel 4.4.2 van de APV bedraagt:

€ 167,00

2.10.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing van een knalapparaat op grond van artikel 4.1.5 van de APV bedraagt:

€ 41,65

2.10.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken van bestemmingsplangegevens op perceelsniveau bedraagt:

€ 20,80

2.10.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verstrekken van bodemkwaliteitsgegevens op perceelsniveau bedraagt:

€ 20,80

2.10.5

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het op naam overschrijven van een verleende beschikking, mits wettelijk toegestaan, bedraagt

€ 83,25

2.10.6

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag waarbij de aanvraag betrekking heeft op een afwijking van een eerder verleende beschikking uit hoofdstuk 2.1 t/m 2.7 bedraagt:

€ 167,00.

Voorwaarde is dat het gaat om een ondergeschikte wijziging ten opzichte van de geldende vergunning betreft dan wel een ondergeschikte wijziging in de inrichting ten opzichte van de geldende vergunning betreft en de geldende vergunning die niet ouder is dan 1 jaar.

2.10.7

Het tarief voor het in behandeling nemen van een verzoek tot ontheffing op het stookverbod op grond van het Stookbeleid gemeente Moerdijk 2008. bedraagt:

€ 20,80

2.10.8

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een beschikking voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen bedraagt

€ 83,25

Voor algemeen geldende kortingen en toeslagen zie verder artikel 2.11

2.11 Algemene toeslagen en kortingen

Toeslagen

2.11.1

Als een aanvraag om omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder a van de Wabo op grond van artikel 6.2 van het Bor moet worden getoetst aan het Welstandstandsbeleid wordt:

2.11.1.1

Als alleen hoeft te worden getoetst aan de loketcriteria en de welstands-commissie hierover niet hoeft te adviseren wordt het legesbedrag voor de vergunning verhoogd met

€ 26,40

2.11.1.2

Als de welstandscommissie hierover wel moet adviseren wordt het legesbedrag voor een:

-een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder a van de Wabo met bouwkosten tot € 500.000,- of voor één woning (2.1.1.3) verhoogd met

€ 53,60

-een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder a van de Wabo met bouwkosten van € 500.001,- t/m € 5.000.000,- verhoogd met

€ 299,00

-een omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder a van de Wabo met bouwkosten van € 5.000.001,- en hoger verhoogd met

€ 862,00

2.11.1.3

Voor het bedrag in 2.11.1.2 wordt een plan maximaal twee keer voorgelegd aan welstandscommissie. Als hetzelfde plan daarna nogmaals moet worden voorgelegd wordt het legesbedrag per keer verhoogd met:

€ 53,60

2.11.2

Als de monumentencommissie moet adviseren over een aanvraag om omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder f of g van de Wabo wordt het legesbedrag verhoogd met:

€ 53,60

2.11.3

Als in het kader van een procedure uit titel 2 op grond van enig wettelijk voorschriftadvies ingewonnen moet worden waaraan kosten zijn verbonden, dan worden deze kosten aan de aanvrager van de vergunning in rekening gebracht. Hiertoe behoren in ieder geval de Agrarische Adviescommissie en het Landelijk bureau Bibob.

Afwijkende leges en kortingen

2.11.4

Als een aanvraag uit de hoofdstukken 2.2, 2.3, 2.4 of 2.5 buiten behandeling wordt gelaten of door de aanvrager schriftelijk wordt ingetrokken vóór dat een besluit is genomen, wordt 25% van het eigenlijke legesbedrag in rekening gebracht.

Kosten die gemaakt worden voor externe adviseurs en procedures uit 2.2 komen niet voor teruggave in aanmerking.

Als voor hetzelfde plan binnen 6 maanden een hernieuwde ontvankelijke aanvraag wordt gedaan, worden de leges van de eerste aanvraag met het nieuwe plan verrekend.

2.11.5

Als voor een object/gebouw/inrichting na inwerkingtreding van de Wabo een aanvraag om omgevingsvergunning wordt ingediend die betrekking heeft op meerdere activiteiten genoemd in artikel 2.1 en 2.2 van de Wabo wordt een korting verstrekt van:

2.11.5.1

10% op de leges voor een aanvraag als bedoeld in 2.2.3.3 en 2.2.3.4 indien de aanvraag om omgevingsvergunning tevens betrekking heeft op:

-een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1 onder d van de Wabo of

-een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1 onder d van de Wabo of

-een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1 onder d van de Wabo waarop artikel 3.10 lid 3 van de Wabo van toepassing is.

2.11.5.2

Vervallen

2.11.5.3

Vervallen

2.11.5.4

50% op de leges voor een aanvraag als bedoeld in 2.3.1 indien de aanvraag om omgevingsvergunning tevens betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1 onder a

2.11.5.5

50% op de leges bij combinatie met een op een aanvraag als bedoeld in 2.4.1 indien de aanvraag om omgevingsvergunning tevens betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1 onder a:

2.11.5.8

100% op de leges voor een geluidsontheffing bij combinatie met een willekeurige andere vergunning.

2.11.6

Op de leges voor de aanvraag als bedoeld in 2.2.3.3 wordt een korting verstrekt van 20% indien meerdere woningen in één aanvraag worden aangevraagd. Deze korting geldt per vergelijkbare type woning (bijvoorbeeld twee-onder-één-kap of projectbouw)

2.11.7

Op de leges voor toetsing aan de loketcriteria wordt een korting verstrekt van 100% als de toetsing aantoonbaar door de aanvrager zelf is uitgevoerd.

2.11.8

Op de leges voor de aanvraag als bedoeld in 2.2.3, wordt een korting verstrekt van 100% als op de aanvraag geen besluit is genomen binnen de daarvoor geldende wettelijke termijn en op de aanvraag artikel 3.9 lid 3 van de Wabo van toepassing is (fictief besluit).

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 of 4 van de Drank- en Horecawet

-met een commercieel doel

€ 249,70

-met een niet commercieel doel

€ 83,25

3.1.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing of een verklaring als bedoeld in artikel 35 en andere ontheffingsmogelijkheden volgens de Drank en Horecawet bedraagt,

-met een commercieel doel

€ 83,25

-met een niet commercieel doel

€ 20,80

3.1.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing op het verbod, als bedoeld in artikel 2.29 van de APV (sluitingsuur cafés en dergelijke inrichtingen) bedraagt:

€ 41,65

3.1.4

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een terrasvergunning op grond van artikel 2.10 van de APV voor de periode van 1 maart tot 1 november, per jaar dat de vergunning wordt verleend

€ 83,25

3.1.5

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een exploitatievergunning op grond van artikel 2.28 van de APV bedraagt:

€ 332,95

3.1.6

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een speelautomatenhal vergunning op grond van artikelen 2:39 en 2:40 van de APV bedraagt:

€ 332,95

3.1.7

Als voor een object/ gebouw/ inrichting op hetzelfde adres op hetzelfde moment meerdere aanvragen worden ingediend (waarbij de gemeente het bevoegde gezag is) die gelijktijdig kan worden behandeld en/ of waarop gelijktijdig kan worden besloten wordt een korting verstrekt van:

3.1.7.1

50% op de leges voor een exploitatievergunning bij combinatie met een:

-willekeurige andere vergunning voor hetzelfde pand

3.1.7.2

50% op de leges voor een vergunning voor een speelautomatenhal bij combinatie met een

-willekeurige andere vergunning voor hetzelfde pand

3.1.8

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een terrasvergunning op grond van artikel 2.1.5.1 van de APV voor de periode van 1 maart tot 1 november, per jaar dat de vergunning wordt verleend

€ 83,25

3.1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 83,25

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning op grond van artikel 2.25 en 5.23 van de APV bedraagt:

-met een commercieel doeleind

€ 166,45

-met een niet-commercieel doeleind

€ 20,75

Dit bedrag is inclusief de eventueel benodigde geluidsontheffing.

3.2.1.2

Als voor meerdere evenementen tegelijkertijd vergunning wordt aangevraagd zijn per evenement leges verschuldigd.

Over het totaal wordt dan een korting verstrekt van 50%.

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

3.3.1

een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4 van de APV

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 583,60

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€ 583,60

3.3.2

Een administratieve wijziging van een exploitatievergunning, als bedoeld in artikel 2.28 van de APV

3.3.2.1

voor een seksinrichting

€ 83,25

3.3.2.2

voor een escortbedrijf

€ 83,25

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

n.v.t.

Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening

n.v.t.

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 2 lid 1 van de Brandbeveiligingsverordening bedraagt:

€ 249,00

3.6.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1 onder d van de Wabo bedraagt:

-met een bruto vloeroppervlak tot en met 1000 m²

€ 750,00

-met een bruto vloeroppervlak vanaf 1000 m² tot en met 5000 m²

€ 1.668,00

-met een bruto vloeroppervlak vanaf 5.000 m²

€ 3.335,00

3.6.3

:Als het gaat over een vergunning voor het tijdelijk (korter dan 30 dagen) in gebruik houden van een (al dan niet tijdelijk) bouwwerk ten behoeve van een evenement:

-met een commercieel doel

€ 249,00

-met een niet commercieel doel

€ 83,25

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 83,25

Behorende bij raadsbesluit van 16 december 2010

De griffier van Moerdijk,

J.A.M. Hereijgers

Bouwkostenlijst Moerdijk 2011

Uitgangspunten

  • ·

    Gebaseerd op “Taxatieboekjes 2006 (her)bouwkosten woningen”, “Taxatieboekjes 2006 (her)bouwkosten bedrijfspanden” en “Taxatieboekjes 2006 (her)bouwkosten agrarische gebouwen” en ervaringen in 2006-2008

  • ·

    De lijst is onderverdeeld in categorieën, die weer zijn onderverdeeld in subcategorieën. In een categorie zijn de subcategorieën samengevoegd als de bedragen +/- € 30,00 waren. En de samenvoeging gezien de omschrijving ook klopte;

  • ·

    Van deze samengevoegde subcategorieën is het laagste bedrag gehandhaafd;

  • ·

    De bedragen zijn afgerond naar boven op € 100,00.

  • ·

    In afwijkende gevallen wordt verwezen naar “Taxatieboekjes 2006 (her)bouwkosten woningen”, “Taxatieboekjes 2006 (her)bouwkosten bedrijfspanden” en “Taxatieboekjes 2006 (her)bouwkosten agrarische gebouwen” ;

  • ·

    De bouwkosten moeten altijd berekend worden. Tevens moet er verwezen worden naar de toegepaste categorie (bijv. B15);

  • ·

    Altijd de opgegeven inhoud van het bouwwerk na rekenen. Tenzij er een vaste prijs is vermeld mbt de leges in de legesverordening;

  • ·

    In het beslisdocument van de vergunning moet worden verwezen naar de betreffende regel van de bouwkostenlijst;

  • ·

    Bij combinatiegebouwen (bijv. hal met kantoor, woning met aangebouwde garage en bijkeuken) afzonderlijk berekenen conform de bouwkostenlijst. Een dakkapel niet afzonderlijk berekenen;

  • ·

    Als nav. de berekening van de bouwkosten op basis van deze lijst de aanneemsom lager uitkomt dan de aanneemsom die is opgegeven. Dan het bedrag nav. de berekening van de bouwkosten handhaven;

  • ·

    Als nav. berekening van de bouwkosten blijkt dat de aanneemsom 10% hoger of lager uitkomt dan de opgegeven bouwkosten. Dan de opgegeven bouwkosten handhaven;

  • ·

    De bouwkostenlijst is maatgevend. Ook als bij bezwaar een aannemer/opdrachtgever kan aantonen dat de aanneemsom lager is;

  • ·

    Alles betreft traditionele bouw, tenzij anders aangegeven;

  • ·

    Als een bouwwerk niet voorkomt op de bouwkosten lijst, dan de opgegeven bouwkosten handhaven. Tenzij er twijfel bestaat over de opgegeven kosten, dan laten aantonen door opdrachtgever;

  • ·

    Berekenen van de bouwkosten gebeurt mbt. oppervlakte en inhoud op basis van buitenwerkse maten;

BOUWKOSTENLIJST MOERDIJK 2010

versie 15-04-2008

in EURO's afgerond

excl. BTW

versie 15-04-2008

EURO's afgerond

EXCL. BTW.

DAKKAPELLEN

W36

Dakopbouw

€ 1.275,00

KELDERS

W37

kelders, beton

tot 25m3

€ 365,00

W38

kelders, beton

meer dan 25m3

€ 305,00

BIJGEBOUWEN

W39

garage, aangebouwd, 1 laags plat/zadeldak

tot 60m3

€ 185,00

W40

garage, aangeb/vrijst, 1 laags plat/met zadeldak

meer dan 70m3

€ 155,00

W41

garage, vrijstaand, 1 laags

tot 60m3

€ 265,00

W42

garage, vrijstaand, 1 laags

meer dan 60m3

€ 240,00

W43

garage, vrijstaand, 1 laags met zadeldak

tot 70m3

€ 230,00

W44

Garageboxen

€ 150,00

W45

schuur, vrijstaand, 1 laags,

tot 15m3

€ 295,00

W46

schuur, vrijstaand, 1 laags,

meer dan 15m3

€ 235,00

TUINMEUBILAIR

W51

Schotelantenne

€ 1.125,00

PARKEERGARAGE

W52

parkeergarage, ondergronds

tot 5000m2

€ 380,00

W53

parkeergarage, ondergronds

meer dan 5000m2

€ 230,00

BEDRIJFSPANDEN

KANTOORGEBOUWEN

B1

herbestemming bestaand pand

handhaven buitenwanden/vloeren/dak

€ 240,00

B2

kantoorgebouw, 1-laags

tot 250m2

€ 435,00

B3

kantoorgebouw, 1-laags

meer dan 250m2

€ 335,00

B4

kantoorgebouw, meerlaags

tot 500m2

€ 365,00

B5

kantoorgebouw, meerlaags

vanaf 500m2 - 1000m2

€ 330,00

B6

kantoorgebouw, meerlaags

meer dan 1000m2

€ 260,00

B7

kantoorgebouw, luxe(design)

tot 700m3

€ 340,00

B8

kantoorgebouw, luxe(design)

meer dan 700m3

€ 270,00

B9

semi-permanent kantoor (units)

€ 220,00

BEDRIJFSGEBOUWEN (inpandig kantoor)

B10

bedrijfshal, 1-laags, zadeldak

ong. 100m2, nokhoogte tot 5,5 meter

€ 100,00

B11

bedrijfshal, 1-laags, zadeldak

ong. 100m2, nokhoogte vanaf 5,5 meter

€ 80,00

B12

bedrijfshal, 1-laags

tot 150m2

€ 75,00

B13

bedrijfshal, 1-laags

vanaf 150m2 - 10.000m2

€ 60,00

MAGAZIJNEN, PAKHUIZEN

B14

distributiecentrum/bedrijfshallen/loodsen

groter dan 10.000m2

€ 25,00

COMBINATIEGEBOUWEN

B15

doe-het-zelf hal

tot 1200m2

€ 160,00

B16

doe-het-zelf hal

meer dan 1200m2

€ 120,00

B17

garage en showroom

€ 165,00

B18

Meubelhal

tot 2500m2

€ 205,00

B19

Meubelhal

meer dan 2500m2

€ 135,00

LOODSEN

B20

Romney loods

€ 20,00

CONTAINERS

B50

10 ft container

3 x 2,5 mtr

€ 1.800,00

B51

20 ft container

6 x 2,5 mtr

€ 1.800,00

B52

40 ft container

12 x 2,5 mtr

€ 3.000,00

RESTAURANT

B21

Cafetaria

€ 480,00

B22

restaurant met feestzaal

tot 700m2

€ 295,00

B23

restaurant met feestzaal

meer dan 700m2

€ 260,00

B24

Wegrestaurant

tot 700m2

€ 360,00

B25

Wegrestaurant

meer dan 700m2

€ 300,00

HOTEL

B26

Hotel

€ 425,00

B27

Motel

tot 1200m2 (34 kamers)

€ 295,00

B28

Motel

vanaf 1200m2

€ 255,00

COMBINATIEGEBOUWEN (restaurant/cafe met bovenwoning)

B29

restaurant/cafe

tot 150m2

€ 325,00

B30

restaurant/cafe

vanaf 150m2

€ 265,00

WINKELS

B31

winkel onder appartementen

€ 305,00

B32

winkel/kiosk

tot 100m2

€ 385,00

B33

winkel/kiosk

meer dan 100m2

€ 340,00

B34

Winkelcentrum

€ 185,00

B35

winkel (met verd. voor opslag, niet bewoonbaar)

tussengebouwd

€ 260,00

B36

winkel (met bovenwoning)

tot 300 m2

€ 315,00

B37

winkel (met bovenwoning)

vanaf 300m2

€ 280,00

B38

winkelcentrum (met bovenwoningen)

€ 310,00

GEZONDHEIDSCENTRUM

B39

praktijkruimte bij woning

tot 25m2

€ 625,00

B40

praktijkruimte bij woning

vanaf 25m2

€ 520,00

TEHUIZEN

B41

Verpleeghuis

€ 315,00

B42

Verzorgingsflat

tot 2500m2, ong 24 wooneenheden

€ 290,00

B43

Verzorgingsflat

vanaf 2500m2 - tot 4000m2 (24-50 wooneenh)

€ 240,00

B44

Verzorgingsflat

vnaf 4000m2, meer dan 50 wooneenheden

€ 200,00

ONTMOETINGS-/GEMEENSCHAPSCENTRUM

B45

ontmoetings-/gemeenschapscentrum

€ 295,00

ZWEMBADEN

B46

Zwembaden

€ 285,00

SCHOLEN

B47

scholen, 1 laags

€ 275,00

B48

scholen, meer laags

€ 230,00

B49

Noodschool

€ 200,00

,

AGRARISCHE BEDRIJFSGEBOUWEN

KASSEN

A1

Kassen

onverwarmd/onverwarmd

€ 40,00

A2

Foliekassen

€ 20,00

SILO'S ( voor voer-/mestsilo's zie blz 179 Taxatieboekje)

A3

Sleufsilo Vloer

€ 30,00

A4

Sleufsilo Wanden

€ 65,00

STALLEN RUNDVEE-/VARKENS-/KIPPEN-

zie Taxatieboekje (her)bouwkosten agrarische gebouwen

berekening bestaat uit:

-kelder (bij rundvee en varkens)

-landbouwgebouwen

-functionele inrichting (rundvee blz 117, varkens blz 135, kippen blz 149, paarden blz 163)

melklokaal/voerkeuken/eierlokaal etc worden niet meeberekend!!!

-percentage bijkomende kosten (blz 205)

LANDBOUWGEBOUWEN

zie Taxatieboekje (her)bouwkosten agrarische gebouwen

Behorende bij raadsbesluit van 16 december 2010

De griffier van Moerdijk,

J.A.M. Hereijgers