Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2019 gemeente Molenlanden

Geldend van 28-06-2019 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-05-2019

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein 2019 gemeente Molenlanden

De raad van de gemeente Molenlanden;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 7 mei 2019, nummer 1011746;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.1.3, lid 3, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet en het VN-Verdrag Handicap;

overwegende dat het gewenst is om de Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Molenlanden vast te stellen;

Besluit:

Vast te stellen: de Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Molenlanden 2019

In te trekken:

  • de Verordening Wmo-adviesraad Molenwaard 2013;

  • de Verordening Wmo-Platform Giessenlanden 2011.

Artikel 1. Begripsomschrijving

  • 1.

    In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gemeente: gemeente Molenlanden;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Molenlanden;

  • c.

    gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Molenlanden;

  • d.

    adviesraad: adviesorgaan in het kader van cliënten- en burgerparticipatie, bij deze verordening ingesteld door het college te weten: adviesraad sociaal domein Molenlanden;

  • e.

    dagelijks bestuur: de voorzitter, de bestuurlijk secretaris en de penningmeester van de adviesraad sociaal domein Molenlanden;

  • f.

    adviesraad sociaal domein Molenlanden i.o.: tijdelijke adviesraad samengesteld uit leden van het voormalige Wmo-platform Giessenlanden en de voormalige Wmo adviesraad Molenwaard verantwoordelijk voor de transitie naar de nieuwe adviesraad sociaal domein Molenlanden;

  • g.

    lokaal platform: door de adviesraad ingesteld lokaal orgaan dat contacten onderhoudt met de lokale inwoners en de adviesraad informeert over actuele lokale ontwikkelingen in het sociaal domein.

  • h.

    inwoner: inwoner van de gemeente Molenlanden die staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP);

  • i.

    ambtelijk secretaris: door de gemeente beschikbaar gestelde ambtenaar die de adviesraad ondersteunt o.a. door zorg te dragen voor de agenda, verspreiding van stukken en de notulering van de bijeenkomsten van de adviesraad, maar geen lid is van de adviesraad;

  • j.

    sociaal domein: de beleidsterreinen behorende tot de Wmo 2015, de Jeugdwet, de Participatiewet, het VN-Verdrag Handicap en de met deze wetten samenhangende onderwerpen, zoals gezondheid en welzijn.

Artikel 2. Doelstelling en taken van de Adviesraad Sociaal Domein

  • 1.

    De adviesraad heeft als centrale doelstelling er zorg voor te dragen dat inwoners en ervaringsdeskundigen vanuit een onafhankelijke positie betrokken zijn bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van zaken die spelen in of raken aan het sociaal domein. De adviesraad hanteert in dit kader de volgende doelstellingen:

  • a.

    actief bij te dragen aan de totstandkoming en evaluatie van gemeentelijk beleid in het sociaal domein. Zodanig dat al het nodige wordt gedaan zodat alle inwoners van de gemeente Molenlanden mee kunnen doen en zo volwaardig mogelijk deel kunnen uitmaken van en participeren in de lokale gemeenschap;

  • b.

    gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan het college van de gemeente Molenlanden over zaken die spelen in of raken aan het Sociaal Domein;

  • c.

    een onafhankelijke visie te ontwikkelen op het Sociaal Domein, gebaseerd op de kennis en ervaring van de inhoudsdeskundigen en ervaringsdeskundigen vertegenwoordigd in de adviesraad;

  • d.

    goede contacten te onderhouden met de lokale platforms en zo nodig door de lokale platforms gesignaleerde knelpunten te adresseren;

  • e.

    actief verzamelen van informatie over het reilen en zeilen in het sociaal domein om eventuele knelpunten en/of misstanden op het spoor te komen;

  • f.

    goede contacten en adequate communicatie te onderhouden met de inwoners van de gemeente Molenlanden.

  • 2.

    Het college vraagt de adviesraad in ieder geval te adviseren over beleid en uitvoering op het terrein van:

  • a.

    de Wmo 2015;

  • b.

    de Jeugdwet;

  • c.

    de Participatiewet;

  • d.

    het VN verdrag Handicap.

  • 3.

    De adviesraad komt vanuit verschillende invalshoeken tot breed gedragen gevraagde en ongevraagde adviezen waarmee bevorderd wordt dat er een gezamenlijk, integraal en evenwichtig gemeentelijk beleid op deze beleidsterreinen tot stand komt.

Artikel 3. Bevoegdheden Adviesraad Sociaal Domein

Adviesrecht

  • 1.

    De adviesraad is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies uit te brengen aan het college over onderwerpen die spelen in of raken aan het sociaal domein, die van belang zijn voor inwoners van de gemeente Molenlanden

Informatierecht

  • 2.

    De adviesraad wordt door het college geïnformeerd over ontwikkelingen en zaken die betrekking hebben op het beleid in het sociaal domein, alsmede de resultaten van klanttevredenheidsonderzoeken en enquêtes en over raadsinformatiebrieven. .

  • 3.

    De adviesraad krijgt van het college spontaan en op verzoek tijdig informatie die het voor de uitoefening van zijn taken, zoals in deze verordening omschreven, nodig heeft, tenzij enig wettelijk voorschrift de verstrekking daarvan in de weg staat. Zo nodig zullen vak-ambtenaren mondelinge toelichting geven over (nieuw) beleid, de invloed van (nieuw) rijks- en regionaal beleid of over ideeën en plannen van college en/of gemeenteraad op beleidsterreinen binnen het sociaal domein.

  • 4.

    Minimaal 2 keer per jaar sluit de verantwoordelijke wethouder aan bij een overleg van de adviesraad.

Andere bevoegdheden (instellen werkgroepen)

  • 5.

    De adviesraad heeft de mogelijkheid om per beleidsveld werkgroepen in te stellen die thema’s uitwerken of voorbereiden. De bemensing van de werkgroep kan variëren, afhankelijk van het onderwerp. Vergaderingen van een werkgroep zijn niet openbaar. Vergaderingen kunnen worden bijgewoond door alle leden van de adviesraad en – op uitnodiging – ter zake deskundigen. De leden van de werkgroep worden aangewezen door de adviesraad en wijzen uit hun midden een voorzitter aan. De gesprekspartner voor het college blijft de adviesraad.

Artikel 4. Procedure adviesaanvragen

  • 1.

    Het advies wordt tijdig gevraagd zodat het advies meegewogen kan worden bij het gemeentelijk besluitvormingsproces. . Na de vergadering van de adviesraad, wordt een termijn van twee weken gehanteerd om het advies schriftelijk aan het college kenbaar te maken.

  • 2.

    Het college kan in spoedeisende zaken een advies vragen bij de adviesraad, de adviesraad brengt dan binnen 10 werkdagen schriftelijk een advies uit.

  • 3.

    Als het gaat om lokaal beleid, start de inspraak bij een beleidsvoornemen door het meedenken over onder andere het kader en de gewenste richting in het beleid.

  • 4.

    Het advies van de adviesraad wordt, indien hier een college en/of raadsvoorstel over in voorbereiding is, voorafgaand aan het besluit van het college en/of de gemeenteraad, samen met het ambtelijk voorstel, als bijlage meegestuurd.

  • 5.

    In het geval het college in haar besluit afwijkt van het advies van de adviesraad, wordt dit gemotiveerd teruggekoppeld naar de adviesraad.

  • 6.

    In het geval het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van de adviesraad, wordt dit bij dit voorstel aan de gemeenteraad vermeld en gemotiveerd. De adviesraad wordt in dit geval over het college-besluit geïnformeerd voorafgaand aan de raadsvergadering.

  • 7.

    De adviesraad heeft binnen de gemeente een vaste contactambtenaar als aanspreekpunt.

Artikel 5. Samenstelling

  • 1.

    De adviesraad bestaat uit een voorzitter, een bestuurlijk secretaris, een penningmeester, minimaal twee leden voor het beleidsveld Wmo, minimaal twee leden voor het beleidsveld Jeugdwet, minimaal twee leden voor het beleidsveld Participatiewet, en minimaal 2 leden voor algemeen beleid. De functie van bestuurlijk secretaris en penningmeester kan gecombineerd worden met een beleidsveld.

    Toegevoegd aan de adviesraad en ter beschikking gesteld door de gemeente Molenlanden is een ambtelijk secretaris die zelf geen deel uitmaakt van de raad.

  • 2.

    De adviesraad benoemt uit haar midden een dagelijks bestuur bestaande uit de voorzitter, de bestuurlijk secretaris en de penningmeester.

  • 3.

    Leden van de adviesraad moeten voldoen aan de volgende vereisten:

  • a.

    inwoner van de gemeente Molenlanden;

  • b.

    affiniteit met en kennis van het sociaal domein en bereidheid om er tijd in te steken;

  • c.

    voldoende abstractieniveau en gevoel voor sociale cohesie;

  • d.

    in staat om verschillende belangen af te wegen en bereidheid mee te denken over compromissen en te zoeken naar consensus;

  • e.

    voor de beleidsterreinen wmo, jeugd en participatie: kennis van en ervaring met het betreffende domein;

  • f.

    voor de voorzitter: representatief en ruime bestuurlijke ervaring;

  • g.

    voor de bestuurlijk secretaris: ervaring met de gemeentelijke organisatie;

  • h.

    voor de penningmeester: kennis van en ervaring met financieel beheer;

  • 4.

    Het lidmaatschap is niet verenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad of het college. Het bezoldigd medewerker zijn van de gemeente Molenlanden of het in dienst zijn van een door de gemeente gecontracteerde organisatie werkzaam op het terrein van het sociaal domein is alleen verenigbaar voor zover de functievervulling op generlei wijze kan leiden tot belangenverstrengeling.

  • 5.

    Nevenfuncties die gerelateerd zijn aan het sociaal domein dienen door de leden te worden gemeld en door de raad te worden geregistreerd zodat in geval van adviesaanvragen waarbij (de schijn van) belangenverstrengeling aan de orde zou kunnen zijn, betreffende leden niet deel zullen nemen aan de beraadslagingen en of stemmingen, een en ander ter beoordeling van het dagelijks bestuur.

Artikel 6. Voordracht, benoeming en beëindiging lidmaatschap

  • 1.

    De voorzitter wordt door het college benoemd voor een periode van vier jaar met de mogelijkheid tot eenmalige herbenoeming voor een 2e periode van vier jaar. Benoeming volgt na een open sollicitatieprocedure waarbij een delegatie van de adviesraad deel uitmaakt van de sollicitatiecommissie. De adviesraad adviseert het college in de benoeming van de voorzitter.

  • 2.

    De leden van de adviesraad worden benoemd door het college, op voordracht van de adviesraad voor de duur van vier jaar. Eenmalige herbenoeming voor een 2e periode van vier jaar is mogelijk.

  • 3.

    De voorzitter en de leden kunnen te allen tijde een schriftelijk verzoek om ontslag indienen bij het college, maar zijn wel verantwoordelijk voor een goede overdracht en tijdige aankondiging.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de adviesraad eindigt automatisch:

  • a.

    door het aflopen van de zittingsperiode;

  • b.

    door overlijden;

  • c.

    door verhuizing buiten de gemeente;

  • d.

    door verlies van de hoedanigheid waarin werd benoemd.

  • 5.

    Het college kan op aanbeveling van de adviesraad een lid van het lidmaatschap ontheffen, indien:

  • a.

    dit lid de helft van de vergaderingen in een kalenderjaar zonder geldige reden(en) verzuimt;

  • b.

    door een meerderheid van de adviesraad wordt geconstateerd dat een lid ernstig disfunctioneert.

Artikel 7. Overgangsartikel

In afwijking van het bepaalde in artikel 6 geschiedt de benoeming van de gehele adviesraad voor de eerste keer zo spoedig mogelijk na de inwerkingtreding van deze verordening. Dit gebeurt op voordracht van de “Adviesraad Sociaal Domein Molenlanden i.o.” als bedoeld in de begripsomschrijving.

Artikel 8. De vergaderingen

  • 1.

    De adviesraad vergadert minimaal zes keer per jaar of zoveel vaker als de voorzitter of ten minste vier leden dat nodig achten, volgens een vastgesteld rooster.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur van de adviesraad bereidt de vergaderingen voor en vergadert daartoe ten minste éénmaal voorafgaande aan de vergadering van de adviesraad.

  • 3.

    Leden van de adviesraad kunnen tot zes werkdagen voorafgaand aan de vergadering onderwerpen voor de agenda aanmelden bij de ambtelijk secretaris. De ambtelijk secretaris publiceert de agenda.

  • 4.

    De agenda en de bijbehorende stukken worden door de ambtelijk secretaris uiterlijk vijf werkdagen voorafgaande aan de vergadering naar de leden verstuurd.

  • 5.

    De vergaderingen van de adviesraad zijn openbaar. De deuren kunnen op verzoek van de voorzitter of één van de leden van de adviesraad tijdelijk worden gesloten om een agendapunt in beslotenheid te behandelen. In ieder geval wordt achter gesloten deuren vergaderd bij de behandeling van agendapunten die informatie bevatten waarvoor door het college geheimhouding is opgelegd (zie ook artikel 10).

    De adviesraad geeft via de gangbare media-kanalen bekendheid aan de vergadering van de adviesraad.

  • 6.

    Bij iedere vergadering van de adviesraad is desgewenst een persoon vanuit de ambtelijke organisatie met specifieke kennis van het sociaal domein tijdens (een gedeelte van) de vergadering aanwezig.

  • 7.

    De gemeente Molenlanden kondigt de vergaderingen van de adviesraad aan op haar website.

  • 8.

    De adviesraad heeft de mogelijkheid derden/inwoners uit te nodigen in verband met een agendapunt van de vergadering.

  • 9.

    Van elke vergadering wordt door de ambtelijk secretaris een beknopt verslag gemaakt dat in elk geval vermeldt:

  • a.

    de namen van de aanwezige leden en eventuele bezoekers;

  • b.

    de genomen besluiten en de uitgebrachte adviezen met aangevoerde argumentatie.

Artikel 9. Advisering

  • 1.

    De advisering door de adviesraad aan het college gebeurt schriftelijk.

  • 2.

    De adviesraad mag alleen besluiten nemen en adviezen uitbrengen als ten minste de helft van het aantal leden aanwezig is of, bij spoedeisende zaken waarbij het niet mogelijk is om binnen de vereiste 10 werkdagen bijeen te komen, ten minste de helft van het aantal leden haar mening schriftelijk kenbaar heeft gemaakt.

  • 3.

    Indien op grond van het gestelde in het voorgaande lid een vergadering niet kan worden gehouden, schrijft de voorzitter of ambtelijk secretaris binnen twee weken een nieuwe vergadering uit waarin kan worden vergaderd en geadviseerd ongeacht het aantal aanwezigen.

  • 4.

    De adviesraad besluit over een uit te brengen advies bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, vindt een herstemming plaats. Indien de stemmen dan weer gelijk zijn wordt het voorstel als afgewezen beschouwd.

  • 5.

    Adviezen worden - afhankelijk van het thema en oogmerk - afgestemd en/of gedeeld met de overige adviesorganen op het terrein van het sociaal domein binnen de gemeente Molenlanden, zulks ter beoordeling van het dagelijks bestuur van de adviesraad.

  • 6.

    De adviesraad kan besluiten een advies niet uit te brengen. In dat geval stelt de adviesraad het college schriftelijk in kennis van de redenen van weigering advies uit te brengen.

Artikel 10. Geheimhouding

  • 1.

    Aan de leden van de adviesraad kan door het college tijdelijke of permanente geheimhouding worden opgelegd ten aanzien van de door het college verstrekte informatie.

  • 2.

    De geheimhouding, alsmede de duur en de inhoud daarvan dient vooraf kenbaar te zijn gemaakt. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de adviesraad.

Artikel 11. Reglement

De adviesraad regelt binnen de kaders van deze verordening zijn eigen werkwijze. Zij stelt daarvoor een (huishoudelijk) reglement vast.

Artikel 12. Jaarverslag

Jaarlijks koppelt de adviesraad, uiterlijk eind april, aan het college de activiteiten en de bevindingen over het voorgaande jaar terug in een jaarverslag en geeft de planning en verwachtingen voor het komende jaar aan.

Artikel 13. Faciliteiten en vergoedingen

  • 1.

    Van gemeentewege wordt zorggedragen voor het aan de adviesraad beschikbaar stellen van passende vergaderaccommodatie, die ook toegankelijk is voor mensen met een functiebeperking. De kosten van de vergaderlocatie vallen onder het budget van de adviesraad.

  • 2.

    Het college stelt jaarlijks een budget ter beschikking aan de adviesraad ten behoeve van de werkzaamheden en taken zoals omschreven in deze verordening. Hieronder kan ook inhoudelijke ondersteuning vallen, zoals bijvoorbeeld het inwinnen van informatie bij externe deskundigen of deskundigheidsbevordering van de leden van de adviesraad.

  • 3.

    In het jaarlijks ter beschikking gestelde budget verstrekt aan de adviesraad zitten ook de geoormerkte middelen voor de lokale platforms. De penningmeester van de adviesraad zorgt voor betaling aan de eigen leden en aan de leden van de lokale platforms.

  • 4.

    De hoogte, de verdeling en de verantwoording van het budget worden vastgesteld in het Besluit financiële tegemoetkoming adviesraad Molenlanden.

Artikel 14. Informatie en verantwoording

De wijze van informatieverstrekking en verantwoording vanuit de adviesraad wordt geregeld in het Besluit financiële tegemoetkomingen adviesraad gemeente Molenlanden.

Artikel 15. Hardheidsclausule

In bijzondere gevallen, kan een artikel/kunnen artikelen van deze verordening buiten toepassing worden gelaten of kan daarvan worden afgeweken, door zowel het college als door de adviesraad, voor zover toepassing daarvan leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt schriftelijk gemotiveerd.

Artikel 16. Slotbepalingen

  • 1.

    Opheffing van de Adviesraad Sociaal Domein kan slechts geschieden:

  • a.

    bij besluit van het college nadat de adviesraad is gehoord;

  • b.

    bij het vervallen van de wettelijke grondslagen voor de adviesraad.

  • 2.

    In het geval als bedoeld onder lid 1a van dit artikel is het college gehouden het voornemen tot opheffing minimaal een half jaar van tevoren schriftelijk kenbaar te maken aan de Adviesraad Sociaal Domein.

  • 3.

    In situaties waarin deze verordening niet voorziet, neemt het college een bindend besluit, nadat het de adviesraad heeft gehoord.

  • 4.

    Wijziging of intrekking van deze verordening vindt alleen plaats nadat de adviesraad daarover is gehoord.

Artikel 17. Naamgeving en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening wordt genoemd: Verordening Adviesraad Sociaal Domein Molenlanden 2019.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking, (met terugwerkende kracht) met ingang van 1 mei 2019.

Ondertekening

Vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering gemeente Molenlanden, gehouden op 11 juni 2019.

de griffier,

drs. M.A.J. Teunissen

de voorzitter,

D.R. van der Borg